Hette Skrevet 8. mai 2014 #1 Skrevet 8. mai 2014 Hei, jeg skal lage kakao av 7 liter melk til lørdagsmorgen. Noen som har noen erfaring med å koke den opp dagen før og bare varme den opp samme dagen som den skal brukes?? Håper på noen svar 😉👍
Gjest Emera Skrevet 8. mai 2014 #2 Skrevet 8. mai 2014 Jeg har en liten gryte med kakao fra i går stående i kjøleskapet nå. Pleier å gjøre det sånn, det er ingen grunn til å kaste det som blir igjen. Jeg synes det går helt fint.
Djungelvrål Skrevet 8. mai 2014 #3 Skrevet 8. mai 2014 Syns nesten den har bedre smak, dagen etter. Bare å lage, men kjøl ned til romtemperatur før du setter den i kjøleskapet 1
Gjest Violetta Skrevet 8. mai 2014 #4 Skrevet 8. mai 2014 Går helt fint. Et tips er å oppbevare det i melkekartongene som melken var i. 1
Agathe Skrevet 8. mai 2014 #5 Skrevet 8. mai 2014 Og et tips til, fyll vasken med kaldt vann og sett kasserollen nedi (og røre av og til) så blir den fortere kald
Purple Diamond Skrevet 9. mai 2014 #6 Skrevet 9. mai 2014 Som de andre sier; der går helt fint! Har varmet opp kakao flere ganger, og den er like god dagen etter
Kvist Skrevet 9. mai 2014 #7 Skrevet 9. mai 2014 Koke? Kakao skal da ikke koke, da smaker den bare rart og grøtaktig etterpå. Hva sparer du av tid på å lage den dagen før egentlig? Jeg lager kakao sånn: Kakaopulver og sukker + evt krydder røres sammen, og blandes med litt melk til det kan røres til en "krem". Så spes det med melk. Ved å vispe ut kakoen først unngår man klumper. Skal du lage til en eller to: Rør sammen kakao, sukker og bittelitt melk i en kopp og spe med varm melk. Jeg bruker ofte melkesteameren på kaffemaskinen til å varme melka. Skal du lage til mange: Rør sammen i en kjele, spe med kald melk og varm opp til drikketemperatur. 2
Gjest Emera Skrevet 10. mai 2014 #8 Skrevet 10. mai 2014 Jeg synes så absolutt kakaoen skal ha et oppkok. Det er da den smaker best, etter min mening. Derfor kjøper jeg aldri kakao på kafeer som lager den med steamer, for det gir ikke den rette smaken for min del.
Hette Skrevet 11. mai 2014 Forfatter #9 Skrevet 11. mai 2014 Tusen takk for mange svar 😉 setter pris på det.. Jeg lagde det på fredag og varma opp igjen på lørdag, gikk veldig fint 👍😉 Kakao skal ha ett lite oppkok. Eneste jeg sparte på det var at da slapp jeg å stå opp grytidlig på lørdag.. For tar lang tid å varme så mange liter med kakao!
Hette Skrevet 11. mai 2014 Forfatter #10 Skrevet 11. mai 2014 Koke? Kakao skal da ikke koke, da smaker den bare rart og grøtaktig etterpå. Hva sparer du av tid på å lage den dagen før egentlig? Jeg lager kakao sånn: Kakaopulver og sukker + evt krydder røres sammen, og blandes med litt melk til det kan røres til en "krem". Så spes det med melk. Ved å vispe ut kakoen først unngår man klumper. Skal du lage til en eller to: Rør sammen kakao, sukker og bittelitt melk i en kopp og spe med varm melk. Jeg bruker ofte melkesteameren på kaffemaskinen til å varme melka. Skal du lage til mange: Rør sammen i en kjele, spe med kald melk og varm opp til drikketemperatur. Nei, kakaoen skal ikke koke men ha ett oppkok. Og en annen ting er at det er forskjell på to kopper og 7 liter!!
Kvist Skrevet 11. mai 2014 #11 Skrevet 11. mai 2014 Nei, kakaoen skal ikke koke men ha ett oppkok. Og en annen ting er at det er forskjell på to kopper og 7 liter!! Hvordan er det forskjell? Temperaturen vil vel være lik uansett? Og jeg skrev fremgangsmåten for å lage til mange også, jeg bruker den for å lage ti liter og det funker helt strålende. Hadde det vært jeg som skulle lage til mange så hadde jeg spurt om folk vil ha den kokt før jeg kokte opp så mye melk. For min del er det så ødeleggende at jeg hadde tømt ut om jeg hadde fått det servert, orker å drikke kokt kakao. Har fått overvarmet kakao på kafé en gang, sa i fra og de beklaget veldig og sånt skulle ikke skje. Innbiller meg at de som liker det er i mindretall.
Brunhilde Skrevet 11. mai 2014 #12 Skrevet 11. mai 2014 (endret) ... Har fått overvarmet kakao på kafé en gang, sa i fra og de beklaget veldig og sånt skulle ikke skje. Innbiller meg at de som liker det er i mindretall. Kakao skal ha et oppkok, varm sjokolade skal varmes til litt mer enn drikketemperatur uten å koke. Her er forresten Freia sin oppskrift: Freia Regia Originalkakao (260 g) Bland kakao, sukker og litt av melken i en kjele. Kok opp blandingen under omrøring. Spe i resten av melken. Rør om til kakaoen når kokepunktet. Serveres nylaget. Sånn, nå var du litt mindre i flertall. Endret 11. mai 2014 av Brunhilde
Gjest Emera Skrevet 11. mai 2014 #13 Skrevet 11. mai 2014 Har fått overvarmet kakao på kafé en gang, sa i fra og de beklaget veldig og sånt skulle ikke skje. Innbiller meg at de som liker det er i mindretall. Vet du, det spiller ingen rolle for meg hvor mange vi er som liker at kakaoen har fått et par bobler på komfyren. Hvis du liker kakaoen uten koking så er da det helt greit, jeg føler ikke at min smak må dominere i antall for å rettferdiggjøres.
Kvist Skrevet 11. mai 2014 #14 Skrevet 11. mai 2014 Oioi, slapp av. Det er kakao det er snakk om her...
Gjest Emera Skrevet 11. mai 2014 #15 Skrevet 11. mai 2014 (endret) Jeg er avslappet som bare det, jeg. Men Kvist, sånn "slapp av"-argumentering i tråder er hersketeknikk, selv om det bare dreier seg om kakao. Du tillegger meningsmotstanderne hensikter eller meninger de aldri har uttalt for å hevde deg selv. Du kom med en påstand jeg ikke er enig i, og det skriver jeg. Er ikke verre enn det. Endret 11. mai 2014 av Emera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå