Gå til innhold

Avlive pusen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt nydelig jentepus på snart halvannet år. Hun er utroli god og snill, men stoler kun på meg og det er kun jeg som får kose med henne. Dette har jo gjort at vi to har fått et helt spesielt bånd.

Nå har hun desverre fått en eller annen form for hudplage. Plutselig så ser hun helt skabbete ut. Hun har over nattene fått store åpne sår, huden ser ut som den har vært full av store byller som har sprukket. Alt er på nakken, halsen, hodet og i ørene..

Tidligere i år har hun ved et par anledninger hatt slike sår, men da har jeg trodd hun har vært ute og bråket med andre katter og blitt bitt. Da har jeg bare renset sårene og hatt på hjemmelaget body til sårene har grodd.

I går kveld derimot så kjente jeg sa jeg koste med pusen at hun under pelser har områder med hard og skropete hud. Barberte henne et par steder og skjønte fort at de bare flekkene hun har med åpne sår kommer av at hun klør og slikker av seg huden der hun tydeligvis har utslett!

Tok henne til til dyrlegen i dag, hun sa at pusen trenger diverse prøver og at alt dette kommer på rundt 5500-6000 kroner. Så kommer evt behandling i tillegg. Ettersom hun ikke vet hva som feiler pusen min og hvilken behandling hun trenger så var det umulig å gi et prisoverslag. Fikk også beskjed om at dette sansynligvis er en kronisk lidelse iom at jeg har sett disse sårene før, men at hun har et akutt utbrudd nå mtp omfanget av utslett nå..

Jeg har rett og slett ikke penger til å utføre denne biopsien til 5500-6000 kroner, og så følge opp med behandling hvis den blir kostbar. Og hva hvis det er en kronisk hudsykdom med kostbar behandling

Jeg er så lei meg nå. Jeg vil ikke at pusen skal lide, og jeg føler meg så fæl som tenker på penger nå. Ikke har jeg forsikret henne heller siden hun ikke liker å gå ut. Går hun ut går hun aldri utenfor terassen, men bare legger seg i hagemøblene for å sole seg..

Hjelp..?

Anonymous poster hash: 24631...da3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke skaff deg dyr hvis du ikke har råd til å ta vare på de.

• Liker 6
Skrevet

Og svaret er forresten, nei, du skal ikke avlive henne. Man tar de til dyrlegen og gjør det man kan for de. Koste hva det koste vil.

• Liker 1
Skrevet

Mye penger å bruke på et dyr, ja. Jeg selv ville gjort det for hunden min, koste hva det koste vil.

Men om det er best å avlive katten pga dette, så er det vel det beste.
Jeg ville snakka med dyrlegen om hva som er det beste, det finnes egentlig ikke noe godt svar på dette.

• Liker 1
Skrevet

Mye penger å bruke på et dyr, ja. Jeg selv ville gjort det for hunden min, koste hva det koste vil.

Men om det er best å avlive katten pga dette, så er det vel det beste.

Jeg ville snakka med dyrlegen om hva som er det beste, det finnes egentlig ikke noe godt svar på dette.

Fordi en katt er ikke verdt like mye som en hund?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hva vet vel du om jeg har råd til å ta vare på dyr? For et idiotisk og unødvendig svar. Må jeg legge ved kontoutskrift og gjøre rede for min private økonomi for å gjøre rede for hvorfor jeg ikke har råd?

Jeg har akkurat operert den andre katten vår og brukt masse penger der og brukt 300 000 på å betale gjeld og rehab-opphold for moren min. Gyldig grunn?

Endret av irrlys
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Hva vet vel du om jeg har råd til å ta vare på dyr? For et idiotisk og unødvendig svar. Må jeg legge ved kontoutskrift og gjøre rede for min private økonomi for å gjøre rede for hvorfor jeg ikke har råd?

Jeg har akkurat operert den andre katten vår og brukt masse penger der og brukt 300 000 på å betale gjeld og rehab-opphold for moren min. Gyldig grunn?

Fordi dyret ditt er sykt og du har ikke råd til å ta vare på det.

Endret av irrlys
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Det høres flott ut at du har gjort disse tingene, men kan du virkelig stå inne for å avlive en katt fordi du ikke har råd til å gi henne behandling? Jeg hadde ikke kunnet leve med meg selv. Er det ingen du kan låne pengene av og betale gradvis tilbake f. eks.?

Endret av irrlys
  • Liker 2
Gjest KrissyHart
Skrevet

har man dyr må man ha forsikring. jeg måtte operere hunden min, 25000 kr. ble 5000 kr pga forsikring.

jeg måtte kutte ned på eget forbruk for å få råd til det, men sannelig var det verd det. lille gutten min skal ikke lide fordi jeg er blakk. spør om å få et lån av noen. evt prøv å få til nedbetaling hos veterinæren.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Fordi en katt er ikke verdt like mye som en hund?

Det sa jeg nok ikke :) Har hatt katt selv, så jeg er ikke noe kattehater akkurat.

Om hunden min hadde hatt en sykdom som bare ville gjort livet verre og verre og vært umulig å fikse hadde jeg såklart avlivet den.

Det er samme om det er en kanarifugl eller en hest, lider dyret og ikke kan bli frisk burde det jo bli avlivet.

Hvis TS ikke har råd til mange tusen i tester og prøver, og deretter finne ut at dette ikke er noe man kan gjøre noe med så er det vel bedre at dyret får slippe? Er ikke alle som har råd til å betale slike ting, det betyr ikke at man ikke har råd til å ha et dyr. Noen tusenlapper burde jo såklart være overkommelig, men når det trolig vil overstige 10.000 så begynner det å bli vanskelig for noen.

Men såklart kan det gå an å ta opp lån for å fikse det. Det ville jeg gjort :)

edit: skriveleif

Endret av Sjokoladenøtt
  • Liker 1
Skrevet

Det sa jeg nok ikke :) Har hatt katt selv, så jeg er ikke noe kattehater akkurat.

Om hunden min hadde hatt en sykdom som bare ville gjort livet verre og verre og vært umulig å fikse hadde jeg såklart avlivet den.

Det er samme om det er en kanarifugl eller en hest, lider dyret og ikke kan bli frisk burde det jo bli avlivet.

Hvis TS ikke har råd til mange tusen i tester og prøver, og deretter finne ut at dette ikke er noe man kan gjøre noe med så er det vel bedre at dyret får slippe? Er ikke alle som har råd til å betale slike ting, det betyr ikke at man ikke har råd til å ha et dyr. Noen tusenlapper burde jo såklart være overkommelig, men når det trolig vil overstige 10.000 så begynner det å bli vanskelig for noen.

Da burde dyret vært forsikret så slipper man å tenke på det. Det er verdt å betale noen tusen i året for å sikre seg en frisk pus.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis grunnlaget er at sykdommen er kronisk og smertefull og katten kommer til å ha vondt i lange tider, og dette kan ikke helbredes med behandling, så ja, da er avliving rett valg.

Hvis grunnlaget er at 5-6000 kroner er for mye å bruke på en katt, så nei, da er det ikke rett å avlive. Vi har forsikring for å unngå den slags.

Anonymous poster hash: 3df66...a06
  • Liker 7
Skrevet

Da burde dyret vært forsikret så slipper man å tenke på det. Det er verdt å betale noen tusen i året for å sikre seg en frisk pus.

Enig i den. Men er ikke alle som tenker på det gitt.

Gjest chisandra
Skrevet

Høres ut som du er i en vrien situasjon.

Jeg ville hvertfall fått en ny vurdering fra en annen dyrlege først. De må jo ha en eller annen ide om dette kan være noe kronisk som vil plage katten din?

Er det kronisk og vil innebære mye lidelser for katten, så ville jeg vurdert avliving.

Huff, ikke lett. Håper du finner ut av det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt opp forbrukslån eller skaffet meg mastercard, lånt penger av venner og familie. ALT for at dyret mitt skulle fått det bra. Min seks år gamle hund ble alvorlig syk for et år siden, og det har sikkert sålangt kostet 20 000 - 30 000 kr sålangt, har ALDRI vært et eneste spørsmål for meg om han skal avlives.

Skjønner at det er en kinkig situasjon, men jeg hadde gjort hva som helst for å skaffe de pengene.

Anonymous poster hash: da958...12a
  • Liker 2
Skrevet

Du må jo ikke avlive en pus hvis det finnes behandlig som vil gjøre at hun kan ha et normalt liv!
Hvis katten lider som det nevnes over her blir det noe annet, men det er det veterinæren som avgjør.

Skrevet

Man kan fint ha råd til å ta vare på et dyr selv om man ikke har 6000 kr å bruke på noe som ikke er garantert å funke engang. Om bare de som har råd til absolutt alt av uforutsigbare utgifter skulle hatt dyr ville det vært kjempemange katter som måtte blitt avlivet, ettersom det er altfor mange allerede.

Det man må tenke på er at man kan gi katten det den trenger, ha råd til å sterilisere/kastrere og å ha råd til å ta katten til dyrlegen hvis noe skulle skje, men når det går opp til så mange tusen synes jeg det er helt ok, for tross alt er det altfor mange der ute som har katt(er) eller andre dyr som aldri har eller vil sette sin fot hos en dyrlege.

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Hva er motivet ditt med dette svaret, siden katten allerede er i hus?

Såre og vri kniven rundt?

Skrevet

Hva er motivet ditt med dette svaret, siden katten allerede er i hus?

Såre og vri kniven rundt?

Så andre kan se hva problemet blir når de ikke har råd til det.

• Liker 4
Skrevet

Og det kom ærlig talt bare på 5-6000 nevner du over her. Må også tenke på at selve avlivningen faktisk koster en del.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...