Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du brydd deg dersom:

Du hele oppveksten hadde ønsket sterkt og inderlig å dra et bestemt sted i utlandet, og ytret det, og da dere endelig etter mye om og men skulle dra til utlandet hele familien, ble forslaget ditt blankt nedstemt, og dere dro på charterferie...Så gikk årene, og foreldrene dine bestemte seg etter ti år for å ta med et myndig søsken av deg på gratis (!) ferie til nettopp dette stedet, all inclusive.

Kjente jeg ble litt lei meg egentlig. Både fordi søskenet mitt fikk titusenvis av kr rett i lomma. Men og fordi de dro nettopp dit, de har alltid snakket stygt om landet og stedet. Men dit skulle de. Og ha lysbildefremvisning med fotografier i etterkant, sånn bare for å ødelegge mer så jeg ikke får sett det med egne øyne.

Men keg er vel bare overfølsom kanskje. Har ikke råd til å dra dit selv - enda! (Ikke det at det er noe vits i når man har fått spoilet alle attraksjonene og alt landskapet på fornd heller)

Anonymous poster hash: 4122e...898

Anonymous poster hash: ba363...ef3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres merkelig ut, hvorfor fikk ikke du bli med på ferie (dekket av foreldrene dine)?

Å behandle søsken med så stor forskjell er dårlig gjort, rett og slett. Jeg kunne aldri i verden gjort dette mot barna mine!

Dette høres ut som en, mine, dine og våre barn situasjon, har hørt om flere som har opplevd det, at de nye barna til (oftest) pappa får mer enn de barna han har fra før.

Vil bare poengtere til alle at jeg ikke generaliserer pappaer her, men det er de tilfellene jeg har hørt mest om.

Anonymous poster hash: 734d8...0c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres merkelig ut, hvorfor fikk ikke du bli med på ferie (dekket av foreldrene dine)?

Å behandle søsken med så stor forskjell er dårlig gjort, rett og slett. Jeg kunne aldri i verden gjort dette mot barna mine!

Dette høres ut som en, mine, dine og våre barn situasjon, har hørt om flere som har opplevd det, at de nye barna til (oftest) pappa får mer enn de barna han har fra før.

Vil bare poengtere til alle at jeg ikke generaliserer pappaer her, men det er de tilfellene jeg har hørt mest om.

Det er nok sannsynlig at det er sånn i "stefamilier", ja. Har nok vært endel tilfeller av det.

Men dette er et helsøsken av meg, foreldrene mine er gift. Det er et helsøsken til som heller ikke fikk tilbud om å være med på ferie. Men h*n har aldri som jeg vet ønsket å dra dit heller, da, men kanskje h*n ble lei seg allikevel, det vet jeg ingenting om. Foreldrene mine har vel sin yndling? Ja, jeg synes det er dårlig gjort å forskjellsbehandle på den måten...

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok sannsynlig at det er sånn i "stefamilier", ja. Har nok vært endel tilfeller av det.

Men dette er et helsøsken av meg, foreldrene mine er gift. Det er et helsøsken til som heller ikke fikk tilbud om å være med på ferie. Men h*n har aldri som jeg vet ønsket å dra dit heller, da, men kanskje h*n ble lei seg allikevel, det vet jeg ingenting om. Foreldrene mine har vel sin yndling? Ja, jeg synes det er dårlig gjort å forskjellsbehandle på den måten...

Du burde fortelle foreldrene dine hva du føler! Man behandler rett og slett ikke barna sine på denne måten! Noen foreldre er så uomtenksome at jeg får vondt her jeg sitter.

• Liker 3
Skrevet

Bor søskenet ditt hjemme? Den som fikk være med på ferie, altså. Det kan ha hatt noe å si for foreldrene dine. De kan ha tenkt "Stakkars Ida, vi kan jo ikke godt bare stikke fra henne og dra på ferie alene".

(jeg synes for øvrig det var ubetenksomt og urettferdig av foreldrene dine, når dette er noe du har snakket mye om og ønsket deg lenge)

Skrevet

Men hva er settingen her? Hvorfor er det bare det ene barnet som får dette tilbudet? Hvis det er sånn at dette er yngstemann som fortsatt er hjemmeboende og dere andre er voksne og har flyttet hjemmefra synes jeg ikke det er så merkelig. Det er nok mange som har opplevd at yngre søsken får flere goder og fordeler fordi foreldrenes økonomi bedrer seg med årene.

I forhold til valg av reisemål skjønner jeg at det er litt sårt - det ville nok jeg også syntes. Men samtidig kan du jo ikke forlange at de skal være å reise et sted bare fordi du alltid har hatt lyst til å dra dit. Og når du en gang kommer deg dit tror jeg neppe opplevelsen blir ødelagt av å ha sett lysbilder derfra...

AnonymBruker
Skrevet

Bor søskenet ditt hjemme? Den som fikk være med på ferie, altså. Det kan ha hatt noe å si for foreldrene dine. De kan ha tenkt "Stakkars Ida, vi kan jo ikke godt bare stikke fra henne og dra på ferie alene".

(jeg synes for øvrig det var ubetenksomt og urettferdig av foreldrene dine, når dette er noe du har snakket mye om og ønsket deg lenge)

Ja, søskenet bor hjemme, "leier" sokkelleilighet. Betaler 1000kr i mnd eller noe, samboeren altså. Men har bil og som sagt samboer, og klarer seg helt fint alene. Foreldrene mine dro tre uker til andre siden av kloden for noen år siden, uten dette søskenet.

Merker jo at det er forskjellsbehandling på andre plan også. Selvom søskenet er myndig, får h*n gratis speilreflekskamera, gratis ipad, gratis iphone, gratis klær. Det fikk ikke jeg da jeg bodde hjemme (flyttet ut da jeg var atten)

Hvis jeg tar det opp med dem, går de i forsvarsposisjon og lager ubehagelig stemning.

AnonymBruker
Skrevet

Familien min hadde ikke økonomi til utenlandsferier når jeg var liten. Nå er foreldrene mine skilt.

Jeg har tre mindre søsken. Jeg er i full jobb. De tre andre jobber deltid og studerer enda. Min far dro til syden med de to yngste i fjor, og betalte hele turen for dem. Den tredje ble invitert, men hadde ikke anledning til å bli med. Jeg var den eneste som ikke ble invitert. Begrunnelse: "Du klarer deg fint økonomisk selv". Ja, jeg gjør det, men det hadde jo vært hyggelig å bli spurt om å være med likevel? Om så jeg evt betalte turen selv?

Mine foreldre har alltid forskjellsbehandlet. De tre yngste fikk økøkonomisk hjelp til å ta sertifikatet. De fikk også 30 000 hver som hjelp til å kjøpe sine første biler. De har fått hjelp til å kjøpe møbler når de har flyttet hjemmefra. Jeg har ikke fått noe som helst, alltid med samme begrunnelsen: "Du trenger ikke hjelpen slik som de gjør, du klarer deg jo fint selv. Vi vil alltid hjelpe de barna som trenger det mest".

Jeg føler dermed at jeg blir straffet for å tjene greit, jobbe beinhard og klare meg selv.

Jeg TRENGER ikke hjelp nei, men jeg reagerer på forskjellsbehandlingen. Skjønner godt at du ikke likte å få det "gnidd inn" når de viste bilder når de kom hjem jeg.

Anonymous poster hash: 6addb...0f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er settingen her? Hvorfor er det bare det ene barnet som får dette tilbudet? Hvis det er sånn at dette er yngstemann som fortsatt er hjemmeboende og dere andre er voksne og har flyttet hjemmefra synes jeg ikke det er så merkelig. Det er nok mange som har opplevd at yngre søsken får flere goder og fordeler fordi foreldrenes økonomi bedrer seg med årene.

I forhold til valg av reisemål skjønner jeg at det er litt sårt - det ville nok jeg også syntes. Men samtidig kan du jo ikke forlange at de skal være å reise et sted bare fordi du alltid har hatt lyst til å dra dit. Og når du en gang kommer deg dit tror jeg neppe opplevelsen blir ødelagt av å ha sett lysbilder derfra...

Ja, det er vel "minstemannsyndromet". Men det er og like urettferdig og galt, i mine øyne. Ja, kun dette søskenet fikk tilbud om å være med, og var nok med på å velge destinasjon også, til tross for at de hater innbyggerne og kulturen i det landet de dro til. Merkelig.

Jo, opplevelsen ble faktisk ødelagt, jeg kjente det. Jeg vet jo nå nøyaktig hvordan det ser ut der, hva man får å spise på utestedene, forskjellige skikker, her forklartes alt ned i minste detalj.

Jeg kommer nok ikke til å ta det opp med dem, dette ligger bare i en lang rekke av andre urettferdigheter, som den gangen de banket meg opp eller truet med å kaste meg ut da jeg var seksten-sytten.

Men som sagt, foreldre har vel sine favoritter. Disse foreldrene har jo innrømmet det også, til min egen samboer.

AnonymBruker
Skrevet

Familien min hadde ikke økonomi til utenlandsferier når jeg var liten. Nå er foreldrene mine skilt.

Jeg har tre mindre søsken. Jeg er i full jobb. De tre andre jobber deltid og studerer enda. Min far dro til syden med de to yngste i fjor, og betalte hele turen for dem. Den tredje ble invitert, men hadde ikke anledning til å bli med. Jeg var den eneste som ikke ble invitert. Begrunnelse: "Du klarer deg fint økonomisk selv". Ja, jeg gjør det, men det hadde jo vært hyggelig å bli spurt om å være med likevel? Om så jeg evt betalte turen selv?

Mine foreldre har alltid forskjellsbehandlet. De tre yngste fikk økøkonomisk hjelp til å ta sertifikatet. De fikk også 30 000 hver som hjelp til å kjøpe sine første biler. De har fått hjelp til å kjøpe møbler når de har flyttet hjemmefra. Jeg har ikke fått noe som helst, alltid med samme begrunnelsen: "Du trenger ikke hjelpen slik som de gjør, du klarer deg jo fint selv. Vi vil alltid hjelpe de barna som trenger det mest".

Jeg føler dermed at jeg blir straffet for å tjene greit, jobbe beinhard og klare meg selv.

Jeg TRENGER ikke hjelp nei, men jeg reagerer på forskjellsbehandlingen. Skjønner godt at du ikke likte å få det "gnidd inn" når de viste bilder når de kom hjem jeg. Anonymous poster hash: 6addb...0f6

Huff, det hørtes veldig ukoselig ut! Føler med deg. Det er dårlig gjort å ikke tilby alle barna det samme, ja.

Og jeg klarer meg ikke godt økonomisk heller, så de kan ikke dra det kortet.

Skrevet

Det er vel litt typpisk at foreldre for bedre råd etterhvert. Hvis du har jobb og klarer deg selv synes jeg ikke at det er veldig rart at det drypper litt mer på de som bor hjemme.

Men skjønner at det sårer litt, har vært litt i samme situasjon før, og det er ikke noe hyggelig. Samtidig må jo foreldrene få bruke penger på hva de vil.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt typpisk at foreldre for bedre råd etterhvert. Hvis du har jobb og klarer deg selv synes jeg ikke at det er veldig rart at det drypper litt mer på de som bor hjemme.

Men skjønner at det sårer litt, har vært litt i samme situasjon før, og det er ikke noe hyggelig. Samtidig må jo foreldrene få bruke penger på hva de vil.

Jeg kan skjønne det ommde bidrar med klær og mat, om et søsken har dårlig råd, men en tur til 50 000kr? Ipad/iphone?

Det er jo luksus, da kan de ikke skylde på at jeg har råd til det selv, for det har jeg ikke.

Skrevet

For meg var det kanskje snakk om no mindre : mac, iphone, reise kanskje 25-35k. Men så tenkte jeg på ting jeg har fått, og det er selvfølgelig snakk om en del mindre. Jeg er glad for deg jeg fikk, og da er det litt det samme hva han får nå.

Et konkret eks: da jeg gikk på vgs fikk jeg mobil i bursdag av pappa. Kosta sikkert 2k, broren min går på vgs nå og har fått iphone + en del andre ting. Den økonomiske situasjonen hans har alltid vært god, men den er bedre i dag. Jeg synes broren min er bortskjemt, og det stikker litt, men jeg hever meg over det.

Hvis du opp igjennom årene alltid har fått lite kan jeg skjønne at du reagerer. Men jeg ville tenkt nøye over hva du selv faktisk har fått, det er ofte mer enn man tenker over.

Sliter du derimot økonomisk ville jeg tatt det opp med foreldrene. Jeg ville ikke klaget over at han får mye, for gjort er gjort, men heller påpekt at du sliter. De tenker kanskje ikke på at en voksen person som ikke bor hjemme trenger "bidrag"..

AnonymBruker
Skrevet

I tilfeller som familie må forholde seg til stebarn så forstår jeg dem veldig godt. Dem har ikke jobbet og levd et liv for og dele ut penger til noen andre en barna sine, at det er kommet andre inn i bildet er faktisk ikke dems problem og vil dem gi sitt eget kjøtt og blod 1000 kr og stebror ingen ting så jaja verden er ikke rettferdig..

At dem vil bruke penger på sitt kjøtt og blod forstår jeg veldig godt.

Presiserer at jeg snakker om familie rundt ikke selve steforeldre. Der han vedkommende kjøpt pakkeløsning og aksepterte det i starten.

Det du må tenke på ts er at du er eldre og foreldre kan kanskje ha bedre råd?

Anonymous poster hash: 407d5...b37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...