Gå til innhold

Må begge foreldre samtykke ved endring av navn på barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man er gift. Eller holder det at en forelder melder fra?

Anonymous poster hash: 52ba1...b98
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det dreier seg om et mellomnavn i tillegg til etternavnet.

ts

Anonymous poster hash: 52ba1...b98
AnonymBruker
Skrevet

Delt foreldreansvar = begge må skrive under.

Foreldreansvar alene = den må skrive under.

Anonymous poster hash: 99262...38e

• Liker 3
Skrevet

Mellomnavn kan man endre alene.

Skrevet

Begge må skrive under på alt

Skrevet (endret)

For det andre gjøres det unntak ved søknad om mellomnavn for barn. Barnet har f.eks. farens slektsnavn, og bor hos moren som har sitt slektsnavn som ugift. At det dreier seg om et mellomnavn, anses i utgangspunktet som et "særlig tilfelle". Dette henger blant annet sammen med at ingen har plikt til å bruke mellomnavnet i det daglige. Derfor anses det heller ikke problematisk om navnene ev. blir lange og tungvinte. Departementet legger vekt på at det generelt sett anses fordelaktig at barn har navnetilknytning til begge av foreldrene.

Tatt fra loven, det er unntak for mellomnavn.

http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/jd/dok/nouer/2001/nou-2001-1/4/5.html?id=376474

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Forsto ikke helt alle svara her selv så stiller et eget spørsmål:) jeg har alene omsorgen for barnet mitt. Har ikke noe med bf å Gjøre. Når jeg eventuelt gifter meg eller noe kan jeg skifte etternavn på barnet uten samtykke fra bf da??

Skrevet

Barnet mitt har mitt etternavn da ikke bf

AnonymBruker
Skrevet

Forsto ikke helt alle svara her selv så stiller et eget spørsmål:) jeg har alene omsorgen for barnet mitt. Har ikke noe med bf å Gjøre. Når jeg eventuelt gifter meg eller noe kan jeg skifte etternavn på barnet uten samtykke fra bf da??

Det kommer an på om far har foreldreansvar eller ikke. Om han har det, så kan du ikke gjøre det uten samtykke.

Anonymous poster hash: e1f09...58d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Etternavn må begge samtykke hvis man har delt foreldrerett, mellomnavn trenger du ikke hans samtykke.

Endret av Sophie-Ann
Skrevet

Hvorfor skal barnet måtte bytte etternavn når du gifter deg, egentlig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt enklere å ta en telefon til Folkeregisteret og spørre, bare?

:roll:

Anonymous poster hash: 9edf2...fc3
Skrevet

Litt off-topic, men hvis du skal bytte navn på barnet syns jeg det bør være til ditt pikenavn. Som du også da bærer. Så kan kommende ektemann velge om han vil ta deres navn eller ikke.

Syns ikke noe om at barn plutselig må bytte til stefars navn.

My two cents.

• Liker 4
Skrevet

Litt off-topic, men hvis du skal bytte navn på barnet syns jeg det bør være til ditt pikenavn. Som du også da bærer. Så kan kommende ektemann velge om han vil ta deres navn eller ikke.

Syns ikke noe om at barn plutselig må bytte til stefars navn.

My two cents.

Helt enig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...