Gå til innhold

Klarer ikke å gå ned i vekt. Overvektig hele livet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så frustrert!! Får det ikke til... jeg har nesten 30 kg som jeg burde fått vekk. Har klart å gå ned nesten 10 kg flere ganger, men så kommer alle kg tilbake...

Dette funket ikke for meg:

- å spise heeelt annereledes mat enn de rundt meg. tenker da på den dyre sunne maten på helsekosten.

- slankemat. feks nutrielette.

- telle kalorier. gikk så utrolig lei av det.

- trene hardt nesten hver dag.

- lavkarbo. gikk på den en måned. Dagdrømte om loff, og ble aldri mett. Magen ble full, men ikke mett. Følte jeg gikk rundt med et konstant sug etter mat.

Skal nå teste ut:

- å slutte å kjøpe meg "trøstemat" som feks potetgull om jeg er stressa.

- vri tankesettet mitt mot at visse matvarer er "gift" for kroppen. feks veldig sukkerholdige matvarer, mcdonalds osv...

- spille mindre data, generelt være mindre foran en skjerm.

- komme meg ut når det er fint vær.

- begrense porsjonene mine..

Noen som har noen tips? Er det noe jeg bør gjøre som jeg ikke har tenkt på? Har en tendens til å kjedespise... samt at jeg forbinder mat med belønning og trøst...

Til frokost hadde jeg 2 loffskiver med reker og majones, og 2 glass saft. Er dette en "fy fy - frokost" ?

Anonymous poster hash: 72e29...549
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til frokost hadde jeg 2 loffskiver med reker og majones, og 2 glass saft. Er dette en "fy fy - frokost" ?

Ja.

Anonymous poster hash: 6e5ab...182

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så frustrert!! Får det ikke til... jeg har nesten 30 kg som jeg burde fått vekk. Har klart å gå ned nesten 10 kg flere ganger, men så kommer alle kg tilbake...

- å spise heeelt annereledes mat enn de rundt meg. tenker da på den dyre sunne maten på helsekosten.

- slankemat. feks nutrielette.

- telle kalorier. gikk så utrolig lei av det.

- trene hardt nesten hver dag.

- lavkarbo. gikk på den en måned. Dagdrømte om loff, og ble aldri mett. Magen ble full, men ikke mett. Følte jeg gikk rundt med et konstant sug etter mat.

Skal nå teste ut:

- å slutte å kjøpe meg "trøstemat" som feks potetgull om jeg er stressa.

- vri tankesettet mitt mot at visse matvarer er "gift" for kroppen. feks veldig sukkerholdige matvarer, mcdonalds osv...

- spille mindre data, generelt være mindre foran en skjerm.

- komme meg ut når det er fint vær.

- begrense porsjonene mine..

Noen som har noen tips? Er det noe jeg bør gjøre som jeg ikke har tenkt på? Har en tendens til å kjedespise... samt at jeg forbinder mat med belønning og trøst...

Vær disiplinert og streng med deg selv! Det er det som funker. Tren og pass på å være i kaleoriunderskudd. Ikke gi deg, ikke la deg rive med om du skulle få lyst på noe som er "fyfy" , tenk "er denne sjokoladen viktigere enn kroppen min?" Da tror jeg du raskt kommer frem til hva som er best.

Uansett stå på!

Anonymous poster hash: aeb36...a79

• Liker 1
Skrevet

Du må bestemme deg for hva du vil. Ønsker du å kunne spise det du ønsker til enhver tid, eller ønsker du å være slank og i god form? Veldig få mennesker kan få i både pose og sekk når det gjelder dette. Du må rett og slett gjøre deg opp en mening om hva som er viktigst for deg. Hvis svaret ditt er å bli slank, er ikke loff, reker og majones hverdagskost lenger. Å slanke seg innebærer forsakelser. Du må kunne si nei til mye av det du tidligere har sagt ja til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en livstilsendring, ikke bare fokusere på å gå ned i vekt men å bli sunn og få god helse (så vil kiloene rase av uansett..) det er ikke en kortidshandling, men en prosess som vil gjøre at du tar de riktige valgene resten av livet når det kommer til mat og trening. Du må endre innstilling. Ikke tenk gå tur bare når det er fint vær når du kan gå tur hver dag.

Anonymous poster hash: 69233...698

• Liker 2
Skrevet

Du tuller nå, ikke sant, når du spør om loff og majones er ok?

Bruk et app, lifesum eller myfitnesspal eller noe, så får du deg fort en vekker med hva du putter i deg.

• Liker 10
Gjest Runforit
Skrevet

Alle forsøkene dine er jo ekstreme. Trene hver hver dag og leve på f.eks Nutrilett.

Du trenger en varig endring. Det betyr at du må starte å lære deg om ernæring og kosthold. Fokusere på sunne matvarer som f.eks kylling, karbonadedeig, fet fisk, egg, nøtter, grønnsaker, frukt, trege karbs som havregryn, fullkornspasta, godt fett fra kokosolje, avokado etc.

Sett opp en matplan.

Frokost 07.00(eks. Rugknekkebrød med avokado, eggeøre og skinke)

Lunsj 11.00(150 gram kylling med avokadosalat og en klatt hjemmelaget rømmedressing)

Mellom 14.00(15 Mandler og en frukt)

Middag 17.00(200 gram kjøtt, en knytteneve ferdigkokt fullkornspasta/fullkornsris og grønnsaker og f.eks hjemmelaget pastasaus)

Kvelds 20.00(skinkeomelett med grønnsaker)

Før trening:

1 banan

Alle måltidene skal ha en god balanse mellom proteiner, fett og trege karbs. Drikk kun sukkerfritt som vann, te, sukkerfri saft etc.

Ikke spis mellom disse måltidene. I tillegg må du øke hverdagsaktivitet og ikke start med mer enn 3 dager i uka med trening. Man skal starte i det små slik at kroppen gradvis blir vant med trening og så øker en når kroppen er i fysisk form til å klare mer og hardere trening.

I starten er det normalt at du vil føle noe sult da magesekken og psyken er vant med mer mengder med mat og i og med at du spiser mye raske karbs så er det naturlig at du vil føle et sug etter det i starten. Men når du har spist rett mat over tid så vil det suget forsvinne da du får et mer stabilt blodsukker.

Det er også viktig å spise rolig og kjenne etter når du faktisk er mett. Det tar ca. 20 min fra du tar siste bit til hjernen registrerer at magen er mett. Så ved å spise opp middagen og avslutte med en varm kopp te så kan jeg love deg at etter teen så vil du registere at du faktisk er mett.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Virker som du har begynt litt i feil ende. Det første man bør gjøre er å unngå "trøstemat" og lignende uvaner. Belønn eller trøst deg selv med noe annet enn mat. Ha som mål å spise sunt 6 av 7 dager i uken, og så kan du ha en dag hvor du kan velge mer usunne alternativer. Sunt er mye grønnsaker, rent kjøtt eller fisk, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, egg, frukt og bær. Ha som vane å drikke vann til hvert måltid. Sett deg som mål å være i bevegelse 1 time om dagen. Unngå å bli liggende passiv på sofaen foran tv'n eller bli sittende foran dataen uten noe mål og mening. Nok søvn er også viktig for vekttap.

Hvis ikke dette hjelper, kan man forsøke mer ekstreme slanking. Men du må klare å endre livsstil og valg hvis du skal få en varig endring. Det tar tid å legge til seg nye vaner, så du må være tålmodig. Sett deg små mål, gjerne med en liten belønning for hvert mål - men altså noe annet enn mat.

Anonymous poster hash: 2d75c...aaa

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har tips og forhåpentlig vis noen trøstende ord.

Først så vil jeg påpeke to ting som er positivt med det du allerede har gjort. 1. Du har gjort deg opp mange erfaringer om deg selv, og ikke minst hva som ikke virker for din vektnedgang. 2. Du viser stor utholdenhet og pågangsmot når du har prøvd over lang tid men ikke gitt opp. :)

Hva kan du gjøre?

Dersom det du har gjort ikke virker så gjøre ting på en annen måte. Først vil jeg anbefale deg å ta kontakt med fastlege for en henvisning til en frisklivssentral eller poliklinikk for overvektige, snakk med legen din og hør hvilke alternativ som kan være bra for deg.

Hemmeligheten med å få en sunn og normalvektig kropp består av flere små endringer som du klarer å leve med. Dette er ulikt hos de fleste av oss, altså det som fungerer for noen fungerer dårlig for andre.

Ikke tenkt stort, men tenk lite. Sett deg små og realistiske mål som du kan opprettholde over lengre tid. Mange mennesker tenker at nå skal de brette opp armene, trene og spise sunt hver dag. Det går selvfølgelig ikke, og man får en mislykket følelse og hele opplegget faller fra hverandre.

Sett deg mål for fysisk aktivitet om kosthold som du vet at du kan gjennomføre over lengre tid. Slike mål kan være å gå tur på to faste dager i uken, lage sunn matpakke 3 ganger i uken. Etter hvert som du har gjort det over tid er du moden for å øke litt mer. Enten mer av det samme eller legge inn nye ting. Etter hvert har du endret veldig mye. Hemmeligheten er at dine små steg tilbakelegger etterhvert lange distanser.

Velg å innføre en livsstilsendring, altså en måte å leve sunnere resten av livet ditt.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som klarte å bare snu tankene helt rundt, han var rett og slett ordentlig tjukk, men hver dag så han seg selv i speilet og sa "Jeg er slank!" og etter hvert så begynte han å kjøpe sunnere mat ol. fordi han sa at slanke mennesker spiser ikke slikt som feite burgere osv. Bare til ettertanke hvor mye det har å si hva man tenker! :-) Lykke til :-)

Anonymous poster hash: 5007a...7a9
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 15 kg siden november (hasr 5 igjen). Jeg har ikke endret hva jeg spiser i det hele tatt. Bare spist mindre enn jeg pleier og trent mer :) Har også spist sjokolade o.l i helgene

Anonymous poster hash: 9ed6f...9c0
  • Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

For å svare konkret på det så ja ,det er ikke særlig bra når du har som mål å gå ned i vekt.

Rekene er greit, Majonesen bør du kutte ned på, selv om det er lettmajones, loffskivene bør byttes ut med brød som har 3 eller 4 på brødskalaen. Saften brød du bytte til skummet melk. Er det sukkerfri saft så vil jeg likevel anbefale deg melk til frokost.

Gjest Nanne70
Skrevet

Du bør tenke livsstilsendring over tid, ikke kortvarig slanking. Begynn i det små, og ta det gradvis. Som en nevnte over her, hvordan du tenker har faktisk mye å si. I stedet for å tenke at du skal slutte med uvaner, kan du heller tenke at du skal begynne med nye og bedre vaner :) Jeg har nevnt det i flere andre tråder, men jeg vil virkelig anbefale boka "12 uker til et sunnere liv og en smalere midje" av dr. Berit Nordstrand.

Skrevet (endret)

For å gå ned i vekt må du ha kaloriunderskudd over tid, og for å få kaloriunderskudd må du spise mindre enn du forbrenner. Dette innebærer å spise mindre og/eller bevege seg mer. Man må innføre restriksjoner på inntaket, om man ikke klarer å få kaloriunderskudd bare ved å trene, men det greier de færreste (og spiser man mer fordi man blir mer sulten, går vinninga opp i spinninga). Disse sære slankeoppleggene som har dukket opp - feks spesiell type mat/diett, spesiell type måltidsmønster, eller måltidserstatninger og endog slankeoperasjoner - er det ikke noe mystisk ved, og ingen dietter er bedre eller mer effektive enn andre, det de gjør, er på sitt vis å skape det nødvendige kaloriunderskuddet. Men du kan gå ned i vekt med mindre drastiske endringer også, ved rett og slett å spise som du pleier, men litt mindre, og litt sunnere, og det er gjerne lettere å gjennomføre gjennom så lang tid som det tar, nettopp fordi det ikke er så store forskjeller fra hva man er vant med, så man ikke opplever det som savn. Lavkarbo fungerer for mange fordi en stor mengde energirike matvarer blir eliminert, og lavere karbohydratinntak demper appetitten hos de fleste, mens andre savner stivelsen og blir mer sultne. Du må selv prøve deg fram til hva som fungerer for akkurat deg. Loff med reker og majones og saft fungerer dårlig som hverdagsmat for de fleste. Kaloritelling er en gratis og lettvint måte å få oversikt over hvor mye man spiser. Men hvis du ikke gidder det, så må du nok belage deg på å fortsatt være overvektig.

Endret av Pringle
Skrevet

Du må jobbe med tankene dine. Mye og lenge.
Du sier du trøstespiser osv, det må du virkelig få slutt på. Ikke la mat være en trøst eller tidsfordriv.
Ikke "belønn" hjernen din med drittmat og godteri, kroppen din tar skade av det.

Sier ikke det her for å være slem, men du trenger nok å få åpna øya litt. Det er ikke maten eller sultfølelsen det er noe galt med. Det er kun tankesettet ditt som er på bærtur etter flere år med feil syn på mat.

Grunnen til at ingen av diettene har funka for deg er kun det faktum at du gir opp, med en gang dietten er ferdig spiser du "som normalt" igjen, da legger du jo selvfølgelig på deg. Det er en vond vane å bli kvitt, men det må du rette opp i selv.

Det eneste som funker for å gå ned i vekt er å spise mindre mat, og sunnere mat. Du må nesten telle litt kalorier for å holde styr på hvor mye du faktisk spiser, fort gjort å spise en sjokolade men det kan fort bli 500 kcal. Det viktigste er å ikke lyve for seg selv.
Begynn å sett deg inn i hva som er sunt og ikke, bytt ut loffen, majonesen og rekene med knekkebrød og noe sunt pålegg.

Og lykke til, det her er det eneste som faktisk fungerer. Det finnes ingen mirakelkurer dessverre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønenr deg godt! Hva er vitsen?

"Går du ikke ned spiser du for mye og beveger deg for lite" - ja vel, spiser mindre, beveger meg mer.

"Det er ikke rart du ikke går ned, du spiser alt for lite og kroppen går i sparebluss" - ja vel, spiser mer.

"Stress og for mye kortisol, spis c-vitaminer" - ja vel, c- vitaminer inntas

"Du må kutte karbohydrater og spise mer fett" - ok, mindre karbohydrater og mer fett er oppfattet.

"GI er det viktiste, les hva Fedon har å si" - puh, Fedon ja. Boka bestillt, lavglykemiske matvarer på plass i kjøleskapet.

"LCHF er det eneste som fungerer, det er vektregulerende" - forstått! Teori om LCHF leses til øyet blir stort og vått.

Så nå er alt prøvd, både kalorier, proteiner, fett og karbohydrater har blitt talt.

Ingenting fungerer, uansett hva jeg gjør, så hva er vitsen?

Anonymous poster hash: db087...a02
  • Liker 2
Skrevet

Jeg skjønenr deg godt! Hva er vitsen?

"Går du ikke ned spiser du for mye og beveger deg for lite" - ja vel, spiser mindre, beveger meg mer.

"Det er ikke rart du ikke går ned, du spiser alt for lite og kroppen går i sparebluss" - ja vel, spiser mer.

"Stress og for mye kortisol, spis c-vitaminer" - ja vel, c- vitaminer inntas

"Du må kutte karbohydrater og spise mer fett" - ok, mindre karbohydrater og mer fett er oppfattet.

"GI er det viktiste, les hva Fedon har å si" - puh, Fedon ja. Boka bestillt, lavglykemiske matvarer på plass i kjøleskapet.

"LCHF er det eneste som fungerer, det er vektregulerende" - forstått! Teori om LCHF leses til øyet blir stort og vått.

Så nå er alt prøvd, både kalorier, proteiner, fett og karbohydrater har blitt talt.

Ingenting fungerer, uansett hva jeg gjør, så hva er vitsen?

Om man stopper opp og tenker litt og ikke lar seg overkjøre av motstridende råd, men ser det i sammenheng, synes jeg dette utkrystalliserer seg ganske greit:

Man skal verken spise for mye (da blir det ingen nedgang) eller for lite (da ødelegger du indre organer og tærer på musklene og mister overskuddet).

Lavkarbo, GI og evt C-vitamin og andre mer eller mindre lure ideer er kun hjelpemidler for at du skal klare å gjennomføre perioden med kaloriunderskudd, det er ikke vidundermidler/-metoder som "smelter vekk fett" eller noe slikt. Og når du er "ferdig slanket" må du spise mindre enn du gjørde før "slankekuren" begynte, fordi kroppen har blitt mindre og trenger mindre energi for vitale prosesser og bevegelse.

AnonymBruker
Skrevet

- å spise heeelt annereledes mat enn de rundt meg.

Men det er jo det du gjør nå. Jeg er slank og spiser ikke loff med majones til frokost. Jeg ser på det som noe heeelt annerledes. Så det at du spiser større mengde enn andre og muligens mer usunne matvaner er jo nettopp det å spise annerledes enn de rundt deg. Jeg ville jo faktisk fokusert på å spise mer som de rundt deg (riktignok de som allerede lever en sunn livsstil), det er lettere sosialt også.

Anonymous poster hash: 57e26...a17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om man stopper opp og tenker litt og ikke lar seg overkjøre av motstridende råd, men ser det i sammenheng, synes jeg dette utkrystalliserer seg ganske greit:

Man skal verken spise for mye (da blir det ingen nedgang) eller for lite (da ødelegger du indre organer og tærer på musklene og mister overskuddet).

Lavkarbo, GI og evt C-vitamin og andre mer eller mindre lure ideer er kun hjelpemidler for at du skal klare å gjennomføre perioden med kaloriunderskudd, det er ikke vidundermidler/-metoder som "smelter vekk fett" eller noe slikt. Og når du er "ferdig slanket" må du spise mindre enn du gjørde før "slankekuren" begynte, fordi kroppen har blitt mindre og trenger mindre energi for vitale prosesser og bevegelse.

Dette er ikke min tråd, men jeg må svare på dette likevel.

Det er ikke så enkelt. Nå presenterte jeg kortversjonen her, men ingenting fungerer, og da jeg gikk på vekten i dag, og så at jeg har gått opp enda en kilo til tross for at jeg VET at jeg har ligget i kaloriunderskudd, mistet jeg motet totalt!

Gjest Nanne70
Skrevet

Dette er ikke min tråd, men jeg må svare på dette likevel.

Det er ikke så enkelt. Nå presenterte jeg kortversjonen her, men ingenting fungerer, og da jeg gikk på vekten i dag, og så at jeg har gått opp enda en kilo til tross for at jeg VET at jeg har ligget i kaloriunderskudd, mistet jeg motet totalt!

Nei, det er ikke enkelt. Det som har pleid å fungere for meg når jeg har kommet inn i sånne perioder, er faktisk rett og slett å slakke av litt på kravene for en periode. Man skal nemlig ikke underdrive den negative effekten av stress når det gjelder vektnedgang. I stedet for å telle kalorier og trene hardt - som mange gjør - ta en timeout og fokuser på litt andre ting. Fokuser på matglede i stedet for kaloritelling, og lag god mat med sunne ingredienser. Spis sakte og nyt maten. Spis en liten bit av det du savner aller mest, om det nå er en bit sjokolade, et kakestykke, en liten neve potetgull eller hva det nå er. Ikke stapp det i deg, men kos deg med det og spis sakte. Bytt ut noen av treningsøktene med å gå turer, gå i fjellet, danse eller noe annet du liker. Det blir fort en veldig negativ sirkel hvis alt skal dreie seg om slanking, vekttap og kaloritelling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...