Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er da en 22 år gammel student, som studerer i samme by som jeg er oppvokst i. Jeg har foreldre med god økonomi, som er veldig på den at de ikke vil jeg skal ta noen form for studielån. Jeg bor gratis i en leilighet i kjelleren.

Jeg har da ingen utgifter, utenom materielle ting, da foreldrene mine betaler både mat, mobil, strøm, diesel osv..

Dette er nok noe mange studenter føler er luksus, og det syns jeg selv. Men har de siste årene hatt veldig lyst å lære meg å klare meg på egenhånd uten å være avhengig av foreldrene mine.

Og derfor har jeg og kjæresten tenkt på å flytte sammen til høsten.

Problemet er at deltidsjobben jeg har ikke er nok til å betale utleien, da jeg har en jobb som baserer seg på bookinger.

Har vurdert å ta enda en jobb, men er redd det går utover studiene igjen.

Derfor lurer jeg på hvordan reglene er for stipend fra lånekassen når du bor i samme by som foreldrene dine. Gjør dette at jeg får mer i lån enn det jeg får som stipend? Får jeg mindre ettersom jeg bor i samme by?

Som skrevet lenger oppe så er foreldrene mine utrolig negative til å ta studielån, og vil helst ikke jeg skal det.

Takk på forhånd for svar! :)

Anonymous poster hash: 08027...e67
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes visse krav til avtanden til foreldrenes hjem, osv.:

1. Mer enn fire mil mellom foreldrehjem og skole
    Hvis avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er fire mil eller mer hver vei, vil du ha rett til bostipend.
  2. Reisetiden er tre timer tur-retur eller mer mellom hjem og skole
    Hvis avstanden er mindre enn fire mil mellom foreldrehjemmet og skolen, men reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur hver dag, har du rett til bostipend. Lærestedet må bekrefte at du oppfyller kravet til bostipend på grunn av reisetid.
  3. Særlige forhold av personlig eller sosial karakter som gjør at du ikke kan bo hjemme.

I tillegg stilles det visse krav til både foreldres og egen økonomi. Skal ikke påstå at jeg har særlig mye peiling på saken, men jeg måtte selv kjøpe leilighet for å i det hele tatt ha krav på stipend. Krav på lån har du uansett, men jeg foreslår å personlig bestille time/møte opp på lånekassens kontorer. De gav i hvert fall meg gode råd og tips, og virket mer interesserte i å hjelpe meg økonomisk enn i å tjene selv på saken :) Men jeg skjønner godt om du ikke ønsker det, men i så tilfelle referer til reglene over for å regne ut eventuell husleie. :)

For øvrig finnes det noe som heter reisestipend, som sikkert ikke er aktuelt om du bor i samme by som foreldrene dine. Dersom det er plass til det, og foreldrene dine er villige til å betale, er det sikkert mest økonomisk å bo hjemme.

Endret av Hodor
Skrevet

Trodde ikke avstand-kravet gjaldt på høyere utdanning.

Ganske sikker på at det du siterer gjelder vgs.

• Liker 10
Gjest Naria
Skrevet

Nei nei nei. Det som skrives over er helt og holdent irrelevant når det gjelder studielån for høyere utdanning. Det eneste kravet er at du ikke bor på samme adresse som foreldrene dine.

• Liker 4
Gjest jurgy
Skrevet

Vel, du virker vel å være litt på ville veier. Fra innlegget ditt virker det som om du ikke ønsker studielån av økonomiske grunner? Og da tar du i såfall feil.

Et studielån er det gunstigste lånet du noen gang kommer til å ta opp. Det er rentefritt så lenge du studerer, det vil si at du kan få innbetalt et beløp på konto hver måned. Sette disse pengene inn på en sparekonto, og innkassere renter på disse pengene. Etter endt studie står du fritt til å innbetale hele lånet med en gang, og dermed sitte igjen med flere tusen kroner i renter uten å ha løftet en finger. Men jeg antar at du ønsker å kjøpe et sted å bo? Da bør du investere alle kronene du har fått fra lånekassen i boligen. Ved å gjøre dette slipper du å ta opp hele lånet du trenger fra en bank, som vil tilby et lån med høyere renter er det lånekassen gjør.

Vet ikke om jeg forklarte det godt nok, men du burde UANSETT ta opp maksimalt lån fra lånekassen. Men det betyr selvfølgelig ikke at du skal sløse pengene bort på vås.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes visse krav til avtanden til foreldrenes hjem, osv.:

I tillegg stilles det visse krav til både foreldres og egen økonomi. Skal ikke påstå at jeg har særlig mye peiling på saken, men jeg måtte selv kjøpe leilighet for å i det hele tatt ha krav på stipend. Krav på lån har du uansett, men jeg foreslår å personlig bestille time/møte opp på lånekassens kontorer. De gav i hvert fall meg gode råd og tips, og virket mer interesserte i å hjelpe meg økonomisk enn i å tjene selv på saken :) Men jeg skjønner godt om du ikke ønsker det, men i så tilfelle referer til reglene over for å regne ut eventuell husleie. :)

For øvrig finnes det noe som heter reisestipend, som sikkert ikke er aktuelt om du bor i samme by som foreldrene dine. Dersom det er plass til det, og foreldrene dine er villige til å betale, er det sikkert mest økonomisk å bo hjemme.

Dette må vel gjelde elever på videregående skole? Det er urimelig å "kreve" at voksne langt opp i 20-årene skal bli boende hos foreldrene, og at foreldrenes inntekt skal taes med ved beregning av ev. stipend. I så fall er reglene radikalt endret siden jeg var student.

AnonymBruker
Skrevet

Når du bor i kjelleren hos foreldrene dine får du ikke det som populært kalles borteboerstipend, som egentlig er muligheten for å få omgjort lån til stipend etter eksamen.

Anonymous poster hash: 1221c...8c3

Skrevet

Vel, du virker vel å være litt på ville veier. Fra innlegget ditt virker det som om du ikke ønsker studielån av økonomiske grunner? Og da tar du i såfall feil.

Et studielån er det gunstigste lånet du noen gang kommer til å ta opp. Det er rentefritt så lenge du studerer, det vil si at du kan få innbetalt et beløp på konto hver måned. Sette disse pengene inn på en sparekonto, og innkassere renter på disse pengene. Etter endt studie står du fritt til å innbetale hele lånet med en gang, og dermed sitte igjen med flere tusen kroner i renter uten å ha løftet en finger. Men jeg antar at du ønsker å kjøpe et sted å bo? Da bør du investere alle kronene du har fått fra lånekassen i boligen. Ved å gjøre dette slipper du å ta opp hele lånet du trenger fra en bank, som vil tilby et lån med høyere renter er det lånekassen gjør.

Vet ikke om jeg forklarte det godt nok, men du burde UANSETT ta opp maksimalt lån fra lånekassen. Men det betyr selvfølgelig ikke at du skal sløse pengene bort på vås.

Den setningen er så oppbrukt. Jeg pleier å sammenlikne den med Grandiosa med nøkkelhull. At den er den sunneste varen i en usunn varegruppe betyr ikke at den er bra for deg.

Jeg forstår svært godt at dine foreldre ikke vil at du skal ta studielån, eller dvs, de vil ikke at du skal ha lån etter endte studier. Og det er svært fornuftig, for det er så surt, hehe. I hvertfall når man innser at det var unødvendig..grrr... Så det er tydelig en grunn til at dine foreldre har god økonomi, de har skjønt det! Så å høre på de er veldig lurt.

Men, det er også sant alt det andre som jurgy skriver her. Det kan være økonomisk lønnsomt å ta studielån, sette det på konto, få rentene, stipend og deretter betale ned hele lånet etter endt studietid. Da får du ingen penger å bruke nå, men du har tjent litt den dagen du er ferdig studert. Den STORE risikofaktoren er at du av en eller annen grunn bruker av pengene og ender opp uten fortjeneste (da kunne du like gjerne latt være) eller i verste fall med et lån (da hadde det i alle fall lønt seg å la være). Du skal være rimelig sikker på din egen selvdisiplin for å velge denne løsningen. Skal dette gjøres bør pengene settes på sperret sparekonto eller liknende. Og i alle fall stå på en konto man aldri ser eller tenker på, og pengene utbetales direkte dit.

Samtidig er det viktig å stå så mye på egne ben som mulig, men hvis dine foreldre har jobbet seg opp og kan hjelpe deg med en god økonomisk start på livet, så er jo det supert. De har mulighet til å gi deg "gaver" evt arv, evt å betale studierelaterte utgifter for deg. Ønsker du å flytte ut kan du jo snakke med dem om de har mulighet til å dekke det du evt mangler fra inntekten din, mot at du jobber så mye du kan og holder livsstilen på studentnivå for å klare deg mest mulig selv. Se også om du kan finne en annen jobb hvor du har kontraktfestet en viss % f.eks slik at du har en sikrere inntekt.

Det aller tøffeste hadde selvsagt vært om du klarte å flytte ut, jobbe, studere, holde basis livsstil og komme gjennom studietiden uten lån og uten fast hjelp hjemmefra. Det hadde vært kult ;)

• Liker 2
Skrevet

Oi, kanskje det var videregående, ja :/

Anyway, står ved det jeg sa om å bestille time hos Lånekassen. De er veldig behjelpelige etter min erfaring.

Gjest Ciegus
Skrevet

Ingen grunn til å bestille time, man finner all info på nettet. Hva skal TS egentlig spørre om? Flytter hun ut har hun rett på stipend hvis hun består eksamen. Enkelt!

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Tusen takk for alle svarene.

Blir nok å søker kun på stipend, uten lån, den som er på 3500 i måneden. I tillegg søker jeg nok på en ekstra jobb i tillegg til den jeg har så jeg får en mer fast inntekt. Har virkelig ikke lyst på noe lån i så ung alder, spesielt siden studie mitt ikke har verdens beste begynnerlønn.

Skrevet

Så lenge du er borteboer, altså ikke har samme adresse som foreldrene dine, får du borteboerstipend.

Det har jeg fått i hvertfall, selv om leiligheten jeg bor i eies av familien (betaler leie).

Jeg ville ikke jobbet mer enn 15t i uka som student (max), 10 timer er kanskje bedre.. Det har de fleste tid til.

Gjest Naria
Skrevet

Hei!

Tusen takk for alle svarene.

Blir nok å søker kun på stipend, uten lån, den som er på 3500 i måneden. I tillegg søker jeg nok på en ekstra jobb i tillegg til den jeg har så jeg får en mer fast inntekt. Har virkelig ikke lyst på noe lån i så ung alder, spesielt siden studie mitt ikke har verdens beste begynnerlønn.

Husk at alt gis som lån i første omgang. Det er kun etter eksamen at omgjøringen finner sted. Vær også oppmerksom på inngektsgrensen.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at alt gis som lån i første omgang. Det er kun etter eksamen at omgjøringen finner sted. Vær også oppmerksom på inngektsgrensen.

Takk :) Er klar over dette, kjenner de som har strøket på eksamen og fått omgjort stipendet som lån. Hehe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er da en 22 år gammel student, som studerer i samme by som jeg er oppvokst i. Jeg har foreldre med god økonomi, som er veldig på den at de ikke vil jeg skal ta noen form for studielån. Jeg bor gratis i en leilighet i kjelleren.

Jeg har da ingen utgifter, utenom materielle ting, da foreldrene mine betaler både mat, mobil, strøm, diesel osv..

Dette er nok noe mange studenter føler er luksus, og det syns jeg selv. Men har de siste årene hatt veldig lyst å lære meg å klare meg på egenhånd uten å være avhengig av foreldrene mine.

Og derfor har jeg og kjæresten tenkt på å flytte sammen til høsten.

Problemet er at deltidsjobben jeg har ikke er nok til å betale utleien, da jeg har en jobb som baserer seg på bookinger.

Har vurdert å ta enda en jobb, men er redd det går utover studiene igjen.

Derfor lurer jeg på hvordan reglene er for stipend fra lånekassen når du bor i samme by som foreldrene dine. Gjør dette at jeg får mer i lån enn det jeg får som stipend? Får jeg mindre ettersom jeg bor i samme by?

Som skrevet lenger oppe så er foreldrene mine utrolig negative til å ta studielån, og vil helst ikke jeg skal det.

Takk på forhånd for svar! :)

Siden foreldrene dine er så utrolig negative til studielån så ta det opp med dem at du ønsker å flytte ut. Kanskje de for alt du vet tilbyr seg å betale det for deg. Da kan de betale det inn på en konto, hvorpå du betaler for ting selv. Alternativt er at du tar mer ansvar for å handle inn osv. hjemme.

Anonymous poster hash: 9d507...406

Skrevet

Jeg ville absolutt tatt lånet, selv om du jobber kan du spare det til egenkapital. Man har laaang tid (og lav rente) til å betale tilbake studielånet. Dumt om du må jobbe så mye at det går på bekostning av karakterene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...