Cata Skrevet 7. mai 2014 #1 Del Skrevet 7. mai 2014 Har fått lyst til å prøve å lage pai til middag, men vet av erfaring at jeg vil ha middag fort når jeg kommer fra jobb. Ser jo i de fleste oppskrifter at paiskallet skal forstekes litt før fyllet has i. Er det mulig å lage paiskallet (eller evt bare deigen) kvelden før og la enten deig eller halvstekt skall stå i kjøleskapet til dagen etter og så bare hive oppi fyllet og steke ferdig når jeg kommer hjem? Ser for meg at det vil gjøre hele retten litt mer overkommelig å lage på en hverdag. Deigen skal jo uansett stå kaldt en halvtimes tid før den kjevles ut, ser jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Severus Skrevet 7. mai 2014 #2 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Går sikkert helt fint å gjøre det, men stek den med tørka bønner i forma. Så holder den seg mye flatere. Men ikke sett paiskallet i kjøleskapet, da blir det fuktig og ekkelt. Endret 7. mai 2014 av Vex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #3 Del Skrevet 7. mai 2014 Du sparer ca fem minutter på det... Bruk paideigmiksen til Mazena, den trenger ikke å forsteke og paien blir kjempegod. Anonymous poster hash: 612a5...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 8. mai 2014 #4 Del Skrevet 8. mai 2014 Det ferdige paiskallet til Tine er også kjempegodt. Vi har ofte pai til middag, og det med to små som er sultne som ulver etter barnehagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 8. mai 2014 #5 Del Skrevet 8. mai 2014 Deigen kan du lage flere dagen i forkant om du vil. Bare pakk den godt inn i plastfolie og legg den i kjøleskapet. Om du steker bare bunnen en dag i forveien så tror jeg nok at bunnen blir tørr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #6 Del Skrevet 8. mai 2014 Deigen kan du lage flere dagen i forkant om du vil. Bare pakk den godt inn i plastfolie og legg den i kjøleskapet. Da tenker jeg jeg går for den varianten. Så skal jeg heller prøve ferdigbunn hvis jeg mislykkes totalt . Liker å lage bakverk fra grunnen av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 8. mai 2014 #7 Del Skrevet 8. mai 2014 Høres ut som en god idé Jeg også liker å lage ting selv, og for ikke lenge siden så rakk jeg ikke å bruke paideigen samme dag og da fikk jeg beskjed her inne om at den kunne ligge flere dager i kjøleskapet. Jeg brukte den dagen etter og den var kjempefin å jobbe med og ble veldig god. Så jeg tror nok at jeg kommer til å lage den en dag eller fler i forkant fremover. Tar så lang tid å lage fra bunnen samme dag, men å forsteke bunnen og ettersteke med fyll har jeg alltid tid til å gjøre samme dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #8 Del Skrevet 8. mai 2014 Høres ut som en god idé Jeg også liker å lage ting selv, og for ikke lenge siden så rakk jeg ikke å bruke paideigen samme dag og da fikk jeg beskjed her inne om at den kunne ligge flere dager i kjøleskapet. Jeg brukte den dagen etter og den var kjempefin å jobbe med og ble veldig god. Så jeg tror nok at jeg kommer til å lage den en dag eller fler i forkant fremover. Tar så lang tid å lage fra bunnen samme dag, men å forsteke bunnen og ettersteke med fyll har jeg alltid tid til å gjøre samme dag Jepp, omtrent sånn jeg tenker jeg også. Jeg liker å bake (men ikke å lage middag), og kan fint røre sammen en deig om kvelden før jeg legger meg. Men å begynne med det når jeg kommer sulten hjem fra jobb "will never happen". Men kan fint rote sammen et paifyll (tror jeg) mens bunnen forsteker. Har i og for seg ikke noe mot verken halvfabrikata eller ferdigmat, men akkurat sånt som angår baking er litt pinlig å ikke gjøre selv, siden jeg har bakt siden jeg var 10-11 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 8. mai 2014 #9 Del Skrevet 8. mai 2014 Ja, i min oppskrift så skal bunnen steke i 30 minutter flr man har i fyllet. Det gir meg god tid til å piske sammen egg, sprøsteke bacon, kutte opp grønnsaker eller hva nå jeg måtte ønske å ha oppi. Så når bunnen er klar så kan jeg bare slenge oppi alt, hive det i ovnen og så ha tid til å dekke på, ordne andre ting jeg trenger å få gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 9. mai 2014 #10 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg er også sånn angående bakverk. Ting skal bli gjort fra bunnen av. Men jeg har to unntak. Det ene er paibunn og det andre er toromuffins. Hovedsakelig fordi jeg synes begge to er så innmari gode slik de er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå