AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #1 Skrevet 7. mai 2014 Jeg bor i et hus som er delt inn i 3 deler. Jeg bor i den midterste, og de som bor under meg pleier ofte å spille høy musikk sent på kvelden ... Det er onsdag...jeg skal tidlig opp imorgen. Og de som bor over meg går utrolig tung. Det dundrer når de går over gulvet. Kjenner at de vibrerer i trommehinna mi! Det er flere som bor der, men det er kun en som tramper så hardt! Når er det greit å si ifra til de uner at de ikke kan spille høy musikk, og kan jeg be de som bor over meg gå mer forsiktig etter kl.23? Syns det er så slitsomt å våkne 23:30 fordi denne personen bare tramper i vei over meg uten å bry seg om at noen prøver å sove under. Egentlig er jeg en person som legger meg til å sove kl.22 siden jeg må tidlig opp, men etter at jeg flyttet hit får jeg aldri sove før 23:30-00:00, og jeg merker jeg at snart må sykemelde meg pga for lite søvn... Anonymous poster hash: 91ee6...23a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #2 Skrevet 7. mai 2014 Sykmelde deg pga for lite søvn? Nå har jeg hørt det også. Er det søvnforstyrrelser som skyldes sykdomstilstand, er det jo sykdommen du blir sykmeldt for, ikke at du bor i et hus med naboer som naturlig nok lager lyd. Det er mange som hører naboene gå eller trampe om du vil. Dette har med konstruksjonen av huset å gjøre. Du kan selvsagt be naboen om å gå forsiktigere etter kl 23, men man kan ikke forvente annet enn at folk skal gå normalt i sitt eget hjem. Det er vel helt normalt at folk ikke spiller høy musikk etter kl 23, sånn er i hvert fall de fleste husordensregler. Hvis du er så sensitiv, bør du prøve å sove med ørepropper først. Anonymous poster hash: 5aa56...1ab 12
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #3 Skrevet 7. mai 2014 Prøve å si i fra? Og om det ikke blir bedre så hadde jeg flyttet til et sted det verken var så lytt eller hadde så mye leiligheter vegg i vegg.Anonymous poster hash: 80960...2ee
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #4 Skrevet 7. mai 2014 Jeg skjønner hva du mener TS. Kan du ikke ta en prat med naboen over og under deg og forklare det som det er? Anonymous poster hash: d5518...d0e
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #5 Skrevet 7. mai 2014 Sykmelde deg pga for lite søvn? Nå har jeg hørt det også. Er det søvnforstyrrelser som skyldes sykdomstilstand, er det jo sykdommen du blir sykmeldt for, ikke at du bor i et hus med naboer som naturlig nok lager lyd. Det er mange som hører naboene gå eller trampe om du vil. Dette har med konstruksjonen av huset å gjøre. Du kan selvsagt be naboen om å gå forsiktigere etter kl 23, men man kan ikke forvente annet enn at folk skal gå normalt i sitt eget hjem. Det er vel helt normalt at folk ikke spiller høy musikk etter kl 23, sånn er i hvert fall de fleste husordensregler. Hvis du er så sensitiv, bør du prøve å sove med ørepropper først. Anonymous poster hash: 5aa56...1ab Typisk konstruktivt svar på KG. Alltid like hyggelige folk her Har du sagt fra til naboen ts? Kanskje de ikke vet selv hvor høy musikken er for deg? Prøv å snakk med naboene først og fremst. Bor man tett må man ta hensyn. Anonymous poster hash: 0b7c3...596 1
Wiggins Skrevet 7. mai 2014 #6 Skrevet 7. mai 2014 Det er på ingen måte urimelig av deg å kreve at det skal være stille i bygningen etter klokka 23. De fleste borettslag har det som en felles regel. I tillegg betyr ikke det at det er greit å kjøre anlegget på full guffe til og med 22.59 heller; mange borettslag har som regel at det skal være et lavt støynivå etter kl 22. Du bør gå og snakke med dem, men du kan jo prøve å spørre pent og ikke ta full konfrontasjon med en gang. Si at du er ekstremt trøtt og sliten og skal tidlig opp i morra. Det burde ikke være så vanskelig å skjønne, men jeg har opplevd en del folk både da jeg bodde på studentby og her jeg bor nå som blir veldig overrasket når jeg banker på hos dem fordi de spiller høy musikk f. eks. kl. 01.30 natt til en hverdag. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #7 Skrevet 7. mai 2014 Skaff deg telefonnumre til begge naboer, da blir det mye enklere å si ifra. Gjengse ordensregler er stillhet etter kl 23, så da kan du forvente at musikken dempes til et ikke-plagsomt nivå. Nå er det jo gjerne umulig for dem å vite hva som er et ok nivå, så dermed er det greit med telefon så du kan gi tilbakemelding på om det er lavt nok eller ei. Når det gjelder naboene over, kan du forklare akkurat det du har skrevet, nemlig at det dessverre er veldig lytt så det er én av dem som virkelig bråker når han går, og det er sjenerende sent på kvelden/natta. Så kan du spørre om det er noen mulighet til at de kan ha tykke matter på gulvene eller bruke tøfler med litt polstring, så det ikke blir så høyt. Men dette kan du ikke kreve, så hvis det ikke blir bedre får du bare sove med propper i ørene og eventuelt musikk på som kan maskere lydene. Hvis du merker risting kan du flytte senga litt unna veggen og ha sengebena plassert på myke tepper. Anonymous poster hash: 65f83...cd9 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #8 Skrevet 7. mai 2014 Haha, jeg må le av mange av svarene. JA, jeg sover faktisk med sov-i-ro, men jeg hører tramping over meg for det om ... og musikk under. Jeg blir psykisk syk av for lite søvn. Blir trist og deprimert og fungerer dårlig. Nå ble det plutselig helt stille under meg, så da kan jeg prøve å sove. De over meg er også stille, så håper de har lagt seg. Det skjer stadig vekk av de begynner å trampe midt på natta .... sikkert fordi de skal på do eller no... Anonymous poster hash: 91ee6...23a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #9 Skrevet 7. mai 2014 Haha, jeg må le av mange av svarene. JA, jeg sover faktisk med sov-i-ro, men jeg hører tramping over meg for det om ... og musikk under. Jeg blir psykisk syk av for lite søvn. Blir trist og deprimert og fungerer dårlig. Nå ble det plutselig helt stille under meg, så da kan jeg prøve å sove. De over meg er også stille, så håper de har lagt seg. Det skjer stadig vekk av de begynner å trampe midt på natta .... sikkert fordi de skal på do eller no... Anonymous poster hash: 91ee6...23a Skjønner jeg godt! Jeg blir helt ødelagt sjæl om jeg ikke får sove. Det går utover livskvaliteten. Håper du får sove godt i natt hvertfall Anonymous poster hash: 0b7c3...596
Gjest constance90 Skrevet 7. mai 2014 #11 Skrevet 7. mai 2014 Skjønner jeg godt! Jeg blir helt ødelagt sjæl om jeg ikke får sove. Det går utover livskvaliteten. Håper du får sove godt i natt hvertfall Anonymous poster hash: 0b7c3...596 Jeg hadde en slik nabo over meg. Jeg kjøpte tøfler som en "hemmelig beundringsgave". Det ble hvertfall stille på vinterstid 5
Poppie Skrevet 8. mai 2014 #13 Skrevet 8. mai 2014 Er det lyden eller vibrasjonene som holder deg våken? Er det lyden så kan du investere i formstøpte ørepropper, fungerer fantastisk! Er det vibrasjonene av at folk går hardt over gulvet eller bass i musikken så hadde jeg tatt en (hyggelig og forsiktig) prat med naboene. Sover ekstremt lett selv, så vet hvordan du har det! I verste fall får du bare flytte til et sted med roligere naboer og bedre lyddemping i gulv/vegger.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #14 Skrevet 9. mai 2014 Etter klokken 23 skal det være stille i de fleste leilighetskompleks/ borettslag. Så hvis du ikke har fått nabovarsel om fest, så skal det ikke være høy musikk etter da. Naboen som bor over deg, kan ikke du gjøre noe med. Alle har forskjellig gange. Og h*n må få gå hva som er normalt for h*n i sitt eget hjem. Anonymous poster hash: 13b51...d84
Gjest Ciegus Skrevet 9. mai 2014 #15 Skrevet 9. mai 2014 Er det lyden eller vibrasjonene som holder deg våken? Er det lyden så kan du investere i formstøpte ørepropper, fungerer fantastisk! Er det vibrasjonene av at folk går hardt over gulvet eller bass i musikken så hadde jeg tatt en (hyggelig og forsiktig) prat med naboene. Sover ekstremt lett selv, så vet hvordan du har det! I verste fall får du bare flytte til et sted med roligere naboer og bedre lyddemping i gulv/vegger. Hvordan får man tak i formstøpte ørepropper? Det har jeg lyst på!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #16 Skrevet 9. mai 2014 Velg enkleste løsning: Flytt!Anonymous poster hash: 108fb...112
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #17 Skrevet 9. mai 2014 Velg enkleste løsning: Flytt!Anonymous poster hash: 108fb...112 Det er vel kanskje den tyngste løsningen, sånn egentlig..? Rent praktisk? Anonymous poster hash: 7e8c6...f30 1
makkapakka Skrevet 9. mai 2014 #18 Skrevet 9. mai 2014 Kommer ikke til å bli noe bedre om du sier i fra. Det er lydt i denne bygningen og da blir det alltid slik. så flytt!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #19 Skrevet 9. mai 2014 Eller bo øverst neste gang du flytter. Slipper i alle fall trampingen da Anonymous poster hash: 13b51...d84
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #20 Skrevet 9. mai 2014 Det er vel kanskje den tyngste løsningen, sånn egentlig..? Rent praktisk? Anonymous poster hash: 7e8c6...f30 Jo, men man kommer aldri til å klare å forandre på et menneskes ganglag.... Hvis man ikke kan leve med det så må man faktisk flytte!Anonymous poster hash: 108fb...112
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå