Gå til innhold

Bort med valkene på magen.

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg er stort sett fornøyd med kroppen min. Men nå som sola skinner og små topper frister i butikkene, så blir jeg stadig oppmerksom på magen min.

Den er ikke kjempestor, men det er absolutt ting ved den som bør/kan forbedres.

Nå trenger jeg noen tips om enkle og effektive øvelser som strammer opp over magen. Gjerne sånne "mens-man-venter-på-bussen-øvelser" som kan gjøres uten å svette som en gris og krever dusj etterpå.

Jeg skal tvinge meg selv til å ta noen push-ups morgen og kveld og spise litt sunnere. Magen skal bort!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest the imp

Dersom det er fett du vil ha bort må du nok dessverre også røre deg litt mer, og muligens legge om kostholdet? Vet ikke helt hvordan kosthold du har og om det er noe å hente der :)

Her har du noen fine mageøvelser, du kan også finne diverse øvelser for andre kroppsdeler der også. De fleste av øvelsene trenger du ikke noe spesielt utstyr for å gjøre. Ettersom du ikke ønsker å svette så mye så kan du kanskje få lagt inn en rask gåtur noen dager i uka. Rask gange er stort sett bedre enn å løpe dersom du vil kvitte deg med fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Du fjerner ikke valkene på magen med mageøvelser.  Punktforbrenning fungerer ikke.

Nei, men dersom du strammer opp magemusklene som ligger bak valkene vil du oppleve at magen blir flatere.

Sit-ups og "linjal" - som vist i linken til the imp, gir gode resultater. Husk å ta med de skrå magemusklene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg rører meg ganske mye og at kostholdet er ganske OK. Går ganske mye (har hund). Resten av kroppen min er helt grei, men hos meg samler det seg på magen.

Og i det første innlegget mente jeg selvsagt SIT-UPS, ikke PUSH-UPS.

Det jeg må jobbe med er å spise mindre, men oftere. Det blir ofte bare 2 skikkelige måltider om dagen (lunsj og middag) og ellers bare småting som frukt og yoghurt.

Det er magemuskler jeg trenger. Og alle monner drar. :wink:

Takk for linken forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel

Hei Lea.

Dersom du kun trenger å stramme opp, er styrketrening nyttig (noe det er uansett, men vises ikke før du får bort fettet over).

Dersom du har overflødig fett på magen, så {b]må du trene fettforbrennende trening for å få bort dette.

Du kan f.eks. gå raskt, jogge, sykle ...

Dersom du allerede gjør det, så gjør det lengre og/eller oftere.

Når det gjelder styrkeøvelser, så bruker jeg to ulike:

"Linjal" (som visstnok er beskrevet i linken til the imp)

Og:

Ligg på ryggen, og strekk beina ut i 90 grader fra bakken.

Hold bena strake under hele øvelsen.

Senk dem sakte nedover mot gulvet, og stopp noen få centimeter fra du når bakken - hev dem sakte opp igjen til utgangsposisjon. Gjenta helt til du ikke makter mer (det skal brenne!).

Husk på å passe på ryggen - det er viktig å heller slutte før du er helt ferdig i magen, enn å vente til du ødelegger ryggen (fort gjort med harde øvelser).

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at resultatene kan komme til å la vente på seg om man er redd for å svette når man trener.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at resultatene kan komme til å la vente på seg om man er redd for å svette når man trener.. :wink:

Jeg er ikke redd for å svette når jeg er i aktivitet.

Det jeg mente var små øvelser som man kan ta når det er dødtid (og ikke nødvendigvis kan ta en dusj etterpå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et belte i ett desperat forsøk på å leke 18 igjen. Dette beltet med batteri (?!) skulle jeg tramme rundt magen, og som deg, så venter jeg ofte på bussen. Beltet fungerte slik at om jeg ikke strammet magen nok og hele tiden så begynte det å vibrere.... Jeg kom meg gjennom en busstur med det beltet...så konklusjon og tips er rett og slett å stramme magen når du går, sitter ja, whatever....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av kroppen min er helt grei, men hos meg samler det seg på magen.

Puh. Har det samme problemet som deg. Derfor, har jeg enkelte problemer med å slanke meg (da kommer jeg virkelig til å se ut som et beinrangel, utenom at magen blir mindre da) Noen tips, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et belte i ett desperat forsøk på å leke 18 igjen. Dette beltet med batteri (?!) skulle jeg tramme rundt magen' date=' og som deg, så venter jeg ofte på bussen. Beltet fungerte slik at om jeg ikke strammet magen nok og hele tiden så begynte det å vibrere.... Jeg kom meg gjennom en busstur med det beltet...så konklusjon og tips er rett og slett å stramme magen når du går, sitter ja, whatever....[/quote']

:ler: Jeg falt også for fristelsen en gang og kjøpte et sånt belte. Det var en utrolig høy lyd i det. Mange år siden og sikkert kastet. Men det fungerte nok dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fraggel
så konklusjon og tips er rett og slett å stramme magen når du går' date=' sitter ja, whatever....[/quote']

Det man skal huske på dersom man har slike planer, er å puste riktig.

Å gå rundt og holde inne magen uten å klare å puste med magen samtidig, er IKKE BRA.

Veldig få KAN faktisk puste riktig, men dersom de kan det, går det greit å gå med stramme magemuskler. Man bruker jo uansett musklene i magen og ryggen for å i det hele tatt holde seg oppe.

Men som sagt, dersom du ikke kan dette - unngå å spenne magen utenom treningsøkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du går mye med hunden. Spm er bare om du går fort nok til at pulsen når den beste fettforbrennings-lista? Pulsen skal ligge på rundt 130. Det høres kanskje ikke så fort ut, men jeg strigår for å holde den pulsen. Gå så fort, og effektivt, som mulig. Ta med armene.

Ellers er, som nevnt, styrketrening kjempeviktig når man slanker seg. Det er nesten det beste, for når man får muskler så øker forbrenningen. Man trenger ikke å gå på treningssenter! Man kan gjøre øvelser hjemme.

Nå kommer det mest effektive;

Tren styrke først og utholdenhet etterpå! Alltid i den rekkefølgen. Jeg lover at det fungerer. Sammen med kosthold er dette veien.

SÅ tren styrke i ca 30-60 min. Hvis man vil jogge etterpå, holder det med 30 min. Hvis man vil gå, bør man gjøre det i ca 40-60 minutter. Det forbrenner skikkelig! Prøv ca 3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har en vennnine som går fort på tredemølle i ca 1 time ,FØR styrke,har prøvdt å forklare henne at det er best å spinne ,sykle,tredemølle,elipsemaskin etterpå.Hun er jo helt pumpa før hun går på styrke.Kan jeg få tilbakemelding på om dette er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Det blir ikke helt "riktig" den veien. Man må selvfølgelig varme opp for å gjøre musklene klare for belastningen den skal gjennom. Men dette trenger ikke å overskride mer enn 10-15 minutter.

Man velger selvfølgelig om hva man trener først, men dette er et råd for best mulig fettforbrenning da.

(Hvis man jobber f.eks 30-40 min før styrketrening, er man utmattet og det blir et voldsomt slit å trene videre.

Når man trener styrke forbrenner man karbohydrater først. Når man trener utholdenhet etterpå har man (forhåpentligvis) forbrent karb. ferdig slikat da vil man begynne å forbrenne fett med en gang.

Du kan jo også søke litt på nettet om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, den rekkefølgen var jeg ikke klar over. Kanskje jeg burde ta en kortere oppvarming før 1 time styrke (10-15 minutter og ikke 20-30) for så og gå på ellipse/stepmaskin i 20-30 minutter etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Det sies at hvis man trener styrke først holder det med 30 min utholdenhet etterpå. Hvis man bare trener utholdenhet skal man bruke mlm 40-60 minutter.

Gudd løkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er fullstendig feil å trene kondis før styrke, hvorfor legger terningssenteret opp til spin/styrke time med spinning før styrken???

Blir helt forvirra jeg... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at det blir helt feil, men i forhold til fettforbrenning blir det feil vei. Sentre legger ikke opp treningen slik at den er kun fettforbrennende. Der skal man få treningseffekt, ha det gøy og få bevegelse i kroppen. Det er opp til hver enkelt kunde/person hva man skal få ut av treningen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. OK, men hva slags effekt gir nevnte treningsopplegg da? (spin først og styrke etterpå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...