Gå til innhold

Barneservise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er på jakt etter barneservice til 2åringen min, både tallerken, skåler, glass/kopp/tuttekopp og bestikk.

Kan dere anbefale noe? Hva har dere til deres barn?

Når begynner barna med glass? min kan og liker å drikke av glass, men blir jo mye søl også.. vurderer type melaminkrus fra rice og denslags.

Men ønsker noen gode drikkekopper også, litt over babystadiet. lette å vaske osv, trenger ikke være egnet for å ta med på tur og koste 200 kr stykket.

Ønsker noe rimelig i grunn. Kan jo alltids ta en tur på ikea, men vil helst ikke ha skikkelig plastikk plastikk heller..

På forhånd tusen takk for tips ;)

Skrevet (endret)

Vi har bare brukt av våre vanlige glass og servise det siste halvåret eller så til vår gutt som ble to i vinter. For meg høres det rart ut å gå til innkjøp av ny tutekopp når han er så stor, da. Litt søl blir det jo med vanlig kopp en stund, men det må til for å lære. Her har barnet drukket av vanlig kopp så lenge at jeg ikke husker, men i godt over et år. Den første perioden drakk han av sånne billige plastkopper fra Ikea og noen plastkopper fra Rice (tror jeg). To kopper med hhv rev og kanin på - de falt veldig i smak. Hadde også tallerknene i samme serie fra Ikea. Har kjøpt bestikk der også. Mannen var skeptisk til å gå over til vanlig glass og tallerken, siden gutten på det tidspunktet fortsatt kunne sitte og veive med tallerkenen sin bl.a, men jeg ser at han er mye mer forsiktig når han har en vanlig tallerken enn en i plast og jeg kan aldri huske at noe har gått i gulvet av vårt vanlige servise.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Vi har en fin blanding av Rice, IKEA og andre melamin-kopper. Da han var to år drakk han sjelden av tutekopp og fikk øve seg på skikkelig glass.

Skrevet

Rosendal har et sånn sommerservice i plast der de minste glassene er helt ypperlige til små barnehender.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Vi har et sett med motiv fra Kardemomme by. Det består av dyp skål, flat tallerken, og kopp.

Vi har også et sett fra Ideas Daily som består av en stor kopp, dyp skål, og flat tallerken. Dette har veldig sterke og fine farger på seg.

Ellers har jeg kjøpt noe bestikk fra et apotek. Husker desverre ikke hvilket apotek det var fra, men det var en gul/grønn skje + gaffel + kniv (det man holder på farget). Dette er også litt "klumpete/opphøyd" der man skal holde det, så det er godt for barnet. Ellers bruker vårt barn ofte kakegafler som gafler til vanlig. Perfekt størrelse, og det er litt godt å få brukt de til hverdags også synes jeg.

Jeg tror min var mellom to og tre år da han begynte med glass. Det blir mye søl i starten, men da må man bare si i fra at han må huske å holde på det med begge hendene.

Endret av Mrs. Random Nick
Skrevet

Har melaminserviset "design letters" fra Arne Jacobsen...:) God kvalitet på både selve asjetten og trykket.

Skrevet

Vi bruker bare små glass fra Ikea, og vanlig tallerken (vi har ikke dyrt servise). Ikea har også små gafler som egner seg fint til barn. Vi er nøye med at hun må bruke begge hender på glasset, og hun får ikke sitte og vifte med tallerkenen, da tar vi den bort.

Kan ikke huske at hun har knust noe, faktisk. Uansett tenker jeg at de er store nok til å se konsekvensen av å kaste glasset i gulvet når de er 2-3 år.

• Liker 1
Skrevet

Har melaminserviset "design letters" fra Arne Jacobsen...:) God kvalitet på både selve asjetten og trykket.

Det glemte jeg å nevne. Vi fikk det akkurat i gave og tallerkenen har alle bokstavene (koppen bare en), og i tillegg til at de er fine, er det en morsom bonus at barnet har blitt veldig interessert i bokstaver pga av dette. Spør og forteller hvem som "eier" hvilken bokstav. Fint som avledning også hvis vi er uenige om han skal få gå fra bordet. ;)
Skrevet

http://lilleprinsen.no/epages/Lilleprinsen.mobile/no_NO/?ViewAction=View&ObjectID=30960&Page=8

Masse fint her. Både Arne Jacobsen og Rice i melamin. Er forøvrig enig med de som nevner IKEA. Utrolig billig, og veldig praktisk (selv om det ikke akkurat er det mest stilfulle serviset da...).

Og angående søl uten tuttekopp, så hadde jeg bare begynt å øve med glass om jeg var deg. De lærer seg raskt å søle mindre. Min datter på 14 måneder har drukket av glass i et par måneder nå. Ble MYE vannsøl i starten, når er det bare unntaksvis at hun bommer på munnen eller glasset havner i gulvet.

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Min datter er akkurat blitt 2, og har også drukket relativt lenge av vanlig glass (ofte i plast da). Hun søler ikke når hun drikker, men sølinga skjer ved at hun snur seg brått i stolen, strekker seg over bordet osv osv. og dermed velter glasset som står foran henne.

Men enig i at glass er bedre som trening osv enn en kopp med lokk, får satse på vanlige glass. Og heller oppfordre henne til å sitte mer i ro.. ;)

Liker Arne Jacobsen selv.. men føler vel at det er mer voksendesign enn barnedesign.

Hadde nok gått med vanlige tallerkener nå ja, de havner jo ikke i gulvet her heller. Tenker bare at melamin blir mindre varm + lager mindre bråk mot bestikk osv. Tror jeg drøyer porselenet litt lengre (selv om vi bare har ikea).

Skal få tak i noen rice melaminkopper... de er så greie synes jeg ;) Har bare 1 per idag.

AnonymBruker
Skrevet

Etsy.com er det mange fine :)

Anonymous poster hash: 290b6...0a3
Skrevet

Etsy.com er det mange fine :)

Anonymous poster hash: 290b6...0a3

liker Etsy :) må inn og kikke! takk for tips

Skrevet

Så bra! Vi har ønsket det til begge barna nå til bursdagene :)
Skrevet

Anorak har mye fint, god balanse mellom "barne-design" og "voksen-design".

Skrevet

Anorak har mye fint, god balanse mellom "barne-design" og "voksen-design".

Ser det står håndvask på dem, har du prøvd å vaske i maskin? Melamin generelt skal jo gå bra å ta i maskinen...

Skrevet

Vi har ikke oppvask-maskin, så vi vasker bare for hånd. Selv pleier jeg å holde meg til det produsenten anbefaler, det er surt når det går "galt" (en liten tanke til min (eks)fine ullgenser...)

Skrevet

Mummi har noen veldig fine tallerken/tutkopper. De har også bestikk. Men dette er i porselen da, og ikke plast, så kan være litt risky :jepp:

Skrevet

Vi har melamin tallerkener og kopper fra Sebra og Rätt Start, samt også et par porselenserier.

Til å begynne med var det særlig melaminseriene som ble brukt, og vi bruker fortsatt tallerkene og skålene i melamin mye. Vi har imidlertid fra barnet var ca. 2,5 (og kanskje tidligere) i hovedsak kun brukt små glass/porselenkopper ved måltidene fordi de ikke velter like lett som de i melamin, og det å kaste ting i gulvet ikke lenger er en sannsynlig risiko. Utenom måltidene og ute bruker vi ofte de i melamin fortsatt.

Vi har også bestikk fra Sebra som vi har vært veldig fornøyd med størrelsesmessig. Nå som barnet er blitt større (tre), er det imidlertid mye av bestikk fra ulike leverandører som fungerer. Blant blir et billig stålsett fra Ikea mye brukt om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...