AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #1 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg bakte focacciabrød for første gang, de ble litt seige men gikk an å spise de, hva gjorde jeg galt? For mye mel? Jeg delte det opp og la de i frysern, tok opp i dag og den var kjempe seig, ikke spiselig Hva har jeg gjort galt? Tinte den på benken. Mannen mener at brødet skal hvile på rist og at det er grunnen, men jeg lagde det i langpanne så da er det vanskelig å få det på en rist ganske fort. Skal det hvile på en rist?Anonymous poster hash: 905af...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #2 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg pleier å la det hvile på rist, men vet ikke om det gjør det useigt. Men hvordan var deigen din? Som en deig, eller helt løs og klissete? Anonymous poster hash: 04a89...07b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 7. mai 2014 #3 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg syns det høres ut som om den ikke ble stekt lenge nok. Var det en full langpanne? Steketid og temperatur brukte du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #4 Del Skrevet 7. mai 2014 Er noen uker siden men tror at deigen var litt løs, kanskje ikke seig nok? Den ser luftig ut så rart om den ikke er stekt lenge nok. Stekte den i 25 min på 225 g. Er oppskriften som ei venninne bruker og hennes blir ikke seige. Kanskje det er stor forskjell på ovnene våre. Anonymous poster hash: 905af...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #5 Del Skrevet 7. mai 2014 Og langpanna var ca halvfull, hevet seg bra. Anonymous poster hash: 905af...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #6 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg bakte focacciabrød for første gang, de ble litt seige men gikk an å spise de, hva gjorde jeg galt? For mye mel? Jeg delte det opp og la de i frysern, tok opp i dag og den var kjempe seig, ikke spiselig Hva har jeg gjort galt? Tinte den på benken. Mannen mener at brødet skal hvile på rist og at det er grunnen, men jeg lagde det i langpanne så da er det vanskelig å få det på en rist ganske fort. Skal det hvile på en rist?Anonymous poster hash: 905af...f28 Vel, kan du posteoppskriften, ts? Ikke alle oppskrifter på focaccia har det i dem å bli gode brød, desverre. Det sagt så er det sannsynligvis en av desse: -du hadde for mye mel i deigen slik at den ble for tørr -du eltet den ikke til glutenet ble aktivert (det tar over 10 min for hånd) -du lot den heve for kort -den etterhevetfor kort -det var for mye/lite olje i deigen -du hadde for mye olje på toppen -for lav varme i ovnen -den ble avkjølt i form (du bør snu den over på en rist)Anonymous poster hash: 6ffb2...517 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
neon_sun Skrevet 7. mai 2014 #7 Del Skrevet 7. mai 2014 siktet du melen? jeg pleier å sikte melen to ganger. De gangene jeg har slurvet med det har jeg endt opp med seigt brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 7. mai 2014 #8 Del Skrevet 7. mai 2014 Den bør også stekes til den er litt gyllenbrun på toppen er min erfaring. Er den veldig lys blir det som regel seige greier. Ovner kan variere en del hvor effektive de er som du selv sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #9 Del Skrevet 7. mai 2014 Er noen uker siden men tror at deigen var litt løs, kanskje ikke seig nok? Den ser luftig ut så rart om den ikke er stekt lenge nok. Stekte den i 25 min på 225 g. Er oppskriften som ei venninne bruker og hennes blir ikke seige. Kanskje det er stor forskjell på ovnene våre. Anonymous poster hash: 905af...f28 Løs deig (i betydningen klisset) er positivt. 225 grader skal være rikelig, og 25 minutt tilstrekkelig. Et tips, dog: neste gang steker du brødet til det er gyllenbrunt på toppen. En tar ikke tiden på brød, en steker dem til de får rett farge. Jeg tror du eltet for kort og hevet for lite.Anonymous poster hash: 6ffb2...517 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #10 Del Skrevet 7. mai 2014 Takk for alle svar. Hvordan elter man en røre? Å sikte mel har jeg aldri gjort. Jeg fikk som sagt oppskriften fra ei venninne og jeg har smakt hennes, kjempe god og ikke seig. 1 kg hvetemel 1 pk gjær 1 ss salt 1 l lunket vann Bland det tørre og ha i vannet. Heve i 30 min. Smør panna med olje, og ha olje og salt på brødet. Er uten oliven og sånt. Står ingenting om elting i over 10 min og mener at hun sa at det bare er å røre fordi det er som en tykk røre. Men nå er det som sagt noen uker siden så husker ikke nøyaktig hvordan deigen så ut. Av erfaring blir brød luftigere av lite elting. Anonymous poster hash: 905af...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #11 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg jukser og bruker focacciablanding fra butikken, jeg... Men har forholdsvis mer gjær enn du, og synes de blir best hvis jeg lar dem heve litt ekstra før steking. Jo luftigere, jo mindre seigt. Steker til den er litt gyllen, og så tar jeg den ut av langpanna og legger på rist en stund. Anonymous poster hash: 26b3f...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 7. mai 2014 #12 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) For å aktivere glutenet i hvetemelet må du elte godt og lenge, 20 minutter i en kjøkkenmaskin/eltemaskin er ofte ikke dumt. Når du bruker så mye vann i oppskriften får du en veldig bløt deig. Når man bruker så mye vann kan du droppe all eltingen, bare røre det sammen i 1 minutt. La det stå natten over, altså la det heve 18-24 timer. Da får du en knall deig med mye god smak og alt har utviklet seg bra. Du kan også redusere gjærmengden til en halv teskje tørrgjær. Om du har tid så la gjerne deigen heve et par timer i langpannen før du heller over litt olje, salt og eventuelle urter som timian eller rosmarin. Med så fuktig deig ser jeg jo for meg at du må steke mer enn 25 minutter. Som sagt, se på den under stekingen, den må bli litt gyllenbrun på toppen. Endret 7. mai 2014 av debattanten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #13 Del Skrevet 7. mai 2014 Hvis du baker knafritt og lar deigen heve natten over: Husk for all del å redusere gjærmengden fra 100 g (!) til 3 gram. Anonymous poster hash: ccff6...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #14 Del Skrevet 7. mai 2014 Hvis du baker knafritt og lar deigen heve natten over: Husk for all del å redusere gjærmengden fra 100 g (!) til 3 gram. Anonymous poster hash: ccff6...967 Rettelse: Fra 50 gram til 3 gram, blir det selvsagt, dersom du bruker 1 pakke gjær i oppskriften din. Anonymous poster hash: ccff6...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #15 Del Skrevet 7. mai 2014 Denne blir sykt god og ser mye mer fristende ut enn på bildet:http://www.klikk.no/mat/spise/article726072.ece Det er Ole Martin Alfsen (han kokken i Fire stjerners middag) sin oppskrift. Den er lett å lage, men den krever at du kommer på at du vil lage den dagen før den skal serveres. Det står i oppskriften at den skal strekkes noen ganger, men vår var så flytende at det ikke var noe å strekke på. Vi fikk kjempemasse skryft for den. Så utrolig luftig og god. Anonymous poster hash: 130bc...404 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #16 Del Skrevet 8. mai 2014 Takk for alle tips Men å steke den lenger enn 25 min syns jeg virker rart da den var gjennomstekt og gyldenbrun oppå etter 25 min. Den var ganske tynn. Hadde hevet i ovnen men ikke mye.Anonymous poster hash: 905af...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 8. mai 2014 #17 Del Skrevet 8. mai 2014 siktet du melen? jeg pleier å sikte melen to ganger. De gangene jeg har slurvet med det har jeg endt opp med seigt brød. Det kan umulig ha noen sammenheng, jeg baker mye, har aldri siktet melet og får ikke seig bakst. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 8. mai 2014 #18 Del Skrevet 8. mai 2014 siktet du melen? jeg pleier å sikte melen to ganger. De gangene jeg har slurvet med det har jeg endt opp med seigt brød. Det kan umulig ha noen sammenheng, jeg baker mye, har aldri siktet melet og får ikke seig bakst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scherbatsky Skrevet 9. mai 2014 #19 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg er ingen baker, men jeg hiver sammen en foccacia på 45 min, med steketiden, uten problem. Elte i 20 min? Aldri gjort med denne. Jeg kjører den riktig nok hardt med håndmikseren, men ikke i mer enn ett minutt. 800 gr hvetemel ca 6 dl vann (tror jeg, jeg tar alltid i 2/3 og har i mer hvis det trengs) 2 ss sukker 1 pk gjær 2 ts salt 1 dl olivenolje Kjører det sammen til den er godt blandet, lar den heve til den er doblet. Har den i en stekeplate med bakepapir med litt olivenolje strødd på, lar den flyte utover av seg selv, strør på litt olivenolje og maldonsalt på toppen, plus evt urter (rosmarin, timian), fetaost eller oliven. Denne er alltid en hit, og folk tror meg ikke når jeg sier at det er gjort på under en time. Kan fint lages dagen før, og heves i kjøleskapet også (dekk til godt, sånn at du ikke plutselig får en ekkel smak i). Syns det er litt rart at det ikke er olivenolje i foccacia oppskriften over, har ikke vært borti en oppskrift uten olje. Jeg velger å tro at du bare har vært uheldig, så prøv igjen :D Foccacia er det eneste i kategorien brød jeg liker. Nammm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2014 #20 Del Skrevet 10. mai 2014 Av erfaring blir brød luftigere av lite elting. Anonymous poster hash: 905af...f28 Med mindre du baker eltefritt og lar deigen stå lenge over natta, er det nettopp elting som utvikler glutennettverket som gjør brødet luftig. Du kan ikke ha særlig med erfaring med baking hvis du mener at jo mindre elting dess mer luft.Anonymous poster hash: 68497...c28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå