Zilas Skrevet 7. mai 2014 #1 Skrevet 7. mai 2014 Borgerlønn, også omtalt som garantert minsteinntekt, samfunnslønn, eller borgerinntekt, er betegnelse på en økonomisk ytelse til alle innbyggere i et samfunn, en betingelsesløs og universell grunninntekt som utbetales uavhengig av sosial status og som er høy nok til at de som mottar den kan leve et liv i verdighet og mulighet for å delta i samfunnet. Borgerlønnen skal være upåvirket av andre inntekter. Fra wiki artikkelen: http://no.wikipedia.org/wiki/Borgerl%C3%B8nn Jeg synes det er en spennende idé. La oss si at den i Norge ville vært på 150-170k til alle over 18 år: nok til mat, tak over hode og et relativt greit sosialt liv. Selve beløpet kan jo diskuteres, men først og fremst idén jeg vil diskutere. Argumenter for: For det første ville man jo spart en hel del på x-antall saksbehandlere og kontroll i staten. Disse kunne da enten sittet på ræva, eller bidratt med noe mer meningsfult i samfunnet. Videre vil jo en del av utgiftene allerede vært der i form av eksisterende støtteordninger alt fra folk som er uføre, studiestøtte, kunstnerstipend etc. Alle andre ytelser erstattes av borgerlønnen. De negative konsekvensene kan jo være at flere rett og slett ikke gidder å jobbe. Inflasjon kan også være et problem. I tillegg bryter det med tradisjonen yt etter evne få etter behov. Videre kan det skape større forskjeller mellom de som tjener godt fra før og de som må klare seg på borgerlønnen (uavhengig om de kan jobbe eller ikke). Hva tenker dere?
debattanten Skrevet 7. mai 2014 #2 Skrevet 7. mai 2014 Jeg tenker det er fullstendig feil ganske kort. Ingen skal få noe gratis uten å yte. Jeg er fullstendig for at vi skal ha et velferdssamfunn hvor de som faller utenfor skal få hjelp omtrent som i dag. Systemet vi har i dag burde og kan nok forbedres ganske mye, men å gratis dele ut penger er jeg imot. Det at det skaper forskjeller ser jeg ikke på som et problem, hvorfor skal det være synd på de som ikke gidder å jobbe? Vil man ha noe må man jobbe for det. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #3 Skrevet 7. mai 2014 Ytelser er jo skjevt fordelt. Mennesker lidelser som krever dyre lange behandlinger hele livet og som ikke kunne jobbet, ville ikke overlevd på en slik sum, mens folk som er friske hele livet ville tjent mye på det. Ser tanken om mindre byråkrati, men jeg mener frykten for byråkrati er overdrevet. Det er andre grep vi må ta for å hindre svinn der.Anonymous poster hash: 8e5ee...7d1
Disvis Skrevet 14. mai 2014 #4 Skrevet 14. mai 2014 Borgerlønnen skal være den samme uavhengig av jobb etc, men det er fullt mulig at en kan justere lønnsnivået i forhold til at alle har en basisinntekt. Dette vil også ha betydning for arbeidsgivere. Her er det viktig at en tenker nytt på flere områder, bl.a. hvordan staten skal få sine inntekter. Det er ikke slik at vårt nåværende system holder mål på sikt. Særlig ser en at kravet til vekst vil få flere og flere absurde konsekvenser i form av at alt blir målt i penger og at pengene MÅ sirkulerer fortere og fortere. Ønsker vi faktisk dette? Borgerlønn vil også gjøre det mulig for folk å drive småbruk rundt omkring i landet, noe som vil kunne bidra sterkt til å opprettholde og kanskje også utvide vårt vakre kulturlandskap. Det er interessant å se hvordan borgerlønn har bidratt postivt i forhold til å få bukt med kvinneundertrykning i områder der det har vært forsøkt, bl.a. i India. Også her var folk i utgangspunktet negative til borgerlønn. Dette har imidlertid snudd etter utprøving. Dog - at dette kan fungere svært positivt i fattige deler av verden er nok, dessverre, ikke det samme som at det vil fungere positivt i vår rike del av verden. Men det er heller ikke gitt at det vil fungere negativt. Det vi trenger, er en diskusjon av hvordan en kan tenke seg dette innført. Hvilke endringer vil borgerlønn medføre? Hvordan bør en endre skattepolitikken om en innfører borgerlønn? Hvilket nivå bør borgerlønn ligge på? Hvordan bør en se sammenheng mellom lønn for arbeid og borgerlønn? Og kanskje viktigst av alt: Hvilket samfunn ønsker vi egentlig? Hvilke verdier er de viktigste å ta vare på og hvordan sikrer vi at nettopp de blir ivaretatt? Dette bare som noen strøtanker i forbifarten fra min side. Det jeg ihvertfall ikke er i tvil om, er at vi trenger en diskusjon om alternativer til det rådende økonomiske system, et system som er iferd med å ta knekken på hele ressursgrunnlaget vårt og som langt på vei er tuftet på folks grådighet for at det skal kunne fungere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå