Gå til innhold

Søtt og surt i mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jeg alene om å synes at jordbær, mango og ananas ikke har noenting i middager å gjøre? Mangosalat, jordbærsalat, ÆSJ! Fysj... Og søt chilisaus er og æsj..

Eneste søte jeg kan godta er BBQ-saus på svin.

Anonymous poster hash: 72d73...5b8

• Liker 3
Skrevet

Nesten helt enig, jeg er ikke noe glad i det meste av sursøtt, eller bruk av søtt generelt i middagslaging. Det eneste unntaket jeg har merket så langt er mangosalsa med chili, men det sterke overdøver det søte der, og gir det bare en skarp og fin smak synes jeg :)

Skrevet

Helt enig.. Jeg elsker fersk ananas som frukt, det er en av mine favorittfrukter. Men finner jeg det i pizzaen min f.eks så piller jeg dem rett av, brekker meg hvis jeg får det i munnen.. Frukt for meg skal spises alene, eller i fruktsalat, dessert og sånne ting. Ikke i middagen min, fysjom!

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke liker søtt i middag, liker dere ikke blåbær på pannekaker med bacon heller?

Eller tyttebærsyltetøy til kjøttkakene?

Anonymous poster hash: ba0db...3b4
Skrevet

Helt enig! Mat skal ikke være søtt! Elsker frukt og bær, men det har ingenting å gjøre i maten min. Synes det samme om kaker også. Kan gjerne spise frukt og bær for seg, men ikke oppå en usunn kake.

Skrevet

Dere som ikke liker søtt i middag, liker dere ikke blåbær på pannekaker med bacon heller?

Eller tyttebærsyltetøy til kjøttkakene?

Anonymous poster hash: ba0db...3b4

Nope. Jeg kan spise pannekake og bacon ved siden av hverandre, men baconterninger skal ikke inn, og i hvertfall ikke noe syltetøy!

Skrevet

Helt enig. Søte ting samt frukt og bær hører til dessert og kaker.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ananas er godt i salat, taco, pizza osv, men enig i mango og jordbær. De skal spises for seg.

Anonymous poster hash: d8fdc...ce7
Skrevet (endret)

Litt enig, men jeg laget mangosalat en gang til stekt kylling, det var kjempegodt! :D

Edit: Og ananas på pizza :jepp:

Endret av _Essx
Gjest constance90
Skrevet

Liker godt ananas på pizza men syns heller ikke noe om denne mangochurry sausen eller hva folk kaller det. Eller når det plutselig er epler i en helt vanlig middagssalat

AnonymBruker
Skrevet

Seøvfølgelig liker jeg surt og søtt i maten. Det er jo kontrastene som gir de store smaksopplevelsene. De som plukker ananas av pizzaen har bare ikke blitt voksne ennå.

Anonymous poster hash: 5e109...2fd
  • Liker 2
Skrevet

Ananas på pizzaen er jeg ikke helt for, men mango og melon er kjempegodt i salat!

Laks og mangosalat med litt sånn curry-mango dressing på er noe av det beste jeg kan få.
Og så har jeg en tendens til å bruke limesaft til alt, i wok, supper, sauser og dressinger, alt som er litt spicy.

Og så synes jeg kombinasjonen av bacon og blåbærsyltetøy i pannekaker er himmelsk! :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er jo enig i at små komponenter av hver smak kan være veldig vellykket, og virkelig fører retten til et nytt nivå, men selv om man tilfører f.eks. sødme så blir det ikke nødvendigvis søtt. Og det er når det er en skikkelig søtsmak jeg ikke liker det noe særlig.

Man tilfører jo for eksempel nesten alltid litt sukker sammen med tomat for å runde av smaken, og tilfører dermed sødme, men man får ikke en søt smak likevel.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

http://www.mat.no/oek/Mellomtrinnet/Leksjon/Soett-salt-surt-bittert-og-umamihttp://sml.snl.no/smakssansEn kokk forklarte en gang om at et perfekt måltid inneholder kombinasjon av søtt, salt, surt og bittert (og muligens umami) Anonymous poster hash: ba0db...3b4

Takk for at du bidrar med fasiten til et perfekt måltid! DOH... Som om det finnes. Du skjønner vel at det er individuelt?

Javel - så liker noen koteletter med jordbærsalat eller mangomøkk. Men JEG hater det. Æsj, spy, osv.

Gjest Emera
Skrevet

Seøvfølgelig liker jeg surt og søtt i maten. Det er jo kontrastene som gir de store smaksopplevelsene. De som plukker ananas av pizzaen har bare ikke blitt voksne ennå.

Anonymous poster hash: 5e109...2fd

Jeg plukker ikke av ananas fra pizza jeg blir servert, såpass "voksen har jeg blitt." Men jeg synes ikke det smaker spesielt godt, nei.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du bidrar med fasiten til et perfekt måltid! DOH... Som om det finnes. Du skjønner vel at det er individuelt?

Javel - så liker noen koteletter med jordbærsalat eller mangomøkk. Men JEG hater det. Æsj, spy, osv.

Med slike svar avslører man hvor lite man vet om matlaging.

Gastronomi er også et fag, og kunnskap om hvordan grunnsmakene spiller sammen for å skape balanserte smaksbilder er helt nødvendig for å komponere og smake til retter, dvs forstå hva som skal til når det mangler noe for at smaken "sitter".

Smak er individuelt, ja, men kun inntil et visst punkt. Full relativitet råder nemlig slett ikke innenfor kokekunsten, der målbare kriterier så absolutt eksisterer.

(Ellers alltid trivelig med folk som føler for å assosiere til spying når mat et tema. :sprettoy: )

Anonymous poster hash: 77090...ac9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at god smak ikke bare koker ned (pun intended) til det individuelle og subjektive. Hva som oppfattes som godt og spennende er gjerne sånt som utvikler seg med interesse, erfaring og kunnskap - og de med over gjennomsnittet interesse har også en tendens til å være mer enige om hva som er godt/spennende og ikke.

Samtidig så ser jeg ikke helt poenget med at enkelte stadig skal rakke ned på de som ikke er "voksne" nok i smaken eller avanserte nok i smaksløkene. Sorry ass, men ikke alle er hobbygastronomer og er heller ikke så interessert i å bli det. Det får da være greit, ingen er eksperter på alt. Jeg er rimelig avansert på matlaging etterhvert, men har en masse områder jeg ikke har peiling på (Fotball. Klassisk musikk. Mote. Og så videre). Regner med at det gjelder de fleste. Nå er det jo forsåvidt også en fin ting om folk klarer å skille egne preferanser fra generelle uttalelser Jeg vet hva jeg liker av klær og klassisk musikk, men lar likevel være å uttale meg på generelt grunnlag om hva som er god musikk og mote fordi jeg innser at jeg ikke har peiling ut over mine egne, snevre preferanser. Men så blir jeg heller ikke spesielt furten eller sår når noen som HAR peiling gjør det (så lenge de ikke er frekke) - kan ikke skjønne hvorfor så mange er så nærtagende og går rett i forsvarsposisjon på dette med mat. Vi liker forskjellige ting, og noen er mye mer opptatt av mat og mer kunnskapsrike. Er det så farlig da? :klo:

Selv liker jeg kombinasjonen salt/søtt/surt veldig godt. Synes det blir kjedelig om det er lite som "bryter opp" en masse like smaker.

Anonymous poster hash: 54f37...6d0
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at god smak ikke bare koker ned (pun intended) til det individuelle og subjektive. Hva som oppfattes som godt og spennende er gjerne sånt som utvikler seg med interesse, erfaring og kunnskap - og de med over gjennomsnittet interesse har også en tendens til å være mer enige om hva som er godt/spennende og ikke.

Samtidig så ser jeg ikke helt poenget med at enkelte stadig skal rakke ned på de som ikke er "voksne" nok i smaken eller avanserte nok i smaksløkene. Sorry ass, men ikke alle er hobbygastronomer og er heller ikke så interessert i å bli det. Det får da være greit, ingen er eksperter på alt. Jeg er rimelig avansert på matlaging etterhvert, men har en masse områder jeg ikke har peiling på (Fotball. Klassisk musikk. Mote. Og så videre). Regner med at det gjelder de fleste. Nå er det jo forsåvidt også en fin ting om folk klarer å skille egne preferanser fra generelle uttalelser Jeg vet hva jeg liker av klær og klassisk musikk, men lar likevel være å uttale meg på generelt grunnlag om hva som er god musikk og mote fordi jeg innser at jeg ikke har peiling ut over mine egne, snevre preferanser. Men så blir jeg heller ikke spesielt furten eller sår når noen som HAR peiling gjør det (så lenge de ikke er frekke) - kan ikke skjønne hvorfor så mange er så nærtagende og går rett i forsvarsposisjon på dette med mat. Vi liker forskjellige ting, og noen er mye mer opptatt av mat og mer kunnskapsrike. Er det så farlig da? :klo:

Selv liker jeg kombinasjonen salt/søtt/surt veldig godt. Synes det blir kjedelig om det er lite som "bryter opp" en masse like smaker.

Anonymous poster hash: 54f37...6d0

Jeg har heller ikke hverken kunnskap om eller interesse for fotball, men da uttaler jeg meg heller ikke skråsikkert om det (samtidig som jeg sabler ned et godt poeng fra en annen bruker som faktisk bare bidrar med noe hun visste noe om. Slik forfatteren av innlegget jeg siterte gjorde). :)

Anonymous poster hash: 77090...ac9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...