Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så galt å finne på ting alene egentlig?

Hvis det kommer fram at jeg finner på ting alene, f.eks kino, går ut og spiser, teater, eller hva enn jeg måtte ha lyst til, så blir folk helt sjokkerte.

Det kunne aaaaldri de gjort. Tenk å dra alene.. Herregud, hvem gjør det liksom?

Så jeg lurer på hvorfor folk ikke fikser å finne på ting alene? Hvorfor blir folk så overrasket over at andre gjør det? Og hvorfor kan man ikke gjøre noe alene uten å bli stemplet som sær?

Anonymous poster hash: 47313...690
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kino og teater kunne jeg fint gått på alene. Om jeg har med ei bok kan jeg fint ta en kaffe alene. Men jeg hadde nok ikke spist alene på restaurant. Jeg hadde følt at tiden mens jeg ventet på maten hadde vært klein uten noen å snakke med.

Anonymous poster hash: f033e...8cc

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er noe å reagere på, men så liker jeg å f.eks reise alene, gå på kino alene osv. Jeg trives godt i mitt eget selskap.

Tror det kan være vanskelig for andre som foretrekker å være sosiale å forstå hvordan det er for oss som kanskje fortrekker å være alene. Jeg personlig forstår ikke hvordan folk orker å være så sosiale som mange er. Rett og slett fordi vi er skapt forskjellig.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet

De vennene dine er tydeligvis folk som ikke er komfortable med å være alene og er svhengig av å ha andre der for at andre ikke skal se på dem som tapere,ensomme,venneløse ol. En ganske umoden tankegang jeg selv hadde da jeg var 18.

Jeg mangler ikke venner men jeg gjør likevel ofte ting alene. Jeg har en date med meg selv på fredag hvor jeg skal sitte på favorittstedet mitt å drikke en hel del importøl jeg aldri har smakt før. Venner treffer jeg senere på kvelden

• Liker 1
Gjest Normalfordeling
Skrevet (endret)

Jeg elsker cafe alene med en bok. Kino går helt fint. Har vært på restaurant alene mange ganger og det går fint det også.

Jeg tror på å skape seg gode opplevelser selv om man er alene. Skal man gi avkall på alt fordi man ikke har noen å gå i sammen med?

Tror hindringene først og fremst sitter i oss selv.

Endret av Normalfordeling
Gjest Tris
Skrevet

Jeg liker veldig godt å gjøre ting alene :) Litt egentid med meg selv ute er gull verdt!

Skrevet

Liker faktisk vel så godt å gå alene på restaurant som å gå med noen, og alene er det også mye lettere å bli kjent med nye synes jeg! Spesielt i utlandet ihvertfall. Når jeg går ut alene føler jeg at jeg kan være alene uten å være ensom, er det noen andre som kjenner seg igjen i det? Koser meg ikke like mye hvis jeg sitter hjemme alene uten noen å snakke med, for å si det sånn...

Synes overhodet ikke det er kleint, og som noen over sa tror jeg og det skyldes en type usikkerhet på seg selv og hvordan andre vil oppfatte dem. Og at det kanskje er litt typisk norskt å tenke sånn? Selv har jeg alltid gitt litt faen i hva de fleste, og ihvertfall fremmede, synes om meg.

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Jeg kviet meg for å gjøre ting alene ute i offentligheten før, fordi jeg hadde det for meg at folk tenkte jeg var ensom og stakkarslig og ikke hadde noen venner jeg kunne være sammen med. Nå har jeg klart å riste av meg denne følelsen, og finner gjerne på ting alene. Kino, teater, gå på kafe - jeg gjør det jeg vil, også alene. Jeg er en person som bor alene, er veldig selvstendig og er veldig vant til å være i eget selskap.

Jeg trives igrunn veldig godt alene. Jeg kom til at det jo ikke er noen grunn til at jeg ikke kan være alene ute blant folk også. Jeg har mange venner, men siden få av dem bor i samme kommune som jeg, så blir det ofte til at jeg må gå alene hvis det er noe jeg vil gjøre, eller la være å gjøre det. Og jeg vil ikke ha det sånn at jeg må ha "støtte" fra venner for at jeg skal kunne gjøre noe!

Og hvis folk tenker at jeg er stakkarslig og venneløs, så er det jo egentlig deres problem. Deres problem som ikke har forstått at man kan kose seg i eget selskap og at det er en fin egenskap å kunne gjøre ting uten andres bekreftelse og selskap. Det er også deres problem at de ikke tenker lenger, og ikke skjønner at man kan da ha en drøss med venner selv om ingen hadde lyst eller mulighet akkurat den dagen.

Det handler kanskje om at man må gi litt blanke i hva man tror andre tenker om en. For stort sett tenker vel folk mindre på en enn vi liker å tro. Og om de bryr seg, så... hva så?

:)

Skrevet (endret)

Hvorfor er det så galt å finne på ting alene egentlig? Hvis det kommer fram at jeg finner på ting alene, f.eks kino, går ut og spiser, teater, eller hva enn jeg måtte ha lyst til, så blir folk helt sjokkerte.Det kunne aaaaldri de gjort. Tenk å dra alene.. Herregud, hvem gjør det liksom? Så jeg lurer på hvorfor folk ikke fikser å finne på ting alene? Hvorfor blir folk så overrasket over at andre gjør det? Og hvorfor kan man ikke gjøre noe alene uten å bli stemplet som sær? Anonymous poster hash: 47313...690

Vet så ufattelig godt hva du snakker om, TS. Jeg har også vært veldig mye på egenhånd, og jeg gjør fremdeles mye på egenhånd. Har blant annet opplevd å bli hånliggjort fordi jeg sitter uten selskap. Før spiste jeg ofte lunsjer på Theatercafeen og Grand mellom leseøktene mine på jussen. Omtrent hver eneste gang satt jeg alene. Og selv som god og kjent kunde ble jeg likevel en gang ledd(!) av på Grand fordi jeg atter kom alene for å spise min lunsj der. Da skal jeg ærlig si at jeg satt med gråten i halsen og spiste - det var jævlig unødvendig gjort.

Endret av Pene sko...
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

^Hvem lo av deg? Andre kunder, bekjente, eller de ansatte?

Gjest Wilhelmine
Skrevet (endret)

Synes det er utrolig både rart, slemt og umodent om folk ler eller er kjipe mot en fordi en gjør ting alene. Selv tror jeg stort sett problemet mitt var at jeg trodde folk tenkte sånn, for jeg har heldigvis ikke opplevd at folk tror jeg er sprø eller sier stygge ting så ofte. Noen kommentarer har jeg fått, men ingen har vært ordentlig stygge, heldigvis.

Jeg synes det er rart jeg da. Særlig når det gjelder kino og teater og slik. Ikke at jeg har noe i mot å gå sammen med noen, men poenget er jo at man skal sitte i en mørk sal og holde kjeft! Det er ikke akkurat noen særlig sosial aktivitet i utgangspunktet, hvorfor er det påkrevd blant enkelte å ha med seg "anstand"? Med mindre du har tenkt å være kinogjengeren fra helvete som sitter å prater med sidemannen under hele filmen, så merker man ikke så innmari mye til sidekameraten uansett - selv om det selvsagt kan være koselig å ha noen å diskutere filmen med etterpå og dele opplevelsen med.

Nei, hvis noen mener det er et problem å gjøre ting alene, så får det være nettopp det. Deres problem. De som ler av de som gjør ting alene skjønner kanskje ikke at det er DE som oppfører seg som hundevalper med separasjonsangst :fnise:

Endret av Wilhelmine
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Det er ingenting galt med det

personlig forertekker jeg å gjøre ting alene

Skrevet

Jeg syns det bare er fint at folk finner på ting alene i stedet for å evt gå glipp av en opplevelse. Nå for tiden er jeg sjelden alene på ting, men det ville ikke plaget meg å gå alene på kino for å se en film jeg ønsker å se eller en konsert. Av en eller annen grunn sitter det lengre inne hos meg å gå på restaurant alene; ikke kafe for å ta en kjapp kaffe, men å sitte alene å vente på maten.. hm.. Det betyr IKKE at jeg LER av andre som gjør det, eller syns de er patetiske på noen som helst måte.

Kunne også helt greit ha reist på ferie alene, og på sydentur for eksempel ville man jo måtte belage seg på å spise alene på restaurant, så kanskje den "skrekken" ikke stikker så dypt i meg.

Blir i grunnen mer sjokkert over voksne folk som ikke takler å gjøre noe alene selv om det er noe de har lyst til å oppleve. Trist å gå glipp av opplevelser fordi det f.eks ikke passer for venninner el familie å delta akkurat da.

Skrevet

Jeg misunner deg som tør å gjøre typisk "sosiale" ting alene. Jeg har så lyst å gå på kino mye oftere, men har ingen venninner som er alltid like gira. Men å gå alene, nei det tør jeg ikke...

Skal manne meg opp en dag og bare gjøre det...

Skrevet (endret)

^Hvem lo av deg? Andre kunder, bekjente, eller de ansatte? Anonymous poster hash: 47313...690

En kvinnelig hovmester. Jeg hadde ikke sett henne før på Grand den gangen, så hun var nok ny, men det såret meg likevel.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
Skrevet

Jeg liker å gjøre ting alene, men å dra på restaurant, kino eller lignende hvor folk kan se at man er der alene, liker jeg ikke. Å være alene når jeg er hjemme eller å gå en tur har jeg ingenting imot :) Å dra på stranda og lese en bok eller ha på musikk på øreplugger kunne jeg gjort, men har ikke gjort det til nå.

AnonymBruker
Skrevet

dytter

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker godt å være alene. Men jeg tror ikke jeg ville dratt på kino, restaurant eller teater alene, for da ville jeg nok følt meg ensom. Synes det er greit og gå turer alene, være hjemme alene og slikt, men når jeg begynner å føle meg ensom er det ikke så greit lengre...

Anonymous poster hash: 0718d...725
Skrevet

Synes det er en bra ting jeg. Viser at du er selvsikker og ikke avhengig av andre for å kose deg :)

AnonymBruker
Skrevet

En kvinnelig hovmester. Jeg hadde ikke sett henne før på Grand den gangen, så hun var nok ny, men det såret meg likevel.

Sånne ting ville jeg faktisk vurdert å melde fra om. Det der strider mot alle prinsipper for god service.

Anonymous poster hash: 72cf6...1c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...