Gå til innhold

Dersom et par har noe under en million tilsammen i lønn i året, hvor mye i lån bør man maks ha?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker visst hver av oss tjener mellom 450-500.000

Hvor mye er det realistisk å tenke at vi kan ta opp i huslån? Det er høye priser her vi bor, men jeg vil ikke at vi skal bo oss ihjel heller. Jeg vil vi skal ha råd til ferie, og til å kjøpe det vi trenger av klær og ting og samtidig spare litt.

Anonymous poster hash: 70c84...4d1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 mill. Forutsatt ikke andre store/dyre lån.

Skrevet

Enig i 3. mill :)

Skrevet

Jeg vil si dere klarer fint mer enn 3 millioner i lån, men det kommer selvfølgelig veldig ann på forbruket deres. Jo høyere inntekt desto mer uvesentlig blir 3 x inntekt "regelen". 3 millioner vil nok likevel være et behagelig nivå med slik inntekt og dere kan kose dere godt på siden, og det er kanskje akkurat det dere vil :)

Lettere og betale fortere ned på lånet også om det ikke er for stort, mindre rentetrykk og mer overskudd til rene avdrag og ekstraordinære innbetalinger :)

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Vi kommer til å ha 1 mill i inntekt, og tenker max 3 mill + mitt studielån på 400 000. Det er trangt nok for oss, spesielt om renta øker, og for vår del ikke mye rom for å "kose oss godt" på siden. Men da kommer vi til å gå inn for å betale mer enn ordinære avdrag mens renta er på dagens nivå.

Nå har ikke vi utsikter for veldig stor lønnsøkning heller, det er jo også greit å ha med i betraktninga.

Skrevet

Vi har ca 1.4 mill i inntekt og lån på 3.6 millioner. Det er helt greit, men ikke råd til de helt store utskeielsene. Går fint å betale ned litt ekstra på lånet og har helt grei økonomi. Klarer også å spare utenom. Vil tro at 3 mill for dere skal gå helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har inntekt på 900000 til sammen og kan få 3 950 000 i lån. Vi har 1, 2 mill i egenkapital da, men det har jo ikke noe å si hvis lånet allikevel blir stort. Men banken mener vi klarer å betjene et så høyt lån.

Anonymous poster hash: 119df...518

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har inntekt på 900000 til sammen og kan få 3 950 000 i lån. Vi har 1, 2 mill i egenkapital da, men det har jo ikke noe å si hvis lånet allikevel blir stort. Men banken mener vi klarer å betjene et så høyt lån.

Anonymous poster hash: 119df...518

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vel rundt 1 mill i inntekt og 3 mill i lån. Lånet tilsvarer "bare" halvparten av boligens verdi, men som vedkommende over meg sier, det har jo ikke så mye å si hvis lånet likevel blir stort.

Vi har hodet over vannet, og kan gjøre og kjøpe det meste vi vil. Vi har vi har ikke bil eller billån, som jo er andre ting man må ta høyde for.

Anonymous poster hash: f1a54...217
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 950000 og tok opp 3 mill i boliglån. I tillegg har vi studielån på totalt 500 000. Synes vi klarer oss helt fint med to små barn og en bil. Vi unner oss ferier etc som alle andre. Og pusser litt opp (drenering, nytt tak) når det trengs. Sparing blir det ikke mye til overs for, men vi sparer ved å investere i boligen.

Vi ville inn på markedet, ha barnevennlig, sentral bolig, og strakk oss derfor litt mtp lån. Synes det er verdt det å ha høyt lån i noen få år for å få bo med hage nært sentrum. Lønna øker jo sakte men sikkert etter ansiennitet m.m., mens lånet minker jevnt og trutt.

Anonymous poster hash: 25520...c67

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke boliglån, men også bare en jobb (jeg er for tiden student og tar ikke opp mer studielån). Familien på 4 lever greit på min manns inntekt på 550 000. Så det dere tjener over dette nivået kan godt gå til å betjene boliglån.

Men når det er sagt gleder vi oss jo til jeg begynner å tjene penger igjen. Da kan vi bytte ut bilene og ta oss litt dyrere ferier igjen.

Anonymous poster hash: 893d0...2f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...