Gå til innhold

Vask og vedlikehold av hvite klær

Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere styrt unna hvite klær ( annet enn undertøy og billige topper da).

Men nå har jeg vært modig og kjøpt meg noen kritthvite topper og en hettejakke. De kostet mer enn jeg hadde samvittighet til å bruke egentlig, men satt så pent at jeg bare MÅTTE :oops:

Hva kan jeg gjøre for å holde dem flekkfrie og unngå at de blir grå?

Jeg bruker vaskepulver for hvitt tøy og vasker selvsagt ikke hvitt sammen med andre farger. Men hva om jeg søler et eller annet?

*grøss*

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om klærne er syntetiske bør du ikke bruke vaskemiddel for hvite klær, og du bør heller ikke vaske på høyere temperatur enn 40 grader. Da risikerer du nemlig at klærne blir grå, siden den hvite fargen på syntetiske klær faktisk er farge og dermed kan blekes bort. Om klærne er bommull eller annet naturstoff er derimot blenda og helst 60 grader løsningen.

Jeg har en hvit borduk. Hver gang vi bruker den søles dte mat eller vin på den. Da sprayer jeg på flekkfjerner med en gang gjestene er gått, lar den virke en halvtime og vasker duken på seksti grader. Fin og hvit igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine plagg er nok syntetiske og skal vaskes på 40 grader (max). Vanligvis bruker jeg hurtigprogrammet når klærne ikke er så skitne (30 grader).

Bør nok skaffe meg en flekkfjerner og kanskje ha litt i veska til enhver tid (som sagt: kløne).

Har noen en flekkfjerner å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt forkjellige typer, og halle har vikra fint. Trikset er vel mest å være rask med å få plagget til vask om du er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenath

Sånn mens dere snakker om hvite klær, går det an å klore lin? Jeg har fått en teflekk på den hvite linbuksa mi. Er en kløne jeg også :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med sånne grå render nederst på ermene eller langs halsen?

Er det f.eks lurt å dynke disse med flekkfjerner før vask eller forsvinner de på 30-40 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn mens dere snakker om hvite klær, går det an å klore lin? Jeg har fått en teflekk på den hvite linbuksa mi. Er en kløne jeg også :-?

Godt at det er flere av oss :oops:

har forøvrig ikke svar på spørsmålet ditt.

Hvite bukser er ikke aktuelt hos meg.

Lea- setter seg gjerne på bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenath
:ler: Har kjøpt to hvite bukser i år jeg - dum som jeg er :klaske: Takk og pris fikk jeg de veldig billig, for at jeg søler det er garantert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela

Jeg vasker hvite klær på langprogram med forvask, i forvaskemiddel-kammeret legger jeg en skje Vanish (rosa boks) og så vaskepulver og skyllemiddel som vanlig.

Alle flekkene forsvinner, enten man vasker på 40 eller 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker den Vanishen altså?

Får vel kanskje prøve meg på en boks jeg også, da.

Takk for gode råd.

Men hvite bukser holder jeg meg fortsatt unna.

Jeg er altfor glad i is med sjokoladesaus og søler ALLTID!

I tillegg er jeg liten og finner aldri bukser som er passe lange. Da blir det sånne fine, grå-svarte bukseben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenath

Jeg har kjøpt vanish og det virker bra, bare at man ikke skal bruke det på ull (det sier de i reklamen) og selvfølgelig ikke på lin (står på boksen) :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela
Virker den Vanishen altså?

På mine klær, så! :wink: Også på gamle flekker, faktisk. Ble overrasket over hvor effektiv den var. (Etter den hjernedøde reklamen på tv, var det såvidt jeg gadd å kjøpe boksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin bør hverken klores eller blekes på annen måte. Samme med ull. De blir ikke hvite, men får tilbake "naturfargen" sin.

Får teste ut vanish når flaska med flekkfjerner er tom.

Det skal forresten veldig mye til for å få render langs nakkekanten om man vasker plagget med en gang når det har vært svett. Disse kantene er nemlig gammel harsk svette og hudfett (æsj) som missfarger plagget. Om man søler fett (selv om det ikke vises en flekk med en gang) må man også vaske med en gang, ellers blir det en gul flekk der etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes ikke denne vanishen er noe bra. På hvitt tøy bruker jeg bio tex (for hvitt tøy), og er kjempe fornøyd. Jeg bruker ikke skyllemiddel og det lukter veldig godt av tøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Og husk at hvitt er hvitt - og skal vaskes med kun hvitt! Gensre og topper med kontrastfarger eller t-skjorter med reklametrykk er ikke hvitt, selv om hovedfargen er hvit. Off-white eller naturfargede klær vaskes heller ikke sammen med hvitt.

Hvite klær kan tørkes i solen, men ta de inn før de blir helt tørre for ellers kan de gulne.

Jeg har mange hvite sommerklær og er ganske nevrotisk når det gjelder vask av disse - men så holder de seg til gjengjeld hvite og fine i flere sesonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt min kjære (som ikke eier respekt for hvite klær) om å ikke vaske de nye, hvite plaggene mine, eller andre hvite klær for den saks skyld.

Han har en tendens til å blande ALT og deretter putte dem rett i trommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Elenath

Takk og pris fikk jeg bort te flekken fra min hvite linbukse i en normal vaks - bare man er rask nok går det tydeligvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg bruker alltid å ta biotex/bioshout i halsen, ved ermene og andre kanter (f.eks. ved glidelåsen dersom det er en bukse) + på evt synlige flekker.

Tøyet blir hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...