Gå til innhold

Når man ikke kan bruke beltestol i bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilstolen vi har er godkjent opp til 35kg (hvis jeg ikke husker helt feil), men kun til 18kg med 5-punktsele. Etter dette må den brukes som beltestol.

Hva gjør man når man har et barn som ikke kan bruke beltestol fordi man er nødt å ha 5punktsele? Er det noen forhandlere som selger bilstoler som er godkjent med 5punktsele fra 18kg+ eller noen som vet om hjelpemiddelselskaper lager dette?

Sønnen min er nå snart 4år og 15kg, vet ikke hvor lang tid han vil bruke på å nå 18kg, men det er greit å være litt forberedt. Setet vi har nå har vi fått (låner) fra hjelpemiddelsentralen så jeg vet vi kan få bilsete derfra, er bare usikker på om seter med 5punkt for barn over 18kg i det heletatt eksisterer.

Hvis han sitter med vanlig belte så vil han bare krype ut av setet så da kan vi jo ikke kjøre bil med han.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finst sikkert både framover- og bakovervendte seter opp til 25 kg. Me har Besafe izi plus, bakovervendt sete opp til 25 kg.

AnonymBruker
Skrevet

Bakovervennt med 5 punktsele? Forovervennt skal det jo være med belte

Anonymous poster hash: 0a33b...d09

• Liker 1
Skrevet

Eg såg litt på Barnas hus sine nettsider nå. Har du sjekka f.eks. Britax Multi-tech eller Two-way? Dei er både for- og bakovervendt med fempunkt, og eg trur ikkje det sto i informasjonen at det er trepunkt frå 18 kg. (Det er jo uansett ikkje mulig ved bakovervendt sete.)

AnonymBruker
Skrevet

Kusina mi er multihandicappa og måtte ha fempunktssele. Da hun ble for tung for de vanlige barnesetene måtte hun begynne å kjøre bil i rullestol. Tror jeg hadde tatt dette opp med hjelpemiddelsentralen. De vet :)

Anonymous poster hash: e3e0f...23b

AnonymBruker
Skrevet

Mener å huske at det ikke finnes 5punktssele over 18 kg pga belastningen på selen, det er ikke laget noe som tåler mer enn det. Cybex har et alternativ hvor de har pute foran seg, da bruker du bilens sele til å feste puten med. Denne kan brukes opp til 25 kg, etter det er det vanlig 3punktssele.

Anonymous poster hash: 0b85e...3bd

AnonymBruker
Skrevet

En venninne har en sønn på 6 år som er multihandikappet. Han har sete fra hjelpemiddelsentralen med 5 punktsele, det er et sete som kan "bygges" ut og inn for å tilpasses barnet! Han veier forresten over 20 kilo..

Anonymous poster hash: 07830...6f6

Gjest Jørild
Skrevet

Ville tatt kontakt med hjelpemiddelsentralen ja, de skal kunne være behjelpelig med seter i store størrelser.

Skrevet

Vi har fremovervendt sete pga andre spesielle funksjoner med setet som ikke var mulig å få med bakovervendte seter.

Usikker på hvordan det ville vært å ha han i slik stol med pute forran, ser for meg at det ville blitt voldsom reaksjon på den puta.

Kjøre bil i rullestol? Da må man jo ha bil som har rullestolplass så det er ikke et alternativ.

Skal snakke med ergoterapeuten, tenkte bare å gjøre litt research på egenhånd først i forhold til om det i det heletatt kan lages seter med fempunkts som tåler mer enn 18kg.

Takk for alle svar :)

Skrevet

Britax Two-Way skal kunne brukes slik, ja :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å bruke 5 punktsele på vanli bilstol over 18kg. Stolene eg har går opp til 25 kg, men som sagt når barna blir over 18kg må man bruke 3 punktsele

Anonymous poster hash: 4bed8...6b4

• Liker 1
Skrevet

Fleximed.no har tre forskjellige modeller som kanskje kan være interessante :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Britax Two-Way skal kunne brukes slik, ja :-)

. Men det er IKKE lov å bruke 5 punktsele etter 18 kg på dei heller. Er dei stolane eg og har

Anonymous poster hash: 4bed8...6b4

Skrevet

Kan ikke finne informasjon om at det ikke er lov, kan du gi meg en link?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å lete, men finner ikke noe konkret svar/link. Men bruksanvisningen til Two Way Elite sier "kan brukes forovervendt med integrerte belter for 9-25 kg, og som beltestol (med bilens belter) for 15-25 kg." Og jeg ser at mange skriver om at Two Way er godkjent for bruk av 5-punkts belter opp til 25 kg, og at dette er det eneste setet. I de andre bruksanvisningene jeg har sett på for andre seter står det spesifisert at 5-punkts kun skal brukes til 18 kg.

Anonymous poster hash: bee87...9df
Skrevet

Jeg har prøvd å lete, men finner ikke noe konkret svar/link. Men bruksanvisningen til Two Way Elite sier "kan brukes forovervendt med integrerte belter for 9-25 kg, og som beltestol (med bilens belter) for 15-25 kg." Og jeg ser at mange skriver om at Two Way er godkjent for bruk av 5-punkts belter opp til 25 kg, og at dette er det eneste setet. I de andre bruksanvisningene jeg har sett på for andre seter står det spesifisert at 5-punkts kun skal brukes til 18 kg. Anonymous poster hash: bee87...9df

Det står somregel på setet :)

Skrevet

Jeg ville nok ha satset på et bakovervendt sete med 5 punkts belte, som er godkjent opp til 25 kg. Britax har som nevnt noen.

Jeg har lest (uten at jeg kan vise til kilde) at det ikke er anbefalt å sitte forovervendt med 5 punktsbelte, fordi de ikke gir etter ved kollisjon slik som 3 punktsbelter gjør. 3 punkts gir litt etter og demper farten gradvis, mens dersom barnet sitter forovervendt med 5 punkts sitter kroppen dønn fast, og hodet fyker framover, med de konsekvensene det kan få for nakken. Det beste er å sitte bakovervendt hvis han må ha 5 punkts belte.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at det ikke er lov m 5 punk belte over 18 kg? Mannen min kjører mye billøp og bruker 5 punkt, men barnekroppen er kanskje ikke utviklet nok??

Anonymous poster hash: e2e5e...536

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at det ikke er lov m 5 punk belte over 18 kg? Mannen min kjører mye billøp og bruker 5 punkt, men barnekroppen er kanskje ikke utviklet nok??

Anonymous poster hash: e2e5e...536

En barnekropp er ikke en liten voksenkropp. Så nei, skjelettet til et lite barn er ikke sterkt nok til å tåle den påkjenningen.

Anonymous poster hash: d6e0f...105

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...