Gå til innhold

Utenlandsk statsborger-kan jeg anmelde i Norge ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg snakker om noe som skjedde meg for noen måneder siden, jeg hadde en kontakt med en mann fra et annet land, han kommer fra et land utenfor Europa, visumet vet jeg ikke om er ekte er falskt, men har italiensk pass sa han.Han valgte å forlate Norge, ettersom jeg vet er han i Frankrike nå, og skal til England sier han.Er det da noe vits å anmelde han i Norge ? jeg vet nemlig ikke om han kommer tilbake igjen.Han har truet med å banke meg opp og drepe meg to ganger.

Anonymous poster hash: 27949...9e7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Okei, takk for svar, noen andre som vet hvilke konsekvenser det kan få for han om jeg anmelder, tenker på visum og straff.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nemlig han hadde ulovlig opphold i Norge, han jobbet svart her også.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan anmelde forholdet. Skulle han komme i politets søkelys om han returnerer så dukker i hvert fall saken opp selv om den skulle være henlagt. Uansett er dette negativt for vedkommende.

Anonymous poster hash: dc41d...487
AnonymBruker
Skrevet

Du kan anmelde han uansett ja. Det er jo en fare for at saken kan bli raskt henlagt, men for all del.

Hvis han virkelig er italiensk statsborger så er han egentlig relativt greit sikret ift. senere opphold i Norge gjennom EØS-avtalen, sikrere enn dersom han kun er statsborger i et land utenfor Europa i alle fall. EØS-borgere kan også utvises - men såvidt JEG har forstått det så er ikke en dom i seg selv et automatisk grunn til utviselse, snarere vil det nok heller legges vekt på gjentakelsesfaren, men som sagt så er uansett grunnlaget en rettskaffen dom i Norge. Men det ligger ingen automatikk inne i bildet for at han skal bli nektet innreise til Norge bare fordi du anmelder han, dessverre.

Anonymous poster hash: cc23e...908
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du anmelde. Ikke la deg være er redd dørmatte andre bare kan valse over.....

Anonymous poster hash: 7841d...5e6
AnonymBruker
Skrevet

Han er fra Pakistan, han reiste til hellas da han var 20 år og jobbet der og i Italia og fikk italiensk visum for å jobbe overalt i Europa sa han, men jeg vet ikke om det er et ekte eller falskt visum, han lyver om andre ting har gjort å.Jeg bare lurer på hvordan politiet kan finne han, om han har oppholdt seg ulovlig her, og han ikke har noe fast adresse og jeg ikke har hans tlf nummer---

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg snakker om noe som skjedde meg for noen måneder siden, jeg hadde en kontakt med en mann fra et annet land, han kommer fra et land utenfor Europa, visumet vet jeg ikke om er ekte er falskt, men har italiensk pass sa han.Han valgte å forlate Norge, ettersom jeg vet er han i Frankrike nå, og skal til England sier han.Er det da noe vits å anmelde han i Norge ? jeg vet nemlig ikke om han kommer tilbake igjen.Han har truet med å banke meg opp og drepe meg to ganger.

Ja, absolutt. Du både kan og burde anmelde.

Han må ikke få sjansen til å slippe inn i Norge igjen uten at han blir konfrontert med dette. Og tenk om han gjør det mot noen andre også? Om du anmelder har du i alle fall gjort det du kan.

Anonymous poster hash: b31cf...c90

Gjest øst94
Skrevet

Man kan anmelde en hver borger som er i hvilket som helst land, fra Norge.

Er saken alvorlig nok, vil han bli etterlyst via Interpol, og blir han pågrepet i et annet land Norge har utleveringsavtale eller andre juridiske avtaler, vil personen kunne bli avhørt og begjært utlevert til Norge (Sett at Norge har utleveringsavtale med landet han ble pågrepet i).

Hvis du anmelder han, og saken blir henlagt av Norsk politi, vil det likevel få negative konsekvenser hvis han vender tilbake til Riket.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Utgangspunktet er at kriminelle handlinger skal anmeldes og saken skal gå i det landet der handlingen skjer. Ellers kommer det litt an på hva slags handling det gjelder om du bør anmelde eller ikke. Om det er mot deg eller andre osv. Hvis det er snakk om alvorlige trusler, vold, voldtekt osv bør du absolutt anmelde! Men ikke hvis det er bare fordi du er sint.

Anonymous poster hash: b67e1...277

AnonymBruker
Skrevet

Utgangspunktet er at kriminelle handlinger skal anmeldes og saken skal gå i det landet der handlingen skjer. Ellers kommer det litt an på hva slags handling det gjelder om du bør anmelde eller ikke. Om det er mot deg eller andre osv. Hvis det er snakk om alvorlige trusler, vold, voldtekt osv bør du absolutt anmelde! Men ikke hvis det er bare fordi du er sint.

Ble litt feil formulert... Alvorlig kriminalitet skal selvfølgelig anmeldes, men ikke overdriv trusler f.eks. fordi du er sint og vet han er sårbar pga oppholdsstatusen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...