AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #1 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg har ikke vært så interessert i og flink med matlaging generelt, og da særlig sjømat før, derfor er jeg usikker på hva man skal se etter for å sikre kvalitet på det man kjøper. I morgen tenkte jeg å kjøpe kveite i ferskvaredisken på en butikk i byen. De som jobber der har ikke alltid peiling på mat har jeg merket, og man hører jo stadig om funn av gammel fisk i sånne ferskvaredisker, så her gjelder det å lære seg hva som kjennetegner fisk med god kvalitet. Hva bør jeg se etter? Anonymous poster hash: 9634a...bef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruble Skrevet 7. mai 2014 #2 Del Skrevet 7. mai 2014 Den skal være hvit og frisk i fargen, og den skal ikke lukte gammelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 7. mai 2014 #3 Del Skrevet 7. mai 2014 (endret) Som Bruble skriver, så skal den være hvit i fargen, ikke grålig til nesten gjennomsiktig. Kveite er en fet fisk og den kan derfor få litt transmak hvis den ikke er helt fersk. Det beste er derfor å lukte for å teste om man kan kjenne lukt av oksiderte fettsyrer. Av åpenbare grunner er det imidlertid sjelden man får anledning til å lukte før man kjøper.. Med mindre jeg befinner meg ved kysten og kan kjøpe på et fisketorg, foretrekker jeg å kjøpe fet fisk fra frossendisken faktisk. Endret 7. mai 2014 av LedigNavn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #4 Del Skrevet 7. mai 2014 Som Bruble skriver, så skal den være hvit i fargen, ikke grålig til nesten gjennomsiktig. Kveite er en fet fisk og den kan derfor få litt transmak hvis den ikke er helt fersk. Det beste er derfor å lukte for å teste om man kan kjenne lukt av oksiderte fettsyrer. Av åpenbare grunner er det imidlertid sjelden man får anledning til å lukte før man kjøper.. Med mindre jeg befinner meg ved kysten og kan kjøpe på et fisketorg, foretrekker jeg å kjøpe fet fisk fra frossendisken faktisk. Altså, dette er ikke riktig. Kveite er fiskeslag som faktisk ikke bare tåler å modnes noen dager, men som faktisk har godt av det. For fersk kveite kan ved varmebehandling få en geléaktig konsistens som ikke er tiltalende (noe jeg har opplevd et par ganger). Makrell er derimot en fet (mye fetere) fisk enn kveite som veldig fort harskner og bør spises så raskt som mulig. http://no.wikipedia.org/wiki/Kveiter http://www.godfisk.no/Sj%C3%B8matskolen/Sj%C3%B8mat-og-kvalitet/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar-om-fersk-fisk Også feks breiflabb har godt av å ligge minst 3 døgn før den tilberedes. Ellers er jeg enig i at fiskefilet skal se frisk ut i fargen, og gjerne glinsende, dvs ikke inntørket. Noen useriøse fiskeforhandlere dusjer filetene i disken med saltvann for at de skal se ferskere ut enn de er, så man kan bli lurt av utseendet også. Det beste er å begynne å handle fast i en god fiskebutikk, slik at man får et godt kundeforhold - da får man også gode råd om hva som er det beste valget når man kommer for å handle. Anonymous poster hash: 540c8...d7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 7. mai 2014 #5 Del Skrevet 7. mai 2014 Altså, dette er ikke riktig. Kveite er fiskeslag som faktisk ikke bare tåler å modnes noen dager, men som faktisk har godt av det. For fersk kveite kan ved varmebehandling få en geléaktig konsistens som ikke er tiltalende (noe jeg har opplevd et par ganger). Makrell er derimot en fet (mye fetere) fisk enn kveite som veldig fort harskner og bør spises så raskt som mulig. http://no.wikipedia.org/wiki/Kveiter http://www.godfisk.no/Sj%C3%B8matskolen/Sj%C3%B8mat-og-kvalitet/Sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar-om-fersk-fisk Også feks breiflabb har godt av å ligge minst 3 døgn før den tilberedes. Ellers er jeg enig i at fiskefilet skal se frisk ut i fargen, og gjerne glinsende, dvs ikke inntørket. Noen useriøse fiskeforhandlere dusjer filetene i disken med saltvann for at de skal se ferskere ut enn de er, så man kan bli lurt av utseendet også. Det beste er å begynne å handle fast i en god fiskebutikk, slik at man får et godt kundeforhold - da får man også gode råd om hva som er det beste valget når man kommer for å handle. Anonymous poster hash: 540c8...d7e Da blir jeg jo nødt til å trekke den konklusjon at kveita jeg kjøper i ferskvaredisken her på innlandet er enda eldre enn jeg trodde, for den smaker definitivt tran. Den frosne kveita er et gourmetmåltid i forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #6 Del Skrevet 7. mai 2014 Da blir jeg jo nødt til å trekke den konklusjon at kveita jeg kjøper i ferskvaredisken her på innlandet er enda eldre enn jeg trodde, for den smaker definitivt tran. Den frosne kveita er et gourmetmåltid i forhold. Som det står i lenken er 4 døgn ideelt (selv om jeg vet at mange fortrekker å la den ligge lenger). Så da er det nok fare for at kveita du kjøper som smaker ille har ligget temmelig mye lenger, ja. Jeg spiser svært ofte fersk kveitefilet fra fiskebutikk, og de gangene jeg av ulike grunner har måttet ta til takke med frossen er det temmelig nedtur i forhold. Men det kommer vel også an på hva slags stand fisken var i da den frøset ned. Forresten kan du faktisk spørre om fangstdato i butikken, de har plikt nå til å oppgi det. Anonymous poster hash: 540c8...d7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #7 Del Skrevet 7. mai 2014 Jeg har ikke vært så interessert i og flink med matlaging generelt, og da særlig sjømat før, derfor er jeg usikker på hva man skal se etter for å sikre kvalitet på det man kjøper. I morgen tenkte jeg å kjøpe kveite i ferskvaredisken på en butikk i byen. De som jobber der har ikke alltid peiling på mat har jeg merket, og man hører jo stadig om funn av gammel fisk i sånne ferskvaredisker, så her gjelder det å lære seg hva som kjennetegner fisk med god kvalitet. Hva bør jeg se etter? Anonymous poster hash: 9634a...bef Det første du skal gjøre er å lukte. En fiskehandel (eller dagligvare) med gode produkter lukter av sjø. Lukter det noe annet enn sjø anbefaler jeg deg å bare snu ut igjen. Det kan hende de har en og annen fiskebit som er spiselig, men jeg tviler. Deretter (dersom du handler hel fisk) så ser du på fiskeøyet. Dersom dette er "tåket" er fisken for gammel og du får bedre fisk i frysedisken (det får du ofte uansett - fisk som er eldre enn 2 dager og skaldyr eldre enn 1 dag smaker helt borti natta). Dersom du skal ha filet avhenger det at fisketypen hvordan den skal se ut, men dersom det ved disken ikke lukter annet enn sjø så er du rimelig trygg på å få et greitt produkt. Husk også at en god fiskehandler tar imot klager, en dårlig gjør det ikke, og lukter det sjå så har i alle fall jeg altid møtt ok service. Anonymous poster hash: f6475...1c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pialill Skrevet 7. mai 2014 #8 Del Skrevet 7. mai 2014 Beste tipset mitt er å se på skinnet. det skal være glatt og glinsende hvis du skjønner. Hvis det ser matt og blast ut har fisken lagt for lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 7. mai 2014 #9 Del Skrevet 7. mai 2014 Forresten kan du faktisk spørre om fangstdato i butikken, de har plikt nå til å oppgi det. Anonymous poster hash: 540c8...d7e Takk, det visste jeg ikke Det skal jeg jammen gjøre neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #10 Del Skrevet 7. mai 2014 Ikke hull i fiskekjøttet.... Da har den markAnonymous poster hash: 80753...544 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå