Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det skal gjøres en spørreundersøkelse om jenter og verneplikt. Det kan skje en lovendring fra 2015 om akkurat dette. Hva mener du? Enig eller ikke enig? Og hva tror dere grunnen er? Likestilling?

Jeg ville personlig ikke dra i forsvaret fordi jeg ikke var i god form, jeg var ikke motivert og hadde ikke lyst.

Jeg mener man skal få kunne velge selv, jeg. Hva mener dere?

Anonymous poster hash: ed45b...ca8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Obligatorisk sesjon for begge kjønn.

Valgfri verneplikt for begge kjønn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Enig i den!

TS

Skrevet

Jeg ville personlig ikke dra i forsvaret fordi jeg ikke var i god form, jeg var ikke motivert og hadde ikke lyst.

Jeg mener man skal få kunne velge selv, jeg. Hva mener dere?

Det er det nok mange menn som har ment opp gjennom tidene også, men likevel ble de altså tvunget til et år som slaver og en plikt om å dø for landet hvis det blir krig frem til de er 40 år.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Obligatorisk for begge kjønn eller frivillig for begge kjønn. Sånn som det er nå er det diskriminerende mot menn.

Og nei, jeg er ikke mann selv.

Anonymous poster hash: 3bc95...10d
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Når man blir tvunget til noe er man mindre motivert og gjør en dårligere jobb. Vi vil få et mye bedre forsvar om de som er soldater er der på frivillig basis.

Så bør det selvsagt lønne seg å velge å bli med i forsvaret

Anonymous poster hash: 90a8a...d63

Gjest Evans
Skrevet

Verneplikt for begge kjønn.

Skrevet

Valgfritt for alle!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er ikke sikker på at jeg skjønner hva du mener her. Hvordan kan man ha en valgfri plikt? Det virker som en selvmotsigelse på meg. Contradiction in terms som utlendingene sier.

Plikter er obligatoriske, og ting som er valgfrie er ikke plikter.

Og hvorfor skal man kaste bort tid og penger på å avholde sesjon for alle hvis de etterpå kan velge om de vil avtjene verneplikt eller ikke? Det gir heller ingen mening.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er ikke sikker på at jeg skjønner hva du mener her. Hvordan kan man ha en valgfri plikt? Det virker som en selvmotsigelse på meg. Contradiction in terms som utlendingene sier.

Og hvorfor skal man kaste bort tid og penger på å avholde sesjon for alle hvis de etterpå kan velge om de vil avtjene verneplikt eller ikke? Det gir heller ingen mening.

Å bli jagerflyger er valgfritt, men hvis du først utdanner deg som jegerflypilot i det Norske forsvaret så har du et antall pliktår etterpå. Altså har du en plikt selv om å tre inn i tjenesten var frivillig. Det samme gjelder for jenter i forsvaret i dag: det er valgfritt for dem om de vil avtjene værneplikten, men når de først har skrevet under på værnepliktspapirene så har de en plikt på lik linje med gutta.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns sesjon bør være obligatorisk, så alle får førstehåndsinformasjon om militæret, og et seg et spark i rumpa for å verve seg. Uten obligatorisk sesjon blir det et klasseskille, der folk som "klarer seg" verver seg, og folk som allerede har detti ut på sidelinja fortsetter å drive dank.

Skrevet

Å bli jagerflyger er valgfritt, men hvis du først utdanner deg som jegerflypilot i det Norske forsvaret så har du et antall pliktår etterpå. Altså har du en plikt selv om å tre inn i tjenesten var frivillig. Det samme gjelder for jenter i forsvaret i dag: det er valgfritt for dem om de vil avtjene værneplikten, men når de først har skrevet under på værnepliktspapirene så har de en plikt på lik linje med gutta.

Nei, da har de en kontrakt. Som det var frivillig å inngå.

Pt er førstegangstjenesten noe man (formelt sett) har en plikt til å avtjene, selv om mange ikke vil bli bedt om å gjøre det. Dersom det var frivillig, så ville det ikke være en plikt. Når det er pliktig, så betyr det at du ikke kan si nei uten videre. Det er det plikt betyr. Kontrakter er noe annet.

Skrevet

Jeg syns sesjon bør være obligatorisk, så alle får førstehåndsinformasjon om militæret, og et seg et spark i rumpa for å verve seg. Uten obligatorisk sesjon blir det et klasseskille, der folk som "klarer seg" verver seg, og folk som allerede har detti ut på sidelinja fortsetter å drive dank.

Det blir vel et klasseskille uansett. Hvis du ser på situasjonen i land som har et frivillig vervingsbasert forsvar, så er det stort sett arbeidergutter blant dem som gjør mesteparten av den faktiske drepinga. Det er fordi gutter fra arbeiderklassen oftere sitter trangt i det, og tenker at å avtjene noen pliktår i hæren kan gi dem en utdannelse, gjør seg bra på CV-en, og løser det umiddelbare problemet med arbeidsløshet.

Og så har du selvsagt også en del som får valget mellom å verve seg og sitte i fengsel. Mange av dem både i USA og England.

Det er ingen med vettet i behold og ellers gode fremtidsutsikter som brenner etter å tjenestegjøre i ordinære stående styrker. De som søker seg til eliteavdelinger er nok av en litt annen sort, men den gjengse Ola Soldat ville nok heller tatt noen kurs på universitetet enn å springe rundt i skauen med en AG til iingen verdens nytte.

AnonymBruker
Skrevet

Obligatorisk for begge kjønn eller frivillig for begge kjønn. Sånn som det er nå er det diskriminerende mot menn.

Og nei, jeg er ikke mann selv.

Anonymous poster hash: 3bc95...10d

Sånn det er nå er det verneplikt for kvinner :)

Jeg er selv 96-er (jente) og har derfor verneplikt og hadde gledelig dratt i forsvaret, men får ikke lov på grunn av sykdom

Anonymous poster hash: 2ba0c...8e4

Skrevet

Sånn det er nå er det verneplikt for kvinner :)

Jeg er selv 96-er (jente) og har derfor verneplikt og hadde gledelig dratt i forsvaret, men får ikke lov på grunn av sykdom

Anonymous poster hash: 2ba0c...8e4

Hæ? Det er vel bare obligatorisk sesjon?

• Liker 1
Skrevet

Det blir vel et klasseskille uansett. Hvis du ser på situasjonen i land som har et frivillig vervingsbasert forsvar, så er det stort sett arbeidergutter blant dem som gjør mesteparten av den faktiske drepinga. Det er fordi gutter fra arbeiderklassen oftere sitter trangt i det, og tenker at å avtjene noen pliktår i hæren kan gi dem en utdannelse, gjør seg bra på CV-en, og løser det umiddelbare problemet med arbeidsløshet.

Og så har du selvsagt også en del som får valget mellom å verve seg og sitte i fengsel. Mange av dem både i USA og England.

Det er ingen med vettet i behold og ellers gode fremtidsutsikter som brenner etter å tjenestegjøre i ordinære stående styrker. De som søker seg til eliteavdelinger er nok av en litt annen sort, men den gjengse Ola Soldat ville nok heller tatt noen kurs på universitetet enn å springe rundt i skauen med en AG til iingen verdens nytte.

"gutter fra arbeiderklassen oftere sitter trangt i det, og tenker at å avtjene noen pliktår i hæren kan gi dem en utdannelse, gjør seg bra på CV-en, og løser det umiddelbare problemet med arbeidsløshet." Nettopp! :tommelopp:

Skrevet

"gutter fra arbeiderklassen oftere sitter trangt i det, og tenker at å avtjene noen pliktår i hæren kan gi dem en utdannelse, gjør seg bra på CV-en, og løser det umiddelbare problemet med arbeidsløshet." Nettopp! :tommelopp:

Ja, og dermed så blir det et klasseskille uansett hvis man gjør tjenesten frivillig. Det har vært en målsetning i Norge alltid at militæret skulle utgjøres av et tverrsnitt av befolkningen.

Skrevet (endret)

Personlig synes jeg at verneplikt kunne vært noe påtvunget dersom vedkommende velger å ikke begynne på videregående. I min klasse på videregående var vi 26 jenter og 4 gutter, hvorav mesteparten av guttene jeg gikk på ungdomsskole med valgte å gå inn i militæret. Det skal sies at jeg kommer fra en liten kommune, men jeg synes ikke at folk som velger å peile seg inn på en akademisk karriere skal miste et år eller to på grunn av påtvunget verneplikt, ei heller at de som velger å ikke utdanne seg videre etter grunnskolen skal få drive dank takket være NAV resten av livet.

Helt ærlig trenger vi ikke at alle på 18-19 år i hele landet skal avtjene verneplikt. Jeg synes det kun skal være påtvunget dersom du ikke forsøker å bli noe annet nyttig for samfunnet.

Endret av Hodor
  • Liker 1
Skrevet

Jeg står for rettferdighet

Med andre ord: jeg føler meg ikke ukomfortabel med å følge det komfortable

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...