Gå til innhold

HVORFOR er dere så frekke og gifter dere utenlands?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå må jeg ha en liten utblåsning før jeg tilter. Blir så forbanna.

Min søster skal gifte seg i sommer, og det skal hun gjøre i hjemlandet til brudgommen. Dette er et lite nordeuropeisk land, som er mindre interessant å feriere i, så gjestene har ikke annet å ta seg til enn selve bryllupet.

Hovedstaden i landet er så å si det eneste stedet det faktisk skjer litt, og da mener jeg det er en SELVFØLGE å legge bryllupet til hovedstaden. Men neida. De skal gifte seg i hjemstedet til brudgom, som er en liten dritt på kartet ca 6 timers kjøring fra hovedstaden, og leiebilene er svindyre. Dette stedet er da ei lita bygd som har en liten kirke og en bitteliten nærbutikk (ala Joker), og ellers er det sauebønder så langt øyet kan se. Dette er altså stedet de velger å dra ca 30 norske gjester til. 6 timer unna det ENE stedet i landet med sivilisasjon.

Skjønner jo at det er koseligst for han å gifte seg i bygdekirka si, men jeg synes man må ta litt hensyn til gjestene også. Når folk flyr flere timer for å delta på din store dag, synes jeg de bør møte gjestene på halvveien, og gifte seg et sted det er NOE annet for gjester å se, enn kun bryllupet. Siden man da først er i utlandet.

Siden det er så langt til hovedstaden, er alle nødt til å overnatte i denne lille bygda. Og da på vandrehjem, for det er ikke hoteller der. De fleste tilbringer helgen i dette landet, da det er langt å dra for kun bryllupet, dessuten blir det jo fest etterpå og ikke deilig å fly når man er bakfull.

Et annet irritasjonsmoment er økonomi. Brudeparet er ungt og har små barn og dårlig økonomi. De dekker INGENTING for oss. Det eneste vi får gratis er middag. Ellers må vi kjøpe all drikke selv. Jeg synes også de kunne vært litt behjelpelige med transport fra flyplass og sånne ting. Men det er de ikke. Det er mine og brudens foreldre som har leid minibuss som brudeparet betaler null kroner på.

Dette bryllupet irriterer meg, og jeg hadde boikotta hele driten om det ikke var min søster. Jeg vet at flere andre irriterer seg over beliggenheten og er enig i egoismen deres. Men vi er veldig sånn at man stiller opp for familien uansett hva, så slekta kommer nok til å sitte der med stive smil.

Synes utenlandsbryllup er en uting. Skal man absolutt gjøre det, inviterer man kun de nærmeste, og tar STOR høyde for at mange ikke kan komme. Man bør dessuten gjøre det billigst mulig for gjestene, som allerede betaler dyre flybilletter. Jeg synes det minste man må tilby er fri bar, arrangert overnatting og flyplasstransport. Dessuten bør man ha små forventninger når det gjelder gave. Gaven er at gjestene dine tar frihelg/feriedager, kjøper flybilletter og tilbringer tid i et land som kanskje er totalt uinteressant og kjipt - KUN for å se på at du gifter deg.

Anonymous poster hash: 3eb95...ac9
  • Liker 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet
:popcorn:
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bor hans familie fortsatt i dette "hølet" av en by?

I så fall er det jo like naturlig å gifte seg der som å gifte seg i Norge?

De andre punktene har jeg ikke tid til å svare på nå, men din søster høres helt klart urimelig ut når det gjelder en del. Andre ting er jeg ikke helt sikker på.

Du skriver at hun ikke kan forvente noen dyr gave siden det er dyrt nok for dere bare å være med i bryllupet i det hele tatt. Er hun enig i det, eller har hun krevd dyr have i tillegg?

Anonymous poster hash: 7dcd7...43d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

*gave

Anonymous poster hash: 7dcd7...43d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke dårlig at 30 norske gjester gidder å dra! Jeg er så sær at jeg aldri hadde giddi. Søster eller ikke søster. :P

Anonymous poster hash: 3df53...0aa
  • Liker 9
Skrevet

Når brudeparet er fra hver sitt land blir det jo utenlandsbryllup for en side uansett.

• Liker 48
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tildels enig med deg. Når vi nå skulle begynne så smått å planlegge bryllup så trudde jeg ærlig talt det var vanlig at de som inviterer til utenlandsbryllup dekker reisen og/eller overnatting. Jeg synes faktisk det er mye forlangt å forvente (jeg regner med de forventer at folk skal komme når de blir invitert) at inviterte skal betale tur og opphold selv selv om gave ikke da er forventet. Det blir fort dyrt med en slik tur. Fort dyrere enn en bryllupsgave.

Vi skal gifte oss i utlandet (hans hjemland). Derfor kommer vi til å be kun de nærmeste (det hadde vi gjort uansett hvor vi skulle ha giftet oss) som vi betaler reise, opphold for og ordner med skyss til alle på selve bryllupsdagen. Nei vi har ikke god råd, men vi vet å spare. Og det er ikke gjestenes jobb å spare til noe vi inviterer til, mener vi.

Anonymous poster hash: dc47b...cc2
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke utlandsbryllup (uten land er det jo ikke...). Han er derfra. Hvis din familie hadde kommet fra Seljord i Telemark, hadde du da flyttet hele bryllupet til Oslo siden det tross alt er enklere for gjestene?

Erjo biligere i det andre landet enn i Norge.

Anonymous poster hash: 4c1f8...7af

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Nemlig, og nordmenn generelt har bedre råd enn andre, så jeg synes det virker helt rimelig at de feirer på hans hjemsted.

Anonymous poster hash: 27314...36e

• Liker 15
Skrevet

1- Det er deres dag, ikke din.

2- Det er valgfritt å dra.

3- De har garantert planlagt dette i lange tider og kommet frem til at det er det de ønsker.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne skjønt utblåsningen om det var snakk om nordmenn som gifter seg i utlandet uten å ha noen tilknytning som at den ene parten er fra et annet land eller at de bor i utlandet.

Bryllup i Roma, Thailand osv er rett og slett harry.

Anonymous poster hash: 27314...36e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi skal også i utenlandsbryllup i sommer (mininer veldig om det du refererer til!). Det blir en meget dyr affære for oss, siden ingenting blir dekket, og vi reiser med små barn. Attpåtil har brudeparet signalisert at de ønsker seg penger i gave, for da blir det mindre for dem å frakte med på flyet hjem.

Vi gleder oss jo til bryllupet, og generelt sett er jeg positiv til å få en unnskyldning til å reise på ferie, men hadde jeg vært brudeparet ville jeg nok prøvd å leie en stor gård/et helt vandrerhjem slik at alle gjestene kan få gratis innkvartering. Ellers ville jeg presisert i invitasjonen at siden dette kommer til å koste mange penger for de inviterte, så ville vi ikke ha gave i det hele tatt.

Anonymous poster hash: a5e7a...ca8
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene. Når paret som skal gifte seg er fra ulike land, må naturligvis bryllupet bli i "utlandet" for ca halvparten av gjestene. Noe annet er fysisk umulig.

Anonymous poster hash: 6c9c9...f09

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

1- Det er deres dag, ikke din.

2- Det er valgfritt å dra.

3- De har garantert planlagt dette i lange tider og kommet frem til at det er det de ønsker.

1 - det er ikke et argument. At det er noen "sin" dag er ikke en unnskyldning for å ture frem helt som man vil uten noe som helst av omtanke for gjestene sine. Tar man på seg rollen som vertskap, så får man oppføre seg som nettopp det. Og har man mer enn en halv millimeter lange sosiale antenner så skjønner man vel også at selv om det er brudeparets dag, så utgjør de noen prosent av alle som er i selskapet, og at det kanskje er en hyggelig ting om så mange som mulig har en fin kveld.

2 - det er litt mer komplisert enn som så. Igjen: det var dette med sosiale antenner. De fleste både ønsker å strekke seg langt for å kunne være med i et søskens bryllup - og det forventes til en viss grad. Gjerne implisitt, men å droppe en søsters bryllup er "sånt man bare ikke gjør".

3 - Det har de sikkert. Men har lang planleggingstid og egne ønsker alt å si for om noe er greit?

Jeg sier ikke at jeg er så fryktelig enig med TS her, for som andre nevner så er det jo én side som må til "utlandet" i dette tilfellet uansett. Jeg synes bare ikke at noe av det du nevner har noe som helst med saken å gjøre. Og det er helt greit å ikke spandere flybilletter og slikt, men et lite minimum synes jeg man kan gjøre når man "tvinger" gjestene med på et digert opplegg. Å spandere alt av mat og drikke på selve kvelden er ærlig talt en selvfølge. Det samme å ikke ønske seg gaver. Å sette opp en buss/annen transport er en hyggelig gest. Og så videre. Om TS' fremstilling stemmer, så får jeg litt høy-på-seg-selv-vibber av dette opplegget.

Anonymous poster hash: f64b4...06d

Gjest Gjest
Skrevet

Nå må jeg ha en liten utblåsning før jeg tilter. Blir så forbanna.

Min søster skal gifte seg i sommer, og det skal hun gjøre i hjemlandet til brudgommen. Dette er et lite nordeuropeisk land, som er mindre interessant å feriere i, så gjestene har ikke annet å ta seg til enn selve bryllupet.

Hovedstaden i landet er så å si det eneste stedet det faktisk skjer litt, og da mener jeg det er en SELVFØLGE å legge bryllupet til hovedstaden. Men neida. De skal gifte seg i hjemstedet til brudgom, som er en liten dritt på kartet ca 6 timers kjøring fra hovedstaden, og leiebilene er svindyre. Dette stedet er da ei lita bygd som har en liten kirke og en bitteliten nærbutikk (ala Joker), og ellers er det sauebønder så langt øyet kan se. Dette er altså stedet de velger å dra ca 30 norske gjester til. 6 timer unna det ENE stedet i landet med sivilisasjon.

Skjønner jo at det er koseligst for han å gifte seg i bygdekirka si, men jeg synes man må ta litt hensyn til gjestene også. Når folk flyr flere timer for å delta på din store dag, synes jeg de bør møte gjestene på halvveien, og gifte seg et sted det er NOE annet for gjester å se, enn kun bryllupet. Siden man da først er i utlandet.

Siden det er så langt til hovedstaden, er alle nødt til å overnatte i denne lille bygda. Og da på vandrehjem, for det er ikke hoteller der. De fleste tilbringer helgen i dette landet, da det er langt å dra for kun bryllupet, dessuten blir det jo fest etterpå og ikke deilig å fly når man er bakfull.

Et annet irritasjonsmoment er økonomi. Brudeparet er ungt og har små barn og dårlig økonomi. De dekker INGENTING for oss. Det eneste vi får gratis er middag. Ellers må vi kjøpe all drikke selv. Jeg synes også de kunne vært litt behjelpelige med transport fra flyplass og sånne ting. Men det er de ikke. Det er mine og brudens foreldre som har leid minibuss som brudeparet betaler null kroner på.

Dette bryllupet irriterer meg, og jeg hadde boikotta hele driten om det ikke var min søster. Jeg vet at flere andre irriterer seg over beliggenheten og er enig i egoismen deres. Men vi er veldig sånn at man stiller opp for familien uansett hva, så slekta kommer nok til å sitte der med stive smil.

Synes utenlandsbryllup er en uting. Skal man absolutt gjøre det, inviterer man kun de nærmeste, og tar STOR høyde for at mange ikke kan komme. Man bør dessuten gjøre det billigst mulig for gjestene, som allerede betaler dyre flybilletter. Jeg synes det minste man må tilby er fri bar, arrangert overnatting og flyplasstransport. Dessuten bør man ha små forventninger når det gjelder gave. Gaven er at gjestene dine tar frihelg/feriedager, kjøper flybilletter og tilbringer tid i et land som kanskje er totalt uinteressant og kjipt - KUN for å se på at du gifter deg.

Anonymous poster hash: 3eb95...ac9

Det må da være steikeartig å dra til Færøyene.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skulle de ha unngått utlandsbryllup om de er fra forskjellige land? :klo:

Og at de ikke feirer i hovedstaden er vel fordi det da ville vært mye vanskeligere for brudgommens familie også å komme seg i bryllupet. Ingen vits å gå inn for å lage lang reisevei for ALLE.

Anonymous poster hash: afec3...6de

• Liker 11
Skrevet

Lite gjennomtenkt. Hvorfor gifte seg i utlandet når man har så dårlig råd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå må du nesten komme med et forslag til hvordan dette paret skal klare å IKKE gifte seg i utlandet?

Anonymous poster hash: f64b4...06d

• Liker 17
Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan det skal gå opp på noen annen måte når brudgommen faktisk er fra landet det skal feires i? Skulle bryllupet vært i Norge hadde jo hans familie vært nødt til å reise land og strand for å komme også, så urettferdig blir det jo uansett! Vi gifter oss også i byen samboern min kommer fra i Sverige, nettopp fordi da blir det like langt å reise for alle!

Ikke lett å gjøre alle til lags...
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva skulle de eller gjort da tenker du, bruden i Norge og brudgommen i sitt hjemland? Vielse over skype?

Anonymous poster hash: 352f8...0d5

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...