Gå til innhold

Drektig katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en pus for 2 uker siden som jeg er litt redd for er gravid. Forrige eier sa at ho har vært utekatt, men at ho kom hjem fra en dag borte med en katte på slep, men trodde ikke at den var gravid.

Men ho har blitt feitere enn det ho var da ho kom, dette sa ho skjedde for 3 uker siden. Men når jeg "maserer" magen hennes som hun elsker, så kan jeg kjenne klumper der inne, hvis jeg presser på denne klumpen forsiktig, så flytter den på seg. Og det er 3 klumper tror jeg.

Er ho gravid? Hvis ho er 3 uker på vei, tror du at man kan kjenne kattungene så tidlig?

Anonymous poster hash: ab3c4...365
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

3 uker så kjenner du neppe fosterblærene, de vil i tilfellet være veldig små. Katten vil heller ikke ha økt syning i bukomfang så tidlig.

Hvordan er pattene hennes? Drektige katter får som regel ganske knall røde og struttende patter.

Er hun drektig, ut fra din beskrivelse, så har hun kommet mye lengre enn 3 uker.

Red, fant et godt illustrasjonsbildet på hva jeg mener med pattenes farge og strutting:
http://uploads.ifokus.se/uploads/6f7/6f73b9d3f6abea44868f62b40bc40ca6/img-6950.jpg

Endret av AUG---UAG
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du vil nok ikke kunne kjenne fosterblærer ved 3 uker. Men hun kan vel ha blitt drektig før det om hun har gått ute? Jeg ville tatt med katten til veterinær for sjekk, og hørt om det var for sent å kastrere og abortere samtidig.

Anonymous poster hash: 7f1ae...ef5

AnonymBruker
Skrevet

3 uker så kjenner du neppe fosterblærene, de vil i tilfellet være veldig små. Katten vil heller ikke ha økt syning i bukomfang så tidlig.

Hvordan er pattene hennes? Drektige katter får som regel ganske knall røde og struttende patter.

Er hun drektig, ut fra din beskrivelse, så har hun kommet mye lengre enn 3 uker.

Red, fant et godt illustrasjonsbildet på hva jeg mener med pattenes farge og strutting:

http://uploads.ifokus.se/uploads/6f7/6f73b9d3f6abea44868f62b40bc40ca6/img-6950.jpg

Ja, men hvor langt tror dere at ho har kommet hvis jeg kan kjenne dem?

Pattene hennes var lyse og normale. Men kan de greiene være noe helt annet?

AnonymBruker
Skrevet

Veterinæren kan svare på det :) Det er bare å ringe og bestille time idag. (Det er MYE billigere å kastrere nå, enn å vente til alle kattungene er født og måtte følge dem opp med ormekur, helsesjekk og kastrering!)

Skrevet

Hvor store er disse klumpene?

Jeg antar du ikke har kjent noen bevegelse?

Hvordan kjennes buken hennes generelt? Er den fast eller bløt?

Katter har tynn hud, og når man ikke er vant til palpering og vet hvordan ting skal kjennes ut så var mange feil av kattunger og indre organer. Blære, tarm og forstørrede melkekjertler er spesielt vanlig å ta feil av. Sistnevnte er da stort sett i forbindelse med en katt som faktisk er drektig.

Ellers er det helt umulig å si noe med sikkerhet om din katt over nettet.

Hvordan er almenntilstanden og adferden hennes forøvrig?

Det er mer enn en ting som kan føre til økt bukomfang

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville uansett dratt til veterinær for å utelukke annen sykdom. Den forrige katten (krisehjemskatt) jeg trodde var drektig, viste seg å være dødssyk og måtte avlives.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor store er disse klumpene?

Jeg antar du ikke har kjent noen bevegelse?

Hvordan kjennes buken hennes generelt? Er den fast eller bløt?

Katter har tynn hud, og når man ikke er vant til palpering og vet hvordan ting skal kjennes ut så var mange feil av kattunger og indre organer. Blære, tarm og forstørrede melkekjertler er spesielt vanlig å ta feil av. Sistnevnte er da stort sett i forbindelse med en katt som faktisk er drektig.

Ellers er det helt umulig å si noe med sikkerhet om din katt over nettet.

Hvordan er almenntilstanden og adferden hennes forøvrig?

Det er mer enn en ting som kan føre til økt bukomfang

Magen hennes er rund og hard. Men jeg har 2 andre katter som ikke har disse klumpene. De er ganske store, litt mindre enn en nyfødt kattunge. Men kanskje jeg tar med henne til dyrlegen for en sjekk.

Nå kjenner jeg ikke ho fra tidligere, men ho er litt hissig på de andre kattene, å det skjedde over natten. Men det kan ha noe med at ho er ny og med nye dyr. Men de ligger jo på sofaen sammen og vasker hverandre. Så plutselig kan ho bli sint og slå etter kattene. Ho var veldig kosete når jeg fikk henne, men ho ligger som regel bare å sover. Men sett bilder av ho noen uker før jeg fikk ho, å da var ho tynn og liten. Nå er magan litt mer rund.

Blir vel dyrlege time snart. :)

Skrevet

Dyrlege høres lurt ut :)

Jeg synes hun høres drektig ut, og at hun har kommet langt. Forbi uke 6.

Men det kan være andre ting også.

Lykke til med henne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...