Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg bor med en jente/kvinne noen år eldre enn meg. Vi har bodd sammen i ca tre måneder og det har gått fint - forskjellige på noen punkter og hun jobber mye, så det er ikke veldig mye sosialisering med kommer greit overens. Vi var ikke venninner fra før, men jeg svarte på en annonse ang. ledig rom.

Saken er den at hun er veldig mye mer påpasselig enn meg når det gjelder orden og stand på leiligheten. Den var nyoppusset da jeg flyttet inn og hun har poengtert flere ganger at hun vil at den skal holdes slik den var ny.

Jeg ser ikke på meg selv som noen rotekopp - jeg er ikke typen til å ha masse ting slengende rundt, jeg putter ting i oppvaskmaskinen med en gang, mat tilbake i kjoleskapet, rydder spisebord og kaffebord og tar tingene med meg.

Noen ting har hun bedt meg spesifikt om - f.eks. vil hun at dusjen skal vaskes etter hver dusj. Dvs. at man sprayer og tørker over glassdørene hver gang slik at ikke noe smuss setter seg. Hun har også bedt meg pakke inn dobbelt all åpen mat fordi hun f.eks. er sensitiv ift. skinkelukt. Jeg har reagert litt på det ettersom hun har hatt stinkende oster i kjøleskapet tidligere uten innpakning og de lukter ti ganger mer enn min frokostskinke. Uansett, jeg har ikke villet skape unødvendige diskusjoner og sa bare greit. Alle ting hun har poengtert har jeg passet på, jeg har også gjort andre ting som handle friske blomster til leiligheten osv. for å gjøre det hyggelig.

Ettersom vi begge er ganske opptatt og det er vanskelig å fordele alt foreslo hun at vi kunne bruke en vaskedame via firmaet hennes, som hun vet er flink og ikke for dyr, til å komme en gang i uken eller annenhver uke. Hun var her for en uke siden.

Ikveld kom hun hjem fra en reise og var sint. Hun sa hun ikke kan “komme hjem til slikt” og pekte på veggen. Jeg måtte lene meg inn for å se, og det var et par flekker på 1mm jeg ikke vet hvor kom fra (men kun jeg som var hjemme i det siste, så faller på meg). Komfyren er en induksjonsovn og vi har ikke stekepanne eller noe til, så ingen av oss har brukt den.

Hun var sint for at jeg ikke hadde tørket benken på badet og at det hang en truse over dusjen (den var ren og til tørk bare så det er sagt - jeg har tidligere stått opp om natten og funnet henens blodige mensentruse i vasken).

Jeg synes helt ærlig hun overreagerer litt - leiligheten var ikke generelt skitten, det var bare et par ting jeg hadde ignorert ettersom jeg har vært litt opptatt med jobbsøking og annet. Jeg vasket alt nå og sa bare unnskyld.

Det er hennes leilighet og jeg føler meg litt “gjest” her. Betaler ganske mye i leie og kunne finne et annet sted men det er endel stress og jeg har allerede flyttet endel ganger. Jeg eier min egen leilighet men den er i et annet land og av diverse grunner er jeg knyttet til denne byen foreløpig.

Jeg takler bare så dårlig å bli kjeftet på :( Synes det er ekstremt ubehagelig og måtte bare få det luftet. Noen andre som har hatt det slik eller som har ulik standard enn partneren? Hvordan deler dere husarbeid?

Anonymous poster hash: b106b...3b1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville bare føyet meg mens jeg såg meg om i det stille, men det spørs om hun ikke har en baktanke om å ha deg som en liten vaskekjerring i tillegg til leia.

Skrevet

Det skal kan an å kunne bo når man betaler leie. Dette hadde ikke jeg godtatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal kan an å kunne bo når man betaler leie.

Ja, det er det jeg også tenker. Jeg tror det er litt fordi leiligheten ble pusset opp for kort tid siden og når man har lagt penger i det vil man at det skal forbli slik..

Men jeg leier ut egen leilighet selv og den var helt ny da det kom inn leietakere. Men de bor jo der og leiligheten vil ikke forbli ny for alltid.

Så synes jeg ikke noen smuler på benken er ramaskrik heller. Det burde selvsagt ikke ligge matrester ute over natten men nå hadde jeg uansett tatt en klut over ikveld, men hun kom hjem kl 18.

Hun er her veldig lite, bortsett fra at hun har med seg en date eller en venn (dvs. en investor for firmaet hennes) hit iblant. Tror det er litt "showroom" og at det er derfor det skal forbli i tipp topp stand...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare føyet meg mens jeg såg meg om i det stille, men det spørs om hun ikke har en baktanke om å ha deg som en liten vaskekjerring i tillegg til leia.

Ja jeg ser meg om men det er ikke lett å finne... Jeg vet i alle fall at dersom jeg skal bo med en annen igjen foretrekker jeg at vi begge leier der, og at den ene ikke er eier. Det er på en måte litt dårlig balanse.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja jeg ser meg om men det er ikke lett å finne... Jeg vet i alle fall at dersom jeg skal bo med en annen igjen foretrekker jeg at vi begge leier der, og at den ene ikke er eier. Det er på en måte litt dårlig balanse.

Skjønner hva du mener.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg tar litt for mye på vei over dårlig stemning men tror det er fordi jeg er litt alene...En av mine beste venninner bodde i byen og flyttet for ikke lenge siden. De to andre bor også i andre byer. Jeg datet en fyr jeg virkelig likte (og som likte meg og planla fremtiden med meg) og nå har han uten forklaring eller mye respons forsvunnet under jorden..Han bor i en annen by men vi pleide i det minste snakke masse sammen over mail og tlf.

Så når jeg ikke engang kommer overens med roommaten er det som om jeg er veldig alene :(

Kanskje jeg burde finne et sted med flere mennesker og noen andre studenter også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår at du spør henne om dere kan bli enige om en vaskeplan; hvem vasker hva og når.

Anonymous poster hash: 2906b...ff0

Skrevet

Jeg ville sagt at dere må ta en prat og forklart at hun må akseptere at du også bor der og har rett til å kunne føle deg hjemme, og at du tror hun vil få problemer med å finne en stabil leietager som vil trives og bo der over tid. Så spørs det hva som er mest viktig for henne, noen små bagateller eller å hele tiden måtte finne nye leietagere å forholde seg til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig støv på hjernen, men det virka jo ekstremt. Nesten som å bo med tante Sofie jo. Selv om du har flyttet mye tror jeg det er verdt å begynne å lete etter en annen plass å bo

Skrevet

Jeg synes det mildt sagt er uvanlig å være så opptatt av vasking. Kanskje det bare er en unnskyldning fordi hun er sosiopat og vil dominere forholdet. Uansett synes jeg ikke det er noe du skal finne deg i og du må absolutt si i fra at dette er ikke greit.

Når det er sagt synes jeg også det er viktig å holde orden. Vær ryddig av deg, så slipper du sånt kjeft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...