Gå til innhold

Folk som jobber 40 timer uken eller overtid burde blitt fratatt barna!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det virker slik at mange på dette forumet mener at folk som ikke kan dra hjem kl 15 og tilbringe resten av kvelden med barna ikke bør få barn. Ser eksempler til stadighet på slike påstander. (http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=834190&p=14392066 , http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=834190&p=14392092 )

Er det virkelig slik at mange ønsker et samfunn hvor alle med krevende jobber må leve uten barn. Vil man virkelig at man skal ha et slikt sorteringsamfunn?

Er det slik at Jens Stoltenberg ikke burde fått barn?

Min far er jobbet selv lengre perioder utenlands og det kunne gå måneder mellom hver gang jeg så han. Er det slik at jeg ikke burde kommet til verden?

Personlig mistenker jeg folk som har slike holdninger at det er bare en måte å skyve barna foran seg for å skjule at de selv ikke oppnådde "drømmejobben".

Tviler på at mange av disse som kritiserer folk med krevende jobber som har barn faktisk hadde hatt muliget å hatt slike jobber selv.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: fb3d5...367
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det at folk må gjøre det som er beste deres familie så gjør jeg det som er best for min. :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Pappa var sjømann og den gang jeg var liten var det ikke noen som hadde fire uker på og fire uker av. Han hadde vakt 365 dager i året, og var på det lengste vekke i 13 mnd. Har hatt en super fin oppvekst. Mine foreldre fikk og lov til å ta oss ut av skolen dersom vi ville reise på ferie utenom skoleferiene. Men ferie for oss var å reise til farmor og farfar i Sogn. Husker godt da han begynte i ny jobb og kom hjem flere ganger i uken. De siste årene han nå har jobbet var det fire uker av/på.

Anonymous poster hash: 3c666...b56
AnonymBruker
Skrevet

Pappa var sjømann og den gang jeg var liten var det ikke noen som hadde fire uker på og fire uker av. Han hadde vakt 365 dager i året, og var på det lengste vekke i 13 mnd. Har hatt en super fin oppvekst. Mine foreldre fikk og lov til å ta oss ut av skolen dersom vi ville reise på ferie utenom skoleferiene. Men ferie for oss var å reise til farmor og farfar i Sogn. Husker godt da han begynte i ny jobb og kom hjem flere ganger i uken. De siste årene han nå har jobbet var det fire uker av/på.

Tror dette var (er?) veldig vanlig og jeg kan ikke skjønne de som mener at folk må bytte jobb eller ikke få barn fordi de har en krevende jobb. Norske barn har det generellt veldig bra. I andre land så jobber de på klesfabrikk fra de kan krype.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Tror folk bør ta en titt på arbeidstidene i andre land. I Nord-Europa er det og mer vanlig med begge foreldre i jobb og. Tenk om man skulle engasjere barnevernet der i slikt, som allerede tar seg av barn som kommer fra mildt sagt vanskelige kår.

Setter ting litt i perspektiv. Mange barn ser foreldrene sine vesentlig mindre enn norske, og allikevel vokser de opp til å bli oppegående folk.

Endret av Cordelia
  • Liker 4
Gjest Tris
Skrevet

Var ikke det i den tråden med hun som skulle ha Au Pair til å ta seg av hus og hage slik at hun skulle fortsette med å jobbe mye og tjene masse penger og bruke "kvalitetstid" med barna de få timene hun var hjemme?

Puh..!

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke det i den tråden med hun som skulle ha Au Pair til å ta seg av hus og hage slik at hun skulle fortsette med å jobbe mye og tjene masse penger og bruke "kvalitetstid" med barna de få timene hun var hjemme?

Puh..!

Og du mener at hun heller burde

1. Si opp jobben sin?

2. Gi opp hagen sin?

3. Fikse hagen selv og la ungene seile sin egen sjø?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og du mener at hun heller burde

1. Si opp jobben sin?

2. Gi opp hagen sin?

3. Fikse hagen selv og la ungene seile sin egen sjø?

Nei, alternativ 4:

Ikke misbruke au pair ordningen. En au pair skal hjelpe med barna, ikke gjøre jobben til en vaskehjelp. Hun burde heller ansette vaskehjelp og evt gartner, og bruke fritiden hun da får på barna.

Anonymous poster hash: a3204...237

• Liker 8
Gjest Tris
Skrevet

Nei, alternativ 4:

Ikke misbruke au pair ordningen. En au pair skal hjelpe med barna, ikke gjøre jobben til en vaskehjelp. Hun burde heller ansette vaskehjelp og evt gartner, og bruke fritiden hun da får på barna.

Anonymous poster hash: a3204...237

Og flytte til billigere og mindre bolig, + kutte ned på timer jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Og flytte til billigere og mindre bolig, + kutte ned på timer jobb.

Så du er altså blant de som mener at folk med slike jobber ikke bør få lov å ha barn?

• Liker 2
Gjest Tris
Skrevet

Så du er altså blant de som mener at folk med slike jobber ikke bør få lov å ha barn?

Nei det har jeg vel ikke sagt noe om? Jeg foreslår bare noen evt løsninger som kan gjøre det bedre for de som synes de har et tidspress med et slikt liv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det har jeg vel ikke sagt noe om? Jeg foreslår bare noen evt løsninger som kan gjøre det bedre for de som synes de har et tidspress med et slikt liv.

ok. Da tenkte jeg ikke på dine meninger. De innleggene jeg lenker til kritiserer mannen som jobber en del fordi han fikk barm.

AnonymBruker
Skrevet

40 timers arbeidsuke er normalt iht arbeidsmiljøloven! Vil det si at alle som jobber i bedrifter uten tariffavtale ikke skal få ha barn?

(Vært en fin måte å få folk organisert og tariffavtaler på bedriftene)

Anonymous poster hash: ff897...151
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det slik at mennesker som ikke klarer ta seg av barna sine ikke burde ha barn.

Noen jobber 60 timer i uken og klarer å prioritere barna, andre jobber 15 timer uken, men klarer ikke det samme.

Om jobben gjør at man ikke klarer å ta sin del av et selvvalgt ansvar slik at alt ansvar faller på partner, så må noe endres, og det var vel dette som var temaet i de trådene som blir linket til i åpningsinnlegget i denne tråden.

Anonymous poster hash: b1fbf...6e5
  • Liker 3
Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Folk skal få gjøre som de vil så lenge barna får den omsorgen og kjærligheten de trenger. ;)

Endret av lillelarve
Skrevet

Det viktigste er vel ikke antallet timer man jobber i uken, men antallet timer barna har sammen med en av eller begge foreldrene?

De aller fleste jeg kjenner bytter på med levering og henting, og så jobber de lenge en eller to dager i uka.

Altså, en leverer ungene, og jobber derfor litt utover ettermiddagen, mens den andre reiser tidlig, og kan derfor gå hjem tidlig og hente barna.

I tillegg jobber mange inn litt av "det tapte" på kveldstid etter at barna er lagt.

Totalt betyr dette gjerne at begge foreldrene har en 40 timer+ uke, men at de tilbringer så mye tid som de kan med barna.

Etter hvert blir jo også barna større, og "gidder ikke" være hjemme med mor og far på ettermiddagen. De vil heller være sammen med venner, og helst uten foreldre i rommet.

• Liker 5
Skrevet

Og hva med mor? Jobbet hun 40 timer i uken? Samtidig som far var borte?

Jeg har vokst opp med far som arbeidet mye i egen bedrift, kun hjemme på søndager. Mor hjemmeværende. Helt vanlig, og helt greit, mor hadde masse tid. (Og fire barn under skolealder samtidig) Kan ikke se at dette skulle gått om mor var i full jobb med overtid innimellom og lange dager.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, herregud! Noe så latterlig.

Anonymous poster hash: af62a...a01
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det er veldig uheldig med barn som må være i barnehage/sfo nesten 10 timer til dagen, jeg skjønner at nien foreldre ikke har annet valg men jeg mener de fleste kunne bytta jobb, flytta for å minimere reisevei og boutgifter etc for å ha mindre tid vekke fra barna. Barn bør ha max 8 timers dag i skole/barnehage slik vi foreldre har.

At man ikke burde fått barn? Nei, men at noen burde forsøe å tilrettelegge bedre livssituasjon og jobb ja.

Anonymous poster hash: af6ba...b8c

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har glemt at det var 40 timers arbuke tidligere i dette landet?

Og det var ingen bhgpls for de fleste.

Yngre barn ble passet av andre søsken.

Anonymous poster hash: 2bd9e...dd5
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...