Gå til innhold

Sjokoladekake i Varmluftsovn ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg steke kaken med/i varmluft ?

Mener å ha lest at det går fortere da..

Eller er det best og bruke over og under varme ??

:sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hos oss har vi alltid brukt varmluftsovn til alt, inkludert sjokoladekake. Det går så fint så :)

Ja, det kan godt hende at steketiden blir noe kortere, stikk en strikkepinne ol i kaken 5-7 før anbelfalt steketid, så finner du det fort ut. :)

Skrevet

Tusen takk !!

Du er en knupp :kyss:

Bruker du varmluft til alt ?

:P

Skrevet

:sjarmor:

:ler:

Jepp, det har alltid funka for meg i alle fall :)

Skrevet

Jeg bruker også varmluften når jeg skal ha noe i ovnen. :Nikke:

Det tar nok litt kortere tid - husk bare på å senke gradene også!! :-) :wink:

Står det f.eks 200 grader i oppskrifta senk til 180 på varmluft.

Skrevet
Jeg bruker også varmluften når jeg skal ha noe i ovnen. :Nikke:

Det tar nok litt kortere tid - husk bare på å senke gradene også!! :-) :wink:

Står det f.eks 200 grader i oppskrifta senk til 180 på varmluft.

Det har aldri jeg gjort, men det kan jo hende at ovnene er forskjellige også, for det funker bra for meg :)

Skrevet

Om jeg ikke justerer gradene har jeg en rå kylling som er svidd utenpå eller en svart eplekake... :-? :-(

Kan hende er det forskjell på ovnene... :Nikke:

Gjest Malama
Skrevet

Jeg hr ikke varmluft på komfyren her jeg bor (følger emd leie-leiligheta) men hjemme hos mamma har vi hatt det så lenge jeg kan huske.

Derfor er jeg vant til: Steketiden blir kortere med varmluft. Og, temperaturen skal være lavere. Og ja, det går utmerket å lage sjokoladekake med varmluft :) Det gikk derimot mindre bra å lage små sjokolademarengskaker... de ble blåst overende når de "reiste seg"...

Skrevet

Som de andre kloke menneskene har sagt: Litt lavere steketemperatur og litt kortere tid.

Piglet

Skrevet

Kaken ble perfekt :D

Skrevet
Som de andre kloke menneskene har sagt: Litt lavere steketemperatur og litt kortere tid.

Piglet

Så jeg er ikke klok jeg altså, siden jeg ikke bruker lavere tempratur? :ler:

Neida, men ovnen vår er utrolig dårlig og merkelig, så den lever nok sitt eget liv.

Så bra at kaken ble vellykket, Jinx :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg også bruker varmluft til alt. Eller nå har jeg fått meg ny ovn så nå bruker jeg det som er av knapper, men varmluft brukes mest.

Varmluftsovner skal stilles 20-25 grader under vanlig over undervarme. Steketiden blir kortere og blåsingen gjør en gjevnere steking.

Skrevet
Jeg også bruker varmluft til alt. Eller nå har jeg fått meg ny ovn så nå bruker jeg det som er av knapper, men varmluft brukes mest.  

Varmluftsovner skal stilles 20-25 grader under vanlig over undervarme. Steketiden blir kortere og blåsingen gjør en gjevnere steking.

Det var no jeg som skrev dette ja. er vant til å bli automatisk innlogget.

Skrevet

Jeg bruker også bare varmluft. Senker aldri temperaturen eller bruker kortere tid. De har gått bare bra.

Men prøvde å bruke over- og undervarme. Og da osa det skikkelig. Tydelig at det var en del fett i ovnen som ikke brant når vi bare bruker varmluften. Så nå veksler vi litt.

Skrevet

Så jeg er ikke klok jeg altså, siden jeg ikke bruker lavere tempratur? :ler:

Neida, men ovnen vår er utrolig dårlig og merkelig, så

Sånn var det ikke ment... :oops:

Piglet

Skrevet

Sånn var det ikke ment... :oops:

Piglet

Skjønte det :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...