AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Eks kjæresten min, nå gode venner går på aap. Han har arvet en stor pengesum og hadde en del penger fra før. Han har planer om å kjøpe leilighet istedet for å leie eller bruke pengene på tull. Han fikk fornyet aap nylig og han sliter STORT. Så spm, kan han kjpe seg liten plass å bo i uten at det blir problem og miste aap ? Eller vil nav steppe inn og kutte aap for det? Anonymous poster hash: 2fc91...a8c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 Jeg tror ikke de kan kutte AAP, hadde det vært snakk om sosialstønad kunne de derimot kuttet. Anonymous poster hash: 0e564...881 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Ja han kan kjøpe seg en bolig så lenge han får ja fra kommunen på et kommunalt lån. Anonymous poster hash: f56ab...d54
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Takker for svar! Han har arvet og spart så mye at han kan fint kjøpe seg en liten leilighet for en selv uten noe lån fra banken (kjøpe seg i et lite bygd på landet). Men er det best at han tar og søker lån uansett og heller bruke pengene på noe annet som eks møbler? Han har søkt uføre nå! Anonymous poster hash: 2fc91...a8c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 Jeg ville ikke tatt opp lån til møbler om jeg var ham. Anonymous poster hash: 0e564...881 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Beklager du misforsto. Er det lurt at han bruker sine oppsparte penger og arv pengene til leilighet eller bør han ta lån til leilighet og bruke noe av pengene som han arvet og spart itillegg og resterende av disse pengene til møbler og evt annet? Anonymous poster hash: 2fc91...a8c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #8 Skrevet 7. mai 2014 Skattemessig lønner det seg alltid å ha litt lån! Så jeg ville heller satt av en liten sum til møbler og evt bedt om litt høyere lån fra banken til leiligheten. Men han må være klar over at banker sjelden gir lån til folk på AAP, fordi dette ikke ansees som varig/sikker inntekt. Så det spørs om han i det hele tatt får lån før evt uføre/jobb er helt avklart... Anonymous poster hash: 3ea9d...8f0
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #9 Skrevet 7. mai 2014 Skattemessig lønner det seg alltid å ha litt lån!Anonymous poster hash: 3ea9d...8f0 Det regnestykket vil jeg gjerne se.Anonymous poster hash: b2b7e...a76 4
Østlandet Skrevet 7. mai 2014 #10 Skrevet 7. mai 2014 Det regnestykket vil jeg gjerne se.Anonymous poster hash: b2b7e...a76 Jeg også....
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #11 Skrevet 7. mai 2014 Er det bedre med lån med hensyn til skatt!? Anonymous poster hash: 2fc91...a8c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #12 Skrevet 7. mai 2014 Er det bedre med lån med hensyn til skatt!? Anonymous poster hash: 2fc91...a8c Man kan trekke av betalte gjeldsrenter på selvangivelsen, så man skatter noe mindre. Men det er på ingen måte lønnsomt. Anonymous poster hash: 14aa4...28c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #13 Skrevet 7. mai 2014 Ok, da vet vi det! Anonymous poster hash: 2fc91...a8c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #14 Skrevet 7. mai 2014 Alt over 50 000 vil kommunen kreve at han bruker til kjøp av egen bolig. Dersom han har nok penger til å dekke hele kjøpssummen selv vil han vel neppe få lån. Men be han henvende seg til kommunen, kanskje han kan beholde noe av pengene som en liten buffer (som er fornuftig å ha). Anonymous poster hash: ed794...b0c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #15 Skrevet 7. mai 2014 Han trenger ikke å be om lån i kommunen for å kjøpe leilighet. Om han hadde vunnet eller arvet mange millioner så hadde han fortsatt fått det samme i aap. Aap baserer seg på inntekten før man ble syk. Ikke hva man har eller får av verdier. Det beste han kan gjøre for seg selv er å bruke arvepengene på bolig sånn at han sikrer seg selv. Jeg hadde ikke lånt ekstra penger i en sånn situasjon. Aap er ingen stabil inntekt. Anonymous poster hash: 38171...6ff
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #16 Skrevet 7. mai 2014 Han trenger ikke å be om lån i kommunen for å kjøpe leilighet. Om han hadde vunnet eller arvet mange millioner så hadde han fortsatt fått det samme i aap. Aap baserer seg på inntekten før man ble syk. Ikke hva man har eller får av verdier. Det beste han kan gjøre for seg selv er å bruke arvepengene på bolig sånn at han sikrer seg selv. Jeg hadde ikke lånt ekstra penger i en sånn situasjon. Aap er ingen stabil inntekt. Anonymous poster hash: 38171...6ff At han ikke trenger, det er nå en ting. Men at han som AAP og muligens senere ufør har rett til å få et kommunalt lån er noe han bør bruke istedenfor å ta lån i ordinær bank. Kommunalt lån er billigere, og også finnes med tanke på slike som han. Derfor bør et kommunalt lån vurderes, i hans tilfelle. Anonymous poster hash: ed794...b0c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 Takker så mye for svar alle sammen! Så nav vil ikke legge seg opp i det og kreve at han skal bruke disse pengene for å leve av? Ja det var slik han mente og! At disse buffer pengene kan gå til noen billige møbler og krise penger! Derfor tenkte han å låne, men med det samme vil han helst sleppe lån og gjeld for det. Leiligheten er nok til en person og koster ikke all verdens i den lille plassen! Om det ikke hjelper stort på skatten og ellers om det er andre ting så tror han at han vil sleppe å ta lån! Kom gjerne med flere innspill:) Anonymous poster hash: 2fc91...a8c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #18 Skrevet 7. mai 2014 At han ikke trenger, det er nå en ting. Men at han som AAP og muligens senere ufør har rett til å få et kommunalt lån er noe han bør bruke istedenfor å ta lån i ordinær bank. Kommunalt lån er billigere, og også finnes med tanke på slike som han. Derfor bør et kommunalt lån vurderes, i hans tilfelle. Anonymous poster hash: ed794...b0c Har mulighet til er noe annet enn å må. Vedkommende har arvet nok til å kjøpe en leilighet. Jeg hadde valgt da å ikke ta opp mer lån. Aap er ikke en trygg inntekt og ingen vet hvordan det ender. Har egen erfaring. Aap i flere år. Plutselig stopp for så gjenopptak et halvt år senere. Samme diagnose og samme behandling. Nå må jeg ut i 100% jobb for aap har blitt avsluttet. Jeg orker ikke å ta fighten. Jeg er en av de få heldige så jeg har faktisk en 100% jobb jeg kan gå ut i og jeg klarer dersom jeg legger alt annet i livet mitt bort. Hadde jeg vært i en annen situasjon så hadde sosialkontoret vært neste. Anonymous poster hash: 38171...6ff
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #19 Skrevet 7. mai 2014 Så nav vil ikke granske opp i dette og avslutte å gi den hjelp for det om? Det var noen som nevnte det av våre venner. Men kanskje fordi dem ikke visste eller ville bare være vanskelige? Anonymous poster hash: 2fc91...a8c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #20 Skrevet 7. mai 2014 Så nav vil ikke granske opp i dette og avslutte å gi den hjelp for det om? Det var noen som nevnte det av våre venner. Men kanskje fordi dem ikke visste eller ville bare være vanskelige?Anonymous poster hash: 2fc91...a8c Eneste støtte fra NAV hvor de legger seg opp i formue er når det mottas sosialstønad. Det samme med den statlige bostøtten hvor det er grense på formuen, men det er jo Husbanken og har ingenting med dette å gjøre. Din kamerat bør om han kan kjøpe seg leilighet. Han kan kanskje søke noe støtte fra Husbanken (via kommunens boligtomter), tenker da på boligtilskudd. Dette er ikke et lån, men tilskudd man ikke betaler tilbake så lenge man bor i leiligheten (mener det er 5 eller 10 år).Anonymous poster hash: 416e6...b88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå