kkm Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Jeg er student og ønsker å ha et kjæledyr. Har funnet ut at katt og hund blir ikke er hensiktsmessig da jeg sikkert kan komme til å flytte, og ansvaret blir litt for stort. Har lyst på et kjæledyr som ikke er alt for stort, som responderer godt til kosing og kjærlighet, men som ikke tar skade om jeg blir borte et døgn (kommer såklart til å planlegge med tanke på mat ol. om dette skal skje) Har tenkt en del på kanin, eller noe i den duren. Men da igjen usikker på hvilken type som er kjærlig og roligst. Noen forslag?
Gjest RompeRusk Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 Jeg er student og ønsker å ha et kjæledyr. Har funnet ut at katt og hund blir ikke er hensiktsmessig da jeg sikkert kan komme til å flytte, og ansvaret blir litt for stort. Har lyst på et kjæledyr som ikke er alt for stort, som responderer godt til kosing og kjærlighet, men som ikke tar skade om jeg blir borte et døgn (kommer såklart til å planlegge med tanke på mat ol. om dette skal skje) Har tenkt en del på kanin, eller noe i den duren. Men da igjen usikker på hvilken type som er kjærlig og roligst. Noen forslag? Husk på hva dyret krever av plass og oppmerksomhet. Kaniner trenger faktisk VELDIG god plass for å trives. Og regner med du vil ha et dyr som trives? Ville heller gått for marsvin/hamster/ørkenrotte, og å kjøpe større bur enn de små som man vanligvis kjøper på dyrebutikken 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Kanin krever en del, og skal leve lenge med godt stell - du bør ha mulighet til å ha den gående løs inne mesteparten av tiden, noe som kan være en utfordring på hybel, miljøet må tilrettelegges så de kan være kanin med en kanins naturlige adferd uten å ødelegge inventar eller skade seg, og de er sosiale dyr som helst bør ha en kaninkompis. Da ville jeg heller sett på de mindre burdyrene. Hamster er lite krevende, og forsåvidt et greit førstegangsdyr - men de trenger ro på dagtid når de sover, og det setter litt krav til boligen, et lite hybelrom i kollektiv vil nok gi en stresset hamster som blir syk og dør før sin tid. De er heller ikke like kosete. Jeg tror kanskje jeg ville sett på rotter? De er mer sosiale og "interaktive", intelligente og kan trenes til både å bli mer kosete og til å gjøre morsomme triks. Men jeg vet ikke hvilken døgnrytme de har og om de trenger mye ro. Kjøp uansett et mye større bur enn det som er anbefalt fra dyrebutikken, og sørg for å ta ut dyret og la det utforske, samt gi det godbiter og kos og skap positive relasjoner, hver dag du er hjemme. Anonymous poster hash: 6b09d...e64
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 Link angående kanin:http://maritemilie.com/2013/06/20/5318/ Anonymous poster hash: 6b09d...e64
Omnivore Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Jeg tenker også rotter. De er intelligente, kosete og nysgjerrige. En kompis hadde med seg rotta si over alt omtrent. Satt på skulderen eller i lomma og var kjempe kosete. 2
xxhmj Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 Man skulle ikke tro det, men kanin er faktisk veldig krevende. Det er ikke sånn at du kan skaffe deg en kanin og forvente at den skal ligge i bur hele dagen, den trenger et stort sted å boltr seg på, få løpe fritt og ha friheten til å være ute av buret om dagen, helst. Så lenge du bor i hybel, så er ikke kaniner å anbefale, men ta å les litt på nettet om rotter, hamster osv. og hvilke behov dem har osv.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde hamster når jeg bodde på hybel, og det passet veldig bra. Vi koste og lekte masse:) kjøpte oss kanin når hamsteren døde, og det er det grusomstr dyret jeg har vært borti. Anonymous poster hash: 82d94...13d
LedigNavn Skrevet 6. mai 2014 #8 Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde syrisk hamster i studietiden og syntes det var toppers Syriske hamstere er i utgangspunktet ikke veldig sosiale og i travle eksamensperioder kan det være greit å ha et dyr som trives godt i eget selskap. De kan fint koses med også altså, men de må få tid på seg til å bli ordentlig håndtamme. Min var kjempesnill og beit aldri. Veldig skjønn liten tass.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #9 Skrevet 6. mai 2014 Som flere sier, så bør du styre unna kanin. De må ha stor plass, og gjerne hage om sommeren også. Men rotter er kule dyr. Pass bare på at du må ha minst to stykker (alle burdyr skal være i flertall, untatt hamster - hamster skal leve alene). Anonymous poster hash: 3f566...d36
Sapientia Skrevet 7. mai 2014 #11 Skrevet 7. mai 2014 Marsvin eller hamster hadde vært mitt valg utfra dine ønsker. Selv har jeg hatt hund, katter og to mindre akvarier som student, og en studievenninne som jeg bodde med hadde en hund og en ørkenrotte.
Gjest Gaea Skrevet 7. mai 2014 #13 Skrevet 7. mai 2014 Marsvin Glad i mat, kos, lek... Jeg har hatt kanin, mus, hamster og marsvin, og marsvin er definitivt favoritten. Du må ha minst to da.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #14 Skrevet 8. mai 2014 Småfugler om det er godt isolert. Anonymous poster hash: ecc47...ff7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #15 Skrevet 8. mai 2014 Rotte, hamster eller ørkenrotte Husk at du må ha to eller flere av rotter og ørkenrotter for at de skal trives. De kan dø av ensomhet. Vanlige hamster kan godt være alene. Anonymous poster hash: 0f9c0...c5b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #17 Skrevet 8. mai 2014 Marsvin! De er kule. Kosete, og lager koselyder akkurat som en katt Også er de ikke like krevende som en kanin, selv om de burde få gå løs også. Anonymous poster hash: 2b607...bf2
Howl Skrevet 9. mai 2014 #18 Skrevet 9. mai 2014 Marsvin eller rotte kan passe deg godt, som mange nevner over her. Sosiale dyr som ikke krever så alt for mye, som for eks. en kanin ville trengt.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2014 #19 Skrevet 9. mai 2014 Hybelkaniner er veldig utbredt blant studenter. Anonymous poster hash: 481c3...58a 5
lissa- Skrevet 9. mai 2014 #20 Skrevet 9. mai 2014 Rotter er fantastiske dyr! Men sett deg godt inn i hva de trenger, og husk STORT bur har to hannrotter selv, og de er kosete samtidig som de lager litt liv og underholdning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå