AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Det er tid for kveldsstell. Ungen på 2.5 tar av seg bleie og sier den er tørr og vil sove med det. Du sier at man alltid legger seg med ny bleie. Hvorpå ungen blir illsint og begynner å hyle. Hva ville du gjort: 1. Satt deg ned, latt ungen hyle fra seg også tatt på ny bleie. 2. Blitt sint, kjeftet, satt i time-out, for så å ta på ny bleie? Anonymous poster hash: f36da...2b9
Ultiva Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Nr 1. Bare la være å gi ungen oppmerksomhet mens den raser, så får den jo ikke belønning for sin uønskede oppførsel. Endret 6. mai 2014 av Ultiva 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde tatt på den nye bleia med makt, og så fikk han skrike ferdig etterpå, når vi var ferdige med kveldsstellet. Anonymous poster hash: 01769...f96 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde tatt på den nye bleia med makt, og så fikk han skrike ferdig etterpå, når vi var ferdige med kveldsstellet.Anonymous poster hash: 01769...f96 Samme her.Anonymous poster hash: 2850a...8b8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde tatt på den nye bleia med makt, og så fikk han skrike ferdig etterpå, når vi var ferdige med kveldsstellet. Anonymous poster hash: 01769...f96 Det hadde jeg også! Enkelte ting MÅ bare gjøres, uansett hvor mye ungen skriker... Anonymous poster hash: 49d8a...536 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 En unge på 2,5 år hadde aldri vandret rundt i bleie her i huset. Pottetren ungen og vips er problemstillingen borte.Anonymous poster hash: d6503...327 3
fruBeist Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Var den gamle bleia tørr da? Det er jo ikke noe poeng i å bytte ei helt tørr bleie. Hvis den ikke var tørr ville jeg gitt et valg som f.eks Vil du bytte bleia før eller etter tannpuss? Hvis det fortsatt var raseri, så hadde det blitt tvang. 10
Tante-Sofie Skrevet 6. mai 2014 #8 Skrevet 6. mai 2014 En unge på 2,5 år hadde aldri vandret rundt i bleie her i huset. Pottetren ungen og vips er problemstillingen borte.Anonymous poster hash: d6503...327 Ja, siden bleie er det eneste ungene kan nekte å ta på liksom? Min var ferdige med bleier en god stund før han var 2,5 men vi har hatt våre runder med nekting av å ta på klær og sko.
Shira Skrevet 6. mai 2014 #9 Skrevet 6. mai 2014 Var den gamle bleia tørr da? Det er jo ikke noe poeng i å bytte ei helt tørr bleie. Hvis den ikke var tørr ville jeg gitt et valg som f.eks Vil du bytte bleia før eller etter tannpuss? Hvis det fortsatt var raseri, så hadde det blitt tvang. Man bytter jo uansett.. Det er som å ikke bytte undertøy fordi man ikke har tissa på seg. 1
Ultiva Skrevet 6. mai 2014 #10 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Det hadde jeg også! Enkelte ting MÅ bare gjøres, uansett hvor mye ungen skriker... Anonymous poster hash: 49d8a...536 Hvorfor avrunde kvelden med fullstendig overkjøring og fastholding i stedet for å f eks stå rolig og ordne seg foran speilet i et par minutter mens ungen får rast seg ferdig i bakgrunnen? 2-åringer er ekstremt lette å avlede, og her er det jo tydelig at barnet ønsker medbestemmelsesrett. Når ungen roer seg er det bare å spørre om de først vil pusse tenner eller vaske ansiktet og så er antakeligvis hele opptrinnet glemt. Endret 6. mai 2014 av Ultiva 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #11 Skrevet 6. mai 2014 Hm - hva med å la han sove i den bleia han har da? Såfremt det ikke stinker helt utrolig av den... "velg dine kamper" ? Anonymous poster hash: e7124...0e3 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #12 Skrevet 6. mai 2014 Ungen skal jo bare sove, ikke i bursdag, eller ut i barnehage. Så kan du heller bytte til ren bleie morgenen etter når humøret forhåpentligvis er annerledes? Anonymous poster hash: e7124...0e3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Hadde sagt at babyen måtte skifte den jævla bleien selv! Anonymous poster hash: 18232...435 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Hvorfor avrunde kvelden med fullstendig overkjøring og fastholding i stedet for å f eks stå rolig og ordne seg foran speilet i et par minutter mens ungen får rast seg ferdig i bakgrunnen? Først og fremst avrunder vi ALLTID kvelden på en god måte, uten unntak. Men jeg har absolutt ingenting å ordne forran speilet mens ungen min skal stelle seg for kvelden, og det skjer av og til at vi har krangler under kveldsstellet, som løses før vi sier godt natt. Helt normalt i min verden. Jeg hadde bare tatt på bleia og gjort det som måtte gjøres, fordi jeg har en hel haug med andre ting som må gjøres når barnet mitt er i seng og hos oss er det ikke lov å misbruke andres tid ved å oppføre seg dumt. Skal han skrike, får han gjøre det etter at vi er ferdig med stellet, inne på sitt eget rom, så kommer jeg tilbake når han er ferdig og klar for forsoning. Anonymous poster hash: 01769...f96 3
Ultiva Skrevet 6. mai 2014 #15 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Først og fremst avrunder vi ALLTID kvelden på en god måte, uten unntak. Men jeg har absolutt ingenting å ordne forran speilet mens ungen min skal stelle seg for kvelden, og det skjer av og til at vi har krangler under kveldsstellet, som løses før vi sier godt natt. Helt normalt i min verden. Jeg hadde bare tatt på bleia og gjort det som måtte gjøres, fordi jeg har en hel haug med andre ting som må gjøres når barnet mitt er i seng og hos oss er det ikke lov å misbruke andres tid ved å oppføre seg dumt. Skal han skrike, får han gjøre det etter at vi er ferdig med stellet, inne på sitt eget rom, så kommer jeg tilbake når han er ferdig og klar for forsoning. Anonymous poster hash: 01769...f96 Så 2-åringen din må skrike fra seg alene inne på soverommet etter at du har holdt ham fast, tvunget på ham bleia og også overkjørt ham i resten av kveldsstellet? Ja det høres jo hyggelig ut. Han lærer sikkert veldig mye av det. Endret 6. mai 2014 av Ultiva 6
Teriyaki Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 (endret) En unge på 2,5 år hadde aldri vandret rundt i bleie her i huset. Pottetren ungen og vips er problemstillingen borte.Anonymous poster hash: d6503...327 Øh, det er slettes ikke alle 2,5-åringer som er klare for å slutte med bleie. Noen har ikke kontroll i det hele tatt, noen har rett og slett ikke lyst, mens andre, som min, liker ikke å gå på potten. Skal sies at vi har begynt pottetrening på han nå, men han er nok ikke tørr med det første fordeom. Noen barn bruker lengre tid på dette enn andre, uten at det er noe galt med hverken barnet eller "oppdragelsen" til foreldrene. ___ Jeg ville forklart at han måtte ha ny bleie, også ville jeg ha avledet han. Eventuelt ryddet litt elller noe sånt på badet slik at han fikk rase litt fra seg for så å forklare på nytt og dermed kle på bleien samtidig som jeg prøvde å få oppmerksomheten hans over på noe annet ved å f.eks spørre hva han har gjort i bhg i dag. Endret 6. mai 2014 av Teriyaki 3
fruBeist Skrevet 6. mai 2014 #17 Skrevet 6. mai 2014 Man bytter jo uansett.. Det er som å ikke bytte undertøy fordi man ikke har tissa på seg. Hvir mange ganger i døgnet bytter du undertøy? Og hvor mange ganger i døgnet går du på do? Jeg sier ikke at ungen skal gå med bleia til den er oppløst av friksjon, så lenge den er tørr. Det er vel ikke kjempemange timer siden sist bleia ble bytta. Er den tørr før kvelden så kan den heller byttes om morgenen. 13
Maximillian Cohen Skrevet 6. mai 2014 #18 Skrevet 6. mai 2014 Datteren min på 2,5 år roer seg stort sett om vi setter oss ned med henne og forklarer hvorfor ting må gjøres slik vi sier...til tross for at hun har et ganske dårlig språk og neppe skjønner halvparten av hva vi ser. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #19 Skrevet 6. mai 2014 Så 2-åringen din må skrike fra seg alene inne på soverommet etter at du har holdt ham fast, tvunget på ham bleia og også overkjørt ham i resten av kveldsstellet? Ja det høres jo hyggelig ut. Han lærer sikkert veldig mye av det. Nei, det må han selvfølgelig ikke. Om han vil sitte på fanget og ha trøst mens han gråter, så får han lov til det. Men erfaring tilsier at rasende 2-åringer ikke vil det, og velger han å skrike alene, får han faktisk lov til det også. Anonymous poster hash: 01769...f96 2
Japp Skrevet 6. mai 2014 #20 Skrevet 6. mai 2014 Jeg hadde tatt på den nye bleia med makt, og så fikk han skrike ferdig etterpå, når vi var ferdige med kveldsstellet.Anonymous poster hash: 01769...f96 Kan jeg spørre hvorfor du ville gjort det? Du overkjører jo ungen helt med å gjøre det slik. Hvorfor er det bedre at han skriker etterpå enn før? Jeg ville valgt nr 1. Det er greit at ungen blir sint, og det bør respekteres. Og det er jo ikke akkurat sånn at han får viljen sin likevel, for bleien må skiftes. Men jeg mener det er viktig at de får rase fra seg. Hva om du selv hadde sagt nei til noe, og noen hadde gjennomført det med makt mens du var illsint, ikke særlig ålreit vel? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå