AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har ei datter på 16 år som nå går siste året på ungdomsskolen. I januar bestemte hun og noen venninner seg for å begynne å trene sammen, og da meldte de seg inn på et treningssenter. Hun har allerede vært medlem på et annet senter før, og da sluttet hun å trene etter noen måneder med litt av-og-på-trening. Derfor avtalte vi at hvis hun faktisk trente regelmessig så skulle jeg betale, og hvis hun sluttet skulle hun betale til kontrakten gikk ut, noe som er helt greit, for det er bare snakk om litt over 200kr i måneden. Nå er det bare hun og ei annen venninne som trener, men de trener nesten hver dag! I begynnelsen var det tre ganger i uken, men etter noen uker gikk det gradvis opp. De trener ganske tung styrke, men har splittet program sånn at det går to hele dager mellom hver gang samme muskelgruppe trenes, så dattera min sier at det ikke er noe å bekymre seg om. Men uansett kan det ikke være sunt å trene nesten hver dag? Hun har også lagt om kostholdet, og senest igår skrøt hun av at hun har lagt på seg 3 kg siden hun begynte, er det feil at varsellampene blinker? Jeg er redd for at hun skal bli enda mer kroppsfokusert, og vil ikke at hun skal ende opp med så mye muskler at hun ser ut som en mann!!Anonymous poster hash: 9103a...27e
kokkeliko Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 her er det du som har et problem.... Det er ikke noe i veien med å trene nesten hver dag sålenge man har en god plan i bakgrunnen, og det virker det jo som om de har. Jeg syns du burde være ekstatisk over at du har ei 16 år gammel jente som blir GLAD over å ha arbejdet på seg 3 kg muskler istedenfor ei som går og sulter seg for å bli tynnere. Styrketrening er sunt for kroppen og å ha muskulatur på kroppen har en masse helsefordeler, forebygger skader og er for de fleste godt for mestringsfølelse og fokus på en kropp som FUNGERER til noe istedenfor at den skal strippes for næringsstoffer. Jenter skal dessuten trene VELDIG målbevisst for å ende opp med å "se ut som en mann" som du sier, og om hun nå har lyst til det- so what? ta deg en bolle.... 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Etter min mening bør du støtte henne uansett hva hun elsker å drive med. Å trene hver dag er 100% sunt. Det at hun har oppnådd synlige resultater, er jo supert! Ikke noe gir mer motivasjon en det Datteren din har kanskje formet seg et kroppsideal om hvordan hun vil se ut. Du kan jo spørre henne? Så finner du ut Anonymous poster hash: 64ed1...4d6 1
Lila Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Her er det du som har problemer, ikke datteren din. Høres ut som hun har et sunt og godt forhold til trening! Du bør være glad for at hun har funnet seg en såpass sunn og god hobby 1
Suss81 Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 Burde man egentlig ikke være forsiktig å bygge så mye muskler når man er midt i puberteten?
Gjest M1A Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Vær stolt av datteren din! Det høres ut til at hun er kjempeflink, og utfører treningen forsvarlig og riktig. Det er bare sunt å trene hver dag.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #9 Skrevet 6. mai 2014 Det er ikke noen grunn til at varsellampene blinker sånn som jeg ser det nå. Men vær obs om hun begynner å bli veldig strekt på hva hun spiser og ikke kan spise et kakestygge i bursdag lenger. Ikke for å skremme deg, men min spiseforstyrrelse, begynte med uskyldig trening. Tilslutt var det alt livet handlet om, trening og spise riktig. Spiste jeg litt mere eller noe annet enn planlagt gikk jeg i kjelleren. Jeg utviklet anoreksi og ble innlagt på psykiatrisk for å få et sunt forhold til mat igjen. Min mamma ante ganske tidelig at dette ikke var helt normalt. Du som mamma kjenner din datter best. Stol på intusisjonene di e og magefølelsen. Det kan fort bli en sykdom når alt handler om å bygge. Muskler og spise bestemte typer mat. Ortoroxi og megarexi heter det. Sunn trening, med sunt kosthold hvor det er rom for at hun koser seg innimellom og ikke kutter ut visse matvarer ville jeg ikke vært bekymret for. Men om hun til stadighet utelukker nye matgrupper fra kostholdet ville jeg fulgt litt med. Anonymous poster hash: 7d8c2...503
Carazko Skrevet 6. mai 2014 #10 Skrevet 6. mai 2014 Enig med dem som påpeker at problemet ligger hos deg... Og rent fysiologisk vil ikke en jente på 16 greie å bygge "så mye muskler at hun ser ut som en mann". Folk flest har en vrangforestilling om at dersom en kvinne tar i en vekt, vil musklene komme av seg selv. Dattera di er forbanna flink, og det at hun driver med styrketrening er et positivt tegn! 3
miramis Skrevet 7. mai 2014 #11 Skrevet 7. mai 2014 Wow du høres ut som en idiotisk mor. "Nei hør nå jenta mi, du får så mye muskler at du blir stygg og ser ut som en mann, begynner å bli bekymret!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå