Gå til innhold

Å slutte med bleie..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men har ingen å spørre irl;)

Jenta vår er snart 2år. Hun "sier ofte i fra" rett før hun tisser. Hvertfall om hun er naken/lufter seg. De gangene det kommer på gulvet ser jeg at det kommer store mengder urin. Det er vel også et tegn på at hun er klar, at hun samler opp liksom?

Men hvordan gjør man det rent praktisk? Hun tør ikke sitte på do. Har en potte, men den er ikke så spennende..

Så, pottetrening for dummies? Hvordan gjør dere det?

Anonymous poster hash: f1ade...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har samme problemet, så her har vi ordnet en "tissebok" også en kurv med masse klistermerker. Hver gang han har sittet på potten så får han sette et klistermerke i boka. Fra i morgen av tenker jeg vi skal begynne med at det må resultat til for at han skal få klistermerke. Rett og slett fordi han ikke sier i fra når han faktisk må tisse, men setter seg på pottet av og til når han finner ut at han vil ha klistermerke. ;)

Vi har fire dager på rad nå latt han gå i truse og strømpebukse til en hver tid når vi er innendørs. Har hatt ca. ett uhell per dag. Ellers har han tisset når bleien har vært på. Han har enda ikke tisset noe særlig i potten, men det kommer vel det også. :)

Uansett, bruk et motiveringssystem for å få henne på potta, og skryt masse av henne når hun setter seg på den.

Vi har enda en lang vei å gå tror jeg, men vi er nå i gang i det minste. Når det er sagt, så er jo jenta deres bare snart to år, så ville ikke stresset med det. Er ikke sikkert hun er klar selv om hun klarer å holde seg en stund. Min er 2,5 år og det hadde ikke gått å begynne før i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Henger meg på, min totalt blånekter både potte og do.

Min plan er å vente til sommeren være naken ute og ha potta klar. Når hun da ser at hun tisser kan kanskje etter hvert syntes det er gøy med potta?? Tenker å si "oi... Nå skulle vi hatt potta sånn at vi kunne samle alt tisset oppi den". Det pleier å fungere på andre ting så vi får se.

Anonymous poster hash: e2f3c...e06

AnonymBruker
Skrevet

Vi ventet til han var klar mentalt. Rett før han ble tre år sa han at han var ferdig med bleie og da turte han også å sitte på do.

Anonymous poster hash: bf775...1e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke villet presse, og har latt min jente styre det selv. Har oppmuntret og hatt både potte og doring. Hun har siden hun var rett under 2 gått på do i ny og ne, har fått velge truser og prøvd å gå med de, men ikke vist særlig interesse for å slutte skikkelig. Nå er hun 3 år og 4 mnd, og har blitt tørr på dagtid på 1,5 uke. Fra å ikke gjøre noe særlig på do, til å kun bruke truse uten et eneste uhell. Bruker fortsatt bleie på natten, men tisser rett før leggetid og med en gang hun står opp, så bleia er oftest tørr. Så selv om det kanskje er sent i andres øyne, så har jeg stor tro på å la barnet styre tempoet.

Anonymous poster hash: 04ea9...445
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke villet presse, og har latt min jente styre det selv. Har oppmuntret og hatt både potte og doring. Hun har siden hun var rett under 2 gått på do i ny og ne, har fått velge truser og prøvd å gå med de, men ikke vist særlig interesse for å slutte skikkelig. Nå er hun 3 år og 4 mnd, og har blitt tørr på dagtid på 1,5 uke. Fra å ikke gjøre noe særlig på do, til å kun bruke truse uten et eneste uhell. Bruker fortsatt bleie på natten, men tisser rett før leggetid og med en gang hun står opp, så bleia er oftest tørr. Så selv om det kanskje er sent i andres øyne, så har jeg stor tro på å la barnet styre tempoet.

Anonymous poster hash: 04ea9...445

Helt enig med deg. Barn er forskjellige og noen er klar når de er 2 andre når de er 3 år. Mi eldste var over 3 år før hun var klar til å slutte med bleie. Lik alder som di sånn ca. Søstra hun var 2,5 da hun sluttet på dag og natt. For da ville hun gå uten bleie. Så det beste er å ikke presse de, men la de bli klare.

Anonymous poster hash: e5a4b...c14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...