Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2004 #1 Del Skrevet 12. juni 2004 Nå sitter jeg her og funderer veldig. Var innom nettbanken (Postbanken) min nå nettopp, og fant at det i dag har gått ut 500,00 kr fra kontoen min. Jeg har ingen faste overføringer eller betalinger, så det kan ikke være derfor. Ikke har jeg brukt kortet mitt i butikker i dag heller... Hva kan ha skjedd? Jeg har prøvd å finne ut hvor og når pengene gikk ut, men uten hell. Det eneste jeg trøster meg med at dette kan være, er at jeg har gjort en bestilling hos duft.no i dag - en bestilling på 527,00 kr. Fikk beskjed om at summen skulle reserveres på kontoen min, men at den ikke skulle trekkes før pakken ble sendt. Men uansett om dette er årsaken, så er det jo 500,00 som har gått ut - og ikke 527,00... Blir skeptisk til hele nettbanken jeg - er det mulig at noen faktisk kan kontrollere min konto og ta ut penger uten at jeg kan spore dem? Mulig jeg er naiv nå, men pengene mine er i hvertfall gått ut av kontoen... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elenath Skrevet 12. juni 2004 #2 Del Skrevet 12. juni 2004 De reserverer bare ca beløp tror jeg. Vent til mandag, da ser du nok hva som har skjedd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 12. juni 2004 #3 Del Skrevet 12. juni 2004 Reserverte beløp vises på en måte som "trukket", men viser ikke helt hva det er... før altså reelt det trekkes. Vil nok tro det er denne bestillingen det er snakk om ja, for nettbank er sikkert, så lenge du ikke oppgir passordet til noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2004 #4 Del Skrevet 12. juni 2004 OK - håper det stemmer da! Jeg reagerte bare på at det var trukket et så rundt beløp - 500,00,- Men jeg håper det er sånn at de bare reserverer et ca-beløp. Får vel uansett vite det når pakken blir sendt. Jeg stoler jo på nettbanken, men jeg er likevel skeptisk til å oppgi kortnummeret mitt når jeg handler over internett... K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dru Skrevet 12. juni 2004 #5 Del Skrevet 12. juni 2004 For min egen del tror jeg at det er tryggere å handle på nett enn å f.eks. legge kortet igjen i baren og sånt. Mye stygge historier om det der... Men det er aldeles ikke uvanlig at nettsteder reserverer et ca-beløp på kontoen, nei. Jeg reagerte ganske kraftig på det i begynnelsen, men nå er jeg vant til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2004 #6 Del Skrevet 12. juni 2004 Puh, kan puste lettet ut da, mao! Det var jo bare snakk om 500 kr, men jeg tenkte som så at om det fjernes 500 kr nå og 500 kr da, så kan det jo bli litt i løpet av noen mnd da, uten at jeg merker det... Men da får jeg altså stole på at det er sikkert å handle over nettet, og å bruke nettbank for den saks skyld! (Og kortet mitt - det legger jeg ALDRI fra meg noe sted! :o ) K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Devil's Spawn Skrevet 12. juni 2004 #7 Del Skrevet 12. juni 2004 Når du handler på nett sjekk at nettleseren din bruker https-protokollen og ikke http-protokollen, da er kortnr ditt kryptert. Ikke handle hos noen, dersom du ikke er sikker på at det er noen du kan stole på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 13. juni 2004 #8 Del Skrevet 13. juni 2004 Jeg har Postbanken selv og opplevde det samme som deg. Jeg tok en telefon, men vedkommende kunne ikke fortelle meg noe annet at det var et beløp som Visa hadde reservert. Det som gjorde at jeg ble forvirret var at det ikke var eksakt det beløpet jeg hadde betalt via Visa. Etter et par dager så var eksakt beløp trukket av kontoen. Som de andre sier så er det en reservasjon av et ca-beløp. Så du kan roe helt ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 13. juni 2004 #9 Del Skrevet 13. juni 2004 TAKK FOR DET! Vurderte å ringe Postbanken selv jeg, men nå slipper jeg jo det! Alltid hjelp å få på Kg! K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 13. juni 2004 #10 Del Skrevet 13. juni 2004 Når du handler på nett sjekk at nettleseren din bruker https-protokollen og ikke http-protokollen' date=' da er kortnr ditt kryptert. Ikke handle hos noen, dersom du ikke er sikker på at det er noen du kan stole på.[/quote'] Japp. Dette er sikkerhetsregel nummer en. ALDRI gi fra deg kontonummer på ukjente web-sider uten kryptering og ev. godkjenning fra div. kortfirmaer. ALDRI (whatsoever) send kortnummer over e-post. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå