AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har en tvilling som jeg skal fjerne i morgen. Sliti med dette i 2 år, så jeg er lei av at den skal komme tilbake, fordi det kan ta opptil 1 uke til 2 mnd før den kommer tilbake. Å når den kommer en uke etter at den har sprekt, så gikk jeg lei.. Men det jeg lurer på er om det er noen som har tatt å operert den bort? Jeg lurer på sånt som narkose, eller om de gjør det uten narkose? Hørt om mange som sier det ikke blir narkose, men noen sier de fikk narkose, var til og med en som hadde det på leggen som tok narkose, men jeg har den ved halebeinet. Og hvis jeg skal operere den tidlig på morgenen, jeg skal ditt klokka 08.00. Må jeg bli over natten eller kan jeg dra hjem samme dag? Anonymous poster hash: 82582...e39
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #2 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har også en tvilling på samme stedet som deg. Har valgt å ikke operere for den har ikke utbrudd lengre, men er spent på om det kommer et svar fra andre her inne og om det går bra i ettertid. Lykke til, ts. Anonymous poster hash: dc73f...97c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har også en tvilling på samme stedet som deg. Har valgt å ikke operere for den har ikke utbrudd lengre, men er spent på om det kommer et svar fra andre her inne og om det går bra i ettertid. Lykke til, ts. Anonymous poster hash: dc73f...97c Så bra den ikke har utbrudd lengre. Min sprakk for snart en uke siden, Det er kjedelig, men nå blir den fjernet. Takk Anonymous poster hash: 82582...e39
Kontormus Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har tatt en på samme sted, kun lokalbedøvelse og hjem etterpå.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har tatt en på samme sted, kun lokalbedøvelse og hjem etterpå. Å da fjernet du hele cysta, med åpent sår etterpå? Jeg har vært uttalelige ganger på akutten for å tømme og rense den uten håp. Anonymous poster hash: 82582...e39
Kontormus Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 Å da fjernet du hele cysta, med åpent sår etterpå? Jeg har vært uttalelige ganger på akutten for å tømme og rense den uten håp. Anonymous poster hash: 82582...e39 Jepp. Det fulgte grønnsåpevask en gang daglig om jeg ikke husker feil. Da satte jeg meg rett og slett i en balje med såpevann. Ikke så kult etterpå, men da det gikk over var det deilig å bli kvitt faenskapet!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har ikke hatt det selv, men har jobbet på poliklinkk hvor vi stelte slike sår. De fleste hos oss ble operert med narkose, de fjernet alt. Hjem igjen samme dag, altså poliklinisk. Det blir et stort sår, som må gro igjen av seg selv, altså de sydde ikke igjen. Det krever stell av såret, enten av familiemedlemmer, hj.spl eller på en sårpoliklinikk om såret er stort nok. Siden det sitter i korsryggen så er det vanskelig å gjøre selv. De sårene jeg så grodde pent igjen, men det tok tid opptil 3 mnd på de største sårene. Nå så jeg de største sårene og de var så store at de måtte gro igjen av seg selv. De var skjært som en V, så det var ikke nok hud til å sy igjen. Sårene gror fra bunnen og oppover. Anonymous poster hash: f4db8...374
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 6. mai 2014 #8 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Eg har vore plaga med tvilling i mange år ( same plass som deg) . Sist var i 2010. Då var det ei sjukepleiar på legevakta som sa eg skulle sitja i grønsåpvatn i 1/2 dagleg i 4 dagar. Det gjorde eg og har iikkje vore plaga sidan. Endret 6. mai 2014 av Stjerner og planeter
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #9 Skrevet 6. mai 2014 Jepp. Det fulgte grønnsåpevask en gang daglig om jeg ikke husker feil. Da satte jeg meg rett og slett i en balje med såpevann. Ikke så kult etterpå, men da det gikk over var det deilig å bli kvitt faenskapet! Det gjorde jeg også, men det har ikke hjulpet på meg. Når jeg bruker og renser det med grønnsåpe så kommer det tilbake 1-2 mnd seinere. Anonymous poster hash: 82582...e39
dillyduzit Skrevet 6. mai 2014 #10 Skrevet 6. mai 2014 (endret) Jeg fikk ikke noe valg, min sprakk og jeg endte med full blodforgiftning (innlagt på kirugisk og deretter intensiv). Jeg ble lagt i full narkose, hvor de bokstavelig talt skjærte ut en stor del av ræva og jeg måtte lære å gå på nytt. Jeg lå på sykehuset i en uke før jeg fikk dra hjem. Det som kan være tricky er å rense såret i ettertid. Det vil være vondt, og bare det å gå på do ble en utfordring for meg. Men igjen, jeg var jo døden nær. Vi brukte saltvannskylling med pumpe, gassbind etc. Fikk med meg morfin hjem. Ca 3 år siden nå, såret grodde fint med unntak av sårpuss og noe blod etter at "huden" på en måte hadde kommet tilbake. Fikk antibiotika og har ikke merket noe til det i etterkant. Endret 6. mai 2014 av dillyduzit
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #11 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har ikke hatt det selv, men har jobbet på poliklinkk hvor vi stelte slike sår. De fleste hos oss ble operert med narkose, de fjernet alt. Hjem igjen samme dag, altså poliklinisk. Det blir et stort sår, som må gro igjen av seg selv, altså de sydde ikke igjen. Det krever stell av såret, enten av familiemedlemmer, hj.spl eller på en sårpoliklinikk om såret er stort nok. Siden det sitter i korsryggen så er det vanskelig å gjøre selv. De sårene jeg så grodde pent igjen, men det tok tid opptil 3 mnd på de største sårene. Nå så jeg de største sårene og de var så store at de måtte gro igjen av seg selv. De var skjært som en V, så det var ikke nok hud til å sy igjen. Sårene gror fra bunnen og oppover. Anonymous poster hash: f4db8...374 Min store frykt er å operere uten narkose, eller noe sånt. Fordi jeg har prøvd alt, grønnsåpe daglig, men den kommer igjen seinere. Men frykten min er at legen skal tro det at jeg bare skal rense den igjen. Sist gang var jeg på akutten og jeg fikk ikke engang lokalbedøvelse fordi den var så betent at det ville være verre å ta lokalbedøvelse enn å bruke uten, så de kutta opp og rensa, så fikk jeg dra hjem. Men han sa at hvis den kommer tilbake, så må vi fjerne den. Når man kommer opp ditt, kan jeg jo spørre fremgangsmåten dems.. Men hvis de ikke skal ta narkose, kan man be om det da? Anonymous poster hash: 82582...e39
Kontormus Skrevet 6. mai 2014 #12 Skrevet 6. mai 2014 Det gjorde jeg også, men det har ikke hjulpet på meg. Når jeg bruker og renser det med grønnsåpe så kommer det tilbake 1-2 mnd seinere. Anonymous poster hash: 82582...e39 Det ble vasket i grønnsåpe etter at den ble fjernet. Og da var det liksom et åpent sår (som om de hadde skåret ut en båt av en appelsin). Har vært fint etter det, men etter det jeg har lest kan den komme tilbake, og den kan grave seg ganger som komplikasjon. Men som oftest går dette veldig greit.
Kontormus Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Min store frykt er å operere uten narkose, eller noe sånt. Fordi jeg har prøvd alt, grønnsåpe daglig, men den kommer igjen seinere. Men frykten min er at legen skal tro det at jeg bare skal rense den igjen. Sist gang var jeg på akutten og jeg fikk ikke engang lokalbedøvelse fordi den var så betent at det ville være verre å ta lokalbedøvelse enn å bruke uten, så de kutta opp og rensa, så fikk jeg dra hjem. Men han sa at hvis den kommer tilbake, så må vi fjerne den. Når man kommer opp ditt, kan jeg jo spørre fremgangsmåten dems.. Men hvis de ikke skal ta narkose, kan man be om det da? Anonymous poster hash: 82582...e39 Hvis du skal ha narkose ber de deg om å komme fastende. Hvis ikke, blir det lokalbedøvelse. Tror faktisk ikke jeg heller fikk noen form for bedøvelse den gang, fordi den var infisert.
Gjest Funky Punk Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Jeg fikk stadig tvilling ved halebeinet. Pleide å rense godt hos legen. Til slutt fikk jeg nok og dro på sykehuset. De opererte ikke, men de satte lokalbedøvelse, åpnet skikkelig opp (altså de tok skalpellen og skar opp et snitt) og renset ut så godt de kunne. Det er nå 12-13 år siden og jeg har ikke hatt tvilling siden
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #15 Skrevet 6. mai 2014 Jeg fikk stadig tvilling ved halebeinet. Pleide å rense godt hos legen. Til slutt fikk jeg nok og dro på sykehuset. De opererte ikke, men de satte lokalbedøvelse, åpnet skikkelig opp (altså de tok skalpellen og skar opp et snitt) og renset ut så godt de kunne. Det er nå 12-13 år siden og jeg har ikke hatt tvilling siden Ja, men dette har jeg gjort. Så skjønner ikke hvorfro de skal gjøre det igjen når det ikke hjelper. Har sitti i grønnsåpe tusenvis av ganger etter at jeg har tømt å rensa. Vi får se hva som skjer, andre steder tar de narkose, og andre ikke. En jeg kjenner snakket jeg med i stad og han fjerna like før jul og han hadde på leggen og han fikk narkose. Anonymous poster hash: 82582...e39
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 Min store frykt er å operere uten narkose, eller noe sånt. Fordi jeg har prøvd alt, grønnsåpe daglig, men den kommer igjen seinere. Men frykten min er at legen skal tro det at jeg bare skal rense den igjen. Sist gang var jeg på akutten og jeg fikk ikke engang lokalbedøvelse fordi den var så betent at det ville være verre å ta lokalbedøvelse enn å bruke uten, så de kutta opp og rensa, så fikk jeg dra hjem. Men han sa at hvis den kommer tilbake, så må vi fjerne den. Når man kommer opp ditt, kan jeg jo spørre fremgangsmåten dems.. Men hvis de ikke skal ta narkose, kan man be om det da? Anonymous poster hash: 82582...e39 Ja, du kan be om narkose. Nå vil jeg tro at du først må inn på en undersøkelse hvor kirurgen ser på cysten og hva som skal gjøres. Da kan du be om å bli lagt i narkose, er som regel ikke noe stort problem om du er frisk. Men det kan hende du må vente litt lenger siden det må være ressurser til det. Anonymous poster hash: f4db8...374
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 Ja, du kan be om narkose. Nå vil jeg tro at du først må inn på en undersøkelse hvor kirurgen ser på cysten og hva som skal gjøres. Da kan du be om å bli lagt i narkose, er som regel ikke noe stort problem om du er frisk. Men det kan hende du må vente litt lenger siden det må være ressurser til det. Anonymous poster hash: f4db8...374 Ja, det forstår jeg. Men det er ikke 100% at jeg skal ta den i dag, fordi jeg skal til hjertespesialist, dette ble søkt samtidig som den operasjonen. Det står ikke noe på brevet om at jeg skal faste osv. Var hos legen for 2 uker siden og han sa at jeg både skulle ta cysta og hjertet samme dag. Men vi får se, skal høre med dem. Anonymous poster hash: 82582...e39
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #18 Skrevet 8. mai 2014 Det ble ikke noe operasjon i dag. Men er det noen som kan hjelpe meg med dette?! Jeg dro til legen med dette og sa jeg ville operere den bort, fordi jeg ikke vil ha den der lenger. Så sa han at han skulle henvise meg til å fjerne den samtidig som jeg var hos hjertespesialist. Dette ble søkt samtidig, også sa jeg til han at jeg bare har fått henvisning til spesialisten, å da sa han at dette gjorde de samtidig når de først tok cysta. Derfor trodde jeg det at jeg skulle operere. Kom på sykehuset for å spørre, men ho som satt i resepsjonen sa "Å fjerne en cyste er ikke noe man blir henvist om, men det blir innleggelse.." Hva mener ho med det? Er det legen som har surra? Han har surra med så mye med henvisninger i det siste at jeg snart går i taket. Kommer til å bytte lege snart... Anonymous poster hash: 82582...e39
Geir-Anders Skrevet 9. mai 2014 #19 Skrevet 9. mai 2014 (endret) Hei... Jeg fikk operert bort for en del år tilbake, fikk narkose under operasjonen, ble liggende et par døgn lengere på sykehuset grunnet komplikasjoner, etter at jeg kom hjem ble behandlingen av såret foretatt hjemmesykepleier... Det er fritt sykehus valg, så dersom ikke legen din tar deg høytidelig, da kan du søke deg til andre leger og sykehus... Ingen ting å være engstelig for, lykke til... Endret 9. mai 2014 av Geir-Anders
AnonymBruker Skrevet 14. november 2020 #20 Skrevet 14. november 2020 Noen som vet om korrekt sårbehandling etterpå? Er sydd men fikk null info og rakk ikke å ringe og spørre etterpå. Må jo dusje men har ikke saltvann, ingen til å hjelpe meg og måtte få noen andre til å kjøpe bandasje for meg etter det, og vedkommende gadd ikke spørre apotekpersonalet hvilken type bandasje så han kjøpte Noegesplaster scankvikk vanntett bandasje på barr 10x10cm 😑 Anonymkode: d4b13...560
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå