Gå til innhold

Sparekonto i barnets eller foreldrenes navn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal opprette en sparekonto til ene barnet. Vil ikke at barnet skal ha fri tilgang til pengene og at de skal gå til et spesielt formål.

Hva er lurest, sette kontoen i barnets navn eller mitt?

I mitt navn vil jeg få tilgang til kontoen vi min nettbank og vil kunne styre at pengene går til det det skal. Kan barnet få nettbank? Uansett vil jeg ikke kunne gå inn der og styre ha pengene går til etter at barnet er fylt 18.

Renter etc kommer vel på meg uansett inntil barnet er 18?

Er det noen fordeler/ feller her jeg ikke tenker på?

Hva er lurest?

Anonymous poster hash: e3f50...a41

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan nok være greit å spare i eget navn.

Pass også på dersom du sparer i barnets navn og summen blir over 2G (per i dag ca 165 000) blir overformynderiet koblet inn.

Anonymous poster hash: af948...d7f
Skrevet

Jeg ville spart i eget navn.

Ville ikke nødvendigvis gitt bort pengene uten visse "krav" om bruk, evt krav om oppførsel osv. Sett at barnet ditt havner på kjøret i ungdomstiden og vil bruke alle pengene sine på en livsstil du ikke støtter opp om. Da er det greit å kunne holde tilbake pengene. Nå vet jeg ikke hvor gammelt barnet er heller, men det kan jo også være greit å heller kunne bidra ved boligkjøp osv fra egen sparekonto for å være sikker på at pengene brukes fornuftig. Så spar på egen konto, så kan barnet ha egen sparekonto til bursdags- og julegaver, penger fra jobb osv.

Skrevet

Her gjør vi begge deler. Hun har en egen sparekonto som bestemoren setter inn på til bursdager/jul, og hun har pengene hun fikk i dåpen der.

I tillegg sparer jeg i mitt navn, og far i sitt navn.

Jeg vil i hvert fall ikke at hun skal få alle pengene som 18åring, det er ikke alle 18åringer som er så fornuftige, og det hadde vært kjedelig om pengene ble brukt på fyll og fest etc.

Skrevet

Jeg ville hatt to kontoer. En i barnets navn som gaver og egne sparepenger settes inn på, og en i eget navn som man selv sparer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...