AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #1 Skrevet 6. mai 2014 Har en kompis som får arbeidsavklaringspenger (tror jeg?). Driver og søker på jobber, men får ikke noen jobb. Han har fagbrevet, men får ikke noe jobb likevel. Holdt på å søke på jobber i over to år. Men hvordan kan Nav bare gi bort penger så lett? Jeg tror egentlig ikke han vil ha jobb, men søker kanskje på en og annen jobb hver tredje måned. Er det virkelig så lett å få penger fra Nav? Føler liksom ikke at han gidder og alt man må gjøre er å søke litt sånn innimellom? Leste litt om arbeidsavklaringspenger på Nav, og der står det at man kan få det i fire år. Men hva skjer etter det da? Han har vært ute i jobb i ca. 2 år før. Men så ble han i grunn lei og sa opp. Etter det har han søkt litt innimellom. Er det virkelig så lett å få penger fra Nav? Anonymous poster hash: 8f8ba...647 1
Gjest KrissyHart Skrevet 6. mai 2014 #3 Skrevet 6. mai 2014 aap får man bare om man er syk, dagpenger får man om man er arbeidsledig 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 Han får dagpenger, ikke aap. TS: Men det kan man bare få i uendeligheten eller? Stiller ikke Nav noen krav? Anonymous poster hash: 8f8ba...647
Neteas Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Kan være aktiv jobbsøker om man går på AAP... Etter. Maxgrensen er nådd, og han ikke klarer å forsørge seg selv, så havner han på sosialstønad eller ufør. 2
Gjest Vevila Skrevet 6. mai 2014 #6 Skrevet 6. mai 2014 Han må levere jobb logg, bli med på evt tiltak som nav måtte ha, og han vil være forpliktet til å ta hvilken som helst jobb de måtte finne til ham(med mindre det foreligger spesielle årsaker)
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #7 Skrevet 6. mai 2014 Han må levere jobb logg, bli med på evt tiltak som nav måtte ha, og han vil være forpliktet til å ta hvilken som helst jobb de måtte finne til ham(med mindre det foreligger spesielle årsaker) TS: Så nav kan finne en jobb han bare må starte i? Rart de ikke har kommet med noe på 2 år? Han har vært ute i praksis bare. Anonymous poster hash: 8f8ba...647
Gjest Vevila Skrevet 6. mai 2014 #8 Skrevet 6. mai 2014 TS: Så nav kan finne en jobb han bare må starte i? Rart de ikke har kommet med noe på 2 år? Han har vært ute i praksis bare. Anonymous poster hash: 8f8ba...647 Sikker på at han ikke sliter med noe han ikke vil si? Men ja det er mulig å gå på sosialstønad over lengre tid, men det er ikke noe å trakte etter.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #9 Skrevet 6. mai 2014 Sikker på at han ikke sliter med noe han ikke vil si? Men ja det er mulig å gå på sosialstønad over lengre tid, men det er ikke noe å trakte etter. Tror jeg hadde fått vite det hvis det var noe. Vet at det var noe problemer på den jobben han hadde. Men det var til menneskene som var der. Så kan ikke forstå at det skal ha noe å si for evt. ny jobb. Men normalt sett, så kommer NAV med jobber man må starte i når det har gått to år? Skjønner liksom ikke at det skal være så lett å "slippe unna" det å jobbe, når man faktisk kan. Anonymous poster hash: 8f8ba...647
Gjest Blomst83 Skrevet 6. mai 2014 #10 Skrevet 6. mai 2014 Tror jeg hadde fått vite det hvis det var noe. Vet at det var noe problemer på den jobben han hadde. Men det var til menneskene som var der. Så kan ikke forstå at det skal ha noe å si for evt. ny jobb. Men normalt sett, så kommer NAV med jobber man må starte i når det har gått to år? Skjønner liksom ikke at det skal være så lett å "slippe unna" det å jobbe, når man faktisk kan. Anonymous poster hash: 8f8ba...647 Nettopp! Du tror,men du vet ikke. Så la nå dette være en sak mellom han og NAV
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #11 Skrevet 7. mai 2014 Nettopp! Du tror,men du vet ikke. Så la nå dette være en sak mellom han og NAV Jeg kan si jeg vet. Det er en veldig god venn og han har delt alt opp gjennom som han ikke har delt med andre. Syns bare det er trist at det ikke settes inn større hjelp så folk som KAN jobbe, jobber. Anonymous poster hash: 8f8ba...647
Gjest Blomst83 Skrevet 8. mai 2014 #12 Skrevet 8. mai 2014 Jeg kan si jeg vet. Det er en veldig god venn og han har delt alt opp gjennom som han ikke har delt med andre. Syns bare det er trist at det ikke settes inn større hjelp så folk som KAN jobbe, jobber. Anonymous poster hash: 8f8ba...647 Nå må du bestemme deg. I hi skriver du tror i parantes,men når jeg bemerket det så sier du at du vet.
Gjest M1A Skrevet 8. mai 2014 #13 Skrevet 8. mai 2014 Han må levere jobb logg, bli med på evt tiltak som nav måtte ha, og han vil være forpliktet til å ta hvilken som helst jobb de måtte finne til ham(med mindre det foreligger spesielle årsaker) Har egentlig ikke med denne tråden å gjøre, men er en ting jeg har lurt veldig på. I serien "Oljebarna" var det en "Jackson", som han kalte seg, som levde på NAV. Han sa at han flere ganger hadde blitt kontaktet av NAV ang konkrete jobber, men at han takket nei til dem hver gang fordi det var jobber han ikke er interessert i. Han vil bare ha skuespillerjobber osv, for det er det han helst vil jobbe som. Hvordan kan man si nei til NAV gang på gang om det stemmer at man plikter å ta det NAV finner til deg? Har det ingen konsekvenser å si nei?
Gjest Vevila Skrevet 8. mai 2014 #14 Skrevet 8. mai 2014 Har egentlig ikke med denne tråden å gjøre, men er en ting jeg har lurt veldig på. I serien "Oljebarna" var det en "Jackson", som han kalte seg, som levde på NAV. Han sa at han flere ganger hadde blitt kontaktet av NAV ang konkrete jobber, men at han takket nei til dem hver gang fordi det var jobber han ikke er interessert i. Han vil bare ha skuespillerjobber osv, for det er det han helst vil jobbe som. Hvordan kan man si nei til NAV gang på gang om det stemmer at man plikter å ta det NAV finner til deg? Har det ingen konsekvenser å si nei? Dagpengene skal egentlig stoppes. Hvorfor det ikke har blitt gjort i dette tilfelle aner jeg ikke, hørtes helt på trynet ut.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2014 #15 Skrevet 8. mai 2014 På meg virker det som NAV har ganske mye å gjøre, og tror i hvert fall ikke de har tid til å lete etter jobber for alle arbeidsløse. Jeg har en del erfaring med NAV, og det har alltid vært meg som har måttet kontakte dem for å komme i aktivitet. Praksisplass, jobbsøkerkurs, aktivitetsplan osv. Spesielt nå med alle disse som har fått AAP i fire år tror jeg ikke de har tid til å følge opp alle godt nok. Min erfaring er også at de legger planer på møtene vi har, men det følges aldri opp. I tillegg til at jeg har hatt 3 saksbehandlere de siste to årene. Tror de har blitt sykemeldte (og kanskje gått over på AAP ) så det er ikke rart at alle reglene om at man må være i aktivitet, takke ja til jobber osv følges opp. Anonymous poster hash: 29ff0...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #16 Skrevet 13. mai 2014 Nå må du bestemme deg. I hi skriver du tror i parantes,men når jeg bemerket det så sier du at du vet. Selvfølgelig kan man ALDRI noen gang vite 100% sikker noen ting. Men jeg er så sikker jeg kan få være. Men lurte egentlig mer på om Nav virkelig ikke gjør noe med de som kan jobbe, men bare ikke gjør det. På meg virker det som NAV har ganske mye å gjøre, og tror i hvert fall ikke de har tid til å lete etter jobber for alle arbeidsløse. Jeg har en del erfaring med NAV, og det har alltid vært meg som har måttet kontakte dem for å komme i aktivitet. Praksisplass, jobbsøkerkurs, aktivitetsplan osv. Spesielt nå med alle disse som har fått AAP i fire år tror jeg ikke de har tid til å følge opp alle godt nok. Min erfaring er også at de legger planer på møtene vi har, men det følges aldri opp. I tillegg til at jeg har hatt 3 saksbehandlere de siste to årene. Tror de har blitt sykemeldte (og kanskje gått over på AAP ) så det er ikke rart at alle reglene om at man må være i aktivitet, takke ja til jobber osv følges opp. Anonymous poster hash: 29ff0...e9b Tusen takk for svar! Enig med deg. Virker som Nav svikter, men sikkert ikke rart med så mange som går dit. Lykke til til deg da Er ikke alltid lett.. Anonymous poster hash: 8f8ba...647 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #17 Skrevet 13. mai 2014 Skjønner fyren godt. Jeg vil heller ikke jobbe og ga blaffen. har ikke noen utdannelse, så jeg kan bare søke på drittjobber. Det gidder jeg ikke. Så da tar jeg heller noe lavere lønn og slipper å gjøre noe. Anonymous poster hash: baa99...121
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2014 #18 Skrevet 13. mai 2014 Skjønner fyren godt. Jeg vil heller ikke jobbe og ga blaffen. har ikke noen utdannelse, så jeg kan bare søke på drittjobber. Det gidder jeg ikke. Så da tar jeg heller noe lavere lønn og slipper å gjøre noe.Anonymous poster hash: baa99...121 Nei, for all del, har du ikke LYST til å jobbe så er det helt greit at du snylter på fellesskapet i stedet :-)Anonymous poster hash: fddd7...733
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2014 #19 Skrevet 14. mai 2014 Jeg blir gal! HVORDAN har NAV sviktet?? Tror dere NAV har en magisk tryllestav som de vifter med og vips skapes det arbeidsplasser til alle brukerne? NAV har ikke en hemmelig direktelinje til arbeidsgivere som gjør at man kan overtale de til å drite i de 36 kvalifiserte søkerne de har til en stilling og heller ansatte brukere med 2 år hull i CV'en. Arbeidsmiljølovens regler for ansettelse og best kvalifisert gjelder uansett. NAV kan ikke endre på det. Det er heller ikke NAVs oppgave å skaffe praksisplasser til personer som ikke gidder. De aller fleste klarer å ta opp en telefon eller gå til bedrifter selv å spørre om praksis. Så er det selvsagt en gruppe med så lavt funksjonsnivå at de ikke klarer dette, og da må NAV bistå. Men denne gruppen er ikke den største gruppen. Dersom du er arbeidsledig er det ditt problem, du eier problemet og du eier ansvaret for å endre på dette. Det er ikke NAV som eier problemet, det er du som bruker som våkner opp i situasjonen hver eneste dag og derfor er det brukeren selv som må komme seg ut av dette. Det å hjelpe folk til å løse problemer selv skaper mestringsfølelse, noe positivt de kan bygge videre på. Hadde dere bare ant brøkdelen av ansvarsfraskrivelse man opplever på en daglig basis hadde dere svimt av. Hilsen ei som jobber på NAV. Anonymous poster hash: 644db...06e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå