Gå til innhold

Tips til kjempegod og enkel langpannekake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal bake en kake og ha med på kontoret til bursdagen min neste uke. Tenker da at en langpannekake er veldig grei. De fleste har med sjokoladekake så andre varianter hadde jo vært greit men sjokoladekake funker det også. Det viktigste er at den er enkel å lage (er ikke flink til å bake) og selvfølgelig at den er kjempegod.

Noen som har tips? :)

Anonymous poster hash: d4f45...c62
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er at du tar deg tid til å faktisk steke kaken. Er så lei av halvrå kaker fra diverse kafeer i regi av skole og idrettslag, og på jobben for den del. Selv om det står 40 min steketid betyr ikke det at kaka er ferdig på slaget 40 min! I din ovn kan det ta 50 min! Sjekk med oinne! Gah! Måtte bare få det sagt!

Bruk mindre mel enn oppskrifta. Står det 12 dl, bruk 10-11. Står det 2 ts bakepulver; bruk 3-4. Verste som finnes er tunge kaker uten heving. Bland bakepulveret i melet.

Bruk tempererte egg. Temperer melka og avkjøl smeltet smør til ca romtemp.

Pisk skikkelig eggedosis, minimum 15 minutter.

Følger du disse rådene så kan du bake.

Lag langpannekake av sjokolade. En sikker vinner. Den kan lages flere dager i forveien og lagres kaldt og tett. Blir saftigere jo lengre den står. Det du ikke bruker kan fryses ned. Pynt den med kakestrø, ikke alle liker kokos.

Sitronkake, eplesmuldrepai, pavlova er også lettvindt å lage til mange. Husk is og tilgang til komfyr på jobben om du lager eplesmuldrepai.

Anonymous poster hash: ade75...791

Skrevet

Se på Trines matblogg etter langpannekake, den er veldig god!

Skrevet

1 pakke kefir/ kulturmelk

7,5 dl sukker

2 ss natron

150 g smeltet smør/margarin

10-12 dl hvetemel

6-8 ss nesquick/oboy-pulver ELLER

1,5 ts nellik og 2 ss kanel

stek i langpanne på 200 grader i ca 30 min

saftig og god kake :)

og her er det to kaker med en oppskrift, bare å bytte ut nesquick med krydderet, så har en krydderkake :)

Skrevet (endret)

Drømmekage er en Dansk klassiker som er utrolig god og enkel og lage. Er nok mange normenn som ikke har smakt den så det kan jo være gøy å komme med noe nytt? Jeg har hatt den med på jobb med stor suksess :)

Her er oppskriten jeg har brukt:

http://mariemarolles.com/2011/07/24/verdens-bedste-drommekage/

(kokosmel=kokosmasse, mørk farin=brunt sukker).

1,5 porsjon skal passe til en stor langpanne.

Endret av Frk. Belle
Skrevet

Her er en annen god lanpannekake:

”Kefirkake” –krydderkake med sjokoladeglasur

Ingredienser:

1l kefir

8dl sukker

4ts natron

12dl mel

6-8ts kanel

1ts kardemomme

200g smeltet smør

Glasur:

150g smeltet smør

375g melis

3ss kakao

3ts vaniljesukker

6-8ss sterk kaffe (kan godt lages fra pulverkaffe)

Bland kefir, sukker og natron. Sikt i mel og krydder. Bland til slutt inn smeltet smør. Ha i bakepapirkledd langpanne. Stek midt i ovnen på 175grader i 25-30min (sjekk at den er stekt i midten med en kakeneål eller kniv).

Smelt smøret, ha i kaffe og bland inn sikt melis, kakao og vaniljesukker. Rør til jevn glasur og smør over kaken (la kaken avkjøle litt først).

Voilà! Deilig kefirkake :)

PS: min mann lager alltid halvannen porsjon glasur..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...