Gå til innhold

Små barn og linser (istedenfor briller)- kan du dele din erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter på 7 år som bruker briller. Hun er svært langsynt (+ 6). Av ulike årsaker skal vi nå ta opp med øyelegen om hun kan få bruke linser. Har allerede forhørt meg med optiker som sier det er fullt mulig for små barn å bruke linser når det er medisinske eller andre tungveiende grunner til det. I vårt tilfelle er det flere seriøse grunner (og nei, dette har ingenting med utseende å gjøre, uten at jeg vil begrunne det mer enn at det definitivt for hennes del bør vurderes).

Problemet er at øyelegen er svært vanskelig å få tak i, og hun hadde ingen ledig time før etter ferien (….) - prisen å betale for å bo på landet med få andre muligheter.

Men - jeg vil gjerne høre andres erfaringer med små barn og linser. Hva er best; månedslinser? Er det vanskelig å tilvenne barnet til å ha det? Hvordan var det med å sette på/ta av linsene? Hva syns barnet selv?

Vet jo at det finnes risiko ved linsebruk, men optiker mener dette er minimale ifht de tungtveiende grunner FOR å forsøke linser (om legen gir aksept for det).

Vil bli veldig glad for å høre deres erfaringer (for de av dere som har/har hatt små barn som trenger/bruker linser. Tenker nå ikke på ungdommer som selv håndterer dagslinser, da det jo ikke er aktuelt for en jente på 6 år med dagslinser og som heller ikke vil være moden nok til å ta ansvar for dette selv med det første..

Anonymous poster hash: 7fd63...978
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagslinser er definitivt best, har brukt linser siden jeg var åtte uten problemer. Er viktig å passe på at de blir tatt ut på kvelden, vondt hvis de suger seg fast. I tillegg gnikker små barn seg mye i øynene og er veldig aktive, så er lurt at hun alltid har med et ekstra par.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte med linser da jeg var 11-12år gammel, altså en del år senere enn din datter TS, men kan jo fortelle fordet.

Jeg brukte månedslinser, men syns å huske at jeg startet med daglinser. Det var veldig viktig at jeg ikke hadde linsene i hele dagen, tror jeg fikk lov å ha de i 8timer om dagen også måtte jeg ta de ut og bruke briller resten. Dette fordi øynene ikke var ferdig utviklet og de trengte hvile (tror jeg).

Jeg gikk til ganske hyppige kontroller og husker jeg var liiivredd for at optikeren skulle si jeg måtte slutte med linsene. Det var noen perioder jeg måtte ha linsefri pga småskader på øynene osv, men aldri noe alvorlig.

Det gikk veldig fint å bruke linser fra ung alder og jeg har brukt linser i 15år nå, siste 10årene ca har jeg brukt døgnet rundt linser.

Det er veldig forskjellig fra person til person hva øynene tåler, min bror hadde ikke noe annet valg enn å bruke dagslinser fordi han ikke tålte linsevæsken som man legger mnd-linser i (da måtte han ha en tablett i vannet og det ble vel egentlig mer pes enn dagslinser). Han tålte heller ikke døgnlinser.

Anonymous poster hash: 1ccdb...0db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om månedslinser, dagslinser eller døgnlinser er best for hennes øyne må prøves ut. Det er forskjellig str og tykkelse på linsene, jeg kan feks ikke bruke dagslinser fordi jeg har for store øyne. Kjenner kanten av linsa hele tiden. Døgnlinser derimot(samme som mndlinser bare at man kan ha de på når man sover også, i en hel mnd) har jeg brukt i ti år. Tar ofte litt tid å finne riktig linse. Jeg har tilpasset linser til barn helt ned i treårsalderen, da har det riktignok vært foreldrene som har tatt de på og av. Du må heller ikke til øyelege. Man får sjelden dekt linser av NAV. Hilsen optikeren

Anonymous poster hash: 13bcb...4b0

• Liker 5
Skrevet

Da jeg var liten var det en regel om at man måtte vente til man ble 13 år ( men det er jo en stund siden nå...) men husker det var mye styr, da mamma måtte hjelpe meg å ta de inn og ut, så krisen var jo hvis de skulle falle ut og mamma ikke var der... Men egentlig var jeg vel stor nok til at jeg burde ha kunne ordne det selv....?

Skrevet

Hvis det er mulighet for det ville jeg 110% helt klart brukt dagslinser.

• Liker 2
Skrevet

Enig. Dagslinser er også mest hygenisk, samt at øynene får linsefri på natten.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ikke anbefalt å la barna bruke linser før de er rundt tolv år, mye fordi barnet selv må sette inn linsene og dette må gjøres på riktig måte med korrekt hygiene for å unngå øyeskader.

En tiåring kan i teorien være moden nok til å bruke linser, mens en fjortenåring teoretisk sett kan være det motsatte.

Øyelegen har ikke så mye med linser å gjøre, så jeg ville heller tatt med datteren din til optikeren dere bruker og fått avklart i samråd med optiker om hun er moden nok til å bruke linser. Hvis datteren din VIL bruke linser da.

Endret av Minya
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som optiker, er jeg helt enig i at dette skal gjøres i samråd med øyelegen, det er vanlig praksis.

Jeg ville ha satset på døgnlinser, dette fordi de er best for øyet og minsker dermed risikoen for infeksjon. Men det får optiker avgjøre. Jeg synes det er viktig at barnet selv får til å ta ut og sette på linsene - spesielt å ta de ut. Også må jeg være trygg på at foreldrene også kan nok til å hjelpe.

Det er veldig forskjellig hvordan barnet takler det, noen får ikke til teknikken mens andre får det raskt til. Man må se an modenheten til barnet, barnets motivasjon og også foreldrene.

Anonymous poster hash: 4b86b...b5d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset brukte lillesøster døgnlinse fra hun var 5-6.

Hun var svært nærsynt på det ene øyet, nesten blind. Det andre øyet så hun perfekt på. Grunnen til at optikeren ga henne linse var tendensen hun hadde til å grave ned brillene i sandkassen :flire: og at brilleglasset fremfor det friske øyet forstyrret synet.

Funket bra, og linsen måtte bare byttes en gang i mnd :)

Anonymous poster hash: b4b96...368
AnonymBruker
Skrevet

vi fikk beskjed i dag faktisk at de anbefaler at de venter med å gi linse til barn helst til de er 10 år gamle. Selv om min argumenterte med at han visste at en 8 åring brukte dette.

Øyenlegen sa videre til meg at ved langsynt eller nærsynthet er det ikke problem med linser for barn men i vårt tilfelle var det skjeve hornhinner og det byr på mer spesialtilpasset og vanskelig å få det til.

Anonymous poster hash: d3551...c08
AnonymBruker
Skrevet

TS her - tusen takk for svar! Optiker ville ha samarbeid med øyelegen, så vi får bare se hva øyelegen sier først. Hadde håpet på månedslinser, syns det virker som mye styr å sette på linser hver morgen, men skjønner utfra svarene at dagslinser er best. Vi får jobbe videre med saken - takk igjen for kloke innspill! Og ang alder; ifølge optiker går alder mest på modenhet - altså at det ikke er en klar alder ifht linsebruk. Noen er modne nok i 8 årsalderen, andre ikke før de er 13-14 (ifht å håndtere linsene, ta av/på osv). I tilfeller hvor barn som ikke er modne til det allikevel bruker linser (som det er i vårt tilfelle HVIS vi får aksept for det), så er det medisinske/psykiske/praktiske åraker - det betyr altså at umodne barn allikevel kan bruke linser - da alder som sagt gjenspeiler modenhet og ikke nødvendigvis at øynene ikke kan ha linser.

Anonymous poster hash: 7fd63...978

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...