AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #21 Skrevet 6. mai 2014 Høres ut som du er på riktig vei Har også hørt at man skal introdusere én og én ny matvare og vente 3-4 dager før man prøver noe nytt. Dette blant annet fordi hvis det kommer en reaksjon på en matvare er det lettere å spore opp hva det kom av. De sier vel også at man gjerne må smake på noe ca 20 ganger før man blir vant til en ny smak, så ikke gi opp om det ikke faller i smak ved første smaksprøve Her sliter vi masse med fast føde. Vesla er 6 måneder, men det går svært trått! Vi gir tydeligvis altfor mye MME, men det er ikke lett når ungen hyler av sult og nekter å spise grøt/frukt/middag. Vi er på 5-6 skjeer og så kommer alt ut igjen. Vi ble anbefalt av helsesøster å gi kjøpegrøt for å sikre at de får i seg nok vitaminer og mineraler Anonymous poster hash: be140...a8c Det er anbefalt å vente lengre enn 3-4 dager, blir det for mange smaker på en gang kan det bli for mye. Anonymous poster hash: ea51b...c1e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #22 Skrevet 6. mai 2014 Tusen takk for mange svar. Hadde tenkt å begynne med grøt, men nå tror jeg faktisk at jeg heller vil prøve med en grønnsaksmos. Spennende tider for lillemor TSAnonymous poster hash: ef75d...105 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #23 Skrevet 6. mai 2014 Det er anbefalt å vente lengre enn 3-4 dager, blir det for mange smaker på en gang kan det bli for mye.Anonymous poster hash: ea51b...c1e Så mye tull! Hva skjer om ungen får gulrot på søndag og brokkoli på torsdag, da? Hva skjer om det "blir for mye" som du kaller det? Noen ganger lurer jeg på om folk har sluttet å tenke helt selv! Anonymous poster hash: 407fb...b18 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #24 Skrevet 6. mai 2014 Så mye tull! Hva skjer om ungen får gulrot på søndag og brokkoli på torsdag, da? Hva skjer om det "blir for mye" som du kaller det? Noen ganger lurer jeg på om folk har sluttet å tenke helt selv!Anonymous poster hash: 407fb...b18 Babyen kan bli matlei av alle de nye smakene, og nekte å smake på mer. Man bør vente 2 uker mellom hver nye smak. Og for noe tull? Jeg jobber innen helsesektoren med små barn, tror jeg vet en ting eller to Anonymous poster hash: ea51b...c1e
Veggdyret Skrevet 6. mai 2014 #25 Skrevet 6. mai 2014 Vi har absolutt ikke ventet 2 uker mellom hver smak (var på ferie og da fikk hun 2-3 nye smaker hver dag tilogmed), og det eneste hun har mislikt så langt har vært grøt. Ting med sterk smak er kjempepopulært. (Men vet jo at barn kan være forskjellige.)
fireandevil Skrevet 6. mai 2014 #26 Skrevet 6. mai 2014 Fikk beskjed på kontroll forrige uke at de, når de var 6 måneder, ikke skulle ha mer enn 600 ml MME i døgnet og det var iberegnet vannet til grøten så da må hun jo snart få noe middag..... Hm, det har jeg aldr hørt før.. forsto du det slik at det gjaldt uansett vekt? Min på 7 mnd får en del mer MME enn det..
Gjest RompeRusk Skrevet 6. mai 2014 #27 Skrevet 6. mai 2014 Hm, det har jeg aldr hørt før.. forsto du det slik at det gjaldt uansett vekt? Min på 7 mnd får en del mer MME enn det.. Man bør vel ikke gi mer enn 1 liter i døgnet
fireandevil Skrevet 6. mai 2014 #28 Skrevet 6. mai 2014 Man bør vel ikke gi mer enn 1 liter i døgnet Det vet jeg, men her var det snakk om max 600 ml..
Gjest RompeRusk Skrevet 6. mai 2014 #29 Skrevet 6. mai 2014 Det vet jeg, men her var det snakk om max 600 ml.. Ja, det hørtes litt lite ut
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #30 Skrevet 6. mai 2014 Babyen kan bli matlei av alle de nye smakene, og nekte å smake på mer. Man bør vente 2 uker mellom hver nye smak. Og for noe tull? Jeg jobber innen helsesektoren med små barn, tror jeg vet en ting eller to Anonymous poster hash: ea51b...c1e To uker mellom hver nye smak? Rart at det ikke står noe sted eller at ingen helsesøstre anbefaler det. Hvor lenge mener du man skal holde på med det da?Anonymous poster hash: 32103...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #31 Skrevet 6. mai 2014 Babyen kan bli matlei av alle de nye smakene, og nekte å smake på mer. Man bør vente 2 uker mellom hver nye smak. Og for noe tull? Jeg jobber innen helsesektoren med små barn, tror jeg vet en ting eller to Anonymous poster hash: ea51b...c1e Babyer som blir matleie av to forskjellige matsorter, ja! Haha, hva blir det neste? Dette har ikke stemt på noen av mine 4 barn, og heller ikke på noen andre jeg vet om, så jeg hadde driti i det. Det er jo også merkelig da, at noen dager har noe å si siden babyer ikke har noe aspekt om tid..... At du jobber med små barn sier ikke noe om dine kvalifikasjoner. Jeg jobber også med små barn og er fullstendig uenig med deg og mener at det snart må bli slutt på alt dette idiotiske hysteriet dere sitter og messer på! Anonymous poster hash: 407fb...b18 3
Novemberellie Skrevet 6. mai 2014 #32 Skrevet 6. mai 2014 Hm, det har jeg aldr hørt før.. forsto du det slik at det gjaldt uansett vekt? Min på 7 mnd får en del mer MME enn det.. Frem til 6 måneder skal de ha maks 1 liter mme, fra 6 måneder er det, ifølge vår helsesøster maks 600 ml. uansett vekt på baby. Jeg googlet litt og fant også dette: "Når man begynner med fast føde, er det viktig å begrense melkeinntaket til maksimum 6 dl pr. dag hvis barnet får morsmelkerstatning. Som ekstra drikke kan barnet få vann." http://www.babyverden.no/Baby/Helse/Fast-fode/Ernaring-fra-6-maneder-til-ettarsalderen/ Jeg hadde ikke hørt om dette før helsesøster sa det.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #33 Skrevet 6. mai 2014 Eller du kan kjøpe ferdig pulver som er tilsatt alt det en liten baby trenger. Gir du bare grøt med f.eks havre og hirse får ikke babyen i seg det de trenger av tilskudd. Anonymous poster hash: 407fb...b18 Nå regnet jeg selvsagt med at TS ikke planla 4 måltider med havregrøt hver dag. Ærlig talt. Med variert kost kan du faktisk gi babyen det han trenger, hvis ikke ville menneskeslekten vært død. Men for all del, fortsett med skremselspropagandaen slik at normale, oppegående foreldre tror at alle babyer vinglet og vanglet halvdaude og jernfattige rundt, før noen oppfant jernpulveret. Jeg bruker kjøpemat en gang iblant selv, når det er praktisk. Men regner med at TS ikke var spesielt interessert i forslag som: "Kjøp grøtpulver!" Anonymous poster hash: 180be...b07 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #34 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har både poteter og gulrøtter i kjøleskapet. Kan jeg blande disse to? Eller bør jeg først introdusere f.eks poteten most med mm/vann (både vann og mm..? ) så prøve meg på gulrot etter noen dager? Anonymous poster hash: 116a1...56f
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #35 Skrevet 6. mai 2014 Nå regnet jeg selvsagt med at TS ikke planla 4 måltider med havregrøt hver dag. Ærlig talt. Med variert kost kan du faktisk gi babyen det han trenger, hvis ikke ville menneskeslekten vært død. Men for all del, fortsett med skremselspropagandaen slik at normale, oppegående foreldre tror at alle babyer vinglet og vanglet halvdaude og jernfattige rundt, før noen oppfant jernpulveret. Jeg bruker kjøpemat en gang iblant selv, når det er praktisk. Men regner med at TS ikke var spesielt interessert i forslag som: "Kjøp grøtpulver!" Anonymous poster hash: 180be...b07 Tenk litt da, menneske! Hun skal introdusere babyen for fast føde, da begynner man med EN type av gangen, man starter ikke med grøt, grønnsaker og frukt samtidig! Grunnen til at jeg sa at det er enklest og best med kjøpegrøt er at den er tilsatt de vitaminer og mineraler, sink og jern som babyen trenger, og når babyen starter å spise er det snakk om kanskje en skje eller to av gangen. Da er det greit å varme opp vann og ha i litt pulver og vite at babyen får i seg alt den trenger! Anonymous poster hash: 407fb...b18
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #36 Skrevet 6. mai 2014 Tenk litt da, menneske! Hun skal introdusere babyen for fast føde, da begynner man med EN type av gangen, man starter ikke med grøt, grønnsaker og frukt samtidig! Grunnen til at jeg sa at det er enklest og best med kjøpegrøt er at den er tilsatt de vitaminer og mineraler, sink og jern som babyen trenger, og når babyen starter å spise er det snakk om kanskje en skje eller to av gangen. Da er det greit å varme opp vann og ha i litt pulver og vite at babyen får i seg alt den trenger! Anonymous poster hash: 407fb...b18 Jeg tenker, relativt mye. Og det er bare tull at babyer må smake bare en type mat av gangen. De aller første smakene handler ikke så mye om å få ned masse fast føde, det handler om øvelse, smaksåpnere etc. Babyen kan få kjenne på mange smaker, bare man er forsiktig så den ikke får det i halsen. Skjær av skive paprika, hold biten for babyen og la ham suge på det. Sjekk det uttrykket! Forsøk med litt havregrøt. I begynnelsen var det en seier med en hel teskje i et måltid :-) Skyll og skrell en gulrot, la babyen smake på den. Kok og mos en brokkoli med litt smeltet smør, se om babyen vil ha det. Det er morsmelk som er hovedføden frem til seksmånedersalderen, i tillegg bør babyen ta D-vitamindråper på kvelden. Men 4-6 måneder er en super tid for å oppleve alle mulige slags smaker, lære seg tyggingen og svelgingens edle kunst. Og gradvis spiser babyen mer og mer. Sier ikke at TS må starte en økologisk gård for å gi ungen mat, og for all del, litt kjøpemat nå og da har vel sjelden noe dødd av. Men det er vel ikke tidenes lureste trekk å venne en baby til å kun spise søt babygrøt (jo, den er søt selv om den ikke er tilsatt sukker ...) nettopp i dette smaksvinduet? Å la babyen smake på masse forskjellige ting i tillegg er veldig lurt, og faktisk en opplevelse for babyen. Anonymous poster hash: 180be...b07 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #37 Skrevet 6. mai 2014 Jeg tenker, relativt mye. Og det er bare tull at babyer må smake bare en type mat av gangen. De aller første smakene handler ikke så mye om å få ned masse fast føde, det handler om øvelse, smaksåpnere etc. Babyen kan få kjenne på mange smaker, bare man er forsiktig så den ikke får det i halsen. Skjær av skive paprika, hold biten for babyen og la ham suge på det. Sjekk det uttrykket! Forsøk med litt havregrøt. I begynnelsen var det en seier med en hel teskje i et måltid :-) Skyll og skrell en gulrot, la babyen smake på den. Kok og mos en brokkoli med litt smeltet smør, se om babyen vil ha det. Det er morsmelk som er hovedføden frem til seksmånedersalderen, i tillegg bør babyen ta D-vitamindråper på kvelden. Men 4-6 måneder er en super tid for å oppleve alle mulige slags smaker, lære seg tyggingen og svelgingens edle kunst. Og gradvis spiser babyen mer og mer. Sier ikke at TS må starte en økologisk gård for å gi ungen mat, og for all del, litt kjøpemat nå og da har vel sjelden noe dødd av. Men det er vel ikke tidenes lureste trekk å venne en baby til å kun spise søt babygrøt (jo, den er søt selv om den ikke er tilsatt sukker ...) nettopp i dette smaksvinduet? Å la babyen smake på masse forskjellige ting i tillegg er veldig lurt, og faktisk en opplevelse for babyen. Anonymous poster hash: 180be...b07 Du er tydeligvis meget uenig med AB med innlegg # 24 du, da. Hun som mener hun har så god greie på dette siden hun "jobber med småbarn". Hun sier max en smak på 2 uker! Til TS: I alle år har grøt vært det første babyer har fått som fast føde. Det har blitt folk av de fleste av dem. Anonymous poster hash: 407fb...b18
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #38 Skrevet 7. mai 2014 Du er tydeligvis meget uenig med AB med innlegg # 24 du, da. Hun som mener hun har så god greie på dette siden hun "jobber med småbarn". Hun sier max en smak på 2 uker! Til TS: I alle år har grøt vært det første babyer har fått som fast føde. Det har blitt folk av de fleste av dem. Anonymous poster hash: 407fb...b18 Ja, det er jeg uenig i. Men da vi begynte med smaksprøver av fast føde, lot jeg henne smake en og en ting - for det meste. Og jeg kjørte ikke på med ti nye smaker hver dag, jeg tok det rolig i begynnelsen. Men jeg ventet ikke i ukevis mellom hver nye smak. Den der skrekken for å gjøre noe galt, tror jeg har gjort mye skade for foreldre og unger. Jeg kjenner på den selv også. Hva om hun er allergisk? Hva med vitaminer og mineraler? Hva om jeg gir noe farlig? Hva om jeg hun setter noe i halsen? Hva om hun får vondt i magen? Så ender det med at vi sitter og plasker i søt kjøpegrøt i månedsvis "for sikkerhets skyld". Det er ikke til det beste, hverken for unger eller foreldre. Det er kun til det beste for gigantiske bedrifter som tjener fett på angsten din. Jeg er ikke noen fanatiker, er i utgangspunktet ikke SÅ interessert i mat, heller ingen superkokk eller ernæringsfysiolog. Men jeg har normalt med vett og ressurser, permisjon for å være sammen med barnet mitt, en matbutikk i nærheten, og har ingen ekstreme matallergier i nær familie. Dette i likhet med det store flertall av foreldre. Det er klart jeg klarer å gi ungen mat uten at hun ender med grusomme mangelsykdommer og feilernæring? I perioden 4-6 måneder, og til en viss grad frem til 10-måneders alder, er babyens smaksvindu vidåpent. Venn ungen til varm mat, kald mat, klumpete mat, merkelig mat, krydret mat, ukrydret mat, trevlete mat, fløyelsmat osv. Dette er en kjempemulighet for å tilrettelegge matglede og mindre kresenhet senere. Nei, ikke alt på en gang, man begynner forsiktig og utvider. Unngå salt, sukker, kumelk, honning og nøtter, og mat som kan settes i halsen før babyen har lært seg å tygge og svelge. Ikke tving skjeen inn, men la babyen få styre selv. Ta det med ro, vær tålmodig og gjør maten til en hyggelig opplevelse, en morsom og spennende aktivitet. Parallellt med at man lærer barnet å innta fast føde, gir du d-vitamindråper og ammer ved siden av. I begynnelsen er det uansett morsmelken som er hovedernæring. Etter hvert blir den faste føden stadig viktigere. Å dele en avocado i to, grave ut innholdet, mose i blender, putte det du ikke trenger i en liten frysepose i fryseren din, tar omtrent like lang tid som å helle ut grøtpulver, koke opp vann og vente til det er lunka. Å legge av litt usaltet middagsmat, mose sammen og legge i en liten frysepose det du ikke trenger, er heller ikke den store tidstyven. Kok en brokkoli myk, smelt litt smør, mos i blender. Putt små porsjoner i fryseposer, og brått har du et fint lunsjmåltid for en uke. Vi gav bittesmå smaksprøver av fisk, kjøtt og kylling ganske tidlig. Most, eller bare som smaksprøver. Jenta er syv måneder nå, og vi gir henne små smaksprøver av nokså usaltet leverpostei, det er populært og bra for jerninntaket. Brokkoli også, pluss at jernstekepanne er lurt å bruke. Hirsegrøt og havregrøt er sunt, og lett å lage. Tenk variasjon! Ikke tenkt "alt eller ingenting". Om du velger å gi kjøpegrøt om morgenen, kan de tre neste måltidene f.eks være brokkoli med smør-puré, most avokado og litt most middagsmat. Anonymous poster hash: 180be...b07 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå