AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Lille knøtt har nettopp fylt 4 mnd, så vi tenkte å begynne å innføre litt fast føde. Hun har til nå kun fått morsmelk. Hva begynte dere med? Grøt eller noe annet? Hvis grøt, hva slags isåfall? Har forstått det slik at vi skal gå rolig frem og begynne med kun en ting og vente en ukes tid før vi prøver noe annet. Og gjerne begynne med kun en skje første dagen og øke gradvis. Men, hva hvis hun likere et og vil ha mer? Skal vi likevel begrense det, eller gå raskt frem mot et helt måltid? Jeg må si at det er veldig spennende, og litt skummeltå begynne med ordentlig mat. Jeg tar imot alle tips, råd og erfaringer dere har gjort. Som førstegangsmor har jeg 1000 spørsmål føles det som (Ønsker dog ikke at også dette blir en diskusjon rundt industrivarer vs hjemmelaget. Jeg ønsker å finne en passelig balanse mellom dette)Anonymous poster hash: ef75d...105
Gjest M1A Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Henger meg på for å få så mange tips som mulig :-)
Novemberellie Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Her startet vi med risgrøten med banan og mais (Nestle) da hun var 4 måneder akkurat. To-tre skjeer de første to dagene, men hun syntes det var SÅ godt at på dag 3 fikk hun 50 ml. vann iblandet grøtpulver. Etter en uke var hun oppe i en full porsjon (1 dl vann), og det har gått kjempefint! Nå er hun 5 måneder og hun får halv porsjon grøt til lunch og hel porsjon til kvelds. Etter en full porsjon grøt og 180 ml melk sover hun i 12 timer, uten å våkne, det er jo ganske deilig. Skal snart starte med grønnsaksmos til middag også, men akkurat nå virker hun veldig tilfreds med det hun får. Fikk beskjed på kontroll forrige uke at de, når de var 6 måneder, ikke skulle ha mer enn 600 ml MME i døgnet og det var iberegnet vannet til grøten så da må hun jo snart få noe middag..... 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Det viktigste er vel å se hvordan hun reagerer. Noen blir f.eks veldig dårlige i magen av grøt, da er det, etter min mening, bedre å vente litt lenger før man prøver igjen, fremfor å styre på med malt og slikt. Et generelt tips er at man starter med en teskje. Når de får i seg hele den, så kan man øke til 2, osv. Noen barn sluker dette allerede første dagen, andre spytter ut såpass mye i starten at det er lite som går ned. Man skal venne de til både smak, konsistens og en annen måte å bruke munnen på, i tillegg til at kroppen skal klare å få det gjennom systemet. Så det er jo ikke bare bare. Anonymous poster hash: 0e4a3...51e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Det tok litt tid før jeg klarte å få i ungen flere teskjeer, men kan godt hende din er mer umiddelbar slukhals :-) Kjøp en stavmikser! Her er noen ting jeg kommer på i farten: -Most avokado. -Kok brokkoli, smelt litt smør, mos sammen til puré. -Kok blomkål, smelt litt smør eller hell i litt olje, mos til puré. Ellers er det kjempespennende for babyen å smake på masse ting, selv om han ikke nødvendigvis trenger å spise noe særlig. Alt fra paprikabiter som du holder (vente med å gi noe annet enn mos ennå) til eple, salat og det meste annet som ikke er saltet eller sukret. Lykke til! Anonymous poster hash: 180be...b07
Semydfe Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 (endret) Begrens mengde selv om hun vil ha mer! Grunnen til dette er at tarmene skal venne seg til annet enn flytende. Det er tungt for en liten mage å plutselig skulle fordøye fast føde. Ang hva dere bør begynne med, så anbefaler jeg grønnsaksmos fremfor grøt. Litt lettere for magen og baby får forsøkt seg på mer og flere smaker. Det såkalte smaksvinduet er åpent fra 4-7 mnd. Søtpotet kan være fint å starte med. Samt gulrot, avokado, broccoli og pastinakk. Bland ut smaken med litt potet, mm og melange. Du kan f.eks koke opp 1 mandelpotet og 2 mellomstore søtpoteter. Blande i ca 1 dl mm og ca 30 gram flytende melange. Mos til helt jevn og fin masse meft stavmikser. Da har du til mange små smaksporsjoner. Kan fryses ned i isbitbrett eller konfektformer i silikon. Gjør samme med de andre grønnsakene - utenom avokado da. Syntes personlig avokado er best fersk. Bland gjerne med banan eller litt mm. Endret 5. mai 2014 av Semydfe 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Anonym over her: Glemte å skrive at hvis du f.eks kjøper deg noen små fryseposer (1 liter), så er det veldig kjekt med en fryser. Om du moser en avokado, kan du ta av litt til måltidet, og porsjonsfryse resten. Så har du f.eks avokadolunsj noen ganger i uken. Av grøt du kan lage selv, er havre- og hirsegrøt fint. Hirse kan du kjøpe i butikken. Hvis babyen trenger litt tid til å venne seg til smaken, kan du prøve å blande havre og hirse, koke det på vann (eller morsmelk hvis du synes det er enkelt med pumping). Du kan også kjøpe babynett på babyshop, da kan du putte ting i nettet som babyen kan smake og suge på. Følg med når han gjør det, men det skal da sikre at han ikke får biter i halsen. Frukt er ok iblant, men anbefaler ikke altfor mye frukt om dagen altså, det blir mye søtt i hvert fall :-) Anonymous poster hash: 180be...b07
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Av grøt du kan lage selv, er havre- og hirsegrøt fint. Hirse kan du kjøpe i butikken. Hvis babyen trenger litt tid til å venne seg til smaken, kan du prøve å blande havre og hirse, koke det på vann (eller morsmelk hvis du synes det er enkelt med pumping). 9cb07"] 180be...b07 Eller du kan kjøpe ferdig pulver som er tilsatt alt det en liten baby trenger. Gir du bare grøt med f.eks havre og hirse får ikke babyen i seg det de trenger av tilskudd. Anonymous poster hash: 407fb...b18
Gjest RompeRusk Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Sier som resten over. Begynte med risgrøt og potet/gulrotmos (hjemmelaget), 1 ss første uka. Etter det har jeg økt etter hvor mye hun spiser (selv om hun kun hadde spist fast, dersom hun fikk velge ) det er vel 3 uker siden vi startet, og hun spiser ca 1/2 porsjon grøt/mos 2-3 ganger om dagen! Heldigvis ikke hatt problemer med magen
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Eller du kan kjøpe ferdig pulver som er tilsatt alt det en liten baby trenger. Gir du bare grøt med f.eks havre og hirse får ikke babyen i seg det de trenger av tilskudd. Anonymous poster hash: 407fb...b18 Hirse er jernrikt, tilsatt litt olje/smør og så lenge mor får i seg nok B12 (ved amming) og baby også får noe animalske matvarer etterhvert, samt tran eller D-vitamin, så er man langt på vei. Ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det er. Dette er ikke dårligere enn kjøpegrøt. Baby får også MME/mm en lang stund som gir det meste av resten av det en baby på kun 4-6 mnd trenger. Anonymous poster hash: 0e4a3...51e 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Det minnet meg på en ting som min ble kjempeglad i: most potet og leverpostei. Hun var vel rundt 5 mnd når hun fikk det, og det likte hun fra første smak. Lurt for jern og B12. Anonymous poster hash: 0e4a3...51e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Jeg har tenkt å lage potet/gulrot mos og fryse ned i små porsjoner. Hvor mye potet og hvor mye gulrot skal jeg koke sammen? Og hvor mye vann/mm evnt annet skal jeg blande i når jeg moser dette? I tillegg, hvor stor porsjon skal fryses? Hvor mye spiser babyen pr måltid i starten? Og hvor lenge holder det seg i frysa? Anonymous poster hash: 116a1...56f
Gjest Jørild Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Vi begynte med avokado. Lettfordøyelig og sunt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #15 Skrevet 6. mai 2014 Hirse er jernrikt, tilsatt litt olje/smør og så lenge mor får i seg nok B12 (ved amming) og baby også får noe animalske matvarer etterhvert, samt tran eller D-vitamin, så er man langt på vei. Ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det er. Dette er ikke dårligere enn kjøpegrøt. Baby får også MME/mm en lang stund som gir det meste av resten av det en baby på kun 4-6 mnd trenger. Anonymous poster hash: 0e4a3...51e Nettopp! Det er derfor jeg sier at det enkle ofte er det beste: Kjøpegrøt! Når babyen er så liten skal den ha så små mengder at å styre med å lage en kvart prosjon grøt selv bare blir styr, og i motsetning til det mange tror: Man blir ikke en bedre mor av det! Kjøpegrøten er tilsatt alt av mineraler, vitaminer, sink og jern som babyen trenger den første tiden. Når de skal ha 0.5 dl grøt mener jeg det er absolutt enklest OG best med kjøpegrøt. Anonymous poster hash: 407fb...b18 2
Gjest Jørild Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 Nettopp! Det er derfor jeg sier at det enkle ofte er det beste: Kjøpegrøt! Når babyen er så liten skal den ha så små mengder at å styre med å lage en kvart prosjon grøt selv bare blir styr, og i motsetning til det mange tror: Man blir ikke en bedre mor av det! Kjøpegrøten er tilsatt alt av mineraler, vitaminer, sink og jern som babyen trenger den første tiden. Når de skal ha 0.5 dl grøt mener jeg det er absolutt enklest OG best med kjøpegrøt. Anonymous poster hash: 407fb...b18 Du får nok lære deg å leve med at enkelte et totalt uenig med deg. For mange er ikke kjøpegrøt det beste og heller ikke spesielt enkelt i forhold til å lage selv. Jeg forstår at enkelte sverger til ferdigmat, men man får uansett tåle at andre kommer med andre forlsag. 2
Mayami Skrevet 6. mai 2014 #17 Skrevet 6. mai 2014 Vi begynte med potetmos og gulrotmos ganske lenge før vi introduserte grøt. En annen hit var søtpotetmos, med bittelitt kanel på. Smaker jo dessert! Når det gjelder mengde vann/melk i blandingen, ser du det an når du moser det med stavmikser. Greit å ha ganske våt konsistens i begynnelsen og heller tørrere og tykkere etterhvert. Da vi startet med grøt ble det i begynnelsen litt tungt og uvant for magen hans, så ta den tilvenningen over litt tid. Jeg brukte forøvrig kun kjøpegrøt, da han ikke likte min hjemmelagde... prøvde flere ganger (det var også det han fikk første gangen), men det likte han aldri før han ble såpass gammel at han kunne få vanlig havregrøt med litt sukker og smør på som storebrødrene! Spennende, og man må være modig! Jeg trodde jeg skulle freake ut første gangen han begynte å hoste litt av maten, men det gikk bra!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #18 Skrevet 6. mai 2014 Høres ut som du er på riktig vei Har også hørt at man skal introdusere én og én ny matvare og vente 3-4 dager før man prøver noe nytt. Dette blant annet fordi hvis det kommer en reaksjon på en matvare er det lettere å spore opp hva det kom av. De sier vel også at man gjerne må smake på noe ca 20 ganger før man blir vant til en ny smak, så ikke gi opp om det ikke faller i smak ved første smaksprøve Her sliter vi masse med fast føde. Vesla er 6 måneder, men det går svært trått! Vi gir tydeligvis altfor mye MME, men det er ikke lett når ungen hyler av sult og nekter å spise grøt/frukt/middag. Vi er på 5-6 skjeer og så kommer alt ut igjen. Vi ble anbefalt av helsesøster å gi kjøpegrøt for å sikre at de får i seg nok vitaminer og mineraler Anonymous poster hash: be140...a8c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #19 Skrevet 6. mai 2014 Fått mye inspo i disse bloggene http://barebarnemat.blogspot.nohttp://margitvea.blogspot.nohttp://monasmatblogg.blogspot.no/p/hjemmelaget-babymat.html Helsesøster anbefalte meg å lage hjemmelaget da hun så at jeg hadde satt meg godt inn i hva babyen trenger av vitaminer og mineraler. Hun sa at hun anbefalte kjøpegrøt til de som ikke virket så interesserte i å gi hjemmelaget, slik at babyen fikk i seg de de trenger, da hun ikke trodde at de gadd å variere grøtslag slik at de får både hirsegrøt, havregrøt, hvetegrøt, risgrøt og maisgrøt.Anonymous poster hash: 516c9...e2b
Veggdyret Skrevet 6. mai 2014 #20 Skrevet 6. mai 2014 Vi begynte med most banan og eple, deretter jordbær, kokt gulrot, kokt brokkoli, honningmelon, appelsin, fersken, pære. Fikk sitt første måltid da hun var 4 mnd og er snart 6 mnd nå. Vi har nettopp begynt med grøt (hirseflak blandet med aprikos og pære), tror hun ender opp med mer i ansiktet enn i magen - frukt er mye bedre. Hun elsker å få fruktbiter å gnage på, og grønnsaker også (spesielt tomat og løk har vært populært). Siden 3/4 av måltidene hennes er morsmelk og hun får D-vitamindråper tror jeg at hun får i seg det hun trenger når hun får hirsegrøt (jern) og mye forskjellige frukt og grønnsaker. Tenker å introdusere fisk når hun runder 6 mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå