Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker thermobaby som jeg kjøper på barnas hus. God oppsugingsevne, og har aldri opplevd at de henger fast :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte safa i egen safabutikk, men tror de har på bla sparkjøp. Finner forhandlerliste på nettsiden til safa, hvertfall...:)

Skrevet

Jeg kjøpte safa i egen safabutikk, men tror de har på bla sparkjøp. Finner forhandlerliste på nettsiden til safa, hvertfall...:)

Skrevet

Det er godt mulig jeg har overproduksjon, jenta mi veide 4 kg når hun ble født og helsesøster har sagt det er vanlig ha så mye melk når barnet har så stor appetitt. Men når jeg ammer må hun ta pauser fordi det kommer så mye på en gang.. Hva kan jeg gjøre med overproduksjon? Prøver bruke brystpumpe. Våkner opp med våt bh etter å ha brukt natusan og det er litt slitsomt :(Anonymous poster hash: 1bcda...c33

Bruk av brystpumpe øker bare produksjon vel siden kroppen tror at barnet trenger såpass mye melk? Du kunne forsøkt blokkamming for å få produksjon mer i takt med behøvene til barnet. Jeg er ikke ekspert om det men du kan høre med ammehjelpen. Du kan lese mer her: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med at amme innleggene jeg bruker blir gjennomvåte, jeg bruker engangs innlegg som jeg kjøper på butikken. Bytter ofte(!) men allikevel blir det helt gjennomvått og bomullen setter seg fast på brystene mine når jeg tar de vekk :( Dette er så irriterende, jeg ble jo anbefalet engangs bomulls innlegg. Er det noen som har råd til hvor jeg får kjøpt andre Ammeinnlegg med "bedre kvalitet"? Anonymous poster hash: 1bcda...c33

Kjøp Chicco sier jeg også. Da slipper du ull i tilleg, chicco holder på varmen OG lekker ikke,

Anonymous poster hash: 578a3...76e

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får jeg kjøpt Chicco? :)Anonymous poster hash: 1bcda...c33

Lekmer.no

Anonymous poster hash: 578a3...76e

Skrevet

Det er godt mulig jeg har overproduksjon, jenta mi veide 4 kg når hun ble født og helsesøster har sagt det er vanlig ha så mye melk når barnet har så stor appetitt. Men når jeg ammer må hun ta pauser fordi det kommer så mye på en gang.. Hva kan jeg gjøre med overproduksjon? Prøver bruke brystpumpe. Våkner opp med våt bh etter å ha brukt natusan og det er litt slitsomt :(Anonymous poster hash: 1bcda...c33

Men uansett om barnet har stor appetitt, så skal jo normalt sett melkeproduksjonen tilpasses etterspørselen. Jeg har også stor og sulten baby, så jeg har mye melk, men det er jo ikke noe problem når han tar unna. Ved overproduksjon, altså når man har mer enn baby egentlig ber om, kan man stadig gå rundt med spreng, man lekker, kan få tette melkeganger, få så stort trykk under utdrivning at det blir slitsomt for baby, baby får for mye formelk (som kan gi magevondt). Hvis man merker noe av dette, er det nok lurt å prøve å redusere mengden til hva babyen faktisk trenger. En annen nevner blokkamming, og det er ofte effektivt når man vil få ned produksjonen litt eller mye, avhengig av hvordan man legger det opp. Siden jeg visste fra mitt første barn at jeg lett får mye melk, tenkte jeg på dette ganske raskt etter at jeg fikk nr to. Bortsett fra de første dagene, gjorde jeg det sånn at jeg ammet fra samme bryst to amminger etter hverandre til jeg merket at det etter noen uker passet å bytte annen hver gang. Om en stund ammer jeg nok fra begge bryst per måltid, når babyen krever mer. Når jeg sammenligner med sist, er det en rimelig annen verden. Da gikk jeg med masse spreng og lekkasjer pluss en del annet tull, mens nå kommer melka først ut i brystet når babyen begynner å die. Selv om jeg ikke har noe mindre melk enn jeg hadde da.

Skrevet

Men uansett om barnet har stor appetitt, så skal jo normalt sett melkeproduksjonen tilpasses etterspørselen. Jeg har også stor og sulten baby, så jeg har mye melk, men det er jo ikke noe problem når han tar unna. Ved overproduksjon, altså når man har mer enn baby egentlig ber om, kan man stadig gå rundt med spreng, man lekker, kan få tette melkeganger, få så stort trykk under utdrivning at det blir slitsomt for baby, baby får for mye formelk (som kan gi magevondt). Hvis man merker noe av dette, er det nok lurt å prøve å redusere mengden til hva babyen faktisk trenger. En annen nevner blokkamming, og det er ofte effektivt når man vil få ned produksjonen litt eller mye, avhengig av hvordan man legger det opp. Siden jeg visste fra mitt første barn at jeg lett får mye melk, tenkte jeg på dette ganske raskt etter at jeg fikk nr to. Bortsett fra de første dagene, gjorde jeg det sånn at jeg ammet fra samme bryst to amminger etter hverandre til jeg merket at det etter noen uker passet å bytte annen hver gang. Om en stund ammer jeg nok fra begge bryst per måltid, når babyen krever mer. Når jeg sammenligner med sist, er det en rimelig annen verden. Da gikk jeg med masse spreng og lekkasjer pluss en del annet tull, mens nå kommer melka først ut i brystet når babyen begynner å die. Selv om jeg ikke har noe mindre melk enn jeg hadde da.

Ikke for å kuppe tråden, men tusen takk for dette tipset! Har grudd meg litt til neste ammeperiode fordi jeg er så redd for å få overproduksjon igjen. Hvis det skjer skal jeg teste å blokkamme allerede etter de første dagene, før det tar helt av...

Men får du ikke veldig spreng på den siden som må vente i timevis på å bli tømt? Måtte du håndmelke eller noe sånt for å unngå tette melkeganger?

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men tusen takk for dette tipset! Har grudd meg litt til neste ammeperiode fordi jeg er så redd for å få overproduksjon igjen. Hvis det skjer skal jeg teste å blokkamme allerede etter de første dagene, før det tar helt av...

Men får du ikke veldig spreng på den siden som må vente i timevis på å bli tømt? Måtte du håndmelke eller noe sånt for å unngå tette melkeganger?

Nå gjorde jeg ikke dette den første uka, da jeg ikke ville tukle med produksjonen helt i starten. Men ammehjelpen anbefaler at man kan pumpe seg helt tom den første morgenen man starter med dette, hvis jeg husker riktig, så man starter med blanke ark. Da blir det ikke så ubehagelig. De har oppdatert rådene sine litt siden jeg slet veldig med dette for to år siden, så du kan jo gå inn og lese. Men å drive og pumpe seg opprettholder jo bare problemet, selv om det er en kortvarig løsning. Jeg brukte en del tid både på å skjønne at jeg hadde overproduksjon (trodde alle hadde sånn spreng, lekkasjer osv), og så litt tid for å skjønne hvordan jeg skulle hanskes med det. Meldte meg faktisk som donor ved sykehuset, fordi jeg trodde jeg var "dømt" til en tilværelse ned pumping. Fikk da låne elektrisk dobbeltpumpe. Men det viste seg at pumping ikke fungerte noe særlig for meg (det ene brystet lot seg ikke tømme noe særlig ved pumping). Om det funker å pumpe og man har mye overskudd, er det jo en flott ting å kunne gjøre for premature. Men det er jo greit å kunne ta et aktivt valgt om det i så fall, så man ikke bare gjør det fordi man tror man må.

Vet en del liker å håndmelke bort det verste sprenget, sånn generelt. Personlig syns jeg håndmelking er noe stort tull, fordi jeg syns det er styrete og syns ikke jeg har fått noe særlig effekt av det på spreng. Syns det enten gjør sprenget verre, eller så ender jeg opp med å stå og håndmelke i evigheter., og da blir jo litt av poenget borte, om man kun skal ta "toppen" og ikke stimulere til videre produksjon. Men det er sikkert jeg som er uvanlig der, for det virker som et vanlig råd å gi.

Ellers fikk jeg råd om hard kondisjonstrening for å dempe produksjon, og det funket for meg. Om man orker, da. Influensa kan også anbefales. ;)

Skrevet

Vera, du skriver at det ene brystet ikke lot seg pumpe noe særlig. Har man normalt lile mye melk (ca) i hvert bryst? Jeg opplever det samme, om jeg pumper får jeg ut ca 60% i det ene brystet i forhold til det andre. Dumme meg trodde at jeg bare har mindre melk i det brystet generelt, men det kan altså være at det bare ikke lar seg pumpe så lett?

Skrevet

Vera, du skriver at det ene brystet ikke lot seg pumpe noe særlig. Har man normalt lile mye melk (ca) i hvert bryst? Jeg opplever det samme, om jeg pumper får jeg ut ca 60% i det ene brystet i forhold til det andre. Dumme meg trodde at jeg bare har mindre melk i det brystet generelt, men det kan altså være at det bare ikke lar seg pumpe så lett?

For min del, handler det nok om at jeg har trangere melkeganger i det ene brystet. Jeg fikk lettest tette melkeganger der og det virker som trykket derfra er noe mindre. Men mange babyer får seg jo et favorittbryst, og det kan sikkert handle om sånt, eller sikkert også at det ene brystet har bedre evne til å produsere melk, antar jeg. Så ja, jeg vil tro det kan handle om begge deler. Men hvis babyen har en favorittside og man etterkommer dette, vil jo produksjonen bli enda mer forskjellig i hvert bryst også. (Det med favorittbryst merket jeg for øvrig ikke før eldstemann var ganske mange måneder, og la ham derfor alltid til på brystet med minst trykk førs, så ikke produksjonen ble så ujevn.)

Skrevet

For min del, handler det nok om at jeg har trangere melkeganger i det ene brystet. Jeg fikk lettest tette melkeganger der og det virker som trykket derfra er noe mindre. Men mange babyer får seg jo et favorittbryst, og det kan sikkert handle om sånt, eller sikkert også at det ene brystet har bedre evne til å produsere melk, antar jeg. Så ja, jeg vil tro det kan handle om begge deler. Men hvis babyen har en favorittside og man etterkommer dette, vil jo produksjonen bli enda mer forskjellig i hvert bryst også. (Det med favorittbryst merket jeg for øvrig ikke før eldstemann var ganske mange måneder, og la ham derfor alltid til på brystet med minst trykk førs, så ikke produksjonen ble så ujevn.)[/quote

Da kan det nok være trangere melkeganger i det brystet ja. I den grad jeg har hatt noe vondt i brystene har det kun vært vondt i det brystet med minst melk. Takk for tipsene! :-)

Gjest Fluttershy
Skrevet (endret)

Jeg bruker libero sine ammeinlegg og synes de fungerer bra. De har holdt på ganske mye melk uten å lekke.

De hang seg fast i brystknoppen i starten, men det løste jeg med å smøre med krem. Plurelan tror jeg den heter. En gul tube som ligger med babyutstyr på apoteket. Når jeg brukte den hang ikke innleggene seg fast.

Edit: Purelan heter den.

Endret av Fluttershy
Skrevet

Jeg bruker libero sine ammeinlegg og synes de fungerer bra. De har holdt på ganske mye melk uten å lekke.

De hang seg fast i brystknoppen i starten, men det løste jeg med å smøre med krem. Plurelan tror jeg den heter. En gul tube som ligger med babyutstyr på apoteket. Når jeg brukte den hang ikke innleggene seg fast.

Edit: Purelan heter den.

Purelan var livsnødvendig for meg de to første månedene!

AnonymBruker
Skrevet

Avent sine. Ingen slår de.

Anonymous poster hash: 99e73...aa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...