AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Vi skal flytte fra hverandre og diskuterer litt rundt samvær. Vi har en datter på halvannet år. Hun har aldri sovet borte, eller vært borte fra meg mer enn 3-4timer sammenhengende. Vi var opprinnelig enige om at overnatting skulle være en natt annenhver helg, men at far kunne ha henne/være sammen med oss alt etter som det passet på dagtid ellers (minimum 1dag i uken), i første omgang med opptrapping med tiden. Men nå sitter jeg her og tenker litt. Jenta elsker jo pappaen sin og trenger tid med han også. Å flytte blir en stor omveltning i seg selv, og jeg ønsker ikke å ta fra henne tid med pappaen sin. Men vi er redde for at å plutselig tilbringe en hel helg borte fra meg blir en enda større omveltning. Hva synes dere, skal vi gå rett på hele helger? Eller skal vi begynne i det små med en natt annenhver helg? Anonymous poster hash: 4a7d3...806
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har ingen erfaring med dette, men det høres fornuftig ut å begynne i det små og heller utvide etterhvert - med tanke på at barnet er så lite. Anonymous poster hash: 55950...f77
Miamaia83 Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Ville begynt i det små. Men klarer dere ta samværene hyppigere, så det ikke blir annenhver uke. Høres lenge ut mellom hver gang når hun er så liten. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Kjenner hun ikke pappaen sin? Var han ikke så veldig delaktig mens dere bodde sammen? Anonymous poster hash: abbd9...aa1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Ville begynt i det små. Men klarer dere ta samværene hyppigere, så det ikke blir annenhver uke. Høres lenge ut mellom hver gang når hun er så liten. Samvær blir så ofte som mulig. Antageligvis flere ganger i uken men det er overnatting som vi lurer på. Om hun skal overnatte en eller to netter annenhver helg. Iom at jeg flytter ut av vårt hjem med henne så er hun jo veldig trygg og kjenner seg igjen hos pappaen sin. Hun har jo bodd her frem til nå. Vi er bare litt usikre på hvordan vi skal gjøre det best mulig for hennes del Anonymous poster hash: 4a7d3...806
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Kjenner hun ikke pappaen sin? Var han ikke så veldig delaktig mens dere bodde sammen? Anonymous poster hash: abbd9...aa1 Joda, hun kjenner pappaen sin like godt som hun kjenner meg. Eneste forskjellen er at han aldri har lagt henne, men det har vært pga amming på kvelden og sovning ved puppen. Utover det så er hun like trygg på han som på meg. Anonymous poster hash: 4a7d3...806
Miamaia83 Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Samvær blir så ofte som mulig. Antageligvis flere ganger i uken men det er overnatting som vi lurer på. Om hun skal overnatte en eller to netter annenhver helg. Iom at jeg flytter ut av vårt hjem med henne så er hun jo veldig trygg og kjenner seg igjen hos pappaen sin. Hun har jo bodd her frem til nå. Vi er bare litt usikre på hvordan vi skal gjøre det best mulig for hennes del Anonymous poster hash: 4a7d3...806 Da tenker jeg overnatting annen hver helg går fint siden hun allerede er trygg der. Skal samvær utenom også være der? Hun kunne kanskje også hatt overnatting en dag uken hun ikke er der i helgen? Ala "vanlig samvær" (liker ikke det uttrykket) hver torsdag og annenhver helg. 1
Millimani Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Hun kjenner pappaen sin, elsker pappaen sin, og trenger tid med ham også. Ingen ting i veien for å gå rett på hele helger vel? Bare en natt annenhver helg er jo veldig lite. Hun har gjerne sett mye til pappaen sin også, selv om hun ikke har vært borte fra DEG mer enn tre-fire timer sammenhengende? Barn er sårbare, og hun får sannsynligvis en reaksjon på skilsmissen, selv om hun er så liten. Det er en stor omveltning å flytte. Det er en stor omveltning for et barn som opplever at foreldrene skiller seg. Det er en mye større omveltning at man flytter og at foreldrene skiller seg, enn det er å være borte mer enn fire timer fra mammaen sin 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Kjenner hun ikke pappaen sin? Var han ikke så veldig delaktig mens dere bodde sammen? Anonymous poster hash: abbd9...aa1 Herregud for et svar..Det trenger vel ikke ha noe med at hun ikke har et godt forhold til faren, men at saken handler om at forholdet til moren er såppas sterkt at de så vidt har vært i fra hverandre. Anonymous poster hash: 3d5e0...455
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Det er det som er det meste av "problemet", hun har aldri vært fra meg over tid. Men hun er veldig trygg på pappaen sin og i hans (vårt) hjem. Jeg er bare redd for at det blir en enda større omveltning å først trappe ned på tid med far for å så trappe opp igjen. Overnatting midt i uken blir vanskelig dessverre. Anonymous poster hash: 4a7d3...806
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Min gutt var nesten halvtannet år gammel da pappaen hans flyttet ut, og vi begynte med overnatting annenhver lørdag og ettermiddagssamvær to dager i uka. Da hentet han i barnehagen og leverte før leggetid. Da han var ca 2 ble dette endret til overnatting fred-søn annenhver helg, og ettermiddagssamvær én dag i uka. En stund var samværet midt i uka også overnatting og en annen periode var samværet annenhver helg fra tor-søn, men pappaen ønsker dessverre ikke mer samvær enn fre-søn annenhver helg. Gutten min hadde forresten ingen reaksjon på skillsmissen, men faren hans var jo uansett ganske fraværende mens vi bodde sammen også. Anonymous poster hash: 5ff73...05a
Snacks Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Når mine barn var små var de ofte på overnatting hos besteforeldre på begge sider når de var over 1 år og vi skulle noe! Jeg har også passet mine nieser og nevøer når mine eller mannens søsken skal bort. Det har jo gått veldig fint. Kanskje det er forskjell når det er far som skal ha sitt eget barn på overnatting? Høres rart ut for meg! 1
Millimani Skrevet 7. mai 2014 #14 Skrevet 7. mai 2014 Det er det som er det meste av "problemet", hun har aldri vært fra meg over tid. Men hun er veldig trygg på pappaen sin og i hans (vårt) hjem. Jeg er bare redd for at det blir en enda større omveltning å først trappe ned på tid med far for å så trappe opp igjen. Overnatting midt i uken blir vanskelig dessverre.Anonymous poster hash: 4a7d3...806 Ingen andre enn du/dere lager det til et problem! Du og pappaen bor sammen nå, og skal flytte fra hverandre. Å trappe ned fra at du og pappaen bor sammen, til at han skal ha henne bare en natt er mer omveltning enn at han skal ha henne to netter. En dag må du tørre å "gi slipp" på henne, også selv om hun er så liten. At hun får være sammen med andre uten at du er i nærheten av henne klarer hun å lære seg og takle. Hun er trygg på pappaen sin, og sammen med ham og uten deg kan jeg rett og slett ikke skjønne at skal være problematisk. Når mine barn var små var de ofte på overnatting hos besteforeldre på begge sider når de var over 1 år og vi skulle noe! Jeg har også passet mine nieser og nevøer når mine eller mannens søsken skal bort. Det har jo gått veldig fint. Kanskje det er forskjell når det er far som skal ha sitt eget barn på overnatting? Høres rart ut for meg! Ja det høres veldig rart ut for meg også, at det liksom skal være problematisk at ungen er to netter på rad hos pappaen. Du har noen gode poenger her, Snacks, og jeg er helt enig med deg. At så små barn er på overnatting hos sine besteforeldre, tanter eller onkler, ser jeg på som helt normalt. Ja, det må jo være minst like normalt og greit om et så lite barn er på overnatting hos pappaen sin to netter etter hverandre uten mammaen. Noe annet er jo fullstendig unaturlig!
vague Skrevet 7. mai 2014 #15 Skrevet 7. mai 2014 (endret) Hvis planen er at hun skal ha 50/50 samvær som jeg syns er det eneste rette, så har jeg vært borti løsninger som 2/2/3 som har fungert veldig fint med små barn.! Så lenge begge foreldrene har alt de trenger og barnet ikke trenger å bo i koffert. Mor har barnet fra man-ons og leverer barnet i barnehagen. Far henter i barnehage onsdag og leverer som vanlig fredag. Mor henter på fredag og leverer som vanlig mandag. Far henter mandag og leverer onsdag Mor har fra ons til fre og far fredag til mandag. Etterhvert som barnet blir eldre endrer man til hver sin uke. Det fungerer allerede fra 3-4 års alderen. Endret 7. mai 2014 av vague
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #16 Skrevet 7. mai 2014 Ingen andre enn du/dere lager det til et problem! Du og pappaen bor sammen nå, og skal flytte fra hverandre. Å trappe ned fra at du og pappaen bor sammen, til at han skal ha henne bare en natt er mer omveltning enn at han skal ha henne to netter. En dag må du tørre å "gi slipp" på henne, også selv om hun er så liten. At hun får være sammen med andre uten at du er i nærheten av henne klarer hun å lære seg og takle. Hun er trygg på pappaen sin, og sammen med ham og uten deg kan jeg rett og slett ikke skjønne at skal være problematisk. Ja det høres veldig rart ut for meg også, at det liksom skal være problematisk at ungen er to netter på rad hos pappaen. Du har noen gode poenger her, Snacks, og jeg er helt enig med deg. At så små barn er på overnatting hos sine besteforeldre, tanter eller onkler, ser jeg på som helt normalt. Ja, det må jo være minst like normalt og greit om et så lite barn er på overnatting hos pappaen sin to netter etter hverandre uten mammaen. Noe annet er jo fullstendig unaturlig! Du/dere tar jo det jeg skriver helt utav kontekst. Vær så vennlig å ikke prøv å fremstille det som at jeg ikke ønsker at jenta vår skal ha like mye tid med sin far! Det er ikke noe problem at jenta er hos pappaen sin. Det var også derfor jeg skrev "problem". Vi lurer bare på hva som er best for jenta da hun aldri har overnattet borte eller vært borte fra meg over tid. Hun har aldri sovet hos besteforeldre/tanter/onkler osv. Jeg stoler på faren hennes, og har overhodet ikke noen problemer med at hun er hos han. Men vi vil gjerne unngå en for stor omveltning for jenta, og gjøre det så skånsomt som mulig for hennes del. Vi begge vil at hun skal få masse tid med oss begge, men 50/50 er dessverre ikke noe alternativ på lenge ennå. Anonymous poster hash: 4a7d3...806
MockingJay Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 Hvis planen er at hun skal ha 50/50 samvær som jeg syns er det eneste rette, så har jeg vært borti løsninger som 2/2/3 som har fungert veldig fint med små barn.! Så lenge begge foreldrene har alt de trenger og barnet ikke trenger å bo i koffert. Mor har barnet fra man-ons og leverer barnet i barnehagen. Far henter i barnehage onsdag og leverer som vanlig fredag. Mor henter på fredag og leverer som vanlig mandag. Far henter mandag og leverer onsdag Mor har fra ons til fre og far fredag til mandag. Etterhvert som barnet blir eldre endrer man til hver sin uke. Det fungerer allerede fra 3-4 års alderen. :o !!!! At noen lar barna sine leve slik! Mener den nasjonale anbefalingen for trygg oppvekst sier at barnet må være over 3 år før man begynner med delt samvær uten hovedomsorgspersonen. Samlivsbrudd er fælt nok fra før for barnet, og barnet synes nok ikke det er noe bedre å blir revet fra mor annenhver helg. Ikke når hun er så liten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå