Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet bare at den innholder peanøttølje som er en tung olje som kan gi kviser. Ville ikke brukt den hver dag i ansiktet.

AnonymBruker
Skrevet

Vet bare at den innholder peanøttølje som er en tung olje som kan gi kviser. Ville ikke brukt den hver dag i ansiktet.

Det blir jo ganske individuelt.

Jeg bruker den hver dag i ansiktet, og på min hud har den motsatt effekt; den er kvise- og eksem-dempende.

Så jeg ville brukt den hver dag.

Ikke sikkert den fungerer for alle hudtyper, men den er verdt et forsøk (ikke så dyr).

Som nevnt tidligere i tråden er det ikke en rynkekrem nei. Det er en ansiktskrem.

Anonymous poster hash: eed25...a76

Skrevet

Oi.. høres lovende ut. Jeg vil bruke vitamin A syrekrem. Er det syre i denne her? Hjelper denne både mot kviser og begynnende rynker?

Er helt lost når det gjelder kosmetikk!

Nei, det er dessverre ikke det. Hvis du vil ha skikkelig god effekt, må du (som tidligere nevnt) få tak i 0,05% tretinoinkrem, her i Norge vil det si Airol. Obagi har også tretinoin, men den er forferdelig dyr vil jeg tro. Og for all del, det er ekstremt viktig å bruke solkrem hver eneste dag :)

Skrevet (endret)

Jeg bruker forresten denne fra iherb: http://www.iherb.com/Derma-E-Firming-DMAE-Moisturizer-with-Alpha-Lipoic-and-C-Ester-2-oz-56-g/6157

Den har a-syrekrem og C-ester.

Har bare brukt den en uke, så vet ikke om den funker enda. Det svir litt når jeg har den på og det er nok pga syren ;)

Noen som vet noe om denne eller ingrediensene? Vil denne funke mot rynker med 1% syre i?

Alpha lipoid acid er ikke det samme som A-vitaminsyre. Det kan selvsagt hende den er god uansett, men den kan ikke fjerne rynker.

Endret av Professor Orm
Gjest auroravictoria
Skrevet (endret)

Alpha lipoid acid er ikke det samme som A-vitaminsyre, de to kan ikke sammenliknes. Det kan selvsagt hende den er god uansett, men den kan ikke fjerne rynker.

Alpha lipoid acid er det samme som a vitaminsyre jo! Det er engelsk oversatt! A står for Alpha.

Det hjelper mot dannelsen av rynker og fornyer cellene. Man får en "sviende" følelse i ansiktet når man har på denne, det er pga syre. A-syren!

Endret av auroravictoria
Skrevet

Alpha lipoid acid er det samme som a vitaminsyre jo! Det er engelsk oversatt! A står for Alpha.

Det hjelper mot dannelsen av rynker og fornyer cellene. Man får en "sviende" følelse i ansiktet når man har på denne, det er pga syre. A-syren!

Nei, det er dessverre ikke det. Det er ikke lovlig å selge A-vitaminsyre sånn uten videre. Du trenger resept, som jeg forøvrig anbefaler deg å få fordi det er et fantastisk legemiddel. Hva A'en i A-vitamin står for, vet jeg ikke, men det trenger nødvendigvis ikke være Alpha.

Alpha lipoic acid: http://en.wikipedia.org/wiki/Lipoic_acid

Vitamin A-syre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tretinoin

Gjest auroravictoria
Skrevet

Nei, det er dessverre ikke det. Det er ikke lovlig å selge A-vitaminsyre sånn uten videre. Du trenger resept, som jeg forøvrig anbefaler deg å få fordi det er et fantastisk legemiddel. Hva A'en i A-vitamin står for, vet jeg ikke, men det trenger nødvendigvis ikke være Alpha.

Alpha lipoic acid: http://en.wikipedia.org/wiki/Lipoic_acid

Vitamin A-syre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tretinoin

Virkelig? Men ift linker jeg har lest om førstnevnte, har den de samme egenskapene som a-syren? Antiwtinkle osv osv..

Men hvordan kan man få a-syren på resept sånn uten videre uten noen plager, kun for hudens kosmiske del?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det jeg og har tenkt :) Tar den i ansiktet morgen og kveld, og legger litt under øynene og ;)

Den har iallfall vært veldig fin hvis jeg har fått litt nupper i huden.

Har lyst til å prøve den, men lurer på hvilken hudtype du har? Har selv en kombinasjonshud :-)

Anonymous poster hash: 03788...f36

Skrevet

Virkelig? Men ift linker jeg har lest om førstnevnte, har den de samme egenskapene som a-syren? Antiwtinkle osv osv..

Men hvordan kan man få a-syren på resept sånn uten videre uten noen plager, kun for hudens kosmiske del?

Den eneste ingrediensen som bevist kan redusere rynker dramatisk er A-vitaminsyre. Det stemmer at to virker noe på samme måte, men det betyr ikke at de har identisk effekt. Jeg fant at der finnes en studie som har vist at ALA reduserer fine linjer noe, men siden det bare er snakk om en enkelt studie, kan man ikke trekke noen konklusjon enda, kan hende det var andre faktorer som spiller inn. Derfor sier jeg at den ikke kan fjerne rynker. Dessuten har det mye å si hvordan kremen er sammensatt.

Produsenten sier nødvendigvis ikke at A-vitaminsyre og ALA er det samme, men de er flinke til å formulere seg slik at man trekker konklusjoner som ikke stemmer, samtidig som de ikke sier noe som er direkte usant.

Hvis du synes kremen er god, synes jeg likevel du kan fortsette med den og se hva som skjer. Men hvis du vil ha noe som garantert virker, burde du gå for A-vitaminsyre.

Man kan få den for å forebygge solskader, og den virker også mot akne. Grunnen til at den er et legemiddel, er at den påvirker hudens fysiologi i veldig stor grad og har en del bivirkninger. For all del, du kan sikkert være uheldig å møte på en vanskelig lege som av en eller annen grunn mener det er en dårlig idé, men jeg har aldri hatt det problemet.

• Nyttig 1
Skrevet

Husker jeg fikk huden full av kjeft av ei som jobbet på apoteket, fordi jeg hentet ut en krem Aberela på våren.

Da hun mente det var galskap av legen å tilate bruk av den på vår og sommeren.

Men så lenge jeg kun brukte den om natten, og vasket den godt av med renseprodukter om morgenen. Å brukte solkrem, så var det ikke noe problem.

Første gangen fikk jeg den av en hudlege. Etter det av fastlegen.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Er en brun krukke som heter "A-creme" som kan fås uparfymert som jeg synes er bra iallfall :)

Men det er vel ikke en rynkekrem så vidt jeg vet. Men står at det kan lindre ved eksem.

A-creme inneholder også triethanolamine. Dette er ikke noe du ønsker på huden din.

Grønn hverdag dømmer a-creme nord og ned. Den inneholder masse parabener.

Forbrukerrådet ønsker å forby a-creme på brunt glass. De anbefaler heller akrem på hvit tube. Den er fri for både parabener og inneholder heller ikke peanøttolje.

Advarsel på amerikansk nettside:

http://www.eco-friendly-digest.com/triethanolamine.html

Anonymous poster hash: aa0c7...629

Skrevet

Den kan kjøpes på apoteket (uten resept), eller på Vita.

Koster i underkant av 200 kr.

850062-7-1295637774116.jpg

A-creme inneholder triethanolamine. Dette er et stoff det advares sterkt mot i Amerika. De ligger fremst i verden på forskning på hudkremer.

http://www.eco-friendly-digest.com/triethanolamine.html

Forbrukerrådet ønsker å forby salget av a-creme fordi kremen inneholder både parabener, peanøttoljer og triethanolamine.

Anonymous poster hash: aa0c7...629

Skrevet

Nei, det er dessverre ikke det. Hvis du vil ha skikkelig god effekt, må du (som tidligere nevnt) få tak i 0,05% tretinoinkrem, her i Norge vil det si Airol. Obagi har også tretinoin, men den er forferdelig dyr vil jeg tro. Og for all del, det er ekstremt viktig å bruke solkrem hver eneste dag :)

Men er det viktig med solkrem nå på høsten som det ikke er så mye sol? Solen er ikke så veldig sterk i Norge akkurat.

Anonymous poster hash: 23870...750

Skrevet

Men er det viktig med solkrem nå på høsten som det ikke er så mye sol? Solen er ikke så veldig sterk i Norge akkurat.

Anonymous poster hash: 23870...750 [/acronym

Ja, det er viktig. UVA-strålene som gir rynker er like sterke året rundt.

Skrevet

Apotekets Vitapan krem/salve er et bedre valg enn A crem. Den inneholder så pass vit. A at hudleger anbefaler den til bleking av pigmentflekker og andre problemer.

Anonymous poster hash: f6f40...523

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...