Gå til innhold

mat som smaker like godt dagen etter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leter etter middagsretter man kan lage om kvelden og varme opp dagen etter og som smaker godt dagen etter. Har ei på ett år som nettopp er begynt i barnehage og vill ikke bruke så mye tid på matlaging når vi kommer hjem

Anonymous poster hash: 810ba...deb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøttdeig i kjøttdeigsaus. Så er det bare å koke ny spaghetti.

Taco, dersom du passer godt på salaten, eller ikke skjærer opp mer enn nødvendig, slik at du kan skjære opp litt mer dagen etterpå. Da er det bare å varme tacokjøttdeigein i mikoen først, og så varme lefsa før du hiver på rømme, tacokjøttdeig ost og salat :) Og salsa på toppen :)

Jeg er egentlig vant hjemmefra at alt kan varmes opp og spise dagen etterpå. Ingen rester skal gå til spille.

Lapskaus, kjøttsuppe, bacalao og fårikål er jo bedre på andre oppkoket :)

Anonymous poster hash: 89fe8...b20
Skrevet

lapskaus, de fleste supper, gryteretter, lasagne, finnebiff, fløtepoteter(og evt at du steker feks løvstek el.l til som tar få minutter), grøt, en middagssalat ferdig oppkuttet og at du evt koker pasta og egg å ha oppi dagen etterpå som også tar få minutter, tacokjøttdeig kan varmes dagen etter, kjøttkaker i brunsaus så kan du bare putte ferdigskrelte poteter i dagen etter så lar du det stå å putre i ca 15-20 min til poteten er ferdig og erterstuingen kan du og varme opp dagen etter eller du kan ha gulrøtter oppi sausen også sammen med kjøttkakene, her har du og ett alternativ å lage det med fiskekaker, får i kål, stek kotteletter nesten ferdig og ha de i brunsaus dagen etter. Tja... var det jeg kom på nå hehe, håper det hjelper! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns da de fleste middagsmåltider smaker godt dagen etter? Det er vel bare noen spesielle matretter som ikke smaker etter en dag.

Anonymous poster hash: a7e2c...fbc
  • Liker 8
Skrevet

Veldig mye mat som lages kjapt om du tar vasking, skrelling og kutting av grønnsakene i forveien da. Wok for eksempel er jo superraskt når alt er klargjort.

Skrevet

Hjemmelaget pizza smaker faktisk nesten bedre dagen etter. Elsker kald pizza fra dagen før!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Komle/Raspeballer

Anonymous poster hash: df666...884
AnonymBruker
Skrevet

Synes veldig mange gryter og supper blir bedre av å stå litt. :)

Anonymous poster hash: f29e9...56e
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøttkaker i brunsaus. Neste dag kan du ha fiskekaker i samme sausen sammen med poteter fra dagen før og grønnsaker, ertestuing eller makaroni.

Lammefrikasse.

Fiskegrateng.

Kokt fisk kan stekes med kokte poteter, gulrot og løk fra forrige dag eller du kan ha fisken i hvitsaus og lage plukkfisk med kokte poteter og gulrot, serveres med flatbrød, en klatt smør og masse pepper som tilbehør. Fiskekaker i karrisaus holder seg også til dagen etter.

Koteletter er lett å varme opp.

Wok synes jeg derimot blir slapp og blir dårligere dagen etterpå.

Gryteretter, lapskaus, fårikål, supper smaker bedre, hjemmelaget pizza kan varmes og servers med en frisk salat.

Fårestek kan serveres romtemperert med varm saus.

Anonymous poster hash: 4537d...c5b
Skrevet

De fleste middagsretter smaker like godt, og noen til og med bedre, neste dag. Uenig med hun over som mener hj.laget pizza smaker bedre neste dag, så der synes jeg det er unntak.

Skrevet

Av egen erfaring:

- Taco er utmerket restemat. Liker å ha nok så jeg har både nattmat og slipper å lage mat når jeg er bakfull. Ikea har en veldig fin salatboks som har en beholder inni med hull i, slik at væske renner ned i boksen så slipper du at salaten blir dvask etter en natt i kjøleskapet. Ellers så er det jo bare å lage en ny salat, skal strengt tatt ikke ta mer enn 2-3 minutter.

- Kjøttsaus til spaghetti eller pasta. Varm opp sausen i en kasserolle og kok opp ny pasta.

- Supper smaker gjerne enda bedre dagen etter. Jeg lager en slags grønnsakssuppe som holder seg godt i flere dager (slenger gjerne oppi en pakke kyllingkjøttdeig eller lignende). Hjemmelaget fiskesuppe har også holdt seg veldig godt.

Et godt tips er å varme opp minst mulig mat i mikroen. Det er fort gjort å kjøre maten et par sekunder for mye og det forandrer både smak og konsistens. Jeg har ikke hatt mikro siden i fjor sommer og har ikke savnet det et sekund. Veldig glad for at jeg nå unngår fristelsen til å varme opp noe der så det er fort gjort. Man har som regel muligheten til å vente 5-10 minutter på at noe skal koke opp.

Jeg liker ikke å varme opp metningsgarnityr som pasta, poteter, ris etc., det smaker alltid best ferskt. Liker heller ikke å varme opp rent kjøtt, kylling etc., det er også bedre ferskt og tar sjelden mer enn et par minutter å steke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Risengrynsgrøt! Oppbevares i kjøleskap med plastfolie over eller i tupperware, smakes akkurat like godt dagen etterpå :)

Anonymous poster hash: 0864d...6ab
AnonymBruker
Skrevet

Av egen erfaring:

- Taco er utmerket restemat. Liker å ha nok så jeg har både nattmat og slipper å lage mat når jeg er bakfull. Ikea har en veldig fin salatboks som har en beholder inni med hull i, slik at væske renner ned i boksen så slipper du at salaten blir dvask etter en natt i kjøleskapet. Ellers så er det jo bare å lage en ny salat, skal strengt tatt ikke ta mer enn 2-3 minutter.

- Kjøttsaus til spaghetti eller pasta. Varm opp sausen i en kasserolle og kok opp ny pasta.

- Supper smaker gjerne enda bedre dagen etter. Jeg lager en slags grønnsakssuppe som holder seg godt i flere dager (slenger gjerne oppi en pakke kyllingkjøttdeig eller lignende). Hjemmelaget fiskesuppe har også holdt seg veldig godt.

Et godt tips er å varme opp minst mulig mat i mikroen. Det er fort gjort å kjøre maten et par sekunder for mye og det forandrer både smak og konsistens. Jeg har ikke hatt mikro siden i fjor sommer og har ikke savnet det et sekund. Veldig glad for at jeg nå unngår fristelsen til å varme opp noe der så det er fort gjort. Man har som regel muligheten til å vente 5-10 minutter på at noe skal koke opp.

Jeg liker ikke å varme opp metningsgarnityr som pasta, poteter, ris etc., det smaker alltid best ferskt. Liker heller ikke å varme opp rent kjøtt, kylling etc., det er også bedre ferskt og tar sjelden mer enn et par minutter å steke.

Kan du linke til den? :)

Skrevet

Kan du linke til den? :)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60148678/

Synes generelt at denne boksen er veldig genial. Den er stor så det er plass til mye, og jeg trenger ikke lengre å blande salaten. Bare lukker boksen og roterer litt på den snurretingen.

tokig-salatslynge__0095891_PE235176_S4.J

• Liker 1
Skrevet

Vil bare legge til at jeg er klar over at folk vasker salaten sin i den boksen, men jeg synes den funker kjempefint til oppbevaring og velger å vaske salaten min på en tradisjonell måte under springvann. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare legge til at jeg er klar over at folk vasker salaten sin i den boksen, men jeg synes den funker kjempefint til oppbevaring og velger å vaske salaten min på en tradisjonell måte under springvann. :)

Det var den jeg trodde det var ja :) Jeg har en slik en som jeg kjøpte i dyre dommer på en eller annen butikk, men den går ikke an å sette lokk på når den korga/silen er oppi. Sykt irriterende. Så nå skal jeg kjøpe den der på Ikea neste gang jeg skal dit.

Men ang. det å vaske salaten oppi, den er egentlig for å tøke salaten. Så du kan jo prøve det en gang du likevel skal bruke den. Du skyller salatbladene sånn som du bruker å gjøre og så hiver du de opp i korga og veiver rundt på den greia. Da sentrifugerer du ut alt vannet som er på salatbladene som legger seg i bunnen av bollen og du kan helle ut :)

• Liker 1
Skrevet

Det var den jeg trodde det var ja :) Jeg har en slik en som jeg kjøpte i dyre dommer på en eller annen butikk, men den går ikke an å sette lokk på når den korga/silen er oppi. Sykt irriterende. Så nå skal jeg kjøpe den der på Ikea neste gang jeg skal dit.

Men ang. det å vaske salaten oppi, den er egentlig for å tøke salaten. Så du kan jo prøve det en gang du likevel skal bruke den. Du skyller salatbladene sånn som du bruker å gjøre og så hiver du de opp i korga og veiver rundt på den greia. Da sentrifugerer du ut alt vannet som er på salatbladene som legger seg i bunnen av bollen og du kan helle ut :)

Hehe, det gjør jeg allerede. Ville bare dele min erfaring med den boksen, salaten holder seg så mye lengre da vannet renner gjennom :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...