Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg lurer på om dere kunne hjulpet oss. Dvs min samboer. Han skal flytte ut av leiligheten har bor i og inn i min leilighet.

Da han flyttet inn i leiligheten betalte han 6000 kr i depositum. Problemet nå er at huseier nekter å betale ut hele beløpet fordi min kommende samboer ikke har betalt for en måneds leie. Grunnen til at han ikke har gjort dette er fordi rommet han leier var ubeboelig i en måned.

Med ubeboelig menes at rommet han leier fikk fuktskader. Fuktskadene oppsto pga sprukken vanntank på loftet, antagelig grunnet manglende vedlikehold fra huseiers side. Rommet fikk store fuktskader som følge av den sprukne vanntanken, det skapte råte og mugg, og hele den ene veggen og gulvet måtte rives i sin helhet. Dette tok en måned å fikse.

I mens var rommet ubeboelig og min kjæreste måtte da sove på sofaen hos venner og bekjente.

Som sagt, huseier vil ikke gi min kjæreste hele sitt depositum, og da lurer vi på: har han rett til å gjøre dette?

Generelt bærer leiligheten, som han leier rom i (kollektiv), preg av dårlig vedlikehold og standard.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis samboeren din var så dum å gi depositumet direkte til utleier blir det nok vanskelig å få dem tilbake uten å gjøre seg vrang.

Men 6000,- er jo ikke så mye. Jeg ville bare latt det fare om jeg ikke var veldig, veldig blakk.

Er ikke du gift, forresten?

Anonymous poster hash: a692c...672
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Med å gjøre seg vrang mener jeg selvsagt ikke noe ufin oppførsel, bare henvise til Husleieloven osv.

:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler at du kjæreste kontakter leieboerforeningen og legger frem dokumentasjon på det hele. Han skal ikke betale den husleien, og han skal ha tilbake depositumet. Men dere er nødt til å melde han inn i leieboerforeningen for å få hjelpen han har krav på.

Anonymous poster hash: f5484...2d4
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis samboeren din var så dum å gi depositumet direkte til utleier blir det nok vanskelig å få dem tilbake uten å gjøre seg vrang.

Men 6000,- er jo ikke så mye. Jeg ville bare latt det fare om jeg ikke var veldig, veldig blakk.

Er ikke du gift, forresten?

Det er utleier som er dum dersom han har tatt imot depositum kontant.

Utenfor tema:

Hvorfor spør alle Yvonne om hennes private situasjon? Skjerp dere. Det har vært så mange spørsmål over hele forumet de siste ukene!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dersom pengene står på en egen depositumskonto kan han gå til banken og be om å få de utbetalt. De vil da kontakte huseier som må bevise at han har en sak mot samboeren din. Ellers får han kontakte leieboerforeningen.

Anonymous poster hash: 17b17...6ea
AnonymBruker
Skrevet

Utenfor tema:

Hvorfor spør alle Yvonne om hennes private situasjon? Skjerp dere. Det har vært så mange spørsmål over hele forumet de siste ukene!

Uten å vite (og egentlig ikke bryr meg): antar det er fordi hun tidligere har sagt hun er gift, og nå har hun samboer, ikke unaturlig at folk spør. Men hun har selvfølgelig all rett til å be folk passe sine egne saker...

Anonymous poster hash: b5930...0c2

• Liker 8
Skrevet

Lurer på om det kan gå på dette:

§ 2-11.Avslag i leie
I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

Vil jo si at husrommet led av en mangel dersom han ikke kunne bo der på en måned.. Eller? Les igjennom: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

AnonymBruker
Skrevet

Utenfor tema:

Nei, det er faktisk veldig dumt å gi en utleier depositumet direkte. Det anbefales at man har det på en egen konto. Da får man rentene og det er mye verre for utleier å skulle holde tilbake pengene ved leieslutt. Det er alltids noen som prøver seg og da sikrer man seg at utleier faktisk må dokumentere hvorfor han vil holde igjen depositumet.

Når det er sagt har leietageren full rett til å holde igjen leie hvis husrommet er ubeboelig, men igjen. 6000,- er jo ingenting. Jeg ville ikke orket å krangle hvis jeg hadde vært dum nok til å gi utleier depositumet i hånda.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uten å vite (og egentlig ikke bryr meg): antar det er fordi hun tidligere har sagt hun er gift, og nå har hun samboer, ikke unaturlig at folk spør. Men hun har selvfølgelig all rett til å be folk passe sine egne saker...

Anonymous poster hash: b5930...0c2

Jeg spurte bare fordi jeg ble forvirret. Sist gang jeg leste noe av Yvonne snakket hun om ektemannen og nå har hun plutselig samboer. Var ikke verre enn det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt ut separasjon og har ny kjæreste (snart samboer). For mer informasjon kan man lese i denne tråden.

Over til trådens tema: ingen penger har gått direkte til huseier. Det står det heller ingenting om i mitt innlegg.

Og jeg takker for all hjelp så langt. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når en utleier går over langt over hva som er lovlig da BØR en krangle. Og henvende seg til leieboerforeningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt ut separasjon og har ny kjæreste (snart samboer). For mer informasjon kan man lese i denne tråden.

Over til trådens tema: ingen penger har gått direkte til huseier. Det står det heller ingenting om i mitt innlegg.

Da er det jo null problem å få tilbake pengene. :)

AnonymBruker
Skrevet

Åh herregud, Yvonne! :klem:

Jeg leste begynnelsen av tråden nå og jeg beklager at jeg maste om det der. Håper det går bra med deg nå og at dette forholdet blir bedre.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Åh herregud, Yvonne! :klem:

Jeg leste begynnelsen av tråden nå og jeg beklager at jeg maste om det der. Håper det går bra med deg nå og at dette forholdet blir bedre.

Takk, og ja, det går bra. :)

Forøvrig så er ikke 6000 kr kanskje all verdens for meg, men for ham (kjæresten) er det en del penger. Ikke for det, jeg personlig kjenner jeg blir ganske provosert av denne huseieren.

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Takk, og ja, det går bra. :)

Forøvrig så er ikke 6000 kr kanskje all verdens for meg, men for ham (kjæresten) er det en del penger. Ikke for det, jeg personlig kjenner jeg blir ganske provosert av denne huseieren.

Det skjønner jeg godt, men hvis din kjæreste dokumenterer at leiligheten var ubeboelig den perioden så skal han få tilbake pengene. Og jeg støtter forslaget om å ta kontakt med leieboerforeningen.

Skrevet (endret)

Det skjønner jeg godt, men hvis din kjæreste dokumenterer at leiligheten var ubeboelig den perioden så skal han få tilbake pengene. Og jeg støtter forslaget om å ta kontakt med leieboerforeningen.

Hvordan skal han kunne dokumentere det utover at gulvet var revet opp og veggene likeså? Han tok ikke bilder av prosessen, men det burde han kanskje gjort. Det er klart, de i kollektivet kan selvsagt verifisere hans historie. Han ene i kollektivet har det også skriftlig at huseier informerer om fuktskaden.

Forøvrig gikk denne fuktskaden utover flere leiligheter, så det førte til at flere måtte rette opp i skader. Og man kan også kontakte håndtverkerne som gjorde en jobb på min kjærestes rom.

Endret av Yvonne
Skrevet

Hvor lenge siden er denne fuktskaden? Hva ble avtalt med leier i det det ble satt igang utbedringer? I utgangspunktet vil jeg tro kjøresten din har en grei sak, og bør få igjen pengene, med mindre de har avtalt noe spesielt i forbindelse me utbedringen

Kommer jo litt an på om det er 1 år siden, og han bare unnlot å betale leie, uten å ha en dialog med huseier. Samme blir jo dersom huseier da ikke har purret betalingen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvor lenge siden er denne fuktskaden? Hva ble avtalt med leier i det det ble satt igang utbedringer? I utgangspunktet vil jeg tro kjøresten din har en grei sak, og bør få igjen pengene, med mindre de har avtalt noe spesielt i forbindelse me utbedringen

Kommer jo litt an på om det er 1 år siden, og han bare unnlot å betale leie, uten å ha en dialog med huseier. Samme blir jo dersom huseier da ikke har purret betalingen.

Dette skjedde februar i år. Alle i kollektivet tok dette opp med huseier med en gang. Huseier sa at det var beroende på forsikringsselskapet. Og de har purret et par ganger, men hver gang har huseier sagt at han venter på svar fra forsikringsselskapet. Huseier har enda ikke klart å komme med et svar om de kan slippe husleie, for dette gikk utover alle leieboerne. Det førte nemlig til at badet også ikke kunne brukes og måtte pusses opp (i tillegg til at rommene var ubrukelige).

Endret av Yvonne
Skrevet

Leiligheten jeg leier fikk en fuktskade i desember så jeg måtte flytte ut. Jeg betalte ikke husleie de dagene jeg ikke bodde her. Huseier fikk igjen tapte leieinntekter fra forsikringsselskapet sitt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...