AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Har en jente som nylig fylte 4. Det er noen ting som bekymrer meg ved henne, og jeg søker råd her, som anonym. Tror jeg tar det punktvis:-Hun forlanger vår oppmerksomhet HELE tiden, og har vært slik fra hun fylte 1. Enten vi er hjemme eller ute, så babler hun i munnen på oss voksne konstant. Bryr seg overhode ikke om å vente på tur. Dette begynner å gå meg på nervene... jeg får jo ikke snakket med andre mennesker mens hun er i nærheten.-Hun kommer med en del underlige kommentarer. Et eksempel; idag var det en jente som ville være med henne hjem fra bhg. Jeg sa at det var greit. Da strenet min datter rett bort til en annen jente (god venninne) og sa følgende: "DU får ikke være med med hjem, bare Ida"!Hadde vel ikke reagert særlig dersom det hadde vært en krangel i forkant, men det hadde det ikke. Tvert imot, de satt og tegnet og pratet sammen.-Hun sier plutselig til sine 2 eldre søsken: "DU bor ikke her"! Dette skjer ofte.-Hun prater med vilt fremmede som om de skulle være gamle bekjente, f.eks. i butikkene. Trasser mot folk hun ikke kjenner, akkurat som med oss foreldre.Trenger gode råd ang. om dette er "normale" ting av en 4-åring. Har aldri sett lignende hos de to eldste. Anonymous poster hash: 18e57...388
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Hun har vel en litt annerledes personlighet, da. Ut ifra det du beskriver ser jeg ingen grunn til å sykeliggjøre oppførselen hennes, men det er klart.. er du bekymret så får du spørre i barnehagen hva de mener, for eksempel. Det er jo en pedagogisk leder eller flere der som har kompetanse til å vurdere barn. Anonymous poster hash: a4f41...7b7 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Du kan søke hjelp, synes du skal gjøre det. Anonymous poster hash: 79bc6...c83
Harlekin Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 (endret) Jeg synes dette høres ut som en normal, utadvent og ganske viljesterk 4-åring. Men jeg synes absolutt dere bør ta tak i den negative oppførselen hennes mot andre barn og søsken, og lære henne at hun ikke alltid skal være den som snakker, dersom dere ikke allerede har gjort det. Men det høres ikke ut som det er noe i veien med henne. Endret 5. mai 2014 av Harlekin 4
Teriyaki Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Jeg synes det kan være lurt å søke veiledning. Det er ikke nødvendigvis noe "galt" med henne, men hun har vel kanskje en personlighet som trenger en veldig "fast hånd" for å unngå at det etter hvert blir en ufordragelig unge. De to eldste har vel en annen personlighet, så da har det kanskje ikke vært et tema. 2
kaffekjærring Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Har hun fått mindre oppmerksomhet enn de andre? Har hun fått mere ansvar etterhvert som hun ble eldre? Ville også gjort som andre her sier og kanskje snakka med noen i hennes barnehage om hva de tenker kan hjelpe, eller eventuelt om de har noen teori om hvorfor hun oppfører seg sånn. Vi hadde mange foreldre som kom til oss som jobbet der og spurte om råd og teorier vi kunne ha om hva som kunne gjøres med feks dårlig oppførsel mot andre barn og dårlig oppførsel mot søsken. Snakk med pedagogisk leder! De har som oftest svar på det meste
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Jaja, skaff henne en diagnose og hiv innpå med Ritalin. Det gjør sikkert susen ... Anonymous poster hash: a4f41...7b7 4
kaffekjærring Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Jaja, skaff henne en diagnose og hiv innpå med Ritalin. Det gjør sikkert susen ... Anonymous poster hash: a4f41...7b7 Nei ikke snakk om at det må være en diagnose men kanskje de i barnehagen må fokusere mer på feks det å vente på tur som jo hun ikke gjør i forhold til prating osv! Trenger ikke blåse det opp i dimensjoner og begynne å snakke om diagnoser osv... 5
~umulia~ Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Nei ikke snakk om at det må være en diagnose men kanskje de i barnehagen må fokusere mer på feks det å vente på tur som jo hun ikke gjør i forhold til prating osv! Trenger ikke blåse det opp i dimensjoner og begynne å snakke om diagnoser osv... Eller kanskje heller foreldrene bør fokusere på det å vente på tur. Nå er det jo faktisk deres jobb å oppdra barnet. For meg høres dette ut som en helt normal trassig 4 åring som tester grenser, og som trenger tydelig grensesetting. 5
kaffekjærring Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Eller kanskje heller foreldrene bør fokusere på det å vente på tur. Nå er det jo faktisk deres jobb å oppdra barnet. For meg høres dette ut som en helt normal trassig 4 åring som tester grenser, og som trenger tydelig grensesetting. Ja selvfølgelig! De må jo samarbeide med de i barnehagen, og kanskje foreldre må si til de i barnehagen at de skal fokusere ekstra godt på å sette klare grenser når det kommer til det å vente på tur! Sier jo ikke at foreldrene er fratatt alt ansvar om oppdragelse! Det er jo samarbeid mellom foreldre og barnehage/dagmamma/skole/andre familiemedlemmer som gjør en god forskjell!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Hun krever tydeligvis mye av deg. Virker som hun har behov for å markere seg. Forsøk å finne roten av problemet. Snakk med henne om alle situasjonene som oppstår. Gjør det hele tiden. Min 4 åring trenger også det. Hun forstår alt jeg sier. Fortell hvordan det føles for de andre barna når hun sier slik. Barn forstår så mye mer enn man tror. der er smarte. Det er fint att hun alltid må vente på tur til å prate. Hvis hun prater i munn, overse. Det er vanlig oppførsel. Men viktig at de får føringer på oppførsel, da blir de også bedre likt og får det bedre:) Anonymous poster hash: dd069...bed 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 -Hun kommer med en del underlige kommentarer. Et eksempel; idag var det en jente som ville være med henne hjem fra bhg. Jeg sa at det var greit. Da strenet min datter rett bort til en annen jente (god venninne) og sa følgende: "DU får ikke være med med hjem, bare Ida"! Hadde vel ikke reagert særlig dersom det hadde vært en krangel i forkant, men det hadde det ikke. Tvert imot, de satt og tegnet og pratet sammen.Anonymous poster hash: 18e57...388 Dette er ikke en underlig kommentar, den er slem og noe man bør slå hardt ned på. Du må jo oppdra henne! Hadde det vært min 4åring, hadde jeg sagt strengt "Anna det var ikke hyggelig sagt", deretter dratt rett hjem uten besøk. Nulltoleranse mot slik frekkhet. Særlig dersom hun pleier å komme med slike kommentarer. Ang mas når du snakker med andre, du må si strengt "nå snakker vi voksne, du må vente", og deretter overse totalt. Du bestemmer når du er ferdig å snakke. Jeg tror rett og slett du må bli litt strengere, barna kommer ikke ferdig oppdratt, særlig dette med å trasse mot fremmede hadde gjort at jeg hadde kjørt henne rett hjem fra butikken, totalt uakseptabel oppførsel.Anonymous poster hash: 75cec...071 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #14 Skrevet 7. mai 2014 Overhodet ikke noe galt med henne, annet enn at hun vil bli "sett". Høres ut som hun rett og slett bare tester deg litt. Gjør/sier ting hun vet er galt, eller ikke hører på deg, for å være helt sikker på at du faktisk ser henne/er glad i henne. Anonymous poster hash: be31f...c99 1
Gjest elle82 Skrevet 7. mai 2014 #15 Skrevet 7. mai 2014 Synes hun rett og slett høres uoppdragen og frekk ut. Det at hun ikke tar hensyn til andre og var såpass sårende mot sin venninne uten grunn, det viser at hun trenger å lære seg empati. Og ja, hun er gammel nok til å skjønne at hun kan såre andre. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #16 Skrevet 7. mai 2014 Psykopatbarn!!! Anonymous poster hash: b804d...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 Høres ut som normal trassalder. En kvassere oppdragelse hadde nok vært hjelpen her ja.. Anonymous poster hash: 5f43f...bcb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå