AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Advarsel: Innlegget vil komme med useriøse utsagn bare for å få fram frustrasjonen min. Har vi uskyldige medmennesker en slags plikt til å hjelpe mødre med å løfte barnevognen av og på trikk/buss/tog? Jeg kan ærlig si at det aldri kunne slått meg å hjelpe de, og ble faktisk irritert da en dame kom med to barn og en barnevogn og spurte meg i en ganske frekk tone: "Unnskyld, men ehh.. kan du hjelpe meg eller?" Jeg misliker barn, og vil ikke ha noe som helst med de å gjøre, og vil helst slippe og "støtte" mødre med barnevogn som tror de har førsterett over alt. De fleste tar ikke hensyn, har blitt kjørt på av barnevogner sikkert 5 ganger bare i 2014. (Det gjør vondt!) Samme gjelder folk med trillekoffert, åååh som de irriterer meg, men det er en annen diskusjon. Anonymous poster hash: a5537...c70 32
Cerasus Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Ja, synes man har plikt til å hjelpe. Men jeg må si jeg hadde gitt blanke faen i det dersom jeg hadde møtt den grinete dama du nevner. Høflighet og takknemlighet er fint! 10
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Herregud. Alle med normal folkeskikk hjelper en kvinne med barnevogn, helst uoppfordret men i hvert fall om man blir spurt. Anonymous poster hash: aa4c9...001 33
Gjest RompeRusk Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Spør en kvinne med barnevogn på en høflig måte om folk kan hjelpe henne, så ser jeg ikke problemet. Nei, en har ikke plikt, men mange anser det som normal høflighet å hjelpe i slike situasjoner. 16
Gjest Herr Heftig Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Man burde ikke frakte med seg ting man ikke er i stand til å håndtere alene.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Mødre med barnevogn kan stappe barnevognen sin langt oppi ræva si! Jeg er faen meg så lei av de! Anonymous poster hash: 783b4...2c9 13
Thorn Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Selvfølgelig hjelper man folk med barnevogn, men jeg syns godt at førerne av vognene kan spørre på en fin måte om ingen hjelper til uoppfordret. 8
Harlekin Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Selvfølgelig, plikt har man ikke, men jeg må synes det er rimelig spesielt om en hel buss / de nærmeste folkene bare sitter og glor mens en dame strever med barnevognen. Eller rullestol eller lignende. Synes det er merkelig å ikke ville hjelpe "fordi man ikke liker barn". Samfunnet blir mye hyggeligere dersom ikke alle bare tenker på seg. 26
Magnifique Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Hei. Jeg forstår at det er frustrerende å hjelpe en som er frekk og forlanger det, men akkurat dette med å hjelpe ei dame/en mann med barnevogn gjør jeg. Det tar ikke lang tid og det er hyggelig å hjelpe til. Vedkommende sette nok garantert pris på det også. 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Man burde ikke frakte med seg ting man ikke er i stand til å håndtere alene. ting?... ellers enig med ts. klarer forøvrig alltid å håndtere barn og vogn selv og liker heller ikke å bli spurt om hjelp (faktisk..) Anonymous poster hash: 61a32...36a
Gjest Keljo Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Jeg har opplevd mange ganger at folk bare står og glaner på meg og vogna. Som oftest menn som hjelper til, eller kvinner som står med barnevogn selv, så vi må hjelpe hverandre. Hadde ikke skadet med noen hjelpende hender, men får det til selv hvis jeg absolutt må. Veldig bra at de fleste trikkene nå har inngang for barnevogner, så er man ikke avhengig av hjelp 2
Satellites Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Dette er grunnen til at jeg ikke tar buss med vogn uten at mannen er med. Skjønner ikke argumentet med "jeg hater barn" - du skal ikke løfte barnet, du tar tak i vogna. Er det ok om den er tom? Hele greia tar 20 sekund, ufattelig at noen kan synes det er et problem å hjelpe noen som trenger det. 15
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Mødre med barnevogn bør tilby enden med håndtak om de ønsker hjelp. Jeg tilbyr meg ikke frivillig å ta tak i den møkkete enden hvor jeg må bøye nesetippen ned i asfalten og risikerer å bli møkkete på hendene. Anonymous poster hash: 4f7ce...407 22
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #14 Skrevet 5. mai 2014 ting?... ellers enig med ts. klarer forøvrig alltid å håndtere barn og vogn selv og liker heller ikke å bli spurt om hjelp (faktisk..) Anonymous poster hash: 61a32...36a Kanskje den aktuelle moren med barnevogn har bekkenløsning? Herregud, folk er virkelig frekke her på KG. Det spørres stadig om ting som jeg anser som normal folkeskikk er nødvendig å gjøre. Dette er på linje med å vise de eldre respekt og reise seg på bussen for gravide damer. Det er sånt man bare gjør, av ren ryggmargsrefleks. Fordi man er godt oppdratt! Anonymous poster hash: aa4c9...001 15
Kontormus Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 Nei, en er ikke pliktig. Men regn med å bli utstøtt og avskydd hvis det er slik du forholder deg til omverdenen. Og forvent hvertfall ikke å motta hjelp selv om du skulle ønske det... 9
MissPierce Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 (endret) Hadde hun vært frekk, så hadde jeg fortsatt hjulpet henne. Men sagt tydelig i fra at medden tonen der gjør det ikke akkurat fristende å hjelpe deg. Men siden JEG har folkeskik så skal jeg gjøre det.Utenom det så hjelper jeg alltid folk som trenger hjel sånn. Hvorfor skulle jeg ikke liksom...Å forstår godt frustrasjonen til mødre med barnevogn på trikk og buss her i Oslo.Folk har jo absolutt ikke vett på å flytte seg sånn at de får plass, der hvor det faktisk er meningen at vogner skal stå.Ei på jobben min kjøpte seg bil, etter å i ett år ha tatt buss med vogn. Å nesten daglig måtte vente på både buss 2 og 3 fordi hun ikke fikk plass. Å til slutt måtte tvinge seg frem for å komme hjem.Selv kommer jeg nok til å bruke mye bæresele/sjal vist jeg må bruke offentlig tilbud når unge får barn. For det styre der orker jeg ikke... Endret 5. mai 2014 av MissPierce 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #17 Skrevet 5. mai 2014 Hadde hun spurt på en hyggelig måte så hadde det vært noe annet, jeg kan late som om jeg vil hjelpe til og smile falskt for å virke hyggelig mens jeg egentlig kunne bare latt henne stå igjen på trikkestoppet uten å hjelpe henne, og bare se at hun sliter fordi det ikke var noen andre på trikken som kunne hjelpe (som så henne da) uten å føle noe på det i det hele tatt. Jeg bryr meg ikke. Jeg virker vel helt uoppdragen og egoistisk, men jeg føler ikke at jeg må hjelpe noe som de selv har pådratt seg. At de ikke kommer seg på trikken pga at de har barn i barnevogn er ikke mitt problem. Når jeg sitter på buss/trikk/tog liker jeg å være i min egen verden og høre på musikk, ikke bli forstyrret av en mor som mener jeg skal hjelpe henne med å få skrikerungen hennes på bussen/trikken/toget. Det finnes bæresjal, ladies. Tro det eller ei, så liker jeg å hjelpe andre mennesker, er både fadder og gir bort penger og klær til veldedighet. Jobber i service-yrke, så jobben min er å hjelpe andre. Kommer sikkert som ett sjokk også at jeg har kunder som sier takk for kjempe god service også. Jeg bare liker ikke folk med barnevogn, og trillekofferter. TS. Anonymous poster hash: 4dcfc...bc8 4
Gjest New_Girl Skrevet 5. mai 2014 #18 Skrevet 5. mai 2014 Det koster deg to kalorier å hjelpe noen. At det ikke hadde engang falt deg inn å hjelpe sier mye om deg og oppdragelsen du har fått. Hvis du hater barn så mye at du ikke klarer å ta på ei barnevogn engang burde du holde deg unna kollektivtrafikken. 10
Gjest Hyssingen Skrevet 5. mai 2014 #19 Skrevet 5. mai 2014 Eneste gangen jeg ikke kan fordra barnevogner er når bussen er full men det allikevel kommer en mor med barnevogn som på død og liv skal klemme og skvise og grynte og albue seg inn. Ellers hjelper jeg til nøds om jeg ser at ingen andre gidder. 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #20 Skrevet 5. mai 2014 Herlighet, hva er problemet, kan vi ikke hjelpe en person som trenger en håndsstrekning, som koster deg et par sekunder av ditt liv? Dette med å ta hensyn, vise høflighet/omsorg for andre synes å ha krympet inn til egen familie. Anonymous poster hash: de053...a16 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå