AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Jeg kjemper en kamp som er utrolig vanskelig, nemlig det å legge PÅ meg. Har vært syk i en lengre periode, mistet 15kg på få måneder og følte meg som en skygge av megselv. Jeg har dessverre hatt sånn at når jeg spiser masse, går jeg gjerne ned i vekt, forbrenningen starter for fullt. Om jeg spiser lite så gikk jeg opp før av en eller annen grunn. Men ikke sånn mer idag. Jeg er 175 høy og veier 58kg. Er ikke sykelig tynn selv om det høres sånn ut, de som kjenner meg ser jeg er tynnere, men ser normal ut ellers. Men.. noen tips til mat som kan få meg opp i vekt? Fikk en lykkerus da jeg endelig så 60.4kg på vekta da jeg tilfeldigvis stilte meg på vekta, men nå er jeg tilbake på 58 igjen :-( Nedtur, mistet matlyst og motivasjon av det.. Tåler ikke tung, fysisk aktivitet pga dette heller. Alle blodprøver er normale forresten, kun Folsyre som var lavt, holder på å tar tilskudd av det nå da. :-) Anonymous poster hash: eb708...a8c Anonymous poster hash: 2fd68...87d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Har akkurat samme problem som deg, utenom sykdomsdelen. Har slitt med undervekt hele livet og klarer ikke å gå opp. Sjekket meg hos legen og alt er i orden ellers i verdier. Jeg er 1.70 høy og veier 47 kg. For et år siden klarte jeg å komme meg opp på 50 kg, men det innebar at jeg spiste store mengder mat, så mye at jeg fikk vondt etter hvert måltid. Ønsker deg lykke til og håper du kommer deg opp i vekt! Anonymous poster hash: da23c...7c0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Haha, jeg tror jeg vet hva som er galt med dere... Anonymous poster hash: 27ac5...431
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Spis kaloritett mat. Egg, avokado, olje, havregryn, h-melk, fløte, rømme, fet fisk osv. Lag smoothie av bær, havregryn, olje, h-melk/fløte og banan. Det er enkelt, og du kan drikke det mellom måltidene. Stek maten din i olje/tilsett olje på middagene dine. Anonymous poster hash: 11d53...9bb 3
Supraspinatus Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Les dette innlegget: http://paljabekk.blogspot.no/2014/04/overspising-kalorier-teller-men-det-er.html 1
plix Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Haha, jeg tror jeg vet hva som er galt med dere... Anonymous poster hash: 27ac5...431 For dette er jo så mye å le av... 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Bruk matolje alle mulige plasser (til steking, på salater, i sauser?). Fet fisk til middag. Frokost- og lunsjmåltider med nøtter, avokado, ost og egg. Peanøttsmør og fiskepålegg på skiva. Skjær opp frukt og putt innpå det innimellom. Som krisehjelp kan man kjøpe sånne næringsdrikker på apoteket. Og det hjelper forsåvidt, men jeg syntes aldri de smakte sånn overvettes godt. Anonymous poster hash: 573bd...3b6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 TS her! Setter kjempestor pris på alle svar og dere andre som går gjennom det samme! Var da jeg spiste store mengder mat jeg også klarte å gå opp litt,men fikk så vondt etter måltidene, så akkurat samme her, var vel da jeg datt ut litt.. :/ Lurer på om jeg har undervurdert nøtter? Siden det blir nevnt her! Er det snakk om all slags nøtter eller noe spesielle som hjelper bra? Næringsdrikker er et fint tips, de synes jeg smaker kjempegodt i tillegg! Og tusen takk for tips om olje! Det skal jeg definitivt starte med Ser LITT mer positivt på dette nå, tusen takk! Prøver igjen! Anonymous poster hash: 2fd68...87d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 TS her! Setter kjempestor pris på alle svar og dere andre som går gjennom det samme! Var da jeg spiste store mengder mat jeg også klarte å gå opp litt,men fikk så vondt etter måltidene, så akkurat samme her, var vel da jeg datt ut litt.. :/ Lurer på om jeg har undervurdert nøtter? Siden det blir nevnt her! Er det snakk om all slags nøtter eller noe spesielle som hjelper bra? Næringsdrikker er et fint tips, de synes jeg smaker kjempegodt i tillegg! Og tusen takk for tips om olje! Det skal jeg definitivt starte med Ser LITT mer positivt på dette nå, tusen takk! Prøver igjen! Anonymous poster hash: 2fd68...87d Stå på! Dette klarer du. 100 g nøtter inneholder ca 600 kalorier. Så det sier jo seg selv at det er godt alternativ når du skal opp i vekt. Det tar ikke lang tid å spise en håndfull nøtter før lunsj, etter middag, før kveldsen osv. Mandler, valnøtter, macadamia-nøtter er gode typer som du kan spise. En håndfull nøtter inneholder ca 30g. Om du klarer å spise 3 håndfullet i løpet av en dag, så har du allerede fått i deg ca 600 kalorier. Vet det kan være ubehagelig å føle seg mett og stappa, men magesekken din vil venne seg til det. Etter en stund så vil du ikke føle deg så full i magen. Anonymous poster hash: 11d53...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Stå på! Dette klarer du. 100 g nøtter inneholder ca 600 kalorier. Så det sier jo seg selv at det er godt alternativ når du skal opp i vekt. Det tar ikke lang tid å spise en håndfull nøtter før lunsj, etter middag, før kveldsen osv. Mandler, valnøtter, macadamia-nøtter er gode typer som du kan spise. En håndfull nøtter inneholder ca 30g. Om du klarer å spise 3 håndfullet i løpet av en dag, så har du allerede fått i deg ca 600 kalorier. Vet det kan være ubehagelig å føle seg mett og stappa, men magesekken din vil venne seg til det. Etter en stund så vil du ikke føle deg så full i magen. Anonymous poster hash: 11d53...9bb Tusen takk for tips og motivasjon! Nøtter skal definitivt kjøpes inn! Det med magesekken ja, hører det kan ta uker/måneder, kommer an på hvor lenge det har foregått uten noe særlig med mat.. Men er vel bare å holder ut.. Det kommer seg Anonymous poster hash: 2fd68...87d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Tusen takk for tips og motivasjon! Nøtter skal definitivt kjøpes inn! Det med magesekken ja, hører det kan ta uker/måneder, kommer an på hvor lenge det har foregått uten noe særlig med mat.. Men er vel bare å holder ut.. Det kommer seg Anonymous poster hash: 2fd68...87d Jepp det kommer seg med tiden. Bare hold ut. Vil tro du blir lei om du bare skal spise nøtter hele dagen, så andre tips kan være:Smoothie, laget av for eksempel: 1 banan, 200 g bær, 2 ss olje, 50 g havregryn, 1 dl fløte og 1 dl h-melk = ca 900 kalorier.Egg med majones. Kok for eksempel 2 egg, og tilsett 1 ss ekte majones på hvert egg. Dette blir tilsammen ca 500 kalorier.Kaloririk solskinnsdrikk. Jobber på et sykehjem, og dette drikker underernærte pasienter. Veldig kalori- og næringsrikt. 5 dl kremfløte, 5 dl juice, 6 eggeplommer, 5 ss sukker. Et vanlig glass (150 ml) med solskinnsdrikk inneholder 482 kalorier. Anonymous poster hash: 11d53...9bb
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 Etter min mening syntes jeg egentlig ikke at det hørtes så alt for ille ut? ellers kan det nok være at jeg er tynn selv og vandt med det? Jeg er 175 cm og veier 51 kg.. men vi bærer vel vekten forskjellig (som jeg så flere så fint hadde beskrevet det) Før ville jeg litt opp i vekt, men nå er jeg egentlig bare takknemlig for at jeg har en naturlig slank kropp.. Det eneste som er utrolig surt er jo at jeg har små pupper Anonymous poster hash: 0b022...102 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2014 #14 Skrevet 7. mai 2014 Ha i olje i hvert måltid. En ss olje er 100kcal. Anonymous poster hash: 257c0...376
Gjest Ingaborga Skrevet 7. mai 2014 #15 Skrevet 7. mai 2014 Når dere snakker om å ha olje i alt mulig rart, hvilken olje tenker dere på da? Rapsolje, solsikkeolje, kokosnøttolje?
Supraspinatus Skrevet 7. mai 2014 #16 Skrevet 7. mai 2014 Når dere snakker om å ha olje i alt mulig rart, hvilken olje tenker dere på da? Rapsolje, solsikkeolje, kokosnøttolje? Jeg kan ikke svare for noen andre enn meg selv, men denne artikkelen har et innhold jeg mener er mer enn dekkende: http://authoritynutrition.com/healthy-cooking-oils/ I tillegg vil jeg legge inn et unntak. Det finnes en variant av solsikkeolje som er dyrket frem med andre egenskaper enn den man normalt ser i butikken. Varianten kalles på engelsk "high-oleic sunflower oil" og består av mer enumettet fett enn olivenolje. Det betyr at den er veldig stabil og godt egnet for mennesker. Den eneste jeg har funnet i Norge er denne: http://helios.no/?ItemID=1211
Gjest multibox Skrevet 7. mai 2014 #17 Skrevet 7. mai 2014 bruk mye olje, stek kylling i kokosmelk. Og snack på nøtter gjennom hele dagen. Bare pass på at du trener styrke også, slik at det du legger på deg ikke kun blir fett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå