AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Jeg og "kjæresten" hadde en diskusjon angående barneoppdragelse og alkohol. Han mener at det er greit at barna får lov til å drikke alkohol når de er i 17-årsalderen, fordi han mener de uansett vil gjøre det om de har tillatelse eller ikke. Selvsagt skal ikke han kjøpe alkohol til barna, men de skal få lov til å drikke. Jeg derimot mener ikke at barna våre skal få lov til å drikke alkohol før de er fylt 18 år. Det er slik jeg har hatt det i min oppvekst, selvsagt har jeg sneket meg på en del hytteturer i ny og ned når jeg var i 16-17 årsalderen og drukket alkohol. Men jeg mener også at ved å tillate alkohol så går man fram som et dårlig eksempel, ved og tillate noe som strengt talt ikke er lovlig. Jeg synes kanskje det er greit at barna går litt bak ryggen "det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av". Hvordan stiller du deg i forhold til dette dilemmaet? Anonymous poster hash: 78fb8...a38 1
Gjest Violetta Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er enig med deg. Man vet at det foregår, men det betyr ikke at man liker det.
HvittHus Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Jeg derimot mener ikke at barna våre skal få lov til å drikke alkohol før de er fylt 18 år. Det er slik jeg har hatt det i min oppvekst, selvsagt har jeg sneket meg på en del hytteturer i ny og ned når jeg var i 16-17 årsalderen og drukket alkohol. Men jeg mener også at ved å tillate alkohol så går man fram som et dårlig eksempel, ved og tillate noe som strengt talt ikke er lovlig. Jeg synes kanskje det er greit at barna går litt bak ryggen "det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av".Anonymous poster hash: 78fb8...a38 Alkohol er ikke ulovlig for unge under 18. At det ikke er heldig for kropp og hjerne i utvikling er en annen sak, men ungdommen kan helt lovlig drikke alkohol. Den som forsyner/skaffer ungdommen alkohol, begår derimot et lovbrudd.
Gjest tsejG Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er langt på vei enig med deg, og mer betinget enig i hva kjæresten din mener. Hos oss har ungene fått et glass vin til maten en gang i blant fra de var 17, ingenting annet. De har aldri fått "lov til å drikke" hjemme, som i at de fritt har kunnet komme drassende på six-packer øl og x antall rusbrus, full gass.... I og med at de da skjønner at reell drikking ikke er ønsket her hjemme, skjer det heller aldri. Hva de lemper innpå ute legger vi oss ikke opp i, da de forlengst har passert 18 (skjønt antagelsene er at de behersker dette helt fint og fornuftig). Jeg mener man skal ha en restriktiv holdning overfor sine barn på dette området under hele oppveksten, slik at de lærer seg til en fornuftig alkoholbruk. Derfor anser jeg det som en god ting å introdusere de for alkoholen ved å gi de et glass vin til maten, heller enn fritt fram, værsågod, bare drikk. 1
charactouy Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Jeg kommer ikke til å tillate barnet å drikke alkohol før det er gammelt nok til å lovlig skaffe det selv, men jeg kommer heller ikke til å opptre på en måte som fører til at barnet ikke tør ringe om det trenger hjelp når det er påvirket av alkohol... Det viktigste er at barnet kommer trygt hjem, edru eller ikke. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Jeg og "kjæresten" hadde en diskusjon angående barneoppdragelse og alkohol. Han mener at det er greit at barna får lov til å drikke alkohol når de er i 17-årsalderen, fordi han mener de uansett vil gjøre det om de har tillatelse eller ikke. Selvsagt skal ikke han kjøpe alkohol til barna, men de skal få lov til å drikke. Jeg derimot mener ikke at barna våre skal få lov til å drikke alkohol før de er fylt 18 år. Det er slik jeg har hatt det i min oppvekst, selvsagt har jeg sneket meg på en del hytteturer i ny og ned når jeg var i 16-17 årsalderen og drukket alkohol. Men jeg mener også at ved å tillate alkohol så går man fram som et dårlig eksempel, ved og tillate noe som strengt talt ikke er lovlig. Jeg synes kanskje det er greit at barna går litt bak ryggen "det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av". Hvordan stiller du deg i forhold til dette dilemmaet? Anonymous poster hash: 78fb8...a38 17-åringen er voksen nok til selv å bestemme om hvorvidt vedkommende vil drikke alkohol eller ikke. 1
Gjest Coolaid Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Hvordan stiller du deg i forhold til dette dilemmaet? Anonymous poster hash: 78fb8...a38 Vi går foran som gode eksempler og drikker ikke noe nevneverdig alkohol hjemme, eller alkohol ute når ungene er tilstede. Den ene av oss er total avhold. Vi syns det er en særdeles dum ide å tilby ungdom under lovlig alkohol, ente å drikke det i hjemmet vårt eller å levere det ut. Syns det er helt greit å være tydelige voksne og si nei.
smilo Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 Vi har sagt konsekvent nei til alkohol før de ble 18, men har samtidig ikke vært mer naive enn at vi vet de har smakt. Vi har også hatt en dialog ang henting o.l uansett hva som skjer. Nå er begge russ, og over 18 og det er ikke før nå i russetiden jeg har sett dem med alkohol (øl/vin) og sett dem synlig påvirket. Og jeg henter selvfølgelig om det er behov. Mitt alkoholkonsum er uansett så lite at det kan vente.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er 17 år selv, og syns oppdragelsen til mamma har funket veldig bra. Hun vil ikke at jeg skal drikke, og ser helst at jeg venter til jeg er over 18. Hun kjøper ikke alkohol til meg, men hun blir ikke sint om jeg ringer å trenger skyss hjem. Vi er enige om at jeg sier hvor jeg skal og om det blir alkohol der, og vi blir enige om henting og slikt. På denne måten er jeg alltid trygg, og jeg føler ingen "behov" for å være rebell å drikke meg drita. Anonymous poster hash: f2846...1cd 3
Anglofil Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Jeg er helt enig med deg. Selvsagt vet man at sannsynligheten for at 17-åringen rører alkohol er stor, men jeg ser ingen grunn til å legge til rette for det mer enn nødvendig heller. Mvh Yvonne
Nanami Skrevet 6. mai 2014 #11 Skrevet 6. mai 2014 Foreldrene mine visste at jeg drakk fra jeg var 15. Jeg skjulte det så godt jeg kunne, men var jo lett å se når jeg ramlet inn døra eller sjanglet dagen derpå. Det var de ok med. Jeg måtte bare alltid komme hjem. Fra jeg var 16-ish kjøpte faren min drikke til meg. Jeg drakk kun dette. Da jeg var 15 fikk vi sprit fra den litt shady fyren som jobbet i Game-Store. Så var litt tryggere å drikke øl fra pappa istedenfor. Fikk ikke drikke hjemme før jeg var 18, men da hadde jeg uansett flyttet ut. Før dette var det flere foreldre som lot oss sitte hos dem og drikke, og det var de andre foreldrene ok med for da slapp vi sitte i skogen og ha grøftefylla sånn som de andre på vår alder. Jeg vet jo ikke nå, siden jeg ikke har barn enda, men tror jeg vil gjøre det samme. Jeg vet at de uansett vil drikke, så da vil jeg heller gi drikke som jeg vet er trygg. Så slipper de kjøpe fra shady folk ekstremt overpriset eller med skjulte hensikter. Husker svært godt da jeg som 15-åring lovet en helaften til Game-Store-mannen på hvertfall 25. Ikke visste jeg hva helaften var engang. Såklart var det løgn fra min side, men ikke alle hadde vel klart det. Ser jo alle jentene som blir med gutta hjem fra byen fordi de får dårlig samvittighet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #12 Skrevet 6. mai 2014 Jeg tror det er umulig å forutsi hva nøyaktig man kommer til å gjøre før man faktisk er i situasjonen Lett å sitte og si at sånn og sånn skal jeg gjøre, men jeg har barn som nærmer seg den alderen og innser at jo nærmere jeg kommer, jo mindre enkelt er det å være skråsikker. Mye kommer an på barnet (ungdommen), omgangskretsen, hva som er risikoen ved det ene, hva som er risikoen ved det andre. Så akkurat detaljene rundt dette hadde jeg latt ligge, TS. Dere finner ut av det når dere kommer dit. Når det er sagt, er det viktig å være enig om de store linjene. Hvis en av dere synes det er helt greit at fjortiser fester og drikker det de kommer over, og den andre helst vil at de skal drikke brus til de er 25, da lukter jeg trøbbel. Men grensen mellom 17 og 18 og hva som er greit da og da tror jeg blir ganske selvinnlysende når dere står i den faktiske situasjonen Anonymous poster hash: a3a61...233 2
Gjest Jørild Skrevet 6. mai 2014 #13 Skrevet 6. mai 2014 I slike tilfeller velger jeg å holde meg til faglitteratur, forskning og norsk lovgivning. Altså ingen alkohol før de er gammel nok. Velger de da å drikke bak min rygg får det samme konsekvenser som andre regelbrudd. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #14 Skrevet 6. mai 2014 Nei, her følges lovens grenser. Jeg appladerer heller ikke alkoholdrikking pga de er 18, selv om det er lovlig. Det er heller ikke akseptabelt at en 18 åring kommer hjem med en kasse øl og setter seg ned og drikker. Anonymous poster hash: e2cb6...4ca
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #15 Skrevet 6. mai 2014 Jeg vil mye heller at mine barn skal komme å si ifra, snakke med meg og ha et åpent og ærlig forhold, også ang alkohol. Enn at de skal snike seg bak ryggen vår. Jeg vil heller kjøpe et par øl yil de, enn at de drikker, gud vet hva.. Jeg vil heller at de kommer å sier ifra, at de skal drikke, hvor de skal, hvem de skal være med, og spørre om å få litt, i stedenfor å drikke hjemmebrentet til Per.. Noen mener det er naivt, at de bare ommer til å drikke det de får av oss i tillegg til det de får av andre. Men vi skal hente de, snakke med de når de kommer hjem. Og har de drukket mer enn de de fikk med hjemmefra så blir det konsekvenser. Anonymous poster hash: d4607...4b1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2014 #16 Skrevet 6. mai 2014 Jeg vil mye heller at mine barn skal komme å si ifra, snakke med meg og ha et åpent og ærlig forhold, også ang alkohol. Enn at de skal snike seg bak ryggen vår. Jeg vil heller kjøpe et par øl yil de, enn at de drikker, gud vet hva.. Jeg vil heller at de kommer å sier ifra, at de skal drikke, hvor de skal, hvem de skal være med, og spørre om å få litt, i stedenfor å drikke hjemmebrentet til Per.. Noen mener det er naivt, at de bare ommer til å drikke det de får av oss i tillegg til det de får av andre. Men vi skal hente de, snakke med de når de kommer hjem. Og har de drukket mer enn de de fikk med hjemmefra så blir det konsekvenser. Anonymous poster hash: d4607...4b1 Men, ikke en dråpe før de er 16.. Anonymous poster hash: d4607...4b1
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2014 #17 Skrevet 6. mai 2014 Det blir for mange overbeskyttede barn rundt omkring. 1
Gjest Jørild Skrevet 6. mai 2014 #18 Skrevet 6. mai 2014 Jeg vil mye heller at mine barn skal komme å si ifra, snakke med meg og ha et åpent og ærlig forhold, også ang alkohol. Enn at de skal snike seg bak ryggen vår. Jeg vil heller kjøpe et par øl yil de, enn at de drikker, gud vet hva.. Jeg vil heller at de kommer å sier ifra, at de skal drikke, hvor de skal, hvem de skal være med, og spørre om å få litt, i stedenfor å drikke hjemmebrentet til Per.. Noen mener det er naivt, at de bare ommer til å drikke det de får av oss i tillegg til det de får av andre. Men vi skal hente de, snakke med de når de kommer hjem. Og har de drukket mer enn de de fikk med hjemmefra så blir det konsekvenser. Anonymous poster hash: d4607...4b1 Så de får konsekvenser om de ikke følger dine regler, men selv velger du å bryte loven? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå