Gå til innhold

Hvordan vet man hva man skal betale i skatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri jobbet før og er ferdigutdannet nå. Jeg har fått meg jobb til høsten med en lønn på 422000 kr i året, hva må jeg skatte da? Hvordan finner jeg ut dette? Jeg får meg helt vill på skatteetaten.no

Anonymous poster hash: 24072...907
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å skatte 36% av lønn.

Ring skattekontoret om du er usikker. Det er også en kalkulator du kan bruke inne på sidene deres

Anonymous poster hash: e2050...764
AnonymBruker
Skrevet

Ring skattekontoret om du er usikker. Det er også en kalkulator du kan bruke inne på sidene deres

Vanlig?

Du må legge inn lønn, gjeld osv på skatteetaten sine nettsider for å generere skattekort. Da får du opp satsen. Det er lurt å ta i litt, men ikke for mye. Skriv at du forventer 450 000,- f.eks.

Anonymous poster hash: 62346...9ef

• Liker 2
Skrevet

Antageligvis får du hva du vil anse som en litt for høy skattesats. Dette fordi du skal betale all skatt på 10,5mnd. Dette pga feriepenger og halv skatt i desember. Det kan se horribelt ut med første øyekast, men du får altså penger igjen med halv skatt og "skattefrie" feriepenger neste år.

Bruk skattedirektoratets kalkulator, pleier å funke det.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at 422000 er årslønn. Du kommer ikke til å tjene mer enn max 5/ 12 av dette.

Ikke legg på mer enn du vet du kommer til å tjene, for det kan resultere i skattesmell neste år om du får tabelltrekk.

Anonymous poster hash: 40dfc...7c3
Skrevet

Husk at 422000 er årslønn. Du kommer ikke til å tjene mer enn max 5/ 12 av dette.

Hæ..?

Skrevet

Jeg har aldri jobbet før og er ferdigutdannet nå. Jeg har fått meg jobb til høsten med en lønn på 422000 kr i året, hva må jeg skatte da? Hvordan finner jeg ut dette? Jeg får meg helt vill på skatteetaten.no

Anonymous poster hash: 24072...907

Søk om skattekort. Logg in på Min side å hent det ut, der ser du tabellen din og der ser du relativt enkelt hvor mye det er snakk om.

Jeg anbefaler ikke å tukle så mye med tallene, det er bedre å bruke tid på å sette seg inn i sitt eget budsjett og få en sparesituasjon på gang, enn å trigge en skattebasert tvangssparing.

AnonymBruker
Skrevet

Hæ..?

Jeg regner med TS skal søke om skattekort for 2014 og at 422000 er årlønnen, og da vil inntekten hans være 5/12 av 422000 for resten av året ( Han sier han har fått jobb fra høsten)

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med TS skal søke om skattekort for 2014 og at 422000 er årlønnen, og da vil inntekten hans være 5/12 av 422000 for resten av året ( Han sier han har fått jobb fra høsten)

Håper ikke du jobber som lærer :icon_lol:

• Liker 1
Skrevet

Kun lønna tatt i betraktning skal du betale 112648kr i skatt. (26,9%)

Så kommer det en drøss med andre variabler inn i bildet. Gjeld, formue, massevis av potensielle fradrag osv.

Men det gir hvertfall en pekepinn.

AnonymBruker
Skrevet

Og en tommelfingerregel er ca 1/3.

Anonymous poster hash: c8105...083

AnonymBruker
Skrevet

Det er lurt å ta i litt

Anonymous poster hash: 62346...9ef

Det er det da ikke.

Anonymous poster hash: d04f0...e69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det da slett ikke.

• Liker 2
Skrevet

Det er det da slett ikke.

Veldig vanlig vrangforestilling. De mener selvsagt at det er vanlig å betale 36% forskuddsskatt på lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanlig vrangforestilling. De mener selvsagt at det er vanlig å betale 36% forskuddsskatt på lønn.

Det er vel ikke så vanlig, det heller. Selv om det (i hvert fall til og med i fjor) stod oppført på skattekortet at lønn fra biarbeidsgiver skal trekkes med 36 %. Dette fordi marginalskatten var 35,8 % for de som er under toppskattgrensa.

Så det du skriver er nok bare enda en vrangforestilling.

Skrevet

Det er vel ikke så vanlig, det heller. Selv om det (i hvert fall til og med i fjor) stod oppført på skattekortet at lønn fra biarbeidsgiver skal trekkes med 36 %. Dette fordi marginalskatten var 35,8 % for de som er under toppskattgrensa.

En gjennomsnittslønn med 10,5 forskuddstrekk havner ganske greit rundt 36%. Stort mere vanlig enn det kan det vel ikke bli

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo. Omtrent alle som har prosenttrekk skattet 36% forskuddstrekk. Tjener du over toppskattgrensa er det 45% som er det vanlige.

Anonymous poster hash: 9e2ac...209

AnonymBruker
Skrevet

Jo. Omtrent alle som har prosenttrekk skattet 36% forskuddstrekk. Tjener du over toppskattgrensa er det 45% som er det vanlige.

Dette er jo bare tøv. De fleste som har prosenttrekk har langt lavere sats enn 36 %. De som tjener over toppskattgrensa har sjelden prosenttrekk, men 45 % er bare det man trekkes for for overtid samt lønn fra biarbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare tøv. De fleste som har prosenttrekk har langt lavere sats enn 36 %. De som tjener over toppskattgrensa har sjelden prosenttrekk, men 45 % er bare det man trekkes for for overtid samt lønn fra biarbeidsgiver.

Jeg skjønner at du har bestemt deg for det, men jeg legger inn ca 200 skattekort i lønnssystem hvert år, og det er vanligere enn du tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...