AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Vi er et par hvor begge jobber innenfor helsevesenet ( nyutdannet med 3 årig ba) og med våre lønninger på rundt 20 000 i mnd, så kan jeg ikke se at vi noen gang skal kunne få råd til en familiebolig i eller i pendleravstand til Oslo. Vi har ikke barn enda, men ønsker oss jo i hvert fall to barn om ikke tre.... Da trenger vi jo minst 3 om ikke 4 soverom, og da har vi jo bare ikke råd... Jeg kan bare ikke se hvordan det skulle gått, men de prisene som er i dag... Vi er ikke kresne og kan godt bo litt utenfor Oslo, men det hjelper jo lite når alt er så dyrt! Noen som er i samme situasjon som oss?Anonymous poster hash: c2ba4...73e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Jobber dere i Oslo? Eller kan dere ta jobb "hvor som helst? Østfold er ikke så dyrt, i hvert fall ikke indre Østfold og Sarpsborg/Halden (Fredrikstad er litt dyrere). Bor selv i indre Østfold, under en time fra Oslo, og har en helt kurant enebolig med tre soverom (ca 135 kvm) som er verdt ca 2,1 mill tipper jeg. Men da er man avhengig av bil. Anonymous poster hash: 3dacd...9a2
sparsom Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 Så dere har rundt 40.000 utbetalt i mnd. Hvor mye betaler dere i husleie? Burde ikke være noe problem og spare 10-15.000 i mnd om dere lever smart og ikke drar ut for å drikke osv. Legger du ut budsjettet deres her så kan folk prøve og hjelpe dere med hva dere skal kutte i utgifter osv. For at 2personer som bor sammen og har 40.000kr i utbetalt.. burde ikke ha noe problem med og spare uten at dere bruker masse penger på dere sjøl. 15.000x12 = 180.000kr i året. 10
Ian Skrevet 5. mai 2014 #4 Skrevet 5. mai 2014 Så dere har rundt 40.000 utbetalt i mnd. Hvor mye betaler dere i husleie? Burde ikke være noe problem og spare 10-15.000 i mnd om dere lever smart og ikke drar ut for å drikke osv. Legger du ut budsjettet deres her så kan folk prøve og hjelpe dere med hva dere skal kutte i utgifter osv. For at 2personer som bor sammen og har 40.000kr i utbetalt.. burde ikke ha noe problem med og spare uten at dere bruker masse penger på dere sjøl. 15.000x12 = 180.000kr i året. Fasit 1
Pengebingen Skrevet 5. mai 2014 #5 Skrevet 5. mai 2014 Som sparsom sier så er jo deres potensial for sparing stort. I løpet av 3 år bør dere ha nok EK for å kjøpe bolig utenfor Oslo, eller et annet sted. Men dere må jo litt lenger ut enn kommunegrensa kanskje. Det finner dere ut når dere har pengene, mye kan endre seg på tre år av hva dere ønsker også mtp jobb og hvor dere vil bo. Lurt å finne et sted med samme jobb og lønn men lavere boligpriser. Østfold er ikke dumt. Tilsvarende avstand utover mot Hedmark er heller ikke dumt. Generelt i retning svenskegrensa og 1 times tid fra Oslo, så er boligene veldig rimelige. Mulig er det, bare å starte sparingen
Gjest Wei Wei Skrevet 5. mai 2014 #6 Skrevet 5. mai 2014 Gjør som meg: ikke tenk å kjøpe en drømmebolig med en gang, men jobb dere opp i størrelsen. Nå, mens dere er barnløse (evt. har 1 barn) er det nok med 3roms leilighet. Dere betaler raskere ned på låned og også drar nyte av verdistigning. Om f.eks. 5 år selger dere og kjøper en større bolig osv. Ingen vits med å ha et hus å betale for hvis dere ennå ikke trenger alle de rommene. 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #7 Skrevet 5. mai 2014 Jobber dere i Oslo? Eller kan dere ta jobb "hvor som helst? Østfold er ikke så dyrt, i hvert fall ikke indre Østfold og Sarpsborg/Halden (Fredrikstad er litt dyrere). Bor selv i indre Østfold, under en time fra Oslo, og har en helt kurant enebolig med tre soverom (ca 135 kvm) som er verdt ca 2,1 mill tipper jeg. Men da er man avhengig av bil. Anonymous poster hash: 3dacd...9a2 Vi jobber i Oslo ja, og i mitt yrke er det vanskelig å få fast stilling, så jeg må nok bare tviholde på den jobben jeg har. Er det virkelig under en time til Oslo fra Østfold, så for meg at det var mye lengre..uansett blir det jo lengre da jeg ikke jobber midt i Oslo, men ca 20 min nord for sentrum og da er det jo enda lengre vei. Ingen av oss har lappen eller bil, men det er jo alltid mulig å skaffe seg... TS Anonymous poster hash: c2ba4...73e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #8 Skrevet 5. mai 2014 FasitSå dere har rundt 40.000 utbetalt i mnd. Hvor mye betaler dere i husleie? Burde ikke være noe problem og spare 10-15.000 i mnd om dere lever smart og ikke drar ut for å drikke osv. Legger du ut budsjettet deres her så kan folk prøve og hjelpe dere med hva dere skal kutte i utgifter osv. For at 2personer som bor sammen og har 40.000kr i utbetalt.. burde ikke ha noe problem med og spare uten at dere bruker masse penger på dere sjøl. 15.000x12 = 180.000kr i året. Det er ikke i utgangspunktet egenkapitalen jeg tenker på, men evnen til å betjene et lån. Vi har en del spart opp og kan greie å spare resten innen 1-2 år. Men Ser ikke for oss at vi kan betjene noe mer enn Max 2,5 til 3 mil og man får jo ikke rare familieboligen for det. Anonymous poster hash: c2ba4...73e
Djungelvrål Skrevet 5. mai 2014 #9 Skrevet 5. mai 2014 Dere trenger ikke 4 soverom enda, 2 soverom holder lenge. Barna kan dele soverom en stund til dere får kjøpt dere noe større. 9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #10 Skrevet 5. mai 2014 Vi jobber i Oslo ja, og i mitt yrke er det vanskelig å få fast stilling, så jeg må nok bare tviholde på den jobben jeg har. Er det virkelig under en time til Oslo fra Østfold, så for meg at det var mye lengre..uansett blir det jo lengre da jeg ikke jobber midt i Oslo, men ca 20 min nord for sentrum og da er det jo enda lengre vei. Ingen av oss har lappen eller bil, men det er jo alltid mulig å skaffe seg... TSAnonymous poster hash: c2ba4...73e Hvorfor? Selv om det er vanskelig å få fast stilling så er det aldri umulig. Dersom du ønsker en annen jobb (eller et annet sted) så søker du jobber til du får en, og så planlegger du flyttingen. La oss si at det er såpass vanskelig å få fast jobb at du søker i 4 år før du får en: da er du antagelig akkurat i rute med egenkap. og klar til å få barn i det dere flytter. Anonymous poster hash: a4abe...7a6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #11 Skrevet 5. mai 2014 Ville satset på Drammen. Dere får også fordelen med å kjøre mot rushen. Anonymous poster hash: d72d8...ab1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #12 Skrevet 5. mai 2014 Hvorfor? :klo:Selv om det er vanskelig å få fast stilling så er det aldri umulig. Dersom du ønsker en annen jobb (eller et annet sted) så søker du jobber til du får en, og så planlegger du flyttingen. La oss si at det er såpass vanskelig å få fast jobb at du søker i 4 år før du får en: da er du antagelig akkurat i rute med egenkap. og klar til å få barn i det dere flytter. Anonymous poster hash: a4abe...7a6 Ja da, vi kan alltids prøve, det er ikke umulig at noe kan dukke opp, men det irriterer meg at man ikke skal ha råd til å bo i Oslo når man er to mennesker med 100% jobb og 3 årig utdanning. Men jeg innser jo at vi kanskje må bite i det sure sure eplet... TS Anonymous poster hash: c2ba4...73e 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #13 Skrevet 5. mai 2014 Hvorfor? Selv om det er vanskelig å få fast stilling så er det aldri umulig. Dersom du ønsker en annen jobb (eller et annet sted) så søker du jobber til du får en, og så planlegger du flyttingen. La oss si at det er såpass vanskelig å få fast jobb at du søker i 4 år før du får en: da er du antagelig akkurat i rute med egenkap. og klar til å få barn i det dere flytter. Anonymous poster hash: a4abe...7a6 Er hun for eksempel radiograf så er det så og si umulig. Anonymous poster hash: 95323...eac 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #14 Skrevet 5. mai 2014 Det er ikke i utgangspunktet egenkapitalen jeg tenker på, men evnen til å betjene et lån. Vi har en del spart opp og kan greie å spare resten innen 1-2 år. Men Ser ikke for oss at vi kan betjene noe mer enn Max 2,5 til 3 mil og man får jo ikke rare familieboligen for det.Anonymous poster hash: c2ba4...73e Men da får dere kjøpe en leilighet, da. Det går helt fint å ha 1-2 småtasser i en treroms leilighet. Om dere sparer fremover så har dere ved 40 års alder HELT sikkert råd til et hus. Å forvente å ha råd til et med 4-5 soverom, derimot... Altså, det er idealet. Og så må du tenke praktisk. 3 unger kommer for det første ikke samtidig (helst) og de trenger heller ikke hvert sitt rom (de greier seg fint med ett på deling til uti tenårene). Her virker det som du skaper deg problemer av tynn luft. Se etter løsninger. Har du råd til å betjene 2 mill i lån sånn ståa er nå? Ok. Så må du enten: 1. Øke lønningen(e) 2. Flytte et sted der 2 mill gir dere en super enebolig (de finnes) 3. Satse på et rekkehus eller noe annet til 2 mill 4. Redusere livskostnadene så det blir overkommelig å betjene 3 mill i lån 5. Avlyse alle drømmer om barn og forbli barnløse leietakere resten av livet (den du heller mot nå) Anonymous poster hash: a4abe...7a6 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #15 Skrevet 5. mai 2014 Vi jobber i Oslo ja, og i mitt yrke er det vanskelig å få fast stilling, så jeg må nok bare tviholde på den jobben jeg har. Er det virkelig under en time til Oslo fra Østfold, så for meg at det var mye lengre..uansett blir det jo lengre da jeg ikke jobber midt i Oslo, men ca 20 min nord for sentrum og da er det jo enda lengre vei. Ingen av oss har lappen eller bil, men det er jo alltid mulig å skaffe seg... TSAnonymous poster hash: c2ba4...73e Fra "sentrum" i "min" kommune tar det vel 45 min til IKEA Furuset tenker jeg. Det er dit jeg kjører hvis jeg skal til Oslo Anonymous poster hash: 3dacd...9a2
Gjest celine Skrevet 5. mai 2014 #16 Skrevet 5. mai 2014 Ville satset på Drammen. Dere får også fordelen med å kjøre mot rushen. Anonymous poster hash: d72d8...ab1 Hvordan i alle dager får du det til, med en dagjobb/dagskift i Oslo? 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #17 Skrevet 5. mai 2014 Men da får dere kjøpe en leilighet, da. Det går helt fint å ha 1-2 småtasser i en treroms leilighet. Om dere sparer fremover så har dere ved 40 års alder HELT sikkert råd til et hus. Å forvente å ha råd til et med 4-5 soverom, derimot... Altså, det er idealet. Og så må du tenke praktisk. 3 unger kommer for det første ikke samtidig (helst) og de trenger heller ikke hvert sitt rom (de greier seg fint med ett på deling til uti tenårene). Her virker det som du skaper deg problemer av tynn luft. Se etter løsninger. Har du råd til å betjene 2 mill i lån sånn ståa er nå? Ok. Så må du enten:1. Øke lønningen(e)2. Flytte et sted der 2 mill gir dere en super enebolig (de finnes)3. Satse på et rekkehus eller noe annet til 2 mill4. Redusere livskostnadene så det blir overkommelig å betjene 3 mill i lån5. Avlyse alle drømmer om barn og forbli barnløse leietakere resten av livet (den du heller mot nå) Anonymous poster hash: a4abe...7a6 Hæ??? Avlyse alt og forbi leietaker??? Nei det er ikke det jeg heller mot nei, jeg ønsket bare å lufte frustrasjonen min over hvor dyrt det er å bo i og rundt Oslo. Jeg ser jo også at vi kan kjøpe en to roms, men jeg syntes det er fælt å tenke på at det nok vil være vanskelig for oss å kjøpe noe mer. Som du sier så holder nok en Troms en stund fremover, men jeg tror ikke at vi får råd til et rekkehus enebolig innen 40 nei. Vi greier ikke å spare oss opp til en bolig til 5 mil. Som jo er det eneboliger går for nå.... Det er ikke sånn at jeg skaper meg problemer, jeg bare tenker litt fremover, og ser litt mørkt på boligsituasjonen... TS Anonymous poster hash: c2ba4...73e
Britt Banditt Skrevet 5. mai 2014 #18 Skrevet 5. mai 2014 Hæ??? Avlyse alt og forbi leietaker??? Nei det er ikke det jeg heller mot nei, jeg ønsket bare å lufte frustrasjonen min over hvor dyrt det er å bo i og rundt Oslo. Jeg ser jo også at vi kan kjøpe en to roms, men jeg syntes det er fælt å tenke på at det nok vil være vanskelig for oss å kjøpe noe mer. Som du sier så holder nok en Troms en stund fremover, men jeg tror ikke at vi får råd til et rekkehus enebolig innen 40 nei. Vi greier ikke å spare oss opp til en bolig til 5 mil. Som jo er det eneboliger går for nå.... Det er ikke sånn at jeg skaper meg problemer, jeg bare tenker litt fremover, og ser litt mørkt på boligsituasjonen... TSAnonymous poster hash: c2ba4...73e Men herregud, har man ikke råd til å bo i Oslo så flytter man ut av Oslo da. Det er jo bare å søke på jobber til dere får napp som en annen her sier. 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2014 #19 Skrevet 5. mai 2014 Ville satset på Drammen. Dere får også fordelen med å kjøre mot rushen. Anonymous poster hash: d72d8...ab1 Ville satset på Drammen. Dere får også fordelen med å kjøre mot rushen. Anonymous poster hash: d72d8...ab1 Ehh.... nei, man kjører overhodet ikke MOT rushen hvis man bor i Drammen og jobber i Oslo. Jeg bor i Sande 15 min sør for Drammen, og jobber i Oslo. Er absolutt en del av rushen hver eneste dag. Men det går helt greit. Det er verdt det med tanke på hva man får igjen får pengene ved å bo litt utenfor. Vi kjøpte i fjor nesten nytt hus. Bygd for 5 år siden. 3 soverom. Hage. To stuer. 2.8 millioner. Det klarer dere fint med lønningene deres! Toget tar 50 min inn til byen. Jeg har også litt reisevei mellom stasjon og jobb. Bruker vel neste 1 1/2 time fra dør til dør. Men det er en vanesak. Dessuten kan man sove på toget! En morgenlur, og en ettermiddagslur. Det er mer enn hva man kan skryte av når man står og henger på 20-bussen i Oslo... Anonymous poster hash: 7dada...804 3
Gjest Wei Wei Skrevet 5. mai 2014 #20 Skrevet 5. mai 2014 Ville satset på Drammen. Dere får også fordelen med å kjøre mot rushen. Anonymous poster hash: d72d8...ab1 Hvis du mener å finne jobben i Drammen og pendle fra Oslo, så kan jeg være enig. Men da blir det vel dumt å bo i dyre Oslo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå