Gjest Galaxy X Skrevet 5. mai 2014 #1 Skrevet 5. mai 2014 Hei! Jeg jobber offshore og her spiser man det som blir servert. Desverre er jeg veldig kresen, og dét + at en av kokkene ikke lager spesielt god mat, så jeg spiser mye brødskive og frukt. Av og til blir det mye frukt, til meg å være, og jeg lurer på... Når blir frukt "dårlig" for vektnedgang? Jeg følger ikke noe konkret kosthold, ei heller treningsplan. På en dag kan jeg spise 2 epler, 3 bananer og 2 pærer fordelt på frokost/middag/lunsj. I tillegg til 2- brødskiver med skinke og ost, fordelt på lunsj og middag. Av og til spiser jeg det som blir servert, og da blir det såklart mindre frukt og brødskive. Men det blir gjerne mellom 3-7 stk hver dag. Jeg teller heller ikke kallorier, men har såklart sett litt på det etter jeg begynte å spise mye frukt. Selv om det er lite kallorier i hver, er det vel mye karbo etc som kanskje virker mot mitt vektnedgangsønske?
mandel92 Skrevet 5. mai 2014 #2 Skrevet 5. mai 2014 Om du går i underskudd så går du ned i vekt, uansett hvor mange karbohydrater du får i deg. 2
Supraspinatus Skrevet 5. mai 2014 #3 Skrevet 5. mai 2014 (endret) Om du går i underskudd så går du ned i vekt, uansett hvor mange karbohydrater du får i deg. I teorien ja. Men i praksis er ikke det så enkelt. Normalt gjør man det, men om man overvektig så er det også sannsynlig at man er insulinresistent, eller på vei til å bli det. Om man spiser et kosthold som er altfor vridd mot karbohydrater vil man bli oftere sulten, spise mer enn man trenger og slite med å gå ned i vekt uten at sulten gnager. I TS sitt spørsmål på hvor mye frukt som må til før man ikke lenger er i det sunne sjiktet så vil jeg si det avhenger av hva annet du spiser. Frukt er egentlig den siste karbohydratkilden man begrenser. Først og fremst er det bedre å redusere inntaket av raffinert, tilsatt sukker. Dvs desserter, snacks, etc. Dernest ville jeg kuttet ned på brødinntaket. Brød er ok i små mengder dersom du tåler det, men som flere måltider om dagen er det ikke egnet. Siden TS er kresen er dette ganske vanskelig, men mitt råd er å tenke så mye på frukten. Begrens heller brødmåltidene. Spis kjøtt og grønnsaker. Rådet om å være i underskudd for å gå ned i vekt er i dette tilfellet helt fåfengt. Det tror jeg du skjønner også mandel92. TS har jo ikke anelse hvor mye energi som er i maten som blir servert. Således er det vanskelig å telle det. Man er vel bare 2 uker offshore og 4 uker på land. Gjør heller innsatsen i de 4 ukene på land. (Periodisk faste er jo et alternativ også, men det er ikke så lett å kombinere med hardt arbeid, alltid.) Endret 5. mai 2014 av Supraspinatus
miramis Skrevet 6. mai 2014 #4 Skrevet 6. mai 2014 Frukt er bra, bare de som har hoppet på det nyeste fad-toget (altså "lavkarbo") som prøver å fortelle deg noe annet. http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/04/08/article-2599434-1CEC9DB400000578-891_634x632.jpg Hun her lever på frukt, er hun for feit? :-) Selv levd på vegansk diett med 80% karbohydrater for to år tilbake, da var jeg virkelig slank.
Gjest Galaxy X Skrevet 6. mai 2014 #5 Skrevet 6. mai 2014 Takk for gode svar 😄 Hun på bildet trener sikkert helt sykt mye da, hehe. Jeg trener ikke på nært hold nok da jeg sliter litt med angst, og det å dele et pittelite trimrom med flere mennesker er litt de-motiverende. Men så er heller ikke målet mitt å se sånn ut da, jeg vil i grunn bare bli sunnere og ikke utpeist av å løpe opp/ned en trapp eller to :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå